2013-06-27, 23:50
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Vad tråkigt att det kostar så mycket för dig, verkligen en besvärlig situation.
Förstår att en sterilisering är att föredra framför spiral eller p-piller som dessutom påverkar din medicinering. Många killar gnäller ju över kondomen och sen finns ju alltid rädslan över att den ska gå sönder.

Du skrev att du var i fyrtioårsåldern, många kan inte få barn längre då även om de inte riktigt kommit in i klimakteriet än, chansen/risken att få barn efter fyrtio är ju betydligt lägre och den kommer sjunka. Oftast är det så att de som kom in i puberteten tidigt är fertila längre än de som kom in i puberteten sent.

Annars kanske du kunde köra på "säkra" dagar? Prata med en barnmorska så kan ni rita upp din cykel och rödmarkera de "farliga" datumen. Fast det här är ingen säker metod egentligen, kroppen kan alltid spela en spratt.

Kanske du kunde skriva dig på annan ort ett tag..? Hos någon släkting eller vän? Och sen åka dit för steriliseringen... Mycket krångel så det beror ju på hur din livssituation ser ut.

Lycka till och ta hand om dig
Citera
2013-06-28, 00:23
Medlem
ugglor-i-mossen: Tack för dina vänliga och kloka ord. Rädslan för att bli med barn har blivit större sedan jag, pga mitt dåliga psykiska tillstånd, inte längre haft regelbunden mens (och därmed omöjligt att pricka in ägglossning). Det resulterade för ett tag sen i vad jag tror var ett tidigt missfall, trots kondomanvändning. Vill aldrig hamna i den sitsen igen. Ett barn har så mycket större behov än vad jag har att ge.

Kanske är det väldigt egoistiskt att ändå vilja ha sex, och tro mig - jag är förvånad själv över att lusten kommit tillbaka. Den har inte funnits där på länge, kanske var det bättre utan...
Citera
2013-06-28, 00:33
Avslutad
Alternativet är ju att du börjar ta den i röven istället. Som ovan sagts så är det inte skattebetalarnas problem att du inte vill ha barn. Att döma av vad du skrivit om dina diagnoser och mediciner så verkar du onekligen vara en knäppgök som kanske inte borde fortplanta dig men då är det bara för dig att tänka dig för så att inte dina tillfälliga fylle-/Valiumragg resulterar i en oönskad graviditet men om så likväl blir fallet så får du väl fundera på abort eller att "snubbla i trappan".
Citera
2013-06-28, 01:28
Medlem
@Saccard: Tack för dina ord. Jag ska tänka över dem noga och sedan önska dig en glädjefylld framtid och ett enkelt liv.
Citera
2013-06-28, 01:56
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarolina
I stort så håller jag med dig, MEN:
I mitt fall så led "massvis med människor förr i tiden" i min släkt, rakt nedstigande led, av psykiska problem. På mödernet liksom fädernet. Oavsett samhällsstatus och familjeförhållanden.

Jag blir nyfiken. Hur ser en helt vanlig dag ut för dig? När stiger du upp? Vad äter du? Vad gör du?
Citera
2013-06-28, 01:59
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Vill gärna höra varför "alla" antog att jag var man!?!

För att "alla" på Flashback är män (eller, i många fall, ynkliga småpojkar som utger sig för att vara det). Man tar lätt för givet att den man vänder sig till är av manligt kön, även om de som i ditt fall har ett väldigt "kvinnligt klingande" nick. De flesta brukar utgå från att jag också är man, och då tyckte jag att jag hade valt ett "kvinnligt" nick men inte hjälper det...

Citat:
@Saccard: Tack för dina ord. Jag ska tänka över dem noga och sedan önska dig en glädjefylld framtid och ett enkelt liv.

Bra svarat!

Jag tycker Tarolina fattar ett klokt beslut. Känner man att man inte kan uppfylla alla de behov ett barn har ska man naturligtvis inte skaffa några barn heller. Ska man bara chansa hej vilt på "säkra perioder" och/eller göra abort om de "säkra perioderna" var ytterst osäkra?

