Resultat: .
0%
röster
2013-06-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Troligen är det Palazzo Vecchio vid torget Piazza della Signoria du tänker på. "Överhöghetens torg" alltså. Det är det gamla stadshuset. Var länge sedan jag såg filmen "Hannibal" men visst skär väl Lector av halsen på någon & drar upp tungan innan han låter offret kasa ner för fasaden på just denna byggnad?

Palazzo Vecchio:
http://pcdn.500px.net/13968633/de7a04f1d4ab9f348a10941e186bc277f7c903bf/4.jpg

Tornet är ju egentligen en kampanil, ett klocktorn alltså, men där finns också någon fängelsecell. Girolamo Savonarola satt där innan han avrättades på Piazza della Signoria 1498. Han var predikant & oerhört betydelsefull i Florens vid den tiden. Ännu aggressivare i sin kritik mot kyrkans lättja & hyckleri & slöseri än vad Martin Luther var. Egentligen var Savonarola en duktigt störd religiös fanatiker men han hade vissa poänger då Medici-familjen & den tidens påve Alexander VI mest levde loppan & körde "bunga-bunga" från morgon till kväll. Dom var nog bra mycket värre än Berlusconi vilket också ledde till protestantismens utbrytning.

Till sist gick han för långt & blev torterad på sträckbänk, hängd & bränd på torget. Han hade ju folket på sin sida så makthavarna kom inte åt honom. Problemet var när han blev utmanad att gå över ett brinnande bål för att bevisa att han var beskyddad av Gud. Kan tänka mig att Pirlo skulle antagit en sån utmaning men Savonarola bangade & försökte slingra sig, varpå folk vände sig mot honom.

Han ser rejält störd ut & störd var han säkert, Savonarola:

http://www.oilpainting-frame.com/upload1/file-admin/images/new12/BARTOLOMEO,%20Fra-976258.jpg
Lyckades skriva helt fel namn såg jag. Men ja, det var precis den byggnaden jag syftade på. Haha, får tacka för historielektionen förresten. Uppskattas.
2013-06-27, 18:17
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
....och så Stefansdomen i Wien. Österrike får ju aldrig glömmas bort.

Jag tänkte att vi laddar upp inför kvällens match med ännu en Österrike-batalj. Österrikarna gick rätt hårt in för det mot Italien 1990. Det förvånar mig att de bara fick ett gult kort för Giannini & gänget fick smaka på en hel del grejer. På den tiden (80-& 90-tal) så var det betydligt mer fällningar än idag. Sen började det betraktas som spelsabotage. Visst har spelet blivit öppnare med högre tempo utan alla dessa fällningar men jag tycker ändå att korten plockas upp för enkelt idag.

1998 hade väl nya direktiv införts & den här gången fick österrikarna syna fyra gula. Vi ser direkt Pfeifenberger kapa Del Piero precis innan han ska skjuta. Köttaren Pfeifenberger verkar dock inte höra till den varnade kvartetten. Sen ser vi prickskytte på elitnivå när Del Piero smäller in bollen dit slagskeppen Vieri & Polster befinner sig. Vieri vinner! 1-0.

Österrikes charmige lagkapten Toni Polster var kapten även i VM-90. En institution hos Österrike. Spelade i Italien med Torino 87/88. Hans 9 mål där räckte till delad 6:e plats i skytteligan då man spelade färre matcher än idag & spelet var mer defensivt.

Kolla in Gianluca Pagliucas enhandsräddning!!

Vieri & Del Piero var klara för dagen & byttes ut mot Filippo Inzaghi & Roberto Baggio.

Baggio till Inzaghi tillbaks till Baggio! 2-0 i 89:e minuten. Spiken i kistan.

Nej fan. Liket sprattlar till minsann!! 2-1 på straff i 90:e.

Italien-Österrike VM 1998 (2.10 min)

http://www.youtube.com/watch?v=3Hu0pP1SCbc
2013-06-27, 18:52
Bannlyst
Varför ska Conte byta spelsystem i Juventus?
"Funderat på det efter förlusten mot Bayern".

Förstår ej detta.. spelarmaterialet passar laget och han har nött in en grund och ett vinnande system som tagit 2 raka scudetto.

Att nu börja spela 4-2-3-1 och försöka vara som Bayern kommer inte att funka.
Tycker inte Conte ska ändra på ett vinnande system.
2013-06-27, 19:05
Medlem
Trolig startelva (3-4-2-1):
Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Maggio, De Rossi, Pirlo, Giaccherini; Candreva, Montolivo; Gilardino.

