2013-03-04, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
@Eremona. Du kan fallet bäst i tråden eller har läst mest som det framgår för mig. Vilka tror du är troligaste misstänkta till CdCs död och styckning vill du göra en top3 så skulle det vara intressant?

Njae, bäst vet jag inte, men jag har väl läst mer än de flesta iom med att jag varit tokig nog att beställa FUP:en. Om jag gör en topp tre-lista så får jag hur som helst reservera mig för att den kan vara helt åt h-e, eftersom da Costa de facto tjänade pengar på att hoppa in i random bilar på random tider på dygnet. En för oss totalt okänd knäppgök kan såklart ej uteslutas. Men min lista ser ut så här:

1. Vincent. Har en extremt fyllig bulletlista, med både personliga egenskaper, geografiska fakta och koppling till da Costa. Jägarbakgrund, genuina norrländska rötter, smet från förhör i ett halvår, jobbade på Eugeniavägen 1984, var en känd våldsbrottsling, ägde ett vapen, var kopplad till ngn sorts bordellverksamhet, bodde ca en km från båda fyndplatserna. Da Costa sågs 15/6 på Gamla brogatan med en medelålders man, och Vincent (som var född 1940) var 1984 skriven på en adress 1,5 km från Gamla brogatan. 1990 dränkte Vincent sina travhästar mitt i centrala S-holm, vilket tyder på en sällsynt rå och gränslös personlighet. Vincent verkar ha varit psykopat helt enkelt. Vincent pendlade också snabbt mellan rikedom och misär. I mitten på 80-talet jobbade han på flyttfirma, 1990 ägde han hästar värda miljoner men han dog i misär, utblottad på en camping för missbrukare. Han verkar kort sagt påfallande psykiskt onormal.

2. Janne/Nils/Solnamannen. Var sexköpare. Slingrade sig i förhör, hade en mkt egenartad relation till kvinnor, var psykiskt skör, drabbades av en depression våren 1985, var närmast sjukligt blyg för kvinnor, kände da Costa väl, lät henne övernatta. När man efter många år kollade Jannes lägenhet hittade man ett av da Costas örhängen och ett brev från henne, vilket tyder på starka känsloband. Janne levde då i misär, i en oerhört nergången, rentav äcklig lägenhet, och golven var fulla med porrtidningar. Man hittade också en uppseendeväckande mängd knivar, hela 16 stycken. Janne bodde nära fyndplatserna. Enligt Jannes bekanta hade en ett fritt förhållande till sanningen. Janne kan tyckas lite mjuk, lite för sårbar för att styckmörda och hålla masken, men skenet kan bedra som vi vet. Janne hade tillgång till flera bilar 1984 och hans hiss gick ända ner till källaren som var förbunden med garaget. Janne var ung 35 år 1984, och har den lämpligaste åldern av de tre männen på denna lista. Vincent och Gonerka var eg för gamla för att vara sannolika, men å andra sidan är ju båda extremt otäcka knäppgökar, och har väl varsin specialkolumn ...

3. Gonerka. Har också en fyllig bulletlista (da Costas huvud fattades, det fanns en stinkande container på E-vägen, armarna togs bort som på ett slaktdjur osv), och han har verkligen tröskats sönder och samman, men det viktigaste fattas: personkopplingen. Gonerka var dock kund på Malmskillnadsgatan, så det är inte otänkbart att da Costa helt enkelt gick på en mina, att hon råkade ut för Gonerkas grava impulsbeteende, som Wanda och pensionärsparet i Ystad och att offret lika kunde ha hetat Lisa, Anna, Malin, Åsa, Malin osv ... Gonerka har själv sagt att han använde slaktteknik när han dödade människor på 70-talet. Otroligt obehaglig snubbe. Psykopat

Så har vi "charkuteristen" som nämns i FUP:en, vi har en styckarkunnig sexbrottsling som bodde nära Janne, och så har vi en karl som umgicks med da Costa sista tiden, en man härstammande från bondlandet, ett område där man gärna jagar ... men men, nu har jag gjort en lista iaf, och den kan självklart vara helt åt helvete ...

Kul att du frågade förresten
Senast redigerad av Eremona 2013-03-04 kl. 02:04.
Citera
2013-03-04, 02:34
Medlem
Tack för listan!

Jag följer da Costa-fallet lite grann på avstånd, men jag har tänkt på henne mycket sedan jag arbetade på KS för många år sedan. Det var väldigt mycket kvar av henne i miljön där.

Intressant att det ite går att få ut handlingar om Vincent. Det verkar i mina ögon vara den mest intressanta av dessa osannolikt sjuka människor som da Costa umgicks med.

Hur kan de hänvisa till sekretess? Det är obehagligt.

