2013-06-25, 01:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att det inte gick att fastställa dödsorsaken vet alla, det är inget nytt, det där med dödsorsaken har upprepats tusentals gånger, vart vill ni komma med det ?
Det är helt korrekt MA fann inte Linda av en slump, han blev placerad dit med motiv att få skulden för Lindas död.
Du borde väl inse att det fanns ett motiv för att placera MA bredvid kroppen, sedan när han vaknade upp sprang han i panik ner mot vägen, därför han hörde biltrafik från det hållet.

Av vem? Andrew?

Nej du har rätt, det var ingen slump att han "hittade" Linda. Han visste exakt var hon låg. Det visade han även under vallningen. Men säkra steg tog han sig fram till FP. Du förstår Lagro, han var den som placerat henne där. Och jag tror att syftet då han återkom till platsen var att röja bevis. Men han klarade inte det. Han fick, precis som du säger, panik. Men av andra orsaker än du säger.
Citera
2013-06-25, 05:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vid fyndplatsen fanns också starka indicier som uteslöt MA som gärningsmannen.
Jaså du - vilka då närmare bestämt om jag får fråga?
Om det funnits såna "starka indicier" som friade MA från all inblandning i Lindas död
så varför i hela fridens namn presenterades inte dessa då så vi hade sluppit en
en kommande rättegång mot honom? Vänligen svara på det om du kan.
Citera
2013-06-25, 07:12
Medlem
Grandiosos avatar
Åklagarna: "Alm har dödat Linda"

Från rättegångens slutskede: Några utdrag därifrån.

"En samlad bedömning måste ge vid handen att det är styrkt att Alm dödat Linda och därefter handskats med kroppen så som är beskrivet i åtalet.
Alm ska i första hand dömas för mord.
Mats Alm har envist stått fast vid sin utsaga trots att han förstått att den är vederlagd.

När det inte går att anpassa sig säger han helt plötsligt att han inte minns. Numera är minnesförlusten nära nog total.

Alm talar om Linda i presens som att hon inte är död. Han förnekar alltså allt som har med Lindas död att göra. Han har därmed svårt att för sig själv medge att han dödat Linda Chen.

Alm ska ha dumpats i skogen bredvid LInda. Det förefaller vara den meningslösaste kidnappningen som ägt rum. Man ska alltså ha kört runt honom för att lotsa honom rätt.

Alm har inte varit intresserad av att någon sjukvård skulle tillkallas för Lindas del. Det visar att han vet mycket väl hur det redan ligger till.
Vid rekonstruktionen släpps Alm medvetet av hundratalet meter från platsen och han hittar utan svårighet. Det borde vara omöjligt för en person som inte känner till området.

Alm är den siste som ser henne i livet, han är den förste som anträffar henne död på en svårtillgänglig plats mitt ute i ingenstans.
Han struntade att gå till polisen för att han blev stött på dom. Det visar ännu mer att alm inte är orolig eller undrar var linda befinner sig.

Vid besöket på polisstationen så noterar en polis en tydlig rodnad på hans hals och även en av Lindas bröder ser en skada på Alms knä. Man kan inte bortse från skadorna i sammanhanget, och att Alm inte kunnat förklara dem.

Alm kontaktar också pressen och det kan vara i syfte att framstå som oskyldig. Han tar också kontakt med ett medium för att ge sken av att göra nånting. I ett samtal som ingen annan hör leder sierskan Mats till Norr Bertilsbo.

Det vi vet är att Mats Alms uppgifter om LInda försvinnande inte vinner stöd av någon övrig bevisning. Det intressanta är att han inte varit konsekvent och numera inte säger sig minnas något alls. Tilltron till Alm gällande de här uppgifterna måste sägas vara obefintlig.

Ytterligare en omständighet som visar att Linda inte gick är att Lindas kontantkort var tomt den här kvällen. Alm har sagt att han alltid brukade fylla på det så att hon skulle kunna kontakta honom. Men så var inte fallet.

Allt det här visar att Alms uppgifter om vad som hänt efter City Gross är påhittat för att dölja vad som hänt.

Vi har också fått höra att Alm inte gärna erkänner fel utan slingrar sig. Vid stölden från arbetsgivaren var det först efter hot om polis som han erkände alltihop. Vi vet också att föräldrarna tog väldigt illa vid sig.

Man kan ju då tänka sig hur föräldrarna skulle ta om Alm skulle berätta att han dödat sin flickvän Linda. Alm försöker gå vidare i livet med någon slags stolthet i vart fall inför sina vänner och familj.

Man skriver ett testamente som inte på något sätt gagnar Linda. Hon har till och med kommenterat det för sin arbetsgivare att Alm inte ägde någonting utan bara hon.

