Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Håller med dig faktiskt TS. Sterilisering borde staten subventionera. Finns gott om folk som av goda skäl verkligen inte borde få barn. Du tycker att det gäller dig, så kan det vara, men finns ju även de som är ännu sämre lämpade.
Är det rimligt att folk med psykiska sjukdomar som gör dem helt olämpliga eller med olika problem som är ärftliga ska välja bort sterilisering enbart av ekonomiska skäl, sen bli gravida och bringa en massa ny misär till världen?
Ska vi ha subventionerad abort ska vi väl för fan ha subventionerad sterilisering, för jag tycker då att sterilisering är fan så mycket mer önskvärt än aborter.
Exakt! Men tydligen är det mer önskvärt att göra abort än att skydda sig mot oönskade graviditeter i vissa landsting. Mycket märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
skitmackan
rätta mig om jag har fel nu, men kan man inte dö av fetma och lungcancer? jag
har däremot aldrig hört talats om att man kan dö av att vara fertil, så det var
de dummaste jämförelserna jag sett. självklart ska man få gratis behandling om
man har en sjukdom som man kan dö av, trots att det är ens egna fel att man fått
sjukdomen.
Som du mycket väl vet kan man dö både av fetma och cancer, ja.
Poängen var att dessa personer helt på egen hand ätit eller rökt sig till de livshotande sjukdomarna. Men ingen ser något fel i att de får gratis vård, det är till och med, som du själv säger, självklart för de flesta. Men om man gör en jämförelse av kostnader här: en gastric bypass-operation och cancerbehandling kontra en sterilisering, så ser man snabbt att det sistnämnda inte är mycket att orda om sammanhanget.
Nej, man kan inte dö av att vara fertil. Men man kan dö av
följderna av att vara fertil. Kvinnor dör fortfarande av graviditeter och förlossningar i Sverige (inte särskilt ofta, men det händer), jag kunde blivit en av dem. Jag tyckte de barn jag redan hade behövde mig och valde att sterilisera mig. På Landstingets bekostnad Jag är ledsen om det stör dig. (Nej, det är jag inte alls förresten.)
Citat:
om man nu ska kunna sterilisera sig gratis bara för att man vill knulla utan
kondom/p-piller så borde väl jag få gratis penis-förstorande operationer för att
jag tycker att min kuk är liten? (bara ett exempel, jag har inte en liten kuk
utan en fb-dase). eller ännu bättre, om jag köper ett par jeans som är för små
för mig, tycker du att jag har rätt till gratis fettsugning för att kunna ha på
mig dessa jeans?
Fast det i det här fallet handlar det ju inte om att vilja "knulla utan kondom/p-piller". Det handlar om att
TS absolut inte vill ha barn, på grund av sin sjukdom. Om
TS nu tvingas avstå från steriliseringen för att hon inte har råd kan hon mycket väl bli gravid av misstag. Vad ska hon då göra? Föda ett barn som hon själv känner att hon inte kan ta hand om? Eller göra abort? Vad tror du är dyrast för samhället, en sterilisering eller en eller flera aborter; alternativt omhändertagande av barnet (placering i familjehem med en otrygg och i inte så fall farlig uppväxt)?
Du kallar min jämförelse för den dummaste jävla jämförelse du sett, bara för att genast klämma i med en ännu dummare. Vad sjutton har en persons oförmåga att välja rätt storlek på kläder för likhet med detta?
Men visst. Man kan väl inte kräva så mycket av en person som ljuger om storleken på sitt könsorgan på ett anonymt internetforum.