2013-06-27, 08:58
Medlem
Succasss avatar
Hej!

Mitt abonnemang går snart ut och jag har sedan jag införskaffade min telefon planerat att låta abonnemanget fortlöpa och bara betala avgiften för surf och mina samtalskostnader när min mobil är avbetald.

Nu ringer dock människor med Telia som uppdragsgivare och förklarar att det abonnemang jag har inte längre finns kvar hos Telia och de vill att jag ska byta till ett annat. Det billigaste de har som passar mig kostar 199kr och det jag har nu skulle kosta 98kr + samtalskostnader.

Det skiljer egentligen inte så mycket i pris eftersom samtalskostnaderna tillkommer, men min fråga är om de kan tvinga mig att byta abonnemang? Vad händer egentligen om jag inte beställer det nya abonnemanget? Slutar telefonen att fungera eller fortlöper det gamla?
Citera
2013-06-27, 09:06
Medlem
Skatteskolks avatar
Acceptera absolut inget nytt. Ett fult säljtrick.

Invänta istället svar här på någon som kan avtalet. Om det fortlöper som vanligt vilket jag tror. Telia har ju lanserat nya avtal där man betalar mer för surfandet.
Citera
2013-06-27, 09:13
Medlem
Hej-Partys avatar
Det är försäljare som ljuger för att få provision. Du kan fortsätta använda ditt abonnemang precis som förut.
Citera
2013-06-27, 09:16
Medlem
Hej-Partys avatar
Glömde nämna att jag jobbar på Tele2 och därför vet jag att många försäljare gör så, oavsett vilken operatör de jobbar för.
Citera
2013-06-27, 09:19
Medlem
Succasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Det är försäljare som ljuger för att få provision. Du kan fortsätta använda ditt abonnemang precis som förut.

Det är dock sant att abonnemanget inte finns kvar längre. Men det kanske går att ha kvar det ändå, eller?
Citera
2013-06-27, 09:50
Medlem
Acceptera inget. abonnemanget fortsätter att löpa så länge du vill. Tills du t.ex. väljer att förlänga det och kanske ta ut en ny telefon.
Citera
2013-06-27, 09:53
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Succass
Det är dock sant att abonnemanget inte finns kvar längre. Men det kanske går att ha kvar det ändå, eller?

Ja du kan ha kvar abonnemanget utan problem, de som ringer är telefonsäljare och de tar gärna till fula knep för att få dig att byta, är du osäker så ringer du direkt till telia och pratar med dem.

Har själv ett abonnemang från yngre stenåldern som jag inte har behövt byta även om jag får påringningar regelbundet från telefonsäljare som försöker få en till att göra det, brukar bara tacka nej och lägga på luren om de inte respekterar vad jag säger.
Citera
2013-06-27, 11:16
Medlem
Svampspors avatar
Det finns faktiskt tillfällen när mobiloperatörerna väljer att rensa upp bland gamla obsoleta abonnemangsformer och försöker påtvinga befintliga kunder ett nyare (i vissa fall sämre) alternativ. Då detta rör sig om ett avtalsbrott kan man som kund istället välja att avsluta abonnemanget med omedelbar verkan utan uppsägningstid.
Citera
2013-06-27, 18:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Succass

Ja, det går bra att använda abonnemanget, det gäller tillsvidare.

Visserligen så har Telia rätt till att säga upp er med tre månaders uppsägningstid. Men det händer aldrig att det händer. Då det inte är kundvänligt.

Utan det är försäljare, (som troligvist ej jobbar på Telia), som hittar på egna saker för att få sälja sina produkter.
Citera
2013-06-27, 23:54
Medlem
Succasss avatar
Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in