2013-06-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Du kan inte jämföra ett närlivs utbud med det en renodlad alkoholbutik har. Jämför du däremot ett XXL livsmedelbutik med systembolaget så kommer du inte märka någon större skillnad. Sedan har många länder specialbutiker med ett utbud systembolaget bara skulle kunna drömma om: småskaligt producerat och trevliga butiker med degustering med mycket kunnig personal som ofta besökt bönderna produkterna kommer från.

Ja det är klart det kommer finnas men de kommer garanterat inte ha öppet på midsommar.
Citera
2013-06-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
du har ju en poäng här, så om jag tycker det är dåligt utbud i matvaruaffärerna, vilket jag faktiskt tycker. tycker du det är rimligt att vi förstatligar alla matvaraaffärer då så vi får bättre utbud?

Det finns oändligt fler sorters vin än vad det finns T.ex vetemjöl eller mjölk.
Så jag svarar nej på den frågan.
Citera
2013-06-27, 11:48
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Den svenska alkoholpolitiken är ju helt snedvriden. Befinner mig i Tyskland just nu där alkohol, sprit, vin, öl och cider, säljs i varje kiosk o matbutik. Något så revolutionerande som att en restaurang får sälja vin "Offsite" skulle vara helt olagligt i Sverige.

Japp och så kommer det vara så länge vi svenskar inte kan läppja ett glas vin utan att det blir starten på en kristusfylla med spya på trottoaren. Tyvär. We have only ourselves to blaim.
Citera
2013-06-27, 12:12
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanpoan
Ja det är klart det kommer finnas men de kommer garanterat inte ha öppet på midsommar.

Till skillnad från Systembolaget då?

Sluta trolla.
Citera
2013-06-27, 12:21
Medlem
Asså sånt här är så jävla banalt att det inte ens finns ord att beskriva det. Jaha, Och?
Citera
2013-06-27, 12:22
Medlem
DoktorBlutegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Japp och så kommer det vara så länge vi svenskar inte kan läppja ett glas vin utan att det blir starten på en kristusfylla med spya på trottoaren. Tyvär. We have only ourselves to blaim.

Bara för att du i egenskap av att vara en pundare och alkoholist inte klarar av det betyder det inte att de allra flesta svenskar inte skulle klara av det alldeles utmärkt.

Det är fritt fram att köpa alkohol på bolaget i dagsläget, att man skulle kunna köpa det i vanliga butiker skulle inte ändra något. De som vill dricka gör det ändå oavsett hur mycket staten reglerar det.
Citera
2013-06-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Till skillnad från Systembolaget då?

Sluta trolla.

Han/hon jag svarade med mitt första inlägg klagade ju på att det inte va öppet på midsommar.
Då skrev jag ska du ha tag i bra viner kommer gissningsvis inte kunna få tag i det på självaste midsommar om matvarubutikerna tar över ändå.

Läs på några sidor bakom innan du yttrar dig.
Citera
2013-06-27, 13:31
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Fel är en fråga om perspektiv.

Vi drar en jämförelse med Danmark och Sverige. Här har vi monopol medan man kan köpa alkohol i danska butiker. Ponera att omyndiga skulle få tag på en massa alkohol och det tillkommer massiva problem, där polisen drar slutsatsen att någon av återförsäljarna säljer till minderåriga.

Vilken polis lokaliserar det skyldiga företaget snabbast? Sveriges polismyndighet har då bara ett företag att misstänka medan man i Danmark kan misstänka upp till flera 100 stycken, detta kräver en lång utredningsprocess och det blir svårare att lösa problemet. Svenska polismyndigheten kan dessutom lita på Systembolaget i.o.m. att dom vet att företaget har bra rutiner och anstränger sig för att följa lagen. Visar det sig vara en myndig person som köper ut, blir det lättare att få tag på denna i Sverige än i Danmark.

Enligt mig är detta logiskt, sunt förnuft som säger sig självt. Skulle du däremot ställa frågan om jag ville bevara monopolet, så skulle jag seriöst svara: "Jag vet inte."

