2013-06-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det måste ju bara att gå att få fram något, det är jag säker på. Vilket gat nr var det firman låg på Eugeniavägen? Det har postats tidigare tror jag men hittar det inte nu..

Nr 25. Firman hette Billiga Andersson & Ekman Aktiebolag. Firman stod på en person med siffrorna 556153-8736. Vincents affärskumpan alltså. I inlägg #9393 och närliggande inlägg skrev jag massor om Vincent, de utförligaste texterna om Vincent som skrivits offentigt, ung 3 A4-sidor. Catrin hade troligen telefonnummer till Vincents jobb. Jag citerar här polisens papper:

Vid kontroll i Röda Boken konstateras, att Billiga Andersson & Ekman AB, Eugeniavägen 25 har följande telefonnummer 31 07 60 o 33 56 29. (Kan Catrin da Costa möjligen ha noterat fel tel nr - ha hört fel och skrivit upp 16 istället för 60?)

Detta är alltså de ofta nämnda "omkastade" siffrorna i C:s telefonbok.

Jag ska beställa Billiga Anderssons reg-bevis, och återkommer när jag fått det. Där står ägare, delägare, jobbuppgifter kanske, vi får se ...
Senast redigerad av Eremona 2013-06-26 kl. 12:49.
Citera
2013-06-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nr 25. Firman hette Billiga Andersson & Ekman Aktiebolag. Firman stod på en person med siffrorna556153-8736. Vincents affärskumpan alltså. I inlägg #9393 och närliggande inlägg skrev jag massor om Vincent, den utförligaste texten om Vincent som skrivits offentit. Catrin hade troligen telefonnummer till Vincents jobb. Jag citerar här polisens papper:

Vid kontroll i Röda Boken konstateras, att Billiga Andersson & Ekman AB, Eugeniavägen 25 har följande telefonnummer 31 07 60 o 33 56 29. (Kan Catrin da Costa möjligen ha noterat fel tel nr - ha hört fel och skrivit upp 16 istället för 60?)

Detta är alltså de ofta nämnda "omkastade" siffrorna i C:s telefonbok.

Jag ska beställa Billiga Anderssons reg-bevis, och återkommer när jag fått det. Där står ägare, delägare, jobbuppgifter kanske, vi får se ...

Hur långt är det mellan fyndplatsen och firman egentligen? Du skrev nån gång att fyndplatsen låg vid ykorsningen, antar att detta borde vara vid solnabron norra länken idag. Finns det kartor du kan lägga upp?

klickbara länkar till inläggen om Vincent:
https://www.flashback.org/sp43114425
https://www.flashback.org/sp43114448
https://www.flashback.org/sp43114454
Senast redigerad av echoesofglory 2013-06-26 kl. 12:50.
Citera
2013-06-26, 12:46
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Finns alltför många indicier, som pekar mot ett särskilt håll. Alltför många omständigheter, för att det bara ska vara rena tillfälligheter. Det är ju inte helt utan anledning, som man har den övertygelse som man har. Det är inget man bara snappat till sig direkt ur luften. Och jag tror HO, Borgnäs, Rajs, Diesen och flera med dem är betydligt mer rätt ute än vad PL och resten av läkarvännerna är och någonsin varit.

Nu frångick du det vi talade om och svarade rent allmänt om de indicier som du anser finns.

Det var ju inte det vi pratade om.

Du hittar på att TH har gjort saker, det är inget indicium. Fantasi är mer passande ord.
Citera
2013-06-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hur långt är det mellan fyndplatsen och firman egentligen? Du skrev nån gång att fyndplatsen låg vid ykorsningen, antar att detta borde vara vid solnabron norra länken idag. Finns det kartor du kan lägga upp?

Jag har sökt karta med nummer, men hittade ingen. Det var inte långt iaf! 100 m kanske, som mest. Det måste ju finnas offentliga kartor, med gatunummer.

Tack för länkarna
Citera
2013-06-26, 13:04
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Barndockan/gåvan/namnteckningar

Den "perversa" dockan var en gåva från Teets kollegor, och igår postade jag en bild på dockan, för att slutligen visa de klentrogna att det inte var ngn knulldocka. Och jag har mer att bjuda på. Jag har en mkt stor pappershög att gräva i, det är bilder, intervjuer, artiklar, FUP och gud vet vad. Det är mellan 500 och 1000 A4-sidor, och jag har hittat foton på dockans dedikationskort, korten som Teets arbetskompisar fäste vid dockan. Korten har många namn och medföljde dockan. Varsågoda:

http://minfil.org/S0j5ceb1b2/lapp1.png

http://minfil.org/T7j9c3b2b8/lapp2.png

Tackar!

Lama lawnmoverman2011 får här se att det handlar om en avskedsgåva som arbetskamraterna skämtsamt ger TH.

