2013-06-27, 14:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Är du en korkad bonde som aldrig har varit utomlands? Utbudet kommer vara bra, det finns ingen jävla anledning att ha systembolaget i dagens samhälle eftersom de enda som gynnas av det är butikerna i Tyskland och Danmark.

Jag bor utomlands och jag måste säga att SB är överlägset mina stormarknader på en hel del punkter, men givetvis inte alla.
Citera
2013-06-27, 14:41
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision

Ska försöka förklara det hela bättre, all kritik är välkommen.

Jag har svårt att tänka mig att någon personal på systembolaget skulle begå tjänstefel genom försäljning av alkohol till minderåriga. Vi bor i Sverige du vet hur alla företag blir förföljda, man vill inte ta den risken även fast staten tjänar på det.

Precis. Vilken privat företagare skulle vilja riskera detsamma?

Citat:
Det jag menar är att polismyndigheten utbyter information med systembolaget hela tiden, dom litar med säkerhet på varandra. Hade det funnits runt 500 företag som sålde sprit istället för bara systembolaget hade processen blivit svårare vid en förundersökning. Då skulle det alltså kunna vara en tjänsteman som sålt sprit till minderåriga eller någon som köpt ut. Polisen i Sverige däremot misstänker ju direkt, att någon langar och att det inte rör sig om tjänstefel.
Tror du på fullt allvar att polisen utbyter information med Systembolaget hela tiden? I vilket syfte då?
Tror din bild av både langare och hur polisen jobbar i frågan är väldigt fantasifull.
Du verkar även tro att statligt anställda människor är mer hederliga än privat anställda människor. Alla gör ju fel nångång.
Men ditt sätt att resonera verkar gå ut på att vi skulle få en massa privata aktörer vars enda syfte är att sälja till minderåriga.... Tänk igen. Tänk längre.

Citat:
Dina två sista frågor, är jag mycket väl medveten om ja och min mening är att det är där polisen börjar jobba direkt. Dom genomför inte en razzia mot systembolaget i första hand.

Nej, varför skulle dom genomföra en razzia mot Systembolaget eller privat licenserad aktör, när langarna importerar spriten själva?

Du verkar utgå lite för mycket ifrån moralisk grund och för lite utifrån hur det de facto ser ut.
Citera
2013-06-27, 14:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
1. Systembolagets utbud är inte ett kvalitetsindex. Gå in på valfri Lidl-butik i Tyskland och jag lovar dig att du hittar lejonparten av systembolagets storsäljare i hundrakronorsklassen där. Fast för mellan 20-60 kronor.

SB har inga storsäljare i hundrakronorsklassen.

"För de som är intresserade av kvalitetsviner finns i Systembolagets basutbud endast 7 röda och 5 vita i prisklassen över 100 kronor. Det innebär att en majoritet av Svenskarna endast har tillgång till 12 viner av den kvaliteten.

I det fullständiga sortimentet från basutbud till högsta nivån T4 (T4 finns på 20 % av butikerna) finns 84 röda och 27 vita viner över 100 kronor. I de större butikerna, främst i storstäderna finns alltså ett bredare utbud, men merparten av svenskarna kan endast välja mellan 12 kvalitetsviner. Övrigt utbud är bag-in-box-viner, billiga viner samt sprit och öl."

Den riktiga storsäljaren Foot of Africa säljs nästan bara i Sverige. Men JP Chenet finns lite varstans. På Lidl kostar den runt 3 euro, dvs runt 35 kronor, mot 57 kronor på SB.
Citera
2013-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
I det flesta länder finns det specialbutiker för alkohol. De klarar sig bra fast snabbköpen också får sälja vad de vill.

Jag bor i ett EU-land. Ölbutiken runt hörnet säljer omkring 600 olika sorters öl. Det finns två vinbutiker inom gångavstånd, båda med ungefär lika bra utbud som ett genomsnittligt svenskt systembolag.

Och detta trots att den lokala Tesco-affären har flera hyllor med öl, vin och sprit. Med fler än 10 märken av varje vinsort, till och med. Varför skulle detta inte fungera i Sverige?

