Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-06-25, 21:52
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fewdollars
Den genetiska frågan är kraftigt sekundär för mig, därav: inget
Men alla sverige-vänner får en klapp på axeln av mig
Synd trodde Du hade varit så mkt än M i denna intervju.

EDIT: Den genetiska frågan är sekundär, typ en neger kan bli svensk? Flyttar jag till Kina blir jag då kines?
Senast redigerad av vonmanstein 2013-06-25 kl. 21:54.
Citera
2013-06-25, 21:59
Medlem
fewdollarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Synd trodde Du hade varit så mkt än M i denna intervju.

EDIT: Den genetiska frågan är sekundär, typ en neger kan bli svensk? Flyttar jag till Kina blir jag då kines?

Kan en kines växa upp bland svenskar, och då anamma vår kultur och vårt sätt? Prata som mig, värdera som mig, vara en fungerande del av samhället som jag är?
Det tror jag absolut.

Problematiken uppstår när någon präglad av en kultur och ett sätt som skiljer sig från vårt, ska hets-integreras i samhället. Då kommer problemen...

Jag ser inget problem i ett homogent samhälle, men ser de inte som ett nödvändighet. Med det sagt vill jag inte ha varannan svart men en viss procent är ok, såvida de delar vårt sätt.
Citera
2013-06-25, 22:11
Medlem
Citat:
3 spontana reaktioner efter att ha sett SVT-klippet.

1.) Madicken borde ta ansvar för hon uttrycker sig, läsa mer, träna upp sin retorik och vokabulär.
Hon sökte desperat efter ordet "konfidentiellt" och kom upp med ingenting, när hon hade världens läge att kort kommentera förföljelse från vänsterextrema mm.
Hon gjorde delvis bra ifrån sig men ibland blev det pannkaka.

2.) Svensk kultur. Här började det verkligen hacka, men det hon fick fram var att fira högtider mm.
Den svenska kulturen bör inte va svår att definiera, och bara för att jag är snäll bjuder jag alla SvP:are som läser detta på en kort fin sammanfattning av vad ni KAN svara:
"Svensk kultur är ett extremt brett ämne, men består kortfattat av flera konkreta saker, som våra underbara författare som Astrid Lindgren eller Strindberg, musiker som Lindfors eller Taube, konstnärer som Anders Zorn eller poeter som Fröding.
Svensk kultur är vårt språk och dess utveckling, kontakten till det historiska och mycket mer. Men svensk kultur är även abstrakt, och även om vissa saker säkert även kan stämma i en definiering av människor i våra kulturellt närbesläktade grannländer, vill jag hävda att svensk kultur även är att vara artig, hjälpsam, nyfiken, snäll och ärlig. Vi står i kö, betalar igen skulder, drar oss för att lägga oss i eller ställa till med scener. Vi sitter gärna själva på bussen men dukar gärna upp med sill och färskpotatis till en hel mängd människor på midsommar. Vi är sekulariserade och jämställda, men håller hårt i skolavslutning med psalmer och lucia i kyrkan.

De hade väl vart ett dugligt svar?

3.) det som TOTALT sabbar hela intervjun är "macho-man" som beter sig exakt såsom kritikerna tror att "nazisterna" beteer sig... Wtf!!! Vem släppte dit honom? Så jävla pinsamt.

Någon annan skrev att gammel-media var fel forum pga deras "vilja" att feltolka och förstöra för nationella. Jag säger: tala hellre MED oss, än OM oss!" hade Madicken haft lite mer erfarenhet och macho-man hållt käften så hade intervjun säkert blivit jättebra.
Jag hade sagt godkänt om inte macho-man hade lagt sig i, nu blev det IG.

Men om du läser detta Madicken, läs mer om retorik och konsten att tala! Lyssna på hur andra politiker pratar, t ex J Åkesson, (han ställs ofta inför kniviga frågor)
Du har potential Madicken, Du behöver bara bli liiite lite bättre :-)
1.Så dåligt var det faktiskt inte. Att inte spontant kunna komma på vissa ord ibland händer alla. Det som störde mig mest var killen som la sig i - det var dåligt.