Jag kanske har missar mycket, men hur var hennes koppling till polacken Gonerka? Det fanns väl ingen direkt koppling?
Citera
2013-03-04, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Tack för listan! Jag följer da Costa-fallet lite grann på avstånd, men jag har tänkt på henne mycket sedan jag arbetade på KS för många år sedan. Det var väldigt mycket kvar av henne i miljön där. Intressant att det ite går att få ut handlingar om Vincent. Det verkar i mina ögon vara den mest intressanta av dessa osannolikt sjuka människor som da Costa umgicks med. Hur kan de hänvisa till sekretess? Det är obehagligt. Jag kanske har missar mycket, men hur var hennes koppling till polacken Gonerka? Det fanns väl ingen direkt koppling?

Hur menar du att det var mkt kvar av henne i miljön på KS? Utveckla gärna. Polisen hänvisar till sekretessen av bekvämlighetsskäl antar jag. Alltså, man kan beställa bilder på da Costas styckade kropp (grövre och mer kränkande blir det inte i denna värld), men inte ett 28 år gammalt förhör med da Costas bekanting Vincent. Totalt ologiskt. Jag ska överklaga, så får vi se ... Da Costa hade ingen koppling till Gonerka alls vad vi vet. Hon kunde ha sprungit på honom på Malmskillnadsgatan, det är allt. Da Costa umgick tydligen bara med knäppgökar, och det är väl inte konstigt. Hon var inte precis 100% i sinnet själv. Jag ska försöka frå fram mer info om Vincent. Uppgifterna om Vincents norrländska rötter och hans bostad 1984 har echoesofglory letat fram förresten. Echoes är en riktig detektiv
Citera
2013-03-04, 07:55
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona

3. Gonerka. Har också en fyllig bulletlista (da Costas huvud fattades, det fanns en stinkande container på E-vägen, armarna togs bort som på ett slaktdjur osv), och han har verkligen tröskats sönder och samman, men det viktigaste fattas: personkopplingen. Gonerka var dock kund på Malmskillnadsgatan, så det är inte otänkbart att da Costa helt enkelt gick på en mina, att hon råkade ut för Gonerkas grava impulsbeteende, som Wanda och pensionärsparet i Ystad och att offret lika kunde ha hetat Lisa, Anna, Malin, Åsa, Malin osv ... Gonerka har själv sagt att han använde slaktteknik när han dödade människor på 70-talet. Otroligt obehaglig snubbe. Psykopat
Hur ser Jannes kunskap angående styckning ut, och var ska ha kunnat ha gjort det, lägenhet? På både Vincent och Gonerka verkar det finnas både möjlighet, och stor kunskap inom styckning som verkar ha krävts i styckningen av Costa.
Citera
2013-03-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Hur ser Jannes kunskap angående styckning ut, och var ska ha kunnat ha gjort det, lägenhet? På både Vincent och Gonerka verkar det finnas både möjlighet, och stor kunskap inom styckning som verkar ha krävts i styckningen av Costa.

Finns ingen kunskap om styckning hos Janne, däremot spekulerade polisen om att han skulle haft en medhjälpare, som skulle varit hans far som hade kunskaper om styckning.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-04 kl. 08:32.
Citera
2013-03-04, 12:40
Medlem
Citat:
Hur menar du att det var mkt kvar av henne i miljön på KS? Utveckla gärna. Polisen hänvisar till sekretessen av bekvämlighetsskäl antar jag. Alltså, man kan beställa bilder på da Costas styckade kropp (grövre och mer kränkande blir det inte i denna värld), men inte ett 28 år gammalt förhör med da Costas bekanting Vincent. Totalt ologiskt. Jag ska överklaga, så får vi se ... Da Costa hade ingen koppling till Gonerka alls vad vi vet. Hon kunde ha sprungit på honom på Malmskillnadsgatan, det är allt. Da Costa umgick tydligen bara med knäppgökar, och det är väl inte konstigt. Hon var inte precis 100% i sinnet själv. Jag ska försöka frå fram mer info om Vincent. Uppgifterna om Vincents norrländska rötter och hans bostad 1984 har echoesofglory letat fram förresten. Echoes är en riktig detektiv
Hon blev ju styckad på andra sidan Solnavägen, på KI-området, och rätt ofta hade jag ärenden från KS till KI. Jag menar bara att minnet av vad som hade hänt Catrine levde kvar. Jag passerar ibland den plats där det mesta av henne hittades. Jag är övertygad om att tokdoktorerna gjorde det.
Senast redigerad av Putsch 2013-03-04 kl. 12:42.
Citera
2013-03-04, 13:45
Medlem
Citat:
Hon blev ju styckad på andra sidan Solnavägen, på KI-området, och rätt ofta hade jag ärenden från KS till KI. Jag menar bara att minnet av vad som hade hänt Catrine levde kvar. Jag passerar ibland den plats där det mesta av henne hittades. Jag är övertygad om att tokdoktorerna gjorde det.
Men med all sannolikhet så var/är dom ju inga
tokdoktorer. Det var ju bara en bild som svenska tokmedie
för evigt brände in i skallen på folk.
Läkarna är "enbart" Justitiemördade. Och CdC.fallet är alltjämt
ouppklarat....
Citera
2013-03-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1