Det kommer säkert att fungera. Dessutom gött att kunna få ta tag i en flaska vin eller ett sexpack bärs på seven/eleven kl 03.00 på natten om suget ligger på.
Vad jag tror är att det utbud som kommer finnas när SB har stängt kommer minska.
Den butiken med 600 sorters öl har kanske öppet lite längre på lördagarna än SB.
Citera
2013-06-27, 15:06
Medlem
city gross gör rätt för mycket nykterister i detta land.
Citera
2013-06-27, 15:09
Medlem
kezz89s avatar
Kollar aldrig säljas alkohol i vanliga butiker, tack och lov.

Räcker det inte med systembolaget eller vill ni alkisar springa och handla två 7.5or på kvällstimmen?
Citera
2013-06-27, 15:36
Medlem
En riktig alkis har kontakter. Jag vet en kille som kör hem pilsner till dörren dygnet runt, och till billigare pris än systemet. Och jag är inte ens alkis.

Slut på den diskussionen. Eller hur?
Citera
2013-06-27, 15:37
Medlem
Thcfarmers avatar
Väntar bara tills Lidl börjar sälja billig sprit, alkisarna kommer at hänga som fiskmåsar vid ingången på mornarna
Citera
2013-06-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thcfarmer
Väntar bara tills Lidl börjar sälja billig sprit, alkisarna kommer at hänga som fiskmåsar vid ingången på mornarna

Hänga på låset blir ett helt nytt begrepp...? Lol Nämen som sagt...läs mitt förra inlägg.
Citera
2013-06-27, 15:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Två saker på min önskelista.
1. Bättre öppettider
2. Kunna köpa ölen kyld direkt från butiken.

Sen skiter jag i om det är systembolaget eller matvarubutik som jag inhandlar skiten i.

Skiter även i om det är sämre utbud, man kan alltid beställa om det är något specialdricka som normalt inte finns i lager. Det gör jag ofta som det är redan idag så det blir ingen större skillnad.

Billigare lär det väl inte bli bara för att det säljs i matvarubutiker, staten ska ju ha sin skatt ändå.
Citera
2013-06-27, 16:35
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorBlutegel
Bara för att du i egenskap av att vara en pundare och alkoholist inte klarar av det betyder det inte att de allra flesta svenskar inte skulle klara av det alldeles utmärkt.

Det är fritt fram att köpa alkohol på bolaget i dagsläget, att man skulle kunna köpa det i vanliga butiker skulle inte ändra något. De som vill dricka gör det ändå oavsett hur mycket staten reglerar det.

Det där var inte snällt sagt av dig.

Jag vill hävda att svensken i regel har svårt att kontrollera alkoholen. Ska det drickas ska det drickas ordentligt. Det ser man tydligt när man som jag jobbar nere i europa där schweizare, tyskar, etc dricker med måtta medan svenskarna krökar som vore de på charterresa (vilket ofta blir pinsamt).

Varför tror du själv vi har systembolaget? Vi är ett supande folk, så är det. Om starköl skulle säljas på pressbyrån skulle vi addera vardagskrök (en öl på bussen på väg hem från jobbet) till vårat helgsupande = mer kostnader i sjukvård för staten.

Jag hatar systembolaget men tycker framförallt synd om svenskarna som själva satt sig i den här situationen med sitt alkoholromantiserande och "supar" varenda jävla dag under 1800-talet som vore det fucking medecine.
Citera
2013-06-27, 16:38
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
SB har inga storsäljare i hundrakronorsklassen.

"För de som är intresserade av kvalitetsviner finns i Systembolagets basutbud endast 7 röda och 5 vita i prisklassen över 100 kronor. Det innebär att en majoritet av Svenskarna endast har tillgång till 12 viner av den kvaliteten.

I det fullständiga sortimentet från basutbud till högsta nivån T4 (T4 finns på 20 % av butikerna) finns 84 röda och 27 vita viner över 100 kronor. I de större butikerna, främst i storstäderna finns alltså ett bredare utbud, men merparten av svenskarna kan endast välja mellan 12 kvalitetsviner. Övrigt utbud är bag-in-box-viner, billiga viner samt sprit och öl."

Den riktiga storsäljaren Foot of Africa säljs nästan bara i Sverige. Men JP Chenet finns lite varstans. På Lidl kostar den runt 3 euro, dvs runt 35 kronor, mot 57 kronor på SB.

Ja, då faller ju även utbuds-snacket för Systembolags-ivrarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in