Det är inte ett indicium som pekar mot TH, det är inte ett indicium överhuvudtaget.

Man får kalla kårar när man tänker på hur lätt det startades rykten om TH, rykten som växte och blev till "sanningar" i folks ögon.
Citera
2013-06-26, 13:12
Medlem
Mannen på Rörstrandsgatan

Det är något med Rörstrandsgatan i fallet. Det felaktiga telefonnumret som Vincent uppger går till nr 32. Vid fyndplats 1 hittas ett kvitto från Restaurang Deli på Rörstrandsgatan 21. Det finns en person som jag tidigare intresserat mig för. Catrines väninna LE, som dog 2009 och förhördes av polis 1984, uppgav en adress på Forskarbacken, troligen en studentlägenhet, men hon var skriven någon annanstans. Hon ger rätt vag information i förhör, hon kan beskriva CdC:s klädsel men vet inget om hennes vänner eller vem som kan ha legat bakom mordet. 1990 gifter hon sig med en man som är jämnårig med Catrine da Costa, vi kan kalla honom B, han bor i Hägersten då, men 1984 bor han på....Rörstrandsgatan 12, mycket nära fyndplats 1. Ett år efter Catrines död flyttar han från sin lägenhet och hamnar på Sveavägen. B och LE får en son tillsammans. Men B dör ung, 1992, då i 30-årsåldern. Datumet är intressant, den 15:e juni dör mannen, precis på tiden på året för Catrine da Costas försvinnande. Kvittot vid fyndplats 1 är daterat den 16:e juli 1984, kan det ha hamnat där när gärningsmannen återvänt senare? Eller kan kvittot vara fel, kanske ska det vara stämplat 16:e juni? Det fanns andra kvitton också, vilken koppling dessa har till fallet är osäkert, Kristina Hjertén von Gedda nämner ett annat "bortglömt" vittne ur slasken som berättar att hon träffade Catrine i Stockholm den 2:a juli 1984, hon beskrev bla hennes klädsel. Det intressanta med vittnesmålet är att hon prickar in en svart axelremsväska korrekt, TÅ berättar i förhör att CdC alltid bar med en svart axelremsväska. JE nämner också "en slags väska". Saba nämner dock en röd handväska.
Ett kvitto från systembolaget, märkt 2:a juli 1984 hittas vid fyndplats 1. Visst är det en del spekulativa och högst osannolika kopplingar men lite intressant ändå...

För övrigt är ju telefon nr:et till en adress på Karlbergsvägen 86 som Vincent uppger intressant, mycket nära båda fyndplatserna, borde kolla upp vilka som bodde där...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-06-26 kl. 13:23.
Citera
2013-06-26, 13:30
Medlem
Kan adressen gå till Birkagården? Har ingen info om detta men måste det vara en lägenhet som ligger på adressen?

http://www.birkagarden.se/om-birkagården
Karlbergsvägen 86 b

OM BIRKAGÅRDEN
Birkagårdens historia började som ett läserum på Rörstrandsgatan 1912 i det då fattiga Birkastan. 2012 firades 100 år med ett jubelium.

Birkagården är Sveriges första hemgård med ursprung från den engelska settlementsrörelsen. Natanael Beskow och Ebba Pauli startade Birkagården för att fylla ett socialt och kulturellt behov i samhället. Huvudsyftet uttrycktes av Natanael Beskow: "Birkagården vill bereda människor från olika arbetsområden och samhällslager tillfälle att mötas som likar och dela med sig till varandra av sin livserfarenhet". Verksamheten har förändrats under åren och speglar på många sätt även samhällsutvecklingen.

Birkagården drivs som en stiftelse och är partipolitiskt och religiöst obunden. Vi driver fyra förskolor, ett fritidshem för årskurs 4 – 6, sommarkollo på Vätö, kurser för barn och vuxna/senior, Elsa Beskows Sagoverkstad samt hyr ut lokaler.

http://www.direktpress.se/viivasastan/Bloggar/Kerold-Klang/2013/Januari/2013-01-08/
Vinterkväll 1984 på Karlbergsvägen.
Fastigheten Karlbergsvägen 74 är riven och snart ska det lilla hundraåriga grannhuset Birkagården i 76:an gå samma väg.

Rivningen är inte särskilt sorglig för Birkagården eftersom man redan expanderat till flera av grannhusen.
Stadsmiljömässigt var det desto sämre att 76:an revs, den var en av Karlbergsvägens äldsta hus och ”den riktiga Birkagården”, byggd som Rörstrand Missionshus redan på 1880-talet.