2. De flesta vet vad svensk kultur är - intuitivt - och att då begära att vanliga svenskar ska kunna precisera vad sin kultur är i detalj är bara larvigt och är till för att splittra svenskar som folk.

Ifrågasättandet i sig blir till slut ett vapen mot en identitet - åtminstone om man ifrågasätter något in i absurdum. Det är aldrig någon som begär att kurder ska kunna definiera vad kurdisk kultur är.

Oftast har man inte så mycket tid i tv. Det handlar om att ge snabba svar och rikta svaret till den stora massa.

3. Aa verkligen. Det var inte bra att han kom med i intervjun.
Citera
2013-06-25, 22:12
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Kan en kines växa upp bland svenskar, och då anamma vår kultur och vårt sätt? Prata som mig, värdera som mig, vara en fungerande del av samhället som jag är?
Det tror jag absolut.

Problematiken uppstår när någon präglad av en kultur och ett sätt som skiljer sig från vårt, ska hets-integreras i samhället. Då kommer problemen...

Jag ser inget problem i ett homogent samhälle, men ser de inte som ett nödvändighet. Med det sagt vill jag inte ha varannan svart men en viss procent är ok, såvida de delar vårt sätt.
Ingen Kines i hela världen kommer någonsin kunna vara svensk, lika lite som Du oavsett hur mkt ris Du äter så är Du du den du är född att vara.
Citera
2013-06-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Det tror jag absolut.
.
George Lincoln Rockwell pratade klokt om det ämne som ni nu dividerar.
A leopard doesn't change his spots just because you bring him in from the jungle and try to housebreak him and turn him into a pet. He may learn to sheathe his claws in order to beg a few scraps off the dinner table, and you may teach him to be a beast of burden, but it doesn't pay to forget that he'll al ways be what he was born: a wild animal.

Lite cyniskt kanske, men det ligger förstås mycket i detta. Undantag finns såklart, men de är just undantag och ska inte betraktas som någonting annat.
Citera
2013-06-25, 22:44
Medlem
fewdollarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
George Lincoln Rockwell pratade klokt om det ämne som ni nu dividerar.
A leopard doesn't change his spots just because you bring him in from the jungle and try to housebreak him and turn him into a pet. He may learn to sheathe his claws in order to beg a few scraps off the dinner table, and you may teach him to be a beast of burden, but it doesn't pay to forget that he'll al ways be what he was born: a wild animal.

Lite cyniskt kanske, men det ligger förstås mycket i detta. Undantag finns såklart, men de är just undantag och ska inte betraktas som någonting annat.

Nja. Jag vill väl påstå att jag ser dig som en vettig debattör Straybullet, men de här fabel-jämförelserna är på riktigt låg nivå. "En katt är ingen häst bara för att den bor i ett stall" osv.. Det är som du själv skrev cyniskt och... ja, nog om det Men, jag respekterar Din åsikt.

Men för skojs skull...
Tänk Dig att vi placerar två svenskfödda, med samma uppväxt och samma kulturella svenska bagrund, inför samma problem. Den ena av de svenskfödda har asiatiskt utseende och den andre har ett nordiskt utseende. Skulle de, inför detta problem, ha anledning att lösa det på olika sätt? Eller skulle de mest troligt resonera likadant? De har ju trots allt växt upp i samma miljö?
Eller skulle den svenskfödda med asiatiskt påbrå agera helt annourlunda pga att han är mer lik en kines än en typisk svensk? Nja, tror inte det va..

Och det jag vill ha sagt med detta är att genetik spelar mindre roll än vad man tror (enligt mig), annat än när det gäller det estetiska. En asiats hjärna är inte mer eller mindre utvecklad än vår, och även om vissa skillnader finns så är det vissa kallar rasforskning och vetenskapen kring detta till stor del värdelös, för även om vi ser olika ut finns ingen anledning till att vi inte skulle bete oss eller resonera likadant om vi är uppfödda och upplärda i samma sociala miljö, med samma kultur, med samma värderingar etc etc.
Vill man ha ett homogent samhälle där vi delar kultur etc och ser likadana ut så är genetiken viktig, men bara då. Och det är en estetisk fråga enligt mig.

