Citat:
Instämmer, och man kan fråga sig om det här hänt om KJ levt i en annan stad där det varit mer naturligt med andra "starka intressen" typiska för personer med avancerad as, till exempel tåg och tidtabeller. Om man vet att en person har något funktionshandikapp och går in för "negativa intressen" (det är inte positivt att gå runt i militärkläder, vara besviken på Pliktverket, enbart hänge sig åt "knivsidor" och "krigslekar") borde sociala ha någon mer form av stöd än vad som verkar ha funnits här. Inte för att det är förmildrande, men jag tror att efter avslaget från Pliktverket flydde KJ in i en dröm, regisserad av honom själv. Vem hade kunnat bryta det? Varför måste det bli så här att han själv sätter punkt med ett sådant här brott?
Jag kan också tänka mig att omgivningen var lite rädd för honom, och att hans far kanske avstod från delar av sitt tidigare ansvar för att det var för jobbigt att gå i klinch, eventuellt ville man inte se. Jag tror att föräldrar till personer med så här stora svårigheter som KJ (klarade inte av gymnasiet, inget jobb, ingen utbildning, fritt svävande i samhället?) borde få mer stöd. Det kan inte ha varit roligt att diskutera med KJ om sånt som kan upplevas som integritetskränkande. Jag tror att KJ hamnat mellan många stolar, på grund av rädsla, inte vilja se hur det är, brister i offentlig omsorg.
KJ är nog inte ensam om att gå all in i en fritidsaktivitet som på sikt inte är bra för just den personen. Hans tankar borde ha puffats i annan riktning, han klarade inte själv att bryta sitt spår.
Jag kan också tänka mig att omgivningen var lite rädd för honom, och att hans far kanske avstod från delar av sitt tidigare ansvar för att det var för jobbigt att gå i klinch, eventuellt ville man inte se. Jag tror att föräldrar till personer med så här stora svårigheter som KJ (klarade inte av gymnasiet, inget jobb, ingen utbildning, fritt svävande i samhället?) borde få mer stöd. Det kan inte ha varit roligt att diskutera med KJ om sånt som kan upplevas som integritetskränkande. Jag tror att KJ hamnat mellan många stolar, på grund av rädsla, inte vilja se hur det är, brister i offentlig omsorg.
KJ är nog inte ensam om att gå all in i en fritidsaktivitet som på sikt inte är bra för just den personen. Hans tankar borde ha puffats i annan riktning, han klarade inte själv att bryta sitt spår.
Kibba var/är väl inte sjukare än det omgivande samhälle han växte upp i. Nej, sjuk är han inte, snarare ett offer för någonting annat.