2013-06-27, 00:22
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Hur kan du inte förstå?

Om C finns i listan så är ett tal i listan samma som C. Kalla dess plats i listan för n. Men C skiljer sig ju från talet på plats n i just den n:te decimalen. Boom!
Hrm. Om vi utgår från att C finns i listan är konstruktionen felaktig, så det gör man inte. Om jag säger att listan innehåller C så följer det ju direkt att C inte skiljer sig från det talet på plats n, och sigges argument har varit att vi helt enkelt för in C i listan efter konstruktionen. Problemet är förstås att begreppet "införa något i listan" direkt gör att "listan innehåller alla reella tal" blir felaktigt i vilket fall som helst. Ett till problem som jag talar om i förra inlägget är att det inte finns någon "tidpunkt efter konstruktionen." ^^

Man visar i ursprungsbeviset att C är ett tal som alltså inte finns i den lista som säger sig innehålla alla tal från R.
Citera
2013-06-27, 09:09
Medlem
ravnats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Ja, men det är inte en prestige-fråga. Min position är faktiskt lite knepig att förklara:
Du kanske har sett att diskussionen avstannat i o m att jag införde förbud mot impredikativa definitioner?

Entr0pi sa sig inte hålla med om att Cantors definition av C är impredikativ,
men jag tror nog han gör det efter att ha tänkt färdigt.

Nu är det så illa att jag inte vill acceptera ett generellt förbud för impredikativa definitioner...
Jag vill tillåta dem! Jag hoppas att i alla de fall impredikativa definitioner leder till paradoxikalitet
så kan man visa att något logiskt fel har begåtts (kanske just en felaktig definition).

Så jag har försökt visa att definitionen inte fungerar eftersom C måste finnas i listan OM
C är ett reellt tal, men "C i listan" kan då ej vara identisk med "C definierat av diagonalen"
eftersom C i så fall måste ha en decimal som inte är identisk med sig själv. Och alltså är DEFINITIONEN av C felaktig!

Men ingen (utom Matteyas) verkade vilja förstå min argumentering
och inte förrän jag kände mig tvungen att hänvisa till impredikativitet
lugnade sig oppositionen...

Så hur kom jag in på Cantors Vetenskapliga Bidrag? Tja... det var ju först EFTER Cantor som
störtfloden av Paradoxer dök upp och tvingade matematiker med Russell i spetsen
(Principia Mathematica) att ta ställning och befria världen från Paradoxer!
(Jag har förstås gett mig i kast med lite enklare uppgifter dessförinnan.)

Det har man endast delvis lyckats med: Man har metoder att UTESLUTA paradoxer
men dessa metoder utesluter annat angeläget på samma gång! Uteslutningsmetoderna var inledningsvis panikåtgärder som man tänkt sig kunde överges när någon äntligen kunde LÖSA paradoxer...
Resultatet är att man vant sig med situationen nu, så om jag hittat en generell metod för paradoxlösning så finns det inget allmänt intresse av att förstå den

Så du anser mao att |ℝ| = ℵ0 ?
Om ja, kan du visa mig din bijektion ℕ -> ℝ?
Citera
2013-06-28, 09:09
Medlem
Hej på er alla! Jag säger som Da: Hur kan ni inte förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Hur kan du inte förstå?

Om C finns i listan så är ett tal i listan samma som C. Kalla dess plats i listan för n.
Men C skiljer sig ju från talet på plats n i just den n:te decimalen. Boom!
Det är när du säger "Bööm!" jag tycker du låter som Peter Sellers!

Jag håller med fram dit! Och jag tycker man kan göra situationen ÄNNU klarare
genom att anta att vi har bestämt C i alla dess decimaler förutom för decimalen på plats n!

Förstår ni situationen?
Talet C är nu bestämt i ALLA DECIMALER UTOM I PLATSEN FÖR DECIMALEN n!

