Citat:
Ursprungligen postat av
KingVision
Ska försöka förklara det hela bättre, all kritik är välkommen.
Jag har svårt att tänka mig att någon personal på systembolaget skulle begå tjänstefel genom försäljning av alkohol till minderåriga. Vi bor i Sverige du vet hur alla företag blir förföljda, man vill inte ta den risken även fast staten tjänar på det.
Precis. Vilken privat företagare skulle vilja riskera detsamma?
Citat:
Ursprungligen postat av
KingVision
Det jag menar är att polismyndigheten utbyter information med systembolaget hela tiden, dom litar med säkerhet på varandra. Hade det funnits runt 500 företag som sålde sprit istället för bara systembolaget hade processen blivit svårare vid en förundersökning. Då skulle det alltså kunna vara en tjänsteman som sålt sprit till minderåriga eller någon som köpt ut. Polisen i Sverige däremot misstänker ju direkt, att någon langar och att det inte rör sig om tjänstefel.
Tror du på fullt allvar att polisen utbyter information med Systembolaget hela tiden? I vilket syfte då?
Tror din bild av både langare och hur polisen jobbar i frågan är väldigt fantasifull.
Du verkar även tro att statligt anställda människor är mer hederliga än privat anställda människor. Alla gör ju fel nångång.
Men ditt sätt att resonera verkar gå ut på att vi skulle få en massa privata aktörer vars enda syfte är att sälja till minderåriga.... Tänk igen. Tänk längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
KingVision
Dina två sista frågor, är jag mycket väl medveten om ja och min mening är att det är där polisen börjar jobba direkt. Dom genomför inte en razzia mot systembolaget i första hand.
Nej, varför skulle dom genomföra en razzia mot Systembolaget eller privat licenserad aktör, när langarna importerar spriten själva?
Du verkar utgå lite för mycket ifrån moralisk grund och för lite utifrån hur det de facto ser ut.