Jag är dock lite småsur över Systembolagets dumma reklamer om "Barn som får alkohol av sina föräldrar, dricker mer." Det där tror jag inte ett skit på, mina föräldrar har vetat om när jag druckit och det har jag alltid gjort med ansvar. Många av dom man festade med på den tiden, hade extremt religiösa föräldrar och dom var alltid bäst/värst på fest, dom som söp sig mest redlösa, däckade och spydde. Det beror säkert på den spänningen som uppstår när man smyger med något för sina föräldrar. "Det är ju alltid kul att göra något förbjudet" eller hur? Men ändå? Om en olycka hade uppstått, hade jag kunnat kontakta mina föräldrar utan tvekan.

Skulle någon på festen vara i akut behov av magpumpning, hade mina föräldrar kunnat köra in vederbörande till akuten direkt, utan några hus-i-helvete-konsekvenser för mig. Det är att ta ansvar!

Ansvar är något som för många människor är rädda för. Jag har själv bevittnat hur en förälder som höll ett öga på oss då, festande ungdomar, fått skäll av andras föräldrar eftersom denne godtog att minderåriga drack. Roligaste av allt var att denne ansvarsfulla förälder, genast högg tillbaka med att vederbörande kände sig mer trygg i situationen när denne hade uppsikt över hur festen föreföll och att det var bättre med tillsyn/hjälp från en vuxen ifall något gick snett. Annars hade det bara slutat upp med att festen ägde rum långt bort utan vuxnas tillsyn eller vetskap, vilket hade kunnat bli värre om det uppstod problem.

Eftersom jag inte dricker alkohol så är inte detta mitt problem egentligen, men jag har full förståelse för att folk är irriterade på vårt system. Jag undrar dock hur det hade sett ut i Sverige om vår alkoholpolitik såg ut som den i Tyskland, hade folk supit skallen av sig varje dag måntro?

Danmark har inte försäljningslicenser! Läs om mitt inlägg och läs rätt. Det finns inga belägg för att enbart staten är kapabel att sälja valfri produkt under ansvar. Avskaffar man systembolaget och inför försäljningslicenser som tilldelas lika extremt restriktivt som idag (ca 410 butiker) och har samma försäljningsregler så kommer vi definitivt inte märka någon skillnad vad gäller någon alkoholkonsumtion. Spriten kommer dessvärre även i fortsättningen att flöda in söderifrån, eftersom både moms och alkoholskatt antagligen förblir densamma och dessa betalar ju även privata företag in. Vi lever i år 2013 och inte 1913!
Citera
2013-06-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
(systemet kontrollerar sina varor och ingen leverantör bråkar med dem då de har just monopol, som gör att Svenskarna får en fin kvalitetsgaranti samtidigt som vi får LÅGA priser på kvalitetsprodukter i majoritet av fallen.( Skatten kan ni diskutera separat.). Fusket inom och utom EU alltid handlar inte bara om hästkött)

Ovanstående är ett fall av "titta bara på detaljerna, bortse ifrån helheten". Medelsvensson kan inte bara ignorera skatten eftersom vi måste betala alkoholskatten vare sig vi vill eller inte.

Jag skall försöka översätta ovanstående till något du förstår.

Du har en trevlig pappa. Han spelar fotboll med dig, hjälper dig med läxorna och lär dig att mecka med bilar. Varje helg bjuder han över sina polare så att de kan ta kokain och rövknulla dig tills du blöder och ligger i fosterställning samtidigt som du ber till gud att ta dig ifrån det här helvetet.

Men du... pappa är faktiskt TREVLIG. Våldtäkerna kan du diskutera separat.
Citera
2013-06-27, 13:54
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Fel är en fråga om perspektiv.

Vi drar en jämförelse med Danmark och Sverige. Här har vi monopol medan man kan köpa alkohol i danska butiker. Ponera att omyndiga skulle få tag på en massa alkohol och det tillkommer massiva problem, där polisen drar slutsatsen att någon av återförsäljarna säljer till minderåriga.

Vilken polis lokaliserar det skyldiga företaget snabbast? Sveriges polismyndighet har då bara ett företag att misstänka medan man i Danmark kan misstänka upp till flera 100 stycken, detta kräver en lång utredningsprocess och det blir svårare att lösa problemet. Svenska polismyndigheten kan dessutom lita på Systembolaget i.o.m. att dom vet att företaget har bra rutiner och anstränger sig för att följa lagen. Visar det sig vara en myndig person som köper ut, blir det lättare att få tag på denna i Sverige än i Danmark.