Vänligen tala nu om för mig HUR talet C någonsin kan bli fullständigt bestämt?
Det är nämligen just det jag inte förstår:
För på grund av definitionen så KAN JU INTE den felande decimalen bestämmas.

Ni anar inte hur glad jag blir när ni ÄNTLIGEN
förklarat hur C kan bestämmas i alla sina decimaler!

(Det har nämligen bekymrat mig rätt länge vid detta laget.)
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-28 kl. 09:11.
Citera
2013-06-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Så du anser mao att |ℝ| = ℵ0 ?
Om ja, kan du visa mig din bijektion ℕ -> ℝ?
NEJ! Det anser jag ännu inte! Jag misstänker det!
Och tycker att saken borde utredas...
Men jag påstår (än så länge) INTE att det förhåller sig så!

Jag har faktiskt försökt att förklara,
har du försökt förstå min förklaring?
Om ja, kan du visa vad du inte förstått?
Citera
2013-06-28, 09:50
Medlem
ravnats avatar
Citat:
NEJ! Det anser jag ännu inte! Jag misstänker det!
Och tycker att saken borde utredas...
Men jag påstår (än så länge) INTE att det förhåller sig så!

Jag har faktiskt försökt att förklara,
har du försökt förstå min förklaring?
Om ja, kan du visa vad du inte förstått?

Tämligen uppseendeväckande att världens samlade matematikerkår har lyckats missa detta fel i Cantors diagonalförfarande efter 139 år av kontinuerlig inspektion av beviset. Eller kanske snarare en fullständig katastrof att detta från början accepterades av det matematiska samfundet. Oerhört besvärande att detta bevis lärs ut väldigt tidigt i den allra första inledande algebrakursen på matematiska utbildningar. Att väldigt många generationers matematikstudenter letts in i denna villfarelse och det absurda i att ingen ung skarp hjärna kunnat identifiera detta fel i beviset. Ungdomen dom senaste 140 åren...

Du borde formalisera ditt postulat och omedelbart få resultatet publicerat i någon högt ansedd matematisk tidskrift, för du har antagligen en fieldsmedalj att inhämta, om du är under 40 år dvs. Detta är en mycket stor upptäckt.

Postulerar du att Cantors sats även kan vara fel?
Vad tror du om kardinaliteten hos cantormängden?
Kontinuumhypotesen är nonsens?
Kan man ens tänka sig en mängd med högre kardinalitet än ℵ0?

En annan fråga som följer om du accepterar förekomsten av irrationella tal på den reella tallinjen. Om |ℝ| = ℵ0 kan vi i någon mening lista alla tal i ℝ. Tag ett irrationellt tal t.ex pi, vilket tal kommer före, respektive efter pi i denna uppräkning?
Senast redigerad av ravnat 2013-06-28 kl. 09:54.
Citera
2013-06-28, 10:03
Medlem
Jag har letat som sjutton efter ett citat av Bertrand Russell där han diskuterar Cantors diagonalkonstruktion
och klart (i egna ord) utsäger att definitionen av C är impredikativ.
Mest för att ge Entr0pi chansen att begripa nåt. Han verkar inte alls förstå vad impredikativitet handlar om.
Jag är rätt säker på att jag någon gång LÄST (alltså inte drömt) en sådan passus. Men jag har gett upp för tillfället
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Jag tror problemet är - som i många andra fall -
att man tänker sig att diagonaltalet är något som byggs upp allt eftersom,
eller att matematiken har ett tidsberoende. ^^

Sigge, om du tänker dig att diagonaltalet inte är något som konstrueras,
utan att konstruktionen snarare är ett sätt att visa att talet finns så fort vi postulerar listan;
känns det inte lite mer problematiskt då? Att tala om att konstruktionen är felaktig alltså.
Man kan väl säga att den är det ändå förvisso,
men den följer direkt från listan så det måste vara nåt fel på listan först och främst. ^^
Tyvärr inte! Enligt min åsikt ÄR DEFINITIONEN av C felaktig!
Och så här resonerar jag:
För att det ska vara något fel med listan så måste C först visas existera,
men C kan inte definieras i ALLA sina decimaler om listan existerar!
Alltså kan man inte visa upp C ... för att därmed visa att det måste vara nåt fel med listan!
Enkelt uttryckt: Definitionen av C FÖRUTSÄTTER att C INTE finns i listan!