Hon är dessutom redan i fyrtioårsåldern, har hon inte velat skaffa barn än lär hon aldrig vilja göra det. Risken att hon skulle ångra en sterilisering är troligtvis väldigt liten
När jag för några år sedan fick veta att ytterligare en graviditet skulle kunna döda mig steriliserade jag mig. Två fina biologiska barn och två lika fina "extrabarn" räcker gott för mig.
Var det fel att Landstinget bekostade min sterilisering?

Om ja; hur kan ni anse det? Om nej; varför är det fel att Tarolinas sterilisering skulle bekostas av Landstinget?

Människor som äter sig till sjuklig övervikt får gratis gastric bypass-operationer, rökare som får lungcancer får gratis behandling, listan kan göras lång på människor som kanske inte "borde" få gratis vård men de får det ändå. Varför skulle sterilisering av de skäl TS anger vara ett undantag?

Du gör helt rätt Tarolina, och jag tycker det är under all kritik att det är så olika i olika delar av landet. Jag hoppas du på något sätt kan få din sterilisering och en sak mindre att oroa dig för.

Kram!

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag blir nyfiken. Hur ser en helt vanlig dag ut för dig? När stiger du upp? Vad äter du? Vad gör du?

Jag blir också lite nyfiken. Vad har detta med ämnet att göra?
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-28 kl. 02:03.
Citera
2013-06-28, 07:36
Medlem
Katzyns avatar
Håller med dig faktiskt TS. Sterilisering borde staten subventionera. Finns gott om folk som av goda skäl verkligen inte borde få barn. Du tycker att det gäller dig, så kan det vara, men finns ju även de som är ännu sämre lämpade.

Är det rimligt att folk med psykiska sjukdomar som gör dem helt olämpliga eller med olika problem som är ärftliga ska välja bort sterilisering enbart av ekonomiska skäl, sen bli gravida och bringa en massa ny misär till världen?

Ska vi ha subventionerad abort ska vi väl för fan ha subventionerad sterilisering, för jag tycker då att sterilisering är fan så mycket mer önskvärt än aborter.
Citera
2013-06-28, 14:57
Medlem
Tovsippas avatar
Citat:

All heder till dig som kan acceptera din situation som den är, och fatta rationella beslut utifrån det. Det är jävligt SUNT.

Charmaine mfl i tråden har hunnit före med allt konkret jag tänkte, så jag ville bara sätta +1 på det och ge dig en internetkram!
Senast redigerad av Tovsippa 2013-06-28 kl. 14:58. Anledning: stavfel
Citera
2013-06-28, 16:01
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine

Människor som äter sig till sjuklig övervikt får gratis gastric bypass-operationer, rökare som får lungcancer får gratis behandling, listan kan göras lång på människor som kanske inte "borde" få gratis vård men de får det ändå. Varför skulle sterilisering av de skäl TS anger vara ett undantag?

EDIT:

Jag blir också lite nyfiken. Vad har detta med ämnet att göra?
rätta mig om jag har fel nu, men kan man inte dö av fetma och lungcancer? jag har däremot aldrig hört talats om att man kan dö av att vara fertil, så det var de dummaste jämförelserna jag sett. självklart ska man få gratis behandling om man har en sjukdom som man kan dö av, trots att det är ens egna fel att man fått sjukdomen.

om man nu ska kunna sterilisera sig gratis bara för att man vill knulla utan kondom/p-piller så borde väl jag få gratis penis-förstorande operationer för att jag tycker att min kuk är liten? (bara ett exempel, jag har inte en liten kuk utan en fb-dase). eller ännu bättre, om jag köper ett par jeans som är för små för mig, tycker du att jag har rätt till gratis fettsugning för att kunna ha på mig dessa jeans?
Citera
2013-06-28, 22:31
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Håller med dig faktiskt TS. Sterilisering borde staten subventionera. Finns gott om folk som av goda skäl verkligen inte borde få barn. Du tycker att det gäller dig, så kan det vara, men finns ju även de som är ännu sämre lämpade.

Är det rimligt att folk med psykiska sjukdomar som gör dem helt olämpliga eller med olika problem som är ärftliga ska välja bort sterilisering enbart av ekonomiska skäl, sen bli gravida och bringa en massa ny misär till världen?