Något som är svårare att definiera än svensk kultur är begreppet etniskt svensk. Ändå används begreppet ofta. Men vem kan egentligen ge en klar definition?
Någon får gärna försöka så ska jag ställa några motargument...
Citera
2013-06-25, 22:45
Medlem
fewdollarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Ingen Kines i hela världen kommer någonsin kunna vara svensk, lika lite som Du oavsett hur mkt ris Du äter så är Du du den du är född att vara.

Varför? Läs svaret jag gav på Straybullets inlägg, det reflekterar min syn på saken.
Citera
2013-06-25, 22:50
Medlem
fewdollarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
1.Så dåligt var det faktiskt inte. Att inte spontant kunna komma på vissa ord ibland händer alla. Det som störde mig mest var killen som la sig i - det var dåligt.

2. De flesta vet vad svensk kultur är - intuitivt - och att då begära att vanliga svenskar ska kunna precisera vad sin kultur är i detalj är bara larvigt och är till för att splittra svenskar som folk.

Ifrågasättandet i sig blir till slut ett vapen mot en identitet - åtminstone om man ifrågasätter något in i absurdum. Det är aldrig någon som begär att kurder ska kunna definiera vad kurdisk kultur är.

Oftast har man inte så mycket tid i tv. Det handlar om att ge snabba svar och rikta svaret till den stora massa.

Absolut, Du har rätt! Jag kanske var för hård i min analys, men övergripande kändes det som om M hade svårt att hitta rätt ord och prata på ett mer intellektuellt sätt. Fika-bords termerna måste liksom bytas ut när man är i tv. Men i sak tycker jag hon var duktig.

Och när det gäller att kunna svara på definitionsfrågor som t ex svensk kultur... Nja. Jag tycker ändå att man ska ha något att säga här. Se det som en boxningsmatch. Journalisterna slår oftast knock-out slaget om den intervjuade inte kan förklara vad den menar när den sekunderna innan hävdat att den värnar det man nu inte vet vad det är....rörigt
Visst kan man ducka eller gå åt sidan, svara avböjande, men att komma med en bra tolkning är en uppercut på en oförberedd svt-rödvinskommunist och EFTER ett svar kan man snyggt neka till fler frågor, då har man ju gett ett svar och uppträder inte som man har något att dölja.
Citera
2013-06-25, 22:58
Medlem
Citat:
Absolut, Du har rätt! Jag kanske var för hård i min analys, men övergripande kändes det som om M hade svårt att hitta rätt ord och prata på ett mer intellektuellt sätt. Fika-bords termerna måste liksom bytas ut när man är i tv. Men i sak tycker jag hon var duktig.

Och när det gäller att kunna svara på definitionsfrågor som t ex svensk kultur... Nja. Jag tycker ändå att man ska ha något att säga här. Se det som en boxningsmatch. Journalisterna slår oftast knock-out slaget om den intervjuade inte kan förklara vad den menar när den sekunderna innan hävdat att den värnar det man nu inte vet vad det är....rörigt
Visst kan man ducka eller gå åt sidan, svara avböjande, men att komma med en bra tolkning är en uppercut på en oförberedd svt-rödvinskommunist och EFTER ett svar kan man snyggt neka till fler frågor, då har man ju gett ett svar och uppträder inte som man har något att dölja.
Det kan vara bra att tänka på till nästa gång. Det gäller alla nationalister. Man får förberada några meningar och träna själv.

