2013-06-27, 10:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
För hela utredningen och han själv men även alla andra exempelvis dig själv.

Ett tips, ingenting säger att han är skyldig. Blodfläcken som det talas om kommer visa sig inte vara av särskild stor vikt senare.

Förödande för mig och alla andra .. Jojo, det låter det. På vilket sätt då ?

"Ingenting säger att han är skyldig." Tja, då uppstår ju frågan varför han är häktad på sannolika ..?
Citera
2013-06-27, 10:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Mm, jag håller med. Men om det är så som det spekulerats att VB hade få vänner, så kan det ju leda till självförnedring, det vill säga att man tar vad som står till buds.

Vänskapen med KJ kanske inte var den optimala men dock en mänsklig kontakt. Och vid ensamhet så kan man hora för minsta lilla bekräftelse.

M. Jag tror Vatchareeya var en genomsnäll men väldigt naiv tjej och tyvärr väldigt ensam. Gav antagligen mycket av sig själv för att bli uppskattad och få bekräftelse och jag tror att KJ, med psykopatens välkända förmåga att läsa av omgivningen svagheter, utnyttjade detta hänsynslöst.
Citera
2013-06-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Drogs till ? Egendomligt och svårförklarligt att en ambitiös och studieinriktad brud som Vatchareeya drogs till sin motpol - en drop out som inte fixade gymnasiet och som militärpsykologerna bedömde olämplig för vapentjänst - kasserad vid mönstringen - och som kompensation söker tröst i att leka krig med låtsasvapen tillsammans med andra som antagligen också kasserats av liknande skäl, samt utöver detta infantila intresse även fantiserer om hur det skulle kännas att plåga livet ur en människa som omväxling till djurplågeriet. Denna egenhet hos KJ måste hon rimligen ha känt till eller fått berättats för sig av någon som hört KJ berätta om det. Vilket utbyte VB kan ha haft av någon som KJ är en gåta.
Jag tror att VB varit en snäll tjej och ville hjälpa KJ. Hon hade förstått att Han inte kan klara sig på egen hand och behåll kontakten med honom.
Citera
2013-06-27, 10:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hm .. Drogs till ? Egendomligt och svårförklarligt att en ambitiös och studieinriktad brud som Vatchareeya drogs till sin motpol - en drop out som inte fixade gymnasiet och som militärpsykologerna bedömde olämplig för vapentjänst - kasserad vid mönstringen - och som kompensation söker tröst i att leka krig med låtsasvapen tillsammans med andra som antagligen också kasserats av liknande skäl, samt utöver detta infantila intresse även fantiserer om hur det skulle kännas att plåga livet ur en människa som omväxling till djurplågeriet. Denna egenhet hos KJ måste hon rimligen ha känt till eller fått berättats för sig av någon som hört KJ berätta om det. Vilket utbyte VB kan ha haft av någon som KJ är en gåta.

Den gåtan växer med att hon väljer att studera hos KJ en lördag inför en tenta på måndagen. Kurskompisar fanns det gott om på högskolan i Luleå. VB har också visat sig vara en tjej som kunde företa sig ett och annat på eget bevåg, som när hon bytte karateklubb från Boden till Luleå så helt handfallen var hon inte om det gällde något angeläget. KJ's bostad kunde VB bytat ut som studieplats inför omtentan på måndagen, speciellt med en skränande TV som visar en hockeymatch i ett angränsande rum till där hon satt och pluggade in den högre matematiken inför omtentan i Teknisk fysik. Detta studiescenario rimmar inte alls !
Citera
2013-06-27, 10:39
Medlem
En del frågor jag undrar över.

Är KJ's bil fortfarande i beslag?
Är hans bostad fortfarande avspärrad?
Var det fest i sommarstugan den 4-5 maj?
När var KJ i sommarstugan senast?
Vilka var närvarande på festen?

Vem är KJ's närmaste vän?
Tar han regelbundet mediciner, i sådana fall vilka?
Hur ofta brukade VB och KJ umgås?
Har de en sexuell relation eller är de enkom vänner?
Hur såg deras relation ut före uppbrottet 2010?
Hur var deras relation efter uppbrottet 2010?

Finns det svartsjuka med i bilden?
Har någon av dessa haft en ny relation med någon annan person efter uppbrottet 2010?
Vem var VB's närmaste och bästa vän?

Varför går det rykten om MB och VB?
Har VB och MB haft sex?
Hur ser MB's och AN's relation ut idag?
Har AB (AN's son) någon flickvän?
Hur löser AB konflikter?

Finns det någon i KJ's umgängeskrets som använder droger?
Hur löser KJ konflikter med familj och vänner?
Vilka intressen eller hobbyn har KJ förutom Air Soft?

