2013-06-26, 17:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Instämmer, och man kan fråga sig om det här hänt om KJ levt i en annan stad där det varit mer naturligt med andra "starka intressen" typiska för personer med avancerad as, till exempel tåg och tidtabeller. Om man vet att en person har något funktionshandikapp och går in för "negativa intressen" (det är inte positivt att gå runt i militärkläder, vara besviken på Pliktverket, enbart hänge sig åt "knivsidor" och "krigslekar") borde sociala ha någon mer form av stöd än vad som verkar ha funnits här. Inte för att det är förmildrande, men jag tror att efter avslaget från Pliktverket flydde KJ in i en dröm, regisserad av honom själv. Vem hade kunnat bryta det? Varför måste det bli så här att han själv sätter punkt med ett sådant här brott?

Jag kan också tänka mig att omgivningen var lite rädd för honom, och att hans far kanske avstod från delar av sitt tidigare ansvar för att det var för jobbigt att gå i klinch, eventuellt ville man inte se. Jag tror att föräldrar till personer med så här stora svårigheter som KJ (klarade inte av gymnasiet, inget jobb, ingen utbildning, fritt svävande i samhället?) borde få mer stöd. Det kan inte ha varit roligt att diskutera med KJ om sånt som kan upplevas som integritetskränkande. Jag tror att KJ hamnat mellan många stolar, på grund av rädsla, inte vilja se hur det är, brister i offentlig omsorg.

KJ är nog inte ensam om att gå all in i en fritidsaktivitet som på sikt inte är bra för just den personen. Hans tankar borde ha puffats i annan riktning, han klarade inte själv att bryta sitt spår.

Kibba var/är väl inte sjukare än det omgivande samhälle han växte upp i. Nej, sjuk är han inte, snarare ett offer för någonting annat.
Citera
2013-06-26, 17:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kibba var/är väl inte sjukare än det omgivande samhälle han växte upp i. Nej, sjuk är han inte, snarare ett offer för någonting annat.

Offer? Så vill jag inte förklara det, offren här är KJs familj och närstående samt den mördade och hennes familj och närstående. Sjuk kan KJ mycket väl vara, det vet ingen än helt hur det förhåller sig förrän alla undersökningar är klara.

Vad menar du att KJ skulle vara offer för? Hur menar du att det omgivande samhället är sjukt? Jag ser det här mer som en avvikande händelse, som man tyvärr ofta inte får handlingsplaner för, förrän i efterhand.

Möjligen tycker jag att det är väldigt fel att unga hamnar i ingenmansland, men det är ju ingen som blir mördare för det, men en sådan som KJ fick då ostört ägna sig åt att glida in i sin fantasivärld, vilket jag tror ligger delvis bakom det här.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-26 kl. 17:17.
Citera
2013-06-26, 17:15
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Har skrivit det tidigare och nu igen, polisen visste redan när VB (officiellt) blev anmäld försvunnen att hon varit hos KJ. Han var "gruppledare" för en av polisens sökgrupper med frivilliga innan MP:S klev in i utredningen/skolgången.
KJ's grupp fick dock uppdrag att söka på platser som då INTE var högintressanta för polisen, 2kompisar till KJ som deltog i hans grupp (To*e och AN*e) uttalade sig i tidningen om KJ's beteende som var misstänksamt under sökningarna. DVS polisen kände till KJ Dag 1 !!!

Detta är en viktig uppgift, som har lätt att försvinna i bruset. När inrättades polisens sökgrupp?
Anmälde sig KJ som frivillig då?
Var det där han först berättade om att han var den siste som sett VB, eller visste polisen det ännu tidigare?

Det är viktigt att veta om KJ opåkallat drog uppmärksamheten till sig själv eller om det var andra omständigheter som gjorde att polisen och andra blev intresserade.
Senast redigerad av MegaLomani 2013-06-26 kl. 17:55.
Citera
2013-06-26, 17:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Läkaren som undersökt den unge mannen bedömer att det kan misstänkas att 22-åringen led av en allvarlig psykisk störning vid gärningen och att man kan misstänka att det förelåg en allvarlig psykisk störning även vid undersökningen.
Vad är det Läkaren misstänker??? Jag kanske är dum men jag förstår inte vad som menas(???)

