2013-06-25, 18:43
Medlem
fluff995s avatar
Som ren kuriosa i sammanhanget kan nämnas att Brottsoffermyndigheten anger ersättningsnivåerna för misshandel och rån av grövre slag vara mellan 10 000 - 15 000 kr.

I fall A blir 38 personer beskrivna som "västa horan ey tjo len suger alla" på instagram.

I fall B blir 1 person sparkad medvetslös och får sin plånbok stulen.

Tydligen är fall A 38 gånger värre.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand
Citera
2013-06-25, 18:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jösses.. Har aldrig förstått hur pengar ska göra skadan, som är skedd, bättre.
Pengar i sig läker naturligtvis inga sår, men har en annan viktig funktion.
Det är kränkande för den person som utsätter en annan person för brott, att tvingas av rättsvårdande myndigheter att betala pengar till den som blivit utsatt. Detta reducerar den mänskliga instinkten "hämnd" något - brottslingen har redan betalat ett pris till brottsoffret, och det är en barriär för brottsoffret att hämnas oförrätten ytterligare en gång.

Skadestånd har förekommit i alla tider eftersom det är effektivt - förr i tiden var brottslingen tvungen att ge brottsoffret en gris eller kanske sitt hem, och många brottsoffer väljer att inte hämnas en oförrätt när man mätt klappat sig på magen efter att ha ätit brottslingens enda gris (som denne sparat till julen).
Citera
2013-06-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiften
B 705-13, dom 2013-06-25, förtal

Ur domen:

I den länk till domen som lagts upp hittar jag inte namnen på målsägandena. Framgår dessa namn i något annat dokument som det länkats till i tråden?
Citera
2013-06-25, 19:14
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Som ren kuriosa i sammanhanget kan nämnas att Brottsoffermyndigheten anger ersättningsnivåerna för misshandel och rån av grövre slag vara mellan 10 000 - 15 000 kr.

I fall A blir 38 personer beskrivna som "västa horan ey tjo len suger alla" på instagram.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand
Jag reagerade också över de satta skadestånden. Normala skadeståndet för förtal på internet på tex en blogg är 5000 kr.
Citera
2013-06-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Tycker att straffet är bra dock är 15 000 kr i skadestånd per målsägande rätt så högt. Hade räckt med ca 3 000 kr per person, skadestånd på ca 150 000 kr hade varit mer rimlig.
Ja det är frågan om skadeståndet inte ligger lite högt. Tror inte det finns någon speciellt omfattande praxis på det här området. Känns lite grann som att tingsrätten skjuter från höften, kanske inte så lite påverkad av de konsekvenser den här historien fick, med de omfattande upploppen.

Citat:
Hur som helst det jag undrar med mitt inlägg är om någon vet hur stor rättegångskostnaden blev och hur mycket de åtalade ska betala i rättegångskostnader?
Ja rättegångskostnaderna stannar på staten, dvs. skattebetalarna. Advokaterna lär väl i slutändan kosta uppemot 500 000 kronor...

Citat:
Kommer de åtalade att överklaga domen? Tycker helt klart att dom bör göra det.
Det är nog alldeles givet att de gör det! Vårdnadshavarna kommer garanterat att begära att skadeståndet prövas av hovrätten. Själva "straffen" (ungdomsvård/tjänst) är väl inte så mycket att klaga på...

Citat:
Är det inte lite konstigt att alla målsägande fick lika stor skadestånd? Kan tänka mig att vissa fick mer skit och vissa mindre skit utlagd om sig på nätet.
Det skulle nog bli svårt att värdera vad som är värst. Typ "hon knullar alla somalier" jämfört med "hon var otrogen på en fest i Backa". Men visst drabbas säkert alla dessa BO väldigt olika beroende på vem man är och i vilka kretsar man rör sig. Någon kan vara på väg att ta livet av sig för något som en annan rycker på axlarna åt...
Citera
2013-06-25, 20:25
Medlem
Citat:

Vi kan ju jämföra med Cedvander-fallet..