Vad hade VB för intressen?
Vem pratar KJ med när han får problem?
Vem pratade VB med när hon hade problem?

Finns det osämja mellan KJ och hans vänner/familj?
Var VB osams med någon person?

Vem var VB kär i?
Vem är KJ kär i?

Har KJ lätt för att säga "nej"?
Hade VB lätt för att säga "nej"?
Är KJ envis och står på sig när han vill något?
Är KJ en ärlig person som aldrig ljuger?
Har KJ lätt för att komma med "vita lögner"?
Är KJ sportintresserad?

Vad är KJ's svaghet och vad är hans styrka?
Vad var VB's svaghet och vad var hennes styrka?

Hur skulle du beskriva KJ med 5 ord?
Hur skulle du beskriva VB med 5 ord?

Vem tror du är GM?
Citera
2013-06-27, 10:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att VB varit en snäll tjej och ville hjälpa KJ. Hon hade förstått att Han inte kan klara sig på egen hand och behåll kontakten med honom.

Vilket gjorde att KJ hade ett fast grepp om Vatchareeya - ett psykologiskt övertag - som han hänsynslöst utnyttjade maximalt.

Edit: Ett skolexempel på att löna gott med ont.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-27 kl. 10:51.
Citera
2013-06-27, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Den gåtan växer med att hon väljer att studera hos KJ en lördag inför en tenta på måndagen. Kurskompisar fanns det gott om på högskolan i Luleå. VB har också visat sig vara en tjej som kunde företa sig ett och annat på eget bevåg, som när hon bytte karateklubb från Boden till Luleå så helt handfallen var hon inte om det gällde något angeläget. KJ's bostad kunde VB bytat ut som studieplats inför omtentan på måndagen, speciellt med en skränande TV som visar en hockeymatch i ett angränsande rum till där hon satt och pluggade in den högre matematiken inför omtentan i Teknisk fysik. Detta studiescenario rimmar inte alls !

Så det enda som rimmar väl är det skvaller som säger att KJ kontaktat VB den dagen för att prata allvar om att försöka på ny kula. Det som sedan hände stämmer väl med att VB och KJ inte kom överens, en vanlig konflikt, och om KJ var stressad redan innan blev det inte bättre av ytterligare en motgång. Tror att KJ normaltillstånd pendlat mellan de två mellersta nivåerna i stresskonen, den här dagen den näst nedersta, och efter konflikten hamnade han längst ner och förklarar det bestialiska som sedan hände. Vi är inte mer än människor med olika nivå på våran stresskänslighet.

KJ tämligen outbildad, låg livserfarenhet och i kombination med en funktionsnedsättning har han ett mycket dåligt utgångsläge för att kunna hantera stressorer, särskilt i plötsligt uppkomna situationer. Den slutsatsen drog troligtvis Försvarsmaktens psykolog och det är därför han befanns olämplig för tjänstgöring tror jag.

Edit;Lägg till alkoholkonsumtion så har vi förklaringen, KJ var inte kapabel att hantera situationen, han agerade irrationellt, ett panikbeteende.

Att han utsåg sig själv till commander under spelet indikerar ett kontrollbehov, han var i grunden stressad och hade ett behov av att ha allt under kontroll och styra händelseutvecklingen, jag drar den slutsatsen.
Senast redigerad av OY 2013-06-27 kl. 11:00.
Citera
2013-06-27, 10:59
Medlem
Citat:
Förödande för mig och alla andra .. Jojo, det låter det. På vilket sätt då ?

"Ingenting säger att han är skyldig." Tja, då uppstår ju frågan varför han är häktad på sannolika ..?
Jag håller med dig. De som blir anhållen på sannolika skäl är faktiskt med stora sannolikhet GM. Det finns en del som slipper straff på grund av brist på bevis (Ma*s *lm) men man vet att de är skyldiga ändå.
Citera
2013-06-27, 11:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Jag är osäker på om VB över huvud taget befunnit sig i KJ:s bostad under e.m./förkvällen lördagen 4 maj, ingen har sett henne komma och ingen har sett henne lämna KJ:s bostad. Knappast logiskt att tillbringa timmar av mattestudier på den nivån med en skränande tv som visar en hockeymatch och samtidigt försöka tillgodogöra sig mattekursen med studier av "Calculus" av Robert A. Adams (vilken jag tror gäller även på LTU) är inte att leka med, det har jag själv erfarenhet av sedan KTH. Nej, jag tror inte hon var hemma hos KJ och pluggade matte, jag befarar att hon blev bortförd på vägen dit av KJ och någon/några till.
Citera
2013-06-27, 11:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
En del frågor jag undrar över.