Generationer Vasastadsbor kom att få relationer till 76:an.

http://www.direktpress.se/PageFiles/145035/gamla_birkagården_foto_kerold_klang.jpg
http://www.direktpress.se/PageFiles/144853/eugeniavägen_photo_kerold_klang.jpg
Senast redigerad av Noicer 2013-06-26 kl. 13:42.
Citera
2013-06-26, 13:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Apropå debatten om huruvida småbarn kan minnas händelser som inträffat tidigare under deras första levnadsår.

"Den kunskap vi har om barns minnen och hur dessa formar barns personlighet är, trots alla nya fynd, fortfarande bristfällig. Vi måste därför alla inta en ödmjuk hållning. Vår förståelse för hur tidiga minnen lagras och exakt hur de påverkar utvecklingen är fortfarande bräcklig och osäker."

http://www.dn.se/debatt/domslut-i-va...ska-kunskaper/

Förresten så började väl den lilla flickan att berätta redan sommaren 1984 ?

Enligt nedanstående blogg som jag så fint länkar till så började den lilla flickan att berätta redan under sommaren 1984, då bör väl hennes minne av de påstådda händelserna ha varit väldigt färskt ?

"Enligt mamman började hon sommaren 1984 tala om"Farbror T"(obducentens förnamn, som är mycket ovanligt), och "Catrine". Hon pratade om att ”pippa” men gled sen över till att säga ”bibba”. Hon sa att Catrine "bibbade", men ändrade sig sen, "Nej, hon bibbade inte. Hon var snäll, jag tyckte om henne". Vid ett annat tillfälle pekade hon igenkännande på en bild av Catrine da Costa i tidningen. Hon sa att hon var rädd för obducenten och hon kopplade ihop honom med sin pappa. Hon sa att hon träffat honom när mamman var på jobbet."

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html
Varför publicerar du samma frågor igen som du redan har fått svar på?

Du är ett troll.
Citera
2013-06-26, 14:03
Medlem
Fanns det ett förnamn kopplat till firman Billiga Andersson?
Citera
2013-06-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
"– När man inte har tillräckligt DNA-material för att göra en rutinanalys, utan använder mitokondrie-DNA, så får du betydligt lägre bevisvärde. Det innebär att du bara kan använda denna analys tillsammans med andra indicier.

Det hela handlar om statistik. Och risk för slumpmatcher. En slumpmatch innebär att den misstänkte har exakt samma DNA-profil som det biologiska spår som hittats på brottsplatsen, utan att vara den som lämnade spåret. Den misstänkte har av en slump alltså identiskt DNA med någon annan – något som faktiskt kan förekomma. För mitokondrie-DNA rör det sig om en sannolikhet om en på tusen eller tiotusen. För kärn-DNA är det kanske en på en miljard.

– Det beror på att mitokondrie-DNA inte varierar lika mycket mellan människor. Det nedärvs på mödernet, alla har samma variant som sin mamma, syster, moster och så vidare.

Att fälla någon enbart på grund av en match i mitokondrie-DNA är alltså inte rimligt.
"

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/myten-om-att

Varför postar du den länken gång på gång som om den vore relevant? Faktum är fortfarande att läkarna inte matchades med det DNA som hittades. Osäkerheten med mitokondrie-DNA blir ett problem först när det uppstår en match. Alltså, om läkarna hade matchats med DNA-fyndet hade det funnits en mindre risk för en slumpmatch. Nu har det konstaterats att det inte är läkarna som lämnat hårstrån på handduken, punkt.
Citera
2013-06-26, 14:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Tackar!

Lama lawnmoverman2011 får här se att det handlar om en avskedsgåva som arbetskamraterna skämtsamt ger TH.

Det är inte ett indicium som pekar mot TH, det är inte ett indicium överhuvudtaget.

Man får kalla kårar när man tänker på hur lätt det startades rykten om TH, rykten som växte och blev till "sanningar" i folks ögon.

Vem har sagt att dockan var ett indicium som pekar mot TH ?
Dockan var bara en udda detalj i mängden, en märklig detalj alltså helt enkelt, den bevisar noll faktiskt.
Jag har tidigare läst på ett par ställen på nätet, bla passagen och aftonbladet att det var en fullstor knulldocka men denna uppgift stämde tydligen inte då eller fanns det en docka till måntro ?

http://blogg.aftonbladet.se/plasthimmel/2011/03/fakta-om-da-costa-mordet-du-troligen-inte-far-veta-i-morgondagens-veckans-brott

Scrolla längre ner på denna sida, Mvh
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-26 kl. 15:32.
Citera
2013-06-26, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Nu frångick du det vi talade om och svarade rent allmänt om de indicier som du anser finns.

Det var ju inte det vi pratade om.

Du hittar på att TH har gjort saker, det är inget indicium. Fantasi är mer passande ord.

Nej, jag hittar inte på, utan jag återger det som finns om honom och baserar min uppfattning på det. Jag lägger ihop pusselbitar och får fram en bild.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-26 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in