Någonting annat än ondska "lider" den unge mannen inte av.
Citera
2013-06-26, 17:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske mycket dålig väg, vilka var det som kämpade med att få loss en bil halva natten, har nämnts något om en sådan händelse.

Har för mig ha läst att det var KJ och tre namngivna grabbar som kört fast i leran nånstans. Man gav upp vid 3-tiden, vilade några timmar för att återvända vid 6-tiden på morgonen.
Citera
2013-06-26, 17:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Offer? Så vill jag inte förklara det, offren här är KJs familj och närstående samt den mördade och hennes familj och närstående. Sjuk kan KJ mycket väl vara, det vet ingen än helt hur det förhåller sig förrän alla undersökningar är klara.

Vad menar du att KJ skulle vara offer för? Hur menar du att det omgivande samhället är sjukt? Jag ser det här mer som en avvikande händelse, som man tyvärr ofta inte får handlingsplaner för, förrän i efterhand.

Möjligen tycker jag att det är väldigt fel att unga hamnar i ingenmansland, men det är ju ingen som blir mördare för det, men en sådan som KJ fick då ostört ägna sig åt att glida in i sin fantasivärld, vilket jag tror ligger delvis bakom det här.

Tänkte mig närmast att han är ett offer för ett oförstående och slappt samhälle, kanske ett offer för ouppmärksamma eller oengagerade föräldrar men ett "offer" i någon mening verkar han ju vara. VB och hennes familj menar jag är offer för KJ:s inneboende ondska, någon sjukdom tror jag inte på, då borde han vara välkänd inom psykvården. Är han det ?
Citera
2013-06-26, 17:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Har för mig ha läst att det var KJ och tre namngivna grabbar som kört fast i leran nånstans. Man gav upp vid 3-tiden, vilade några timmar för att återvända vid 6-tiden på morgonen.

Edit: Gissar att man vid 6-tiden på morgonen drog loss det fordon som satt fast i gyttjan med en 4WD pickup eller liknande.
Citera
2013-06-26, 18:05
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carita76
beslutet om häktningen...vet inte om det heller varit framme tidigare...

http://pdfcast.org/pdf/protokoll-haktning-2013-05-27

Tack! Du råkar inte ha protokoll från omhäktningarna?
Citera
2013-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Har skrivit det tidigare och nu igen, polisen visste redan när VB (officiellt) blev anmäld försvunnen att hon varit hos KJ. Han var "gruppledare" för en av polisens sökgrupper med frivilliga innan MP:S klev in i utredningen/skolgången.
KJ's grupp fick dock uppdrag att söka på platser som då INTE var högintressanta för polisen, 2kompisar till KJ som deltog i hans grupp (To*e och AN*e) uttalade sig i tidningen om KJ's beteende som var misstänksamt under sökningarna. DVS polisen kände till KJ Dag 1 !!!
Jag trodde att "To*e och An*e" var med en frivillig grupp som sökte den 19/5 och som KJ var gruppledare och betedde sig konstigt. Är du säker på det du skrev?
Citera
2013-06-26, 18:27
Medlem
Uppgiftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Tack! Du råkar inte ha protokoll från omhäktningarna?

Protokoll omhäktning 2013-06-14:
Citera
2013-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Någonting annat än ondska "lider" den unge mannen inte av.
Det är det läkaren misstanke att han inte lider av annart än ondska.?
Citera
2013-06-26, 18:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är det läkaren misstanke att han inte lider av annart än ondska.?

Störd personlighet, ja. Psykopatisk ? Ja, det tror jag. Psykisk sjuk ? Nej, det betvivlar jag att han är. En ond människa (vilket VB:s mamma var inne på)? Ja, det vittnar om inte annat hans intresse av att plåga djur till döds om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in