Jag är beredd att medge att jag har fel om någon kan visa upp C,
men jag tvivlar starkt på att någon kan det eftersom jag är lite försiktig av mig,
(tro det den som vill) och oftast granskar mina resonemang ordentligt.
Citera
2013-06-28, 10:37
Medlem
Citat:
Tämligen uppseendeväckande att världens samlade matematikerkår har lyckats missa detta fel i Cantors diagonalförfarande efter 139 år av kontinuerlig inspektion av beviset. Eller kanske snarare en fullständig katastrof att detta från början accepterades av det matematiska samfundet. Oerhört besvärande att detta bevis lärs ut väldigt tidigt i den allra första inledande algebrakursen på matematiska utbildningar. Att väldigt många generationers matematikstudenter letts in i denna villfarelse och det absurda i att ingen ung skarp hjärna kunnat identifiera detta fel i beviset. Ungdomen dom senaste 140 åren...
Du tror kanske jag är lyckligt omedveten om detta?
Bevisa nu att jag har fel i stället för att prata strunt!
Citat:
Du borde formalisera ditt postulat och omedelbart få resultatet publicerat i någon högt ansedd matematisk tidskrift, för du har antagligen en fieldsmedalj att inhämta, om du är under 40 år dvs. Detta är en mycket stor upptäckt.
Jag tror faktiskt inte att man kommer att begripa vad jag pratat om innan jag är död.
Citat:
Postulerar du att Cantors sats även kan vara fel?
Vad tror du om kardinaliteten hos cantormängden?
Kontinuumhypotesen är nonsens?
Kan man ens tänka sig en mängd med högre kardinalitet än ℵ0?

En annan fråga som följer om du accepterar förekomsten av irrationella tal på den reella tallinjen. Om |ℝ| = ℵ0 kan vi i någon mening lista alla tal i ℝ. Tag ett irrationellt tal t.ex pi, vilket tal kommer före, respektive efter pi i denna uppräkning?
Sakta i backarna! Jag tar ett steg i taget.
Struntar i vad som befinner sig bortom horisonten.

Jag bekymrar mig inte över motståndet... jag trotsar alla odds när jag känner att nåt är fel!
Det gör inte du... om din professor säger att du har fel så piper du nog: Ja Magistern!

Försök gärna sätta dig in i mina tankegångar men var beredd på överaskningar.
(Nu kan jag inte garantera att min kritik av just Cantors Diagonalbevis är ny,
eftersom det är så svårt att hitta relevant kritik på nätet...
Som vanligt så skrivs historien av segrarna.)
Citera
2013-06-28, 13:00
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Alltså kan man inte visa upp C ... för att därmed visa att det måste vara nåt fel med listan!
Jo jag förstår ju fortfarande invändningen; om C finns i listan så går det inte att definiera samma C utifrån den listan. Det är något paradoxalt med din invändning också däremot. Om C redan finns på listan måste vi väl ändå kunna visa upp det?

Citat:
Det här håller jag absolut med om. C kan inte finnas i den lista som C definieras utifrån, oavsett lista. Däremot kan vi betrakta en lista med heltal och där är det inga problem att visa ett C, ta C=1/9 som exempel. Konstruktionen funkar alltså om listan har heltal i sig. Blir det fel på listan, eller på konstruktionen av C, då vi ändrar listan?