Bra liknelse. Jag tror att man måste uttrycka sig i mer generella termer. Det går inte att precisera vad en kultur är i detalj på någon minut. Men det vore bra om vi kunde komma på en formulering på några rader nationalister kan använda i intervjuer.
Senast redigerad av SFS 2013-06-25 kl. 23:00.
Citera
2013-06-25, 23:01
Bannlyst
Citat:
Eller skulle den svenskfödda med asiatiskt påbrå agera helt annourlunda pga att han är mer lik en kines än en typisk svensk? Nja, tror inte det va..
Det finns adoptionsstudier gjorda, kanske inte just avseende adopterade asiater, men väl med adopterade negrer. Och där visade det ju sig att negrerna är dummare och mer misslyckade överlag än de vita som de växt upp tillsammans med. Självfallet påverkar rasliga egenskaper som testosteronnivåer, intelligens, konsekvensanalyser, impulskontroll och sexualdrift för hur vi beter oss i samhället, det är ingenting som går att trolla bort bara för att man växer upp i en annan miljö.

Orkar inte hitta en massa länkar just nu, men det finns om man letar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_Study

Angående mentala skillnader mellan olika raser så finns det också tonvis med litteratur om det, här på Flashback har vi en hel forumavdelning som behandlar frågan.

Citat:
Något som är svårare att definiera än svensk kultur är begreppet etniskt svensk. Ändå används begreppet ofta. Men vem kan egentligen ge en klar definition?
Någon får gärna försöka så ska jag ställa några motargument...
En vit german och nordman. Andra genetiskt snarlika grupper kan tas upp i svenskheten. En engelsman blir naturligtvis svensk långt före en person med kongolesiskt påbrå, men i förlängningen handlar det förstås om gränsdragningar. När slutar värdfolken att vara vita? Det är samma sak där, vilken definition man än väljer kommer såklart alltid att präglas av lite godtycklighet, så är det förstås. Och det är ingenting vi kommer undan, därför intresserar jag mig mer av ras än om nationstillhörighet och Sverige bör vara ett land som endast befolkas av vita kaukasier, genetiskt närstående oss själva.

Ironiskt nog blir det förstås även lite godtycklighet även här (HUR närstående ska de vara, när blir man för svartmuskig osv), men det är helt enkelt så det är och sådant som får beslutas kring, idag har vi dessutom genetiker och en utomordentligt fiffig och avancerad teknik till vår hjälp, något som inte funnits tidigare.

Som sagt, för mig är den genetiska likheten och närheten det avgörande och det som är det intressanta. Detta eftersom det är mitt folks och min ras överlevnad som jag kämpar för och som är viktigare än allting annat.
Senast redigerad av Straybullet 2013-06-25 kl. 23:13.
Citera
2013-06-25, 23:06
Medlem
fewdollarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
Det kan vara bra att tänka på till nästa gång. Det gäller alla nationalister. Man får förberada några meningar och träna själv.

Bra liknelse. Jag tror att man måste uttrycka sig i mer generella termer. Det går inte att precisera vad en kultur är i detalj på någon minut. Men det vore bra om vi kunde komma på en formulering på några rader nationalister kan använda i intervjuer.

Ja... Alla som ska låta sig bli intervjuade måste ju iallafall som minst få någon form av grundläggande lågpris-mediaträning.

SvP, ni borde trycka upp en folder, "Att tala i media", där ni tar upp de vanligaste frågorna, motfrågorna, fällorna.. Hur man ska uttrycka sig, sättet man ska uttrycka sig på. etc.

Sen skickar ni det till alla gruppledare och distriktledare för dem att träna på under två helger eller nåt...
Citera
2013-06-25, 23:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Även om jag djupt ogillar människor som kan förmå sig att tänka i banorna som SvP (ungefär lika mycket som jag ogillar kommunister och islamister) så tyckte jag faktiskt synd om den där "Madicken" som partiet skickade fram för en intervju. Värre har man nog sällan skådat. Medieträning talas det om, men det är nog som förgjort på den individen. Som sagt, jag tyckte synd om personen.

Från DN:

Partiledare är Stefan Jacobsson, boende i Lövestad i den skånska kommunen Sjöbo. Han är född på Donsö i Göteborgs skärgård och var tidigare medlem i den militanta organisationen Svenska motståndsrörelsen. Jacobsson har en deltidstjänst hos partiet och arbetar också i byggbranschen som betonghåltagare.

En riktig filosof
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in