Ingen dokumenterad styckningskunskap vad jag vet. En svag punkt. Varken jägare eller kötthanterare på annat sätt. Om han genomförde styckningen, skedde det helt säkert hemma hos honom. Likstyckning/griftefridsbrott är ett utpräglat privat, praktiskt och urbant brott. Styckaren har ofta personkoppling till offret, döden inträffar ofta i en välkänd bostad, styckaren vill känna sig trygg, vill kunna städa ordentligt, och styckningen utförs ofta av transportskäl. I tätortens lägenheter är man ju alltid sedd och hörd, i motsats till om man bor i villa, på landet etc. En likstyckning utförs oftast i en bostad som ägs av styckaren eller som delas av offret och styckaren.

Vincent och Gonerka delar absolut kunskaper. Gonerka var ju slaktare, och Vincent var uppväxt i jägarsläkt och hade norrländska rötter. 1990 ägde Vincent travhästar för miljoner också, och man får anta att man har någon koll på hästslakt om man äger hästar för miljoner (travhästar är ju förbrukningsdjur, slits ut, och slaktas rutinmässigt, rätta mig om jag har fel) och Vincents hästintresse bör väl ha varit långvarigt om han ägde flera värdefulla hästar. Han kanske höll på med trav redan 1984.

Styckningen av da Costas kropp var grov, lite klumpig rent ut sagt, men tyder på styckarkunskap, absolut. I motsats vad tomten Rajs påstår (han sågades med rätta av sina kollegor, ursäkta vitsen), finns det ingenting här som är entydigt är perverst, nekrofilt eller sadistiskt alls. Dödsorsaken går inte att fastställa, det finns inga brännmärken, märken efter misshandel eller märken efter tejp, rep, handklovar, kedjor, åtdragna strumpbyxor etc, och det saknas sekundära skärskador. Om man tittar på vad lustmördare åstadkommer, så hittar man bisarra skador, en orgie i våld, saker som bara en djupt störd person kan komma på att göra, sånt som bara lustmördaren själv förstår. Lustmördare är frenetiska. De skär för skärandets skull.

Styckningen av da Costa är rationell, och det enda som stör bilden är avlägsnandet av brösten och underlivet/ändtarmen, men det finns tydligen likstyckare som avlägsnar brösten utan att det har perversa skäl. I Lindebergs bok Döden är en man nämns ett sådant fall (1:a upplagan). Det fattades också väldigt mycket muskler på höger lår, och en teori är att styckaren helt enkelt ville göra fler kollin/paket än 4, men att han blev avbruten under hanteringen. Vad gäller underlivet verkar det rent krasst hänga ihop med basal styckning. Även slaktare och jägare transportstyckar ju - de tar av benen, lyfter ut inälvorna tillsammans med rumpan - och delar kanske kroppen på mitten - och gör finliret senare. Jag är inte styckarkunnig själv, men ngn annan kan kanske fylla i här. Hur som helst är denna styckning udda, och jag skulle verkligen vilja jämföra med liknande fall. Jag har bara hittat ett exempel på en kropp vars armar tagits bort med skulderbladen kvar, och den skyldige hittades aldrig.

Hur som helst: som jag fattat det kännetecknas basal styckning av att skulderbladen hänger med när benen tas bort.
Senast redigerad av Eremona 2013-03-04 kl. 14:39.
Citera
2013-03-04, 14:46
Medlem
Citat:

Du kan inte påstå att da Costa styckades på KI-området. Nu sjönk din allmänna trovärdighet till 0 tyvärr. TH och TA var inga tokdoktorer och de kände inte CdC och TH och TA kände knappt varandra. Jag har läst en stor del av förhören - polisens papper - och jag kan säga dig att den ursprungliga storyn ör 100% BS. Om du tycker att TH och TA är tokiga och rimliga gärningsmän så är du inte påläst för fem öre. Da Costa omgav sig med allehanda udda figurer, och skulle TH och TA och da Costas manliga bekanta ställa upp i en toktävling skulle TH och TA inte ens kvala in.
Citera
2013-03-04, 14:48
Medlem
Citat:
Jag passerar ibland den plats där det mesta av henne hittades.

Okej, jag förstår, var ligger den platsen? Nyfiken
Citera
2013-03-04, 15:54
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår, var ligger den platsen? Nyfiken
Vid Karlbergs strand i Solna.
Citera
2013-03-04, 16:25
Medlem
Citat:

Ditt korkade antagande är bara ett bevis på hur läkarnas liv förstörts och hur viktigt det är med en rättslig såväl som medial upprättelse. Putsch, "tokdoktorerna" är att betrakta som brottsoffer, inte gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in