Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
@Eremona. Du kan fallet bäst i tråden eller har läst mest som det framgår för mig. Vilka tror du är troligaste misstänkta till CdCs död och styckning vill du göra en top3 så skulle det vara intressant?
Njae, bäst vet jag inte, men jag har väl läst mer än de flesta iom med att jag varit tokig nog att beställa FUP:en. Om jag gör en topp tre-lista så får jag hur som helst reservera mig för att den kan vara helt åt h-e, eftersom da Costa de facto tjänade pengar på att hoppa in i random bilar på random tider på dygnet. En för oss totalt okänd knäppgök kan såklart ej uteslutas. Men min lista ser ut så här:
1. Vincent. Har en extremt fyllig bulletlista, med både personliga egenskaper, geografiska fakta och koppling till da Costa. Jägarbakgrund, genuina norrländska rötter, smet från förhör i ett halvår, jobbade på Eugeniavägen 1984, var en känd våldsbrottsling, ägde ett vapen, var kopplad till ngn sorts bordellverksamhet, bodde ca en km från båda fyndplatserna. Da Costa sågs 15/6 på Gamla brogatan med en medelålders man, och Vincent (som var född 1940) var 1984 skriven på en adress 1,5 km från Gamla brogatan. 1990 dränkte Vincent sina travhästar mitt i centrala S-holm, vilket tyder på en sällsynt rå och gränslös personlighet. Vincent verkar ha varit psykopat helt enkelt. Vincent pendlade också snabbt mellan rikedom och misär. I mitten på 80-talet jobbade han på flyttfirma, 1990 ägde han hästar värda miljoner men han dog i misär, utblottad på en camping för missbrukare. Han verkar kort sagt påfallande psykiskt onormal.
2. Janne/Nils/Solnamannen. Var sexköpare. Slingrade sig i förhör, hade en mkt egenartad relation till kvinnor, var psykiskt skör, drabbades av en depression våren 1985, var närmast sjukligt blyg för kvinnor, kände da Costa väl, lät henne övernatta. När man efter många år kollade Jannes lägenhet hittade man ett av da Costas örhängen och ett brev från henne, vilket tyder på starka känsloband. Janne levde då i misär, i en oerhört nergången, rentav äcklig lägenhet, och golven var fulla med porrtidningar. Man hittade också en uppseendeväckande mängd knivar, hela 16 stycken. Janne bodde nära fyndplatserna. Enligt Jannes bekanta hade en ett fritt förhållande till sanningen. Janne kan tyckas lite mjuk, lite för sårbar för att styckmörda och hålla masken, men skenet kan bedra som vi vet. Janne hade tillgång till flera bilar 1984 och hans hiss gick ända ner till källaren som var förbunden med garaget. Janne var ung 35 år 1984, och har den lämpligaste åldern av de tre männen på denna lista. Vincent och Gonerka var eg för gamla för att vara sannolika, men å andra sidan är ju båda extremt otäcka knäppgökar, och har väl varsin specialkolumn ...
3. Gonerka. Har också en fyllig bulletlista (da Costas huvud fattades, det fanns en stinkande container på E-vägen, armarna togs bort som på ett slaktdjur osv), och han har verkligen tröskats sönder och samman, men det viktigaste fattas: personkopplingen. Gonerka var dock kund på Malmskillnadsgatan, så det är inte otänkbart att da Costa helt enkelt gick på en mina, att hon råkade ut för Gonerkas grava impulsbeteende, som Wanda och pensionärsparet i Ystad och att offret lika kunde ha hetat Lisa, Anna, Malin, Åsa, Malin osv ... Gonerka har själv sagt att han använde slaktteknik när han dödade människor på 70-talet. Otroligt obehaglig snubbe. Psykopat
Så har vi "charkuteristen" som nämns i FUP:en, vi har en styckarkunnig sexbrottsling som bodde nära Janne, och så har vi en karl som umgicks med da Costa sista tiden, en man härstammande från bondlandet, ett område där man gärna jagar ... men men, nu har jag gjort en lista iaf, och den kan självklart vara helt åt helvete ...
Kul att du frågade förresten
Senast redigerad av Eremona 2013-03-04 kl. 02:04.
Senast redigerad av Eremona 2013-03-04 kl. 02:04.