Misshandel av sjukpensionär så han nästan avlider (tingsrättens dom):
GM1, 16 år: Ungdomsvård, ungdomstjänst 100 timmar
GM2, 16 år: Ungdomsvård, ungdomstjänst 70 timmar
Skadestånd 130 000 kr
GM3-7 ej åtalade

"Förtal"/kränkning på internet:
GM1, 15 år: Ungdomsvård
GM2, 16 år: Ungdomstjänst 45 timmar
Skadestånd 570 000 kr

Att snacka skit om någon är alltså nästan lika illa som närapå dödsmisshandel, är det hederskulturen som gör intåg i våra domstolar?
Citera
2013-06-25, 20:49
Medlem
Citat:
De dömda hade kunnat få betala 15 000 kr vardera i skadestånd, inte 15 000 kr per "offer". 570 000 kr är helt sinnesjukt i förhållande till brottet.

Det var enligt GP 200 st drabbade, men endast 38 st målsägande. Låt säga att man haft 200 målsägande. Det hade blivit 3 miljoner i skadestånd.
Hur jävla rimligt är det för ett fall där två tonåringar kopierat lite bilder från facebook och skrivit något som närmast kan liknas vid osammanhängande fyllesvammel?
Ingen känslig information har lämnats ut, ingen hets mot det ena eller det andra har begåtts, ingen har bestulits eller skadats fysiskt.

Helt sinnesjukt.
Skadeståndet utgår till de drabbade. Det lämnas ingen rabatt om det är många drabbade. Skulle du själv acceptera ett lägre skadestånd ifall du delade din olycka med flera? Skulle inte tro det.
Citera
2013-06-25, 20:50
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Vi kan ju jämföra med Cedvander-fallet..

Misshandel av sjukpensionär så han nästan avlider (tingsrättens dom):
GM1, 16 år: Ungdomsvård, ungdomstjänst 100 timmar
GM2, 16 år: Ungdomsvård, ungdomstjänst 70 timmar
Skadestånd 130 000 kr
GM3-7 ej åtalade

"Förtal"/kränkning på internet:
GM1, 15 år: Ungdomsvård
GM2, 16 år: Ungdomstjänst 45 timmar
Skadestånd 570 000 kr

Att snacka skit om någon är alltså nästan lika illa som närapå dödsmisshandel, är det hederskulturen som gör intåg i våra domstolar?
Men i detta fall finns det ju 38 målsägande som var och en ska ha skadestånd; 15.000 kr var. Det är väl den jämförelsen som ska göras?
Citera
2013-06-25, 20:52
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasker
Skadeståndet utgår till de drabbade. Det lämnas ingen rabatt om det är många drabbade. Skulle du själv acceptera ett lägre skadestånd ifall du delade din olycka med flera? Skulle inte tro det.
Det skulle nog jag kunna göra faktiskt. Jag skulle nöja mig med mindre om jag visste att det sammanlagda beloppet ändå skulle svida för den dömda.

Det sammanlagda skadeståndet i detta fall känns lite väl högt. De båda tjejerna gjorde tokfel, men det är onekligen väldigt mycket pengar att betala ut.
Citera
2013-06-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Att snacka skit om någon i det här fallet = 15.000:-
Att snacka skit om trettioåtta blir i det här fallet [38] gånger 15.000:- Vad är det som är svårt att förstå?
Och så lyckades du pilla in lite rasism men du borde väl närmast vara lycklig över att de får betala så mycket.
Citera
2013-06-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det skulle nog jag kunna göra faktiskt. Jag skulle nöja mig med mindre om jag visste att det sammanlagda beloppet ändå skulle svida för den dömda.

Det sammanlagda skadeståndet i detta fall känns lite väl högt. De båda tjejerna gjorde tokfel, men det är onekligen väldigt mycket pengar att betala ut.
Du ser alltså skadeståndet som ett straff, vilket det i lagens mening inte är.
Citera
2013-06-25, 21:19
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasker
Du ser alltså skadeståndet som ett straff, vilket det i lagens mening inte är.
Nej, det kanske det inte är juridiskt sett, men om jag vore brottsoffer skulle jag lätt kunna acceptera ett mindre skadestånd till mig själv i detta fall. Jag skulle inte må bättre av att veta att två familjer mer eller mindre ruinerades bara för att jag tvunget måste ha 15.000 istället för t.ex 5000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in