Ska vi ha subventionerad abort ska vi väl för fan ha subventionerad sterilisering, för jag tycker då att sterilisering är fan så mycket mer önskvärt än aborter.

Exakt! Men tydligen är det mer önskvärt att göra abort än att skydda sig mot oönskade graviditeter i vissa landsting. Mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
rätta mig om jag har fel nu, men kan man inte dö av fetma och lungcancer? jag
har däremot aldrig hört talats om att man kan dö av att vara fertil, så det var
de dummaste jämförelserna jag sett. självklart ska man få gratis behandling om
man har en sjukdom som man kan dö av, trots att det är ens egna fel att man fått
sjukdomen.
Som du mycket väl vet kan man dö både av fetma och cancer, ja.

Poängen var att dessa personer helt på egen hand ätit eller rökt sig till de livshotande sjukdomarna. Men ingen ser något fel i att de får gratis vård, det är till och med, som du själv säger, självklart för de flesta. Men om man gör en jämförelse av kostnader här: en gastric bypass-operation och cancerbehandling kontra en sterilisering, så ser man snabbt att det sistnämnda inte är mycket att orda om sammanhanget.

Nej, man kan inte dö av att vara fertil. Men man kan dö av följderna av att vara fertil. Kvinnor dör fortfarande av graviditeter och förlossningar i Sverige (inte särskilt ofta, men det händer), jag kunde blivit en av dem. Jag tyckte de barn jag redan hade behövde mig och valde att sterilisera mig. På Landstingets bekostnad Jag är ledsen om det stör dig. (Nej, det är jag inte alls förresten.)

Citat:
om man nu ska kunna sterilisera sig gratis bara för att man vill knulla utan
kondom/p-piller så borde väl jag få gratis penis-förstorande operationer för att
jag tycker att min kuk är liten? (bara ett exempel, jag har inte en liten kuk
utan en fb-dase). eller ännu bättre, om jag köper ett par jeans som är för små
för mig, tycker du att jag har rätt till gratis fettsugning för att kunna ha på
mig dessa jeans?

Fast det i det här fallet handlar det ju inte om att vilja "knulla utan kondom/p-piller". Det handlar om att TS absolut inte vill ha barn, på grund av sin sjukdom. Om TS nu tvingas avstå från steriliseringen för att hon inte har råd kan hon mycket väl bli gravid av misstag. Vad ska hon då göra? Föda ett barn som hon själv känner att hon inte kan ta hand om? Eller göra abort? Vad tror du är dyrast för samhället, en sterilisering eller en eller flera aborter; alternativt omhändertagande av barnet (placering i familjehem med en otrygg och i inte så fall farlig uppväxt)?

Du kallar min jämförelse för den dummaste jävla jämförelse du sett, bara för att genast klämma i med en ännu dummare. Vad sjutton har en persons oförmåga att välja rätt storlek på kläder för likhet med detta?

Men visst. Man kan väl inte kräva så mycket av en person som ljuger om storleken på sitt könsorgan på ett anonymt internetforum.
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-28 kl. 22:39.
Citera
2013-06-28, 22:41
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Ja, det är förjävligt!

Likaså är åldersgränsen för sterilisering alldeles för högt satt ( 25-26 år ).

Jag steriliserade mej för flera år sedan och det var det bästa beslut jag tagit! Allting blev bättre efter det; mensen, sexet och hälsan. ( antagligen för att man slipper oroa sej )

När jag gjorde det var det gratis tack o lov, det är helt galet att man ska betala för det.

Ingen som kan starta ett upprop eller en namninsamling och gå ut i media med det?

Till TS: Fortsätt att njuta av sex, risken finns att det inte blir lika skönt efter klimakteriet, även om man äter östrogen.

Istället gör du regelbunda graviditetstest, för det är inte otäckt med abort. Man får narkos, sover skönt och sen när man vaknar är problemet borta.
Det gör inte ont heller.
Citera
2013-06-29, 00:35
Medlem
Så TS ska knulla vidare o göra abort på abort för det är inte otäckt. Det är det dummaste jag hört. Finns för satan skydd mot allt, använd det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in