• 1
  • 2
2013-06-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Och det ska utgöra något slags rättvisande urval över befolkningen? Jag har mött tillräckligt många muppar som tror att en morgontemperatur i munhålan på 36C är deras "riktiga temperatur" att jag tar anekdotala påståenden med en nypa salt. Det är antingen örontemp med IR eller termometer i rumpan, samt upprepade mätningar under kontrollerade former som gäller.

Spelar ingen roll:

"An early morning temperature higher than 37.2°C (>98.9°F) or a late afternoon temperature higher than 37.7°C (>99.9°F) is normally considered a fever"

Med andra ord, har du kroppstemperatur på eller över 37.2 så har du feber, så enkelt är det.
Citera
2013-06-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Spelar ingen roll:

"An early morning temperature higher than 37.2°C (>98.9°F) or a late afternoon temperature higher than 37.7°C (>99.9°F) is normally considered a fever"

Med andra ord, har du kroppstemperatur på eller över 37.2 så har du feber, så enkelt är det.

Jag antar att du förstår vad "Early morning" betyder? Dessutom är begreppet feber separerat från hypertermi. Att man råkar ha över 37.2C när man vaknar på morgonen eftersom man däckat i ytterkläderna kvällen innan räknas inte som feber. Att jag har över 38C i muntemperatur efter att jag druckit kaffe är inte heller feber.
Senast redigerad av Tjaeng 2013-06-26 kl. 14:44.
Citera
2013-06-26, 18:48
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
En person som har 37,2 i temp har inte feber. Definitionen på feber är temp 37,5 eller högre.

Är det därför japaner är så disciplinerade, för att de aldrig får feber när de är förkylda alltså?

Definitionen av feber är att kroppens termostat är satt på en högre punkt än vad den är under ett normalt dygn och man brukar säga att 37,2 grader C på morgonen eller 37,7 grader C på kvällen utgör en hyfsad, men inte säker, gräns. Den generellt accepterade snitt-temperaturen är på 37,0 grader C (där normal kroppstemperatur ligger mellan 36,0 och 37,5 grader C). Det finns skillnader mellan individer, mellan kön, mellan etniciteter, mellan tid på dygnet, beroende på när i menscykeln man är, beroende på ens ålder osv.

Sedan får man också tänka på att temperaturen varierar beroende på var man mäter. Mäter man i armhålan skall man lägga på ca 0,5 grader och mäter man under tungan ca 0,2 grader. Analt är bäst. Och även här har vi skillnader mellan olika etniciteter, där huden hos vissa isolerar bättre vilket ger en lägre temperatur om man mäter utanför kroppen.

Citat:
Spelar ingen roll:

Och vad betyder de fetmarkerade orden? "Anses vanligtvis". Det är alltså ingen konkret definition. Definitionen är att kroppens regulator är satt på en högre punkt än vad den är vid normala tillstånd.
Senast redigerad av bjornebarn 2013-06-26 kl. 18:50.
Citera
2013-06-26, 19:12
Medlem
Citat:
Så ovanligt är det inte, jag har runt 36 eller lägre temperatur hela tiden...
Känner en person till som har en temp på 35.5-36.
Min temp brukar ligga på ca 35. Ännu lägre om morgonen förstås. Jag känner mig definitivt ordentligt sjuk vid 37 grader, då går jag ingenstans. Fatta ångesten vid 40 grader som jag får vid så gott som varje influensa, är ordentligt väck då asså.
Citera
2013-06-26, 23:52
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Spelar ingen roll:

Källa på ditt citat, tack!
Citera
2013-06-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Källa på ditt citat, tack!

Kommer från Wikipedia. Rawbiz utelämnade dock, bekvämt nog, efterföljande bisats:

An early morning temperature higher than 37.2°C (>98.9°F) or a late afternoon temperature higher than 37.7°C (>99.9°F) is normally considered a fever, assuming that the temperature is elevated due to a change in the hypothalamus's setpoint.

Citat:

Senast redigerad av Tjaeng 2013-06-27 kl. 00:00.
Citera
2016-02-02, 12:56
Har man tex 37 på morgonen så är risken stor att du får feber under dagen, jag hade 36,9 i morse och kände mig rejält hängig, brukar normalt ligga på 36,2 på morgonen. En förhöjd morgontemperatur brukar indikera att man inte är 100% frisk men jag gnetar på ändå idag med risk för att däcka ihop efter jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in