Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-17, 16:54
Medlem
adequates avatar
Har börjat fundera på att brygga mangovin, så jag har fått ett generiskt recept på fruktvin av en bekant här på fb. Vad receptet inte säger är mängden frukt per liter vin, så jag vore tacksam om någon här kunde åtminstone höfta lite: Hur många frukter kan tänkas behövas till tjugo liter mangovin, om vinet ska vara lagom fruktigt och smakrikt?
Citera
2013-06-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Har börjat fundera på att brygga mangovin, så jag har fått ett generiskt recept på fruktvin av en bekant här på fb. Vad receptet inte säger är mängden frukt per liter vin, så jag vore tacksam om någon här kunde åtminstone höfta lite: Hur många frukter kan tänkas behövas till tjugo liter mangovin, om vinet ska vara lagom fruktigt och smakrikt?

4 st
Citera
2013-06-17, 17:06
Medlem
Skatteskolks avatar
Kolla i butik på olika sorters juicer. Ibland står hur många kg frukt som använts till en liter dryck.

Ganska många gissar jag. Jag blir förvånad om det är färre än 30-40 frukter.
Citera
2013-06-17, 17:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Kolla i butik på olika sorters juicer. Ibland står hur många kg frukt som använts till en liter dryck.

Ah, tack för tipset! Kul om det blir 42 stycken.
Citera
2013-06-25, 18:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ah, tack för tipset! Kul om det blir 42 stycken.
När jag gjort fruktvin (3 gånger, varav 1 med mango i) så har jag använt något fruktvins-kit från PGW, vilket är att rekommendera i dina vidare planer. Där ingick också recept, utöver kemikalierna. Nu har jag inte papperet i närheten, men rent generellt är att det är ca 5-6 kg frukt (och 4kg extra strösocker) för runt 12% starkt vin. Det är också netto-vikt, du behöver alltså väga fruktköttet och inte hela frukten (mer än att du kan utgå ifrån att du kommer behöva mer än 6 kg mango-frukt för att nå 6 kg fruktkött. Mangokärnan ska definitivt inte med ner i jäskärlet.
Citera
2013-06-25, 20:47
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
När jag gjort fruktvin (3 gånger, varav 1 med mango i) så har jag använt något fruktvins-kit från PGW, vilket är att rekommendera i dina vidare planer. Där ingick också recept, utöver kemikalierna. Nu har jag inte papperet i närheten, men rent generellt är att det är ca 5-6 kg frukt (och 4kg extra strösocker) för runt 12% starkt vin. Det är också netto-vikt, du behöver alltså väga fruktköttet och inte hela frukten (mer än att du kan utgå ifrån att du kommer behöva mer än 6 kg mango-frukt för att nå 6 kg fruktkött. Mangokärnan ska definitivt inte med ner i jäskärlet.
Ah, tackar.
Citera
2013-06-25, 20:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ah, tackar.
Av erfarenhet, eftersom jag misstänker att du kommer behöva skaffa material när det är första gången, så föreslår jag starkt PGW som återförsäljare, och att du använder deras kit för eget fruktvin. Innehåller allt en nybörjare (som jag verkligen var då) behöver i kemikalieväg. Jästen, näringen, pektolase (för att bryta ner pektin så det inte blir gelé), jässtopp, klarningsmedel, och instruktioner i hur tusan man använder dem och i vilken ordning.

Men som sagt, ca 6 kg fruktkött och 4 kg strösocker för att få ut 18-20 liter vin. Du kommer ha att jäsa en volym av runt 20-25 liter, men sedan vid omtappningar och liknande kommer ett antal liter lämnas kvar i jäskärlet, för att inte få med allt vad fällningar och liknande heter.

Men om jag ska vara riktigt i ämnet så chansar jag på att runt 30 frukter väger 6 kg, och att du kommer behöva faktiskt runt 35-40 (eller 42) frukter för att nå 6kg mangofruktkött.
Citera
2013-06-25, 21:14
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Av erfarenhet, eftersom jag misstänker att du kommer behöva skaffa material när det är första gången, så föreslår jag starkt PGW som återförsäljare, och att du använder deras kit för eget fruktvin. Innehåller allt en nybörjare (som jag verkligen var då) behöver i kemikalieväg. Jästen, näringen, pektolase (för att bryta ner pektin så det inte blir gelé), jässtopp, klarningsmedel, och instruktioner i hur tusan man använder dem och i vilken ordning.

Men som sagt, ca 6 kg fruktkött och 4 kg strösocker för att få ut 18-20 liter vin. Du kommer ha att jäsa en volym av runt 20-25 liter, men sedan vid omtappningar och liknande kommer ett antal liter lämnas kvar i jäskärlet, för att inte få med allt vad fällningar och liknande heter.

Men om jag ska vara riktigt i ämnet så chansar jag på att runt 30 frukter väger 6 kg, och att du kommer behöva faktiskt runt 35-40 (eller 42) frukter för att nå 6kg mangofruktkött.
Jooo, PGW är riktigt bra, har handlat av dem förut och även varit inne och kollat på det där kitet du pratar om.
Citera
2013-06-26, 17:59
Medlem
klybans avatar
http://winemaking.jackkeller.net/reques57.asp

Han har ju 3-4 pund ~1,4-1,7kg per 3,5liter vatten.
Denna vikt är med kärnorna.
Citera
2013-06-26, 18:18
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
http://winemaking.jackkeller.net/reques57.asp

Han har ju 3-4 pund ~1,4-1,7kg per 3,5liter vatten.
Denna vikt är med kärnorna.
Åh, fett, tack så mycket!
Citera
2013-06-26, 18:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Åh, fett, tack så mycket!
Han kan sina saker också, gjort ett par av hans recept alla blivit riktigt goda.

Jag vill ha en brygglogg sen, och tänk på göra ett gott vi tar lång tid:
Ett år rekommenderar han på denna, rödvinbär så rekommenderar han 2 år.
Och får säga det vinet blir riktigt jävla gott då, men redan efter 1år började man känna hur smakerna utvecklades till nått riktigt gott.
Vid 2år så var det extremt gott, gick åt fort då
Citera
2013-06-27, 10:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Dessa drycker är gjorda från koncentrat. Tittar du på ett paket Tropicana så är det plötsligt en tredjedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in