Är KJ's bil fortfarande i beslag?
Är hans bostad fortfarande avspärrad?
Var det fest i sommarstugan den 4-5 maj?
När var KJ i sommarstugan senast?
Vilka var närvarande på festen?

Vem är KJ's närmaste vän?
Tar han regelbundet mediciner, i sådana fall vilka?
Hur ofta brukade VB och KJ umgås?
Har de en sexuell relation eller är de enkom vänner?
Hur såg deras relation ut före uppbrottet 2010?
Hur var deras relation efter uppbrottet 2010?

Finns det svartsjuka med i bilden?
Har någon av dessa haft en ny relation med någon annan person efter uppbrottet 2010?
Vem var VB's närmaste och bästa vän?

Varför går det rykten om MB och VB?
Har VB och MB haft sex?
Hur ser MB's och AN's relation ut idag?
Har AB (AN's son) någon flickvän?
Hur löser AB konflikter?

Finns det någon i KJ's umgängeskrets som använder droger?
Hur löser KJ konflikter med familj och vänner?
Vilka intressen eller hobbyn har KJ förutom Air Soft?

Vad hade VB för intressen?
Vem pratar KJ med när han får problem?
Vem pratade VB med när hon hade problem?

Finns det osämja mellan KJ och hans vänner/familj?
Var VB osams med någon person?

Vem var VB kär i?
Vem är KJ kär i?

Har KJ lätt för att säga "nej"?
Hade VB lätt för att säga "nej"?
Är KJ envis och står på sig när han vill något?
Är KJ en ärlig person som aldrig ljuger?
Har KJ lätt för att komma med "vita lögner"?
Är KJ sportintresserad?

Vad är KJ's svaghet och vad är hans styrka?
Vad var VB's svaghet och vad var hennes styrka?

Hur skulle du beskriva KJ med 5 ord?
Hur skulle du beskriva VB med 5 ord?

Vem tror du är GM?

Han avviker knappast från vad som erfarenhetsmässigt karaktäriserar en psykopat. KJ är nog bara kär i sig själv, uppslukad som jag tror han är av sin egen förträfflighet.

KJ tillsammans med någon/några som delar hans intresseområden tror jag plågade, mördade och styckade Vatchareeya Bangsuan.
Citera
2013-06-27, 12:10
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Jag är osäker på om VB över huvud taget befunnit sig i KJ:s bostad under e.m./förkvällen lördagen 4 maj, ingen har sett henne komma och ingen har sett henne lämna KJ:s bostad. Knappast logiskt att tillbringa timmar av mattestudier på den nivån med en skränande tv som visar en hockeymatch och samtidigt försöka tillgodogöra sig mattekursen med studier av "Calculus" av Robert A. Adams (vilken jag tror gäller även på LTU) är inte att leka med, det har jag själv erfarenhet av sedan KTH. Nej, jag tror inte hon var hemma hos KJ och pluggade matte, jag befarar att hon blev bortförd på vägen dit av KJ och någon/några till.

Enl uppgifter i tråden så skulle VB blivit upphämtad av nån (KJ?) vid 4 tiden på lördagen så troligtvis så åkte dom direkt därifrån till ev mordplats. Har för mig VBs mamma sagt att VB hämtades av en kompis i bil men att hon inte visste vem det va...
Citera
2013-06-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så det enda som rimmar väl är det skvaller som säger att KJ kontaktat VB den dagen för att prata allvar om att försöka på ny kula. Det som sedan hände stämmer väl med att VB och KJ inte kom överens, en vanlig konflikt, och om KJ var stressad redan innan blev det inte bättre av ytterligare en motgång. Tror att KJ normaltillstånd pendlat mellan de två mellersta nivåerna i stresskonen, den här dagen den näst nedersta, och efter konflikten hamnade han längst ner och förklarar det bestialiska som sedan hände. Vi är inte mer än människor med olika nivå på våran stresskänslighet.

KJ tämligen outbildad, låg livserfarenhet och i kombination med en funktionsnedsättning har han ett mycket dåligt utgångsläge för att kunna hantera stressorer, särskilt i plötsligt uppkomna situationer. Den slutsatsen drog troligtvis Försvarsmaktens psykolog och det är därför han befanns olämplig för tjänstgöring tror jag.

Edit;Lägg till alkoholkonsumtion så har vi förklaringen, KJ var inte kapabel att hantera situationen, han agerade irrationellt, ett panikbeteende.

Att han utsåg sig själv till commander under spelet indikerar ett kontrollbehov, han var i grunden stressad och hade ett behov av att ha allt under kontroll och styra händelseutvecklingen, jag drar den slutsatsen.
Behöver man gymnasiekompetens för att göra militärtjänstgöring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in