Citat:
Ursprungligen postat av
Straybullet
George Lincoln Rockwell pratade klokt om det ämne som ni nu dividerar.
A leopard doesn't change his spots just because you bring him in from the jungle and try to housebreak him and turn him into a pet. He may learn to sheathe his claws in order to beg a few scraps off the dinner table, and you may teach him to be a beast of burden, but it doesn't pay to forget that he'll al ways be what he was born: a wild animal.
Lite cyniskt kanske, men det ligger förstås mycket i detta. Undantag finns såklart, men de är just undantag och ska inte betraktas som någonting annat.
Nja. Jag vill väl påstå att jag ser dig som en vettig debattör
Straybullet, men de här fabel-jämförelserna är på riktigt låg nivå. "En katt är ingen häst bara för att den bor i ett stall" osv.. Det är som du själv skrev cyniskt och... ja, nog om det

Men, jag respekterar Din åsikt.
Men för skojs skull...
Tänk Dig att vi placerar två svenskfödda, med samma uppväxt och samma kulturella svenska bagrund, inför samma problem. Den ena av de svenskfödda har asiatiskt utseende och den andre har ett nordiskt utseende. Skulle de, inför detta problem, ha anledning att lösa det på olika sätt? Eller skulle de mest troligt resonera likadant? De har ju trots allt växt upp i samma miljö?
Eller skulle den svenskfödda med asiatiskt påbrå agera helt annourlunda pga att han är mer lik en kines än en typisk svensk? Nja, tror inte det va..
Och det jag vill ha sagt med detta är att genetik spelar mindre roll än vad man tror (enligt mig), annat än när det gäller det estetiska. En asiats hjärna är inte mer eller mindre utvecklad än vår, och även om vissa skillnader finns så är det vissa kallar rasforskning och vetenskapen kring detta till stor del värdelös, för även om vi ser olika ut finns ingen anledning till att vi inte skulle bete oss eller resonera likadant om vi är uppfödda och upplärda i samma sociala miljö, med samma kultur, med samma värderingar etc etc.
Vill man ha ett homogent samhälle där vi delar kultur etc och ser likadana ut så är genetiken viktig, men bara då. Och det är en estetisk fråga enligt mig.
Något som är svårare att definiera än svensk kultur är begreppet
etniskt svensk. Ändå används begreppet ofta. Men vem kan egentligen ge en klar definition?
Någon får gärna försöka så ska jag ställa några motargument...