2013-06-24, 15:23
Medlem
jckeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Å andra sidan föll väl kursen med så.

Ja, aktien kostar i princip lika mycket idag för oss svenskar jämnfört med förra veckan. Då kunde man köpa Fortum för kursen 14.6 vid EUR/SEK på 8.5. Idag 13.93 till 8.87. Det kostar ungefär lika mycket.
Citera
2013-06-24, 20:47
Medlem
Veckans aktietips blir Traveas. Sista veckan innan deadline på ledningens optioner och inlösenpris är på 0,75. Över 80% av aktierna ligger hos ledningen vilket gör att sista tidens svängningar är gjorda av en ytterst liten ägarskara.

Säger inte att ni ska köpa, men klart värt att kika på!
Citera
2013-06-25, 11:22
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jckei
Jag äger själv fortum. Men jag hade inte köpt på mig mer samma dag valutan aktien handlas i gått upp som en raket. Men även det där är så klart bara en chansning, vem vet, EUR kanske fortsätter stiga mot 11.

Nej men jag har tänkt att köpa efter sommaren. Har dessutom tänkt att köpa fortlöpande kvartalsvis och äga aktien en längre tid. Dels, för att jag inte har likvid att gå in med någon större post, dels för att sprida risken och minimera makroomständigheter som valutauppgångar t.ex.
Citera
2013-06-25, 12:09
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Veckans aktietips blir Traveas. Sista veckan innan deadline på ledningens optioner och inlösenpris är på 0,75. Över 80% av aktierna ligger hos ledningen vilket gör att sista tidens svängningar är gjorda av en ytterst liten ägarskara.

Säger inte att ni ska köpa, men klart värt att kika på!

Intressant aktie men likt många andra bolag i teknik branschen har Traveas ett problem, de tjänar inga pengar... Man ska förstå att detta är en högrisk aktie men det skulle potentiellt kunna ge bra med avkastning men då måste man vara beredd på riskerna. Ett p/e-tal på -90 är inte helt riskfritt...
Citera
2013-06-25, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Veckans aktietips för mig är självfallet köp av Nordea efter statens utförsäljning. Det möjligt att den kan pressas ner lite till, men håll koll på svackorna!
Citera
2013-06-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Veckans aktietips för mig är självfallet köp av Nordea efter statens utförsäljning. Det möjligt att den kan pressas ner lite till, men håll koll på svackorna!

Förstår inte riktigt den här "hypen" över Nordea, varför skulle den aktien vara mer attraktiv än Swedbank tillexempel?

Om man bara jämför siffrorna verkar ju Swedbank vara en mer attraktiv aktie just nu.

Nordea

Swedbank

Rent historiskt verkar ju Nordea även vara rätt dyr just nu, inte för så länge sedan låg den till och med på 60 kr! Den enda anledningen till att Nordea skulle vara den "bästa" bank aktien är väll att det är en största svenska banken?
Citera
2013-06-25, 16:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Förstår inte riktigt den här "hypen" över Nordea, varför skulle den aktien vara mer attraktiv än Swedbank tillexempel?

Om man bara jämför siffrorna verkar ju Swedbank vara en mer attraktiv aktie just nu.

Nordea

Swedbank

Rent historiskt verkar ju Nordea även vara rätt dyr just nu, inte för så länge sedan låg den till och med på 60 kr! Den enda anledningen till att Nordea skulle vara den "bästa" bank aktien är väll att det är en största svenska banken?

Jag vet inte ens om man kan kalla det hype. I en lång portfölj bör man alltid ha minst en bank, Nordea eller Swedbank spelar nog ingen större roll. Vad som delas ut är nog ren politik inom bolaget och gör inte Swedbank till en automatiskt bättre placering.

Själv tror jag att Nordea-aktien kan pressas lite till och då ska man passa på att tanka lite på svackorna. På lång sikt lär det vara en mycket bra placering, eftersom banker alltid tjänar pengar.
Citera
2013-06-25, 20:39
Medlem
Hoppa in i Sensys Traffic innan det drar iväg, jo varför undrar ni? vinden har vänt för sensys efter domen som kom idag.