Citat:
men jag tvivlar starkt på att någon kan det eftersom jag är lite försiktig av mig,
Det vore väldigt intressant om du eller någon kunde fixa ett bevis för att C inte finns då listan vi talar om ser ut på ett visst sätt! Ett uteblivet C är som bekant inte nog starkt för att sluta sig till något.
Citera
2013-06-28, 13:27
Medlem
Citat:
Jag har letat som sjutton efter ett citat av Bertrand Russell där han diskuterar Cantors diagonalkonstruktion
och klart (i egna ord) utsäger att definitionen av C är impredikativ.
Mest för att ge Entr0pi chansen att begripa nåt. Han verkar inte alls förstå vad impredikativitet handlar om.
Ja, det vore som sagt hjälpsamt om du kunde förklara varför definitionen av C är impredikativ, för det har du faktiskt inte gjort än så länge. Jag kan ju vända på det, du verkar inte förstå impredikativitet.
Citat:
Konstruktionen av C, dvs. formeln C_k=(f(k)_k)', bevisar att C existerar. Det är som sagt ett exempel på ett konstruktivt bevis.Varför är detta så svårt att förstå? Denna konstruktion förutsätter ingenting om huruvida C finns i listan eller ej eller något sånt. Den tar listan, och plockar fram ett tal på ett unikt och väldefinierat sätt.
Citat:
Ge mig en lista, så kan jag skriva ner talet C.
Citera
2013-06-28, 13:36
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Jo jag förstår ju fortfarande invändningen; om C finns i listan så går det inte att definiera samma C utifrån den listan.
Det är något paradoxalt med din invändning också däremot. Om C redan finns på listan måste vi väl ändå kunna visa upp det?
Mjaa...mjäää...hummm...
Det är antagandet att C är ett existerande reellt tal, som tillsammans med antagandet att alla reella tal finns i listan, medför slutsatsen att C finns i listan...vilket inte kan vara fallet därför en av decimalerna i C då måste vara icke identisk med sig själv. Och därmed finns C inte i listan och inte någon annanstans heller eftersom ALLA reella tal finns i listan.
Visst påminner mitt argument om Cantors argument... Det kanske är samma argument.
Med skillnaden att det inte riktas mot C i listan utan riktas mot att C kan anta ett bestämt värde!
Citera
2013-06-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Citat:

Ge mig en lista, så kan jag skriva ner talet C.
DEF: A definition is said to be impredicative if it invokes
(mentions or quantifies over)
a set which contains the thing being defined.

Du tänker faktiskt impredikativt definiera ett reellt tal C.

Och du behöver för den skull en lista med ALLA reella tal.
Då finns följaktligen ditt tänkta tal någonstans i listan om ditt tal alls finns!
Och jag vill alltså för enkelhetens skull ha det först i listan!

Om du då hävdar att C INTE finns först i listan så måste du lägga C på första platsen.
Men om du går med på att C finns först i listan så är dess första decimal enligt din definition inte identisk med sig själv.
Alltså finns inte ditt tänkta tal C.
Citera
2013-06-28, 15:20
Medlem
Citat:
DEF: A definition is said to be impredicative if it invokes
(mentions or quantifies over)
a set which contains the thing being defined.

Du tänker faktiskt impredikativt definiera ett reellt tal C.

Och du behöver för den skull en lista med ALLA reella tal.
Då finns följaktligen ditt tänkta tal någonstans i listan om ditt tal alls finns!
Och jag vill alltså för enkelhetens skull ha det först i listan!

Om du då hävdar att C INTE finns först i listan så måste du lägga C på första platsen.
Men om du går med på att C finns först i listan så är dess första decimal enligt din definition inte identisk med sig själv.
Alltså finns inte ditt tänkta tal C.
Du vet inte vad en bijektion är, att tala om "först" i listan är nonsens. Skulle du säga att C svarar mot det naturliga talet 0 ? Vad händer då med talet som svarade mot 0 innan?
Det är ju knappast impredikativt att säga att en funktion skall ha en viss värdemängd.

edit:
Tanken är om C inte finns i listan så finns två alternativ; C tillhör inte R eller det finns ingen bijektion mellan N och R.
Vi kan för listan beräkna C och bekräfta att C tillhör R => Det finns ingen bijektion !
Senast redigerad av Stork123 2013-06-28 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in