Några namn som känns lite tunna, men jag ser trots allt fram emot matchen. Tror att de fysiskt är redo. Kan spela snabbt och orkar hela matchen. Får de bara in bollen i straffområdet så hugger Gilardino.
2013-06-27, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Trolig startelva (3-4-2-1):
Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Maggio, De Rossi, Pirlo, Giaccherini; Candreva, Montolivo; Gilardino.

Några namn som känns lite tunna, men jag ser trots allt fram emot matchen. Tror att de fysiskt är redo. Kan spela snabbt och orkar hela matchen. Får de bara in bollen i straffområdet så hugger Gilardino.

sharawy och giovinco prandelli...
Att slänga in dessa mot tråk Spanien vore ju som perfekt, in med 2 unga snabba, varför ska Gilardino få spela, bara att slänga ut allt som heter rutin där framme, spanien kommer possessionrunka, varför ska då gamla gubbar spela i anfallet
2013-06-27, 19:19
Medlem
David.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damanHJK
Varför ska Conte byta spelsystem i Juventus?
"Funderat på det efter förlusten mot Bayern".

Förstår ej detta.. spelarmaterialet passar laget och han har nött in en grund och ett vinnande system som tagit 2 raka scudetto.

Att nu börja spela 4-2-3-1 och försöka vara som Bayern kommer inte att funka.
Tycker inte Conte ska ändra på ett vinnande system.

Det sa man å andra sidan när han valde att använda 3-5-2-systemet i förmån för ett just då väldigt imponerande 4-2-4.

Precis som Brille påpekade så ska inte på något sätt räkna bort Milan, Inter eller Napoli, men vämåendet i Turin stinker ju ända till Sverige. Llorente, Tevez och Ogbonna är ju lirare med enormt spektakulära kvalitéer. Samtidigt som man köper ut Peluso och Asamoah ryktas det om att José Angél är tillbaka i Rom.
2013-06-27, 19:19
Medlem
Citat:
Att slänga in dessa mot tråk Spanien vore ju som perfekt, in med 2 unga snabba, varför ska Gilardino få spela, bara att slänga ut allt som heter rutin där framme, spanien kommer possessionrunka, varför ska då gamla gubbar spela i anfallet

Kan hålla med om att åtminstone El Shaarawy borde starta. Candreva är ett av de "tunna" namnen. Giaccherini är ett annat, men han har onekligen gjort bra ifrån sig. Jag anser dock att Giovinco har betydligt större kvalitet.

Men det hade blivit en delvis annorlunda uppställning.
2013-06-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Det sa man å andra sidan när han valde att använda 3-5-2-systemet i förmån för ett just då väldigt imponerande 4-2-4.

Precis som Brille påpekade så ska inte på något sätt räkna bort Milan, Inter eller Napoli, men vämåendet i Turin stinker ju ända till Sverige. Llorente, Tevez och Ogbonna är ju lirare med enormt spektakulära kvalitéer. Samtidigt som man köper ut Peluso och Asamoah ryktas det om att José Angél är tillbaka i Rom.

Och inte heller Fiorentina, som jag tror kommer att bli ännu bättre nästa säsong. Med eller utan Jovetic. Men det tror jag att jag tänker återkomma till...
2013-06-27, 19:23
Medlem
David.s avatar
Citat:

Jag håller med dig, men Gilardino är fortfarande bara 30 år och har ändå hunnit med att göra 159 mål i Serie A. De enda just nu aktiva spelarna som har gjort fler mål är Totti och Di Natale, men de är ju liksom 36 respektive 35.
2013-06-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Jag håller med dig, men Gilardino är fortfarande bara 30 år och har ändå hunnit med att göra 159 mål i Serie A. De enda just nu aktiva spelarna som har gjort fler mål är Totti och Di Natale, men de är ju liksom 36 respektive 35.

En underskattad och alltför ofta förbisedd spelare. Har rutin och förmåga. Något begränsad, men samtidigt riktigt jävla bra på det som han är bra på...
2013-06-27, 19:53
Medlem
På tal om Fiorentina runt 1990 och såklart Roberto Baggio, så dog idag Stefano Borgonovo. Hård kamp och mycket lidande, men också ett uppvisande av fans samt med- och motsspelare som ställer upp.
2013-06-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan hålla med om att åtminstone El Shaarawy borde starta. Candreva är ett av de "tunna" namnen. Giaccherini är ett annat, men han har onekligen gjort bra ifrån sig. Jag anser dock att Giovinco har betydligt större kvalitet.

Men det hade blivit en delvis annorlunda uppställning.
Candreva har varit en av Lazios bästa spelare den här säsongen. Han håller inte klassen för att spela varje match i Gli Azzurri, men han har förmodligen bäst lungor i dagens trupp och passar bra i en match mot Spanien där Italien kommer få jaga boll och förlita sig på kontringar. Med tanke på den matchbilden håller jag också med om att El Shaarawy borde få starta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in