Citat:
Ursprungligen postat av
Svizzera
Danmark har inte försäljningslicenser! Läs om mitt inlägg och läs rätt. Det finns inga belägg för att enbart staten är kapabel att sälja valfri produkt under ansvar. Avskaffar man systembolaget och inför försäljningslicenser som tilldelas lika extremt restriktivt som idag (ca 410 butiker) och har samma försäljningsregler så kommer vi definitivt inte märka någon skillnad vad gäller någon alkoholkonsumtion. Spriten kommer dessvärre även i fortsättningen att flöda in söderifrån, eftersom både moms och alkoholskatt antagligen förblir densamma och dessa betalar ju även privata företag in. Vi lever i år 2013 och inte 1913!
Om jag har förstått det hela rätt, kan du köpa Öl, Vin och Cider i de flesta butiker i Danmark, med högre volymgränser än dom som finns i Sverige. Ska du ha sprit får du gå till butiker liknande systembolaget. Om detta nu är vad du inte benämner för försäljningslicenser, så har iallafall Danmark liberalare alkoholpolitik.
Vad gäller Tyskland eller t.ex. Italien?
Jag ser nog gärna sänkt moms (eventuellt) på sprit, men helst sänkt alkoholskatt. Bara det skulle ju vara en stor skillnad eller hur? Monopolet kan ju möjligtvis vara kvar, beror på. Jag litar mer på statens ansvar vad beträffar alkoholförsäljningen än andra bolag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jimbo
Din logik håller inte.
Det finns inte bara ETT Systembolaget med EN person. Det finns hundratals Systembolaget och tusentals anställda.
Det kan alltså finnas lika många som sålt till minderåriga inom bolaget som på en privat marknad.
Och hur skulle en langare vara lättare att haffa nu menar du, bara för att Systembolaget har monopol?
Du vet att de stora langarna importerar själva va?
Och kör ut det med bil till ungarna?
Ska försöka förklara det hela bättre, all kritik är välkommen.
Jag har svårt att tänka mig att någon personal på systembolaget skulle begå tjänstefel genom försäljning av alkohol till minderåriga. Vi bor i Sverige du vet hur alla företag blir förföljda, man vill inte ta den risken även fast staten tjänar på det.
Det jag menar är att polismyndigheten utbyter information med systembolaget hela tiden, dom litar med säkerhet på varandra. Hade det funnits runt 500 företag som sålde sprit istället för bara systembolaget hade processen blivit svårare vid en förundersökning. Då skulle det alltså kunna vara en tjänsteman som sålt sprit till minderåriga eller någon som köpt ut. Polisen i Sverige däremot misstänker ju direkt, att någon langar och att det inte rör sig om tjänstefel.
Dina två sista frågor, är jag mycket väl medveten om ja och min mening är att det är där polisen börjar jobba direkt. Dom genomför inte en razzia mot systembolaget i första hand.