Jag rekommenderar intresserade att läsa denna blogg, där skribenten (som verkar vara mycket väl insatt i fallet) ger sin teori baserad på officiella fakta. Jag håller i mångt och mycket med henne, även om jag inte är övertygad om att det fifflats med dagvården eller att döden ska ha inträffat den
andra maj.
http://unterdenteppichgekehrt.blogspot.com/p/theory-english.html
PJ-files saknar väl ett antal viktiga dokument som hålls hemliga i väntan på eventuell framtida rättegång. Exempelvis mobiltelefontrafik (Tapas gänget...).
Själv tror jag att föräldrarna är skyldiga till dråp/vållande till annans död, och brott mot griftefrids då man gömt undan kroppen. Vårdslösheten att sitta och supa på restaurang medan minderåriga barn sover ensamma på hotellrummet borde straffas - om inget annat. Även om Maddie blivit kidnappad eller råkat ut för en olycka (brutit nacken då hon fallit bakom soffan där hundarna markerade?) så är det föräldrarnas fel. De har dock skyddats, av korrumption, av ekonomiska intressen, av politik. Därför går de ännu fria.
Det verkar dock röra på sig lite nu. Efter Scotland Yards "Operation Grange" (Som bara var en "Review" av Portugisernas utredning) där man fann 20-talet "persons of interest", så kommer Scotland Yard nu - enligt senaste nytt - att öppna en egen "investigation" på order av Theresa May, (Home Secretary, inrikesminister?). Brittiska riksåklagare har dessutom besökt Portugal i april.
Vad betyder då detta?
Att åklagare besöker Portugal p.g.a. detta fall är intressant, det måste betyda att man är redo att utfärda en stämning i detta fall (har man redan tillräckligt på fötterna?)
Scotland Yard/brittiska åklagare har självklart inte rätt att dra fall inför rätta
i Portugal, men man kan göra det i Storbritannien med
Brittiska personer som begått brott utomlands om fallet rör sig om mord/dråp och dylikt. Om Maddie blivit bragd om livet så borde detta brott räknas dit, även om det rör sig om en olycka p.g.a. vårdslöshet (föräldrar som sitter i restaurangen och festar medan barnen sover på rummet, kväll efter kväll) och sedan gömma undan kroppen.
Portugiserna kan inte tvinga Tapas-gänget att komma tillbaka till portugal för vidare förhör (vilket skulle behövas för att driva fallet vidare i Portugal), men Scotland Yard kan förhöra dessa britter på hemmaplan i ett sådant fall. Portugiserna samarbetar nog gärna med britterna och är väl bara glada att slippa eländet.
En rekonstruktion av händelserna under kvällen skulle också visa att tapasgängets version inte är möjlig.