Din logik håller inte.

Det finns inte bara ETT Systembolaget med EN person. Det finns hundratals Systembolaget och tusentals anställda.
Det kan alltså finnas lika många som sålt till minderåriga inom bolaget som på en privat marknad.

Och hur skulle en langare vara lättare att haffa nu menar du, bara för att Systembolaget har monopol?
Du vet att de stora langarna importerar själva va?
Och kör ut det med bil till ungarna?
Citera
2013-06-27, 14:03
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Danmark har inte försäljningslicenser! Läs om mitt inlägg och läs rätt. Det finns inga belägg för att enbart staten är kapabel att sälja valfri produkt under ansvar. Avskaffar man systembolaget och inför försäljningslicenser som tilldelas lika extremt restriktivt som idag (ca 410 butiker) och har samma försäljningsregler så kommer vi definitivt inte märka någon skillnad vad gäller någon alkoholkonsumtion. Spriten kommer dessvärre även i fortsättningen att flöda in söderifrån, eftersom både moms och alkoholskatt antagligen förblir densamma och dessa betalar ju även privata företag in. Vi lever i år 2013 och inte 1913!

Om jag har förstått det hela rätt, kan du köpa Öl, Vin och Cider i de flesta butiker i Danmark, med högre volymgränser än dom som finns i Sverige. Ska du ha sprit får du gå till butiker liknande systembolaget. Om detta nu är vad du inte benämner för försäljningslicenser, så har iallafall Danmark liberalare alkoholpolitik.

Vad gäller Tyskland eller t.ex. Italien?

Jag ser nog gärna sänkt moms (eventuellt) på sprit, men helst sänkt alkoholskatt. Bara det skulle ju vara en stor skillnad eller hur? Monopolet kan ju möjligtvis vara kvar, beror på. Jag litar mer på statens ansvar vad beträffar alkoholförsäljningen än andra bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Din logik håller inte.

Det finns inte bara ETT Systembolaget med EN person. Det finns hundratals Systembolaget och tusentals anställda.
Det kan alltså finnas lika många som sålt till minderåriga inom bolaget som på en privat marknad.

Och hur skulle en langare vara lättare att haffa nu menar du, bara för att Systembolaget har monopol?
Du vet att de stora langarna importerar själva va?
Och kör ut det med bil till ungarna?

Ska försöka förklara det hela bättre, all kritik är välkommen.

Jag har svårt att tänka mig att någon personal på systembolaget skulle begå tjänstefel genom försäljning av alkohol till minderåriga. Vi bor i Sverige du vet hur alla företag blir förföljda, man vill inte ta den risken även fast staten tjänar på det.

Det jag menar är att polismyndigheten utbyter information med systembolaget hela tiden, dom litar med säkerhet på varandra. Hade det funnits runt 500 företag som sålde sprit istället för bara systembolaget hade processen blivit svårare vid en förundersökning. Då skulle det alltså kunna vara en tjänsteman som sålt sprit till minderåriga eller någon som köpt ut. Polisen i Sverige däremot misstänker ju direkt, att någon langar och att det inte rör sig om tjänstefel.

Dina två sista frågor, är jag mycket väl medveten om ja och min mening är att det är där polisen börjar jobba direkt. Dom genomför inte en razzia mot systembolaget i första hand.
Senast redigerad av KingVision 2013-06-27 kl. 14:16.
Citera
2013-06-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanpoan
Jag sa inget om nätbutikerna utan bara matvarubutikerna...
Min gissning är att mitt Ica nära kommer (om vi nöjer oss med vin) ha 10 röda, 10 vita och 3 roséviner.

I det flesta länder finns det specialbutiker för alkohol. De klarar sig bra fast snabbköpen också får sälja vad de vill.

Jag bor i ett EU-land. Ölbutiken runt hörnet säljer omkring 600 olika sorters öl. Det finns två vinbutiker inom gångavstånd, båda med ungefär lika bra utbud som ett genomsnittligt svenskt systembolag.

Och detta trots att den lokala Tesco-affären har flera hyllor med öl, vin och sprit. Med fler än 10 märken av varje vinsort, till och med. Varför skulle detta inte fungera i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in