-------------------------------------------------------------------------
Förvaltningsrätten har funnit att Trafikverkets tilldelningsbeslut till
SENSYS Traffic AB i upphandlingen av trafiksäkerhetskameror är korrekt.
Som tidigare meddelats har Sensys erhållit tilldelningsbeslut från
Trafikverket i upphandlingen av mätsystem till trafiksäkerhetskameror.
Denna upphandling har överklagats och ärendet har nu prövats av
Förvaltningsrätten som funnit att upphandlingen är korrekt genomförd och
att tilldelningsbeslutet därmed är giltigt. Upphandlingen av
trafiksäkerhetskameror är värd minst 110 mkr.

Efter Förvaltningsrättens beslut gäller en avtalsspärr på 10 dagar innan
kontrakt får tecknas. Under avtalsspärren har överklagande part
möjlighet att överklaga Förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten.

Trafikverkets tilldelningsbeslut till Sensys i upphandlingen av mätskåp
till trafiksäkerhetskameror har inte överklagats. Trafikverket avser att
teckna kontrakt på mätskåp och mätsystem samtidigt. Sensys kommer att
meddela när kontrakt tecknats.

Informationen är sådan som Sensys Traffic AB är skyldigt att
offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller handel med
finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den
25 juni 2013, kl. 15:35.
För mer information:
Johan Frilund, VD
Mobil: 073-274 28 23
E-post: johan.frilund@sensys.se
Sensys Traffic utvecklar och marknadsför system för trafiksäkerhet och
trafikinformatik. Systemen används främst för hastighets- och
rödljusövervakning. Aktien noteras på NASDAQ OMX Stockholm.

-----------------------------------------------------------
Denna information skickades av Cision news.cision.com
news.cision.com
Följande filer finns att ladda ned:
mb.cision.com
-----------------------------------------------------------------------------------------

Redeye har även gjort en analys och bedömning om och om inte förhandlingarna skulle gå i hand.

http://www.redeye.se/analys/today/sensys-trafikverkets-tilldelningsbeslut-till-sensys-star-fast

peace
Citera
2013-06-25, 20:43
Medlem
Beeenjamins avatar
Köp RNB.

Delårsrapport på Torsdag med positiva besked

100 %
Citera
2013-06-25, 21:05
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Köp RNB.

Delårsrapport på Torsdag med positiva besked

100 %

inte så länge dom äger JC
Citera
2013-06-26, 01:59
Medlem
Tja, ett litet tips eller tankeställare.

Precise Biometrics har åkt bergodalbana på börsen dagligen i några veckor. Genom att köpa under 3kr och sälja över 3kr har man dagligen kunnat göra en avkastning på minst 10% av investerat belopp. Vilket för mig personligen har betytt +40.000kr om dagen. Omsättningen ligger runt 4-5miljoner handlade dagligen, och som värst har den varit uppe i 18 miljoner. Dvs inga problem att på några minuter göra sig av med 100-200.000st. Handlandet har börjat svalna nu efter rasen, men för en wannabe daytrader finns säkert en del potential kvar.

En varning bara, aktien är just nu övervärderad jämfört med vad företaget har presterat, aktien handlas och spekuleras nästan enbart på följdvågen av fingerprint card uppgång. Men det positiva är att aktien är totalt oberoende av omxindex.
Citera
2013-06-26, 14:12
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vet inte ens om man kan kalla det hype. I en lång portfölj bör man alltid ha minst en bank, Nordea eller Swedbank spelar nog ingen större roll. Vad som delas ut är nog ren politik inom bolaget och gör inte Swedbank till en automatiskt bättre placering.

Själv tror jag att Nordea-aktien kan pressas lite till och då ska man passa på att tanka lite på svackorna. På lång sikt lär det vara en mycket bra placering, eftersom banker alltid tjänar pengar.

Jag håller på att bygga en utdelningsportfölj med bla ratos och fortum. Har varit inne på att köpa en post i swedbank, kan du rekommendera nåra banker utom nordea som kan konkurea med swedbank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in