Ändå är det Alm som tar initiativet. Vi vet också att Alm levt på Linda under de år de varit tillsammans. Hon har fört över pengar till honom, betalat resan till Kina och bekostat hans golfspel.

Vi vet också att Alm tillskansat sig pengar genom att förskingra från en grill han tidigare jobbat på. Det visar att Alm kunnat gå över gränser för att få pengar.

Alm skulle inte bara blivit övergiven vid altaret utan även gå miste om sin födokrok.

Vi vet att Alm kan ta till våld, ett exempel är hösten 2008 på ett uteställe i Borlänge. Alm blir då så arg på en man som han tycker har närmat sig LInda att han ger honom en knuff över halsen.

Det här är en svartsjuka som inte är hälsosam och det ligger knappast ett beskyddande i agerandet. Linda har också berättat för sin arbetsgivare hur Alm beter sig när de är ute och att det är en anledning till att de inte gick ut så ofta. Att hon skämts för honom när han hoppat och gestikulerat av ilska." (Mina fetmarkeringar.)

Mycket mera här: http://www.dt.se/brottsplats/1.3054749-aklagarna-quot-alm-har-dodat-linda-quot-?pageNumber=19
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-25 kl. 07:26.
Citera
2013-06-25, 10:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Att det inte gick att fastställa dödsorsaken vet alla, det är inget nytt, det där med dödsorsaken har upprepats tusentals gånger, vart vill ni komma med det?
Att det var skillnaden mellan 18 månaders och 18 års fängelse för MA.
Citat:
Det är helt korrekt MA fann inte Linda av en slump, han blev placerad dit med motiv att få skulden för Lindas död.
Varför tog det sju veckor innan de satte sin plan i verket?
Citat:
Du borde väl inse att det fanns ett motiv för att placera MA bredvid kroppen, sedan när han vaknade upp sprang han i panik ner mot vägen, därför han hörde biltrafik från det hållet.
Varför fanns det inga spår efter någon annan än MA på platsen?
Citera
2013-06-25, 16:36
Moderator
blomvattnares avatar
Upprepningar raderade.

Om något som redan har stötts och blötts absolut måste tas upp igen i tråden så åligger det postaren att motivera varför det återigen tas upp.
Om inte räknas det alltså som OT och postaren riskerar en varning.

Liksom tidigare gäller att tjafs om/med medskribenter riskerar såväl radering som varning. Har ni åsikter om en medskribent kan ni skicka PM istället.

/Mod
Citera
2013-06-25, 16:58
Medlem
Mouchinos avatar
Är fallet L*inda C*hen helt nedlagt nu eller jobbar man fortfarande med att ta reda på vem som tog hennes liv, även om det nu var M*ts A*m som mördade sin blivande fru?
Citera
2013-06-25, 17:08
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Ja det blev en lång utredning, och det berodde till stor del på att den notoriske lögnhalsen Mats Alm nästlade in sig i helt sanslösa lögner.

När det gäller ditt simmande Lagro så simmar du utan flytväst och riskerar definitivt att drunkna.

MA borde ha erkänt, bara fega människor som gör såna här saker och sen inte vågar ta konsekvenserna av sitt handlande. Tyder på en mycket liten och räddhågsen människa med ganska mycket mindervärdskomplex skulle jag tro. För det första att ge sig på en försvarslös kvinna är ju bara ett tecken på total svaghet och sen till råga på det, sitta och ljuga sig igenom en hel jävla utredning INFÖR LC:s anhöriga... Pfft ger inte mycket för såna. Hade han ställt sig upp och sagt. - Ok jag erkänner, det var jag som i stundens hetta ballade ur och jag är beredd att ta mitt straff och jag ångrar mig verkligen.. Då hade han åtminstonde visat att han fortfarande är en människa och inte en ond vekling till monster. Då hade han haft chansen att visa respekt och ge LC upprättelse tillsammans med hennes familj.
Senast redigerad av Mouchino 2013-06-25 kl. 17:11.
Citera
2013-06-25, 17:33
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Rätta mig om jag har fel

läste fup:en för ett tag sen och har för mig att Mördar mats sa i något förhör
att det var L som kom på att dom skulle skriva testamente mm.

Är det då inte konstigt/misstänkt att han då avsäger sig livförsäkringen
Citera
2013-06-25, 17:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
Rätta mig om jag har fel

läste fup:en för ett tag sen och har för mig att Mördar mats sa i något förhör
att det var L som kom på att dom skulle skriva testamente mm.

Är det då inte konstigt/misstänkt att han då avsäger sig livförsäkringen
Ja han påstår det kanske att det var Linda som tog initiativet men det har vi bara
hans ord på då och det vet vi ju hur mycket det brukar vara värt...

Att han avstod från livförsäkringssumman på en miljon kronor det hängde naturligtvis
samman med att han ville försöka undanröja motivet till varför han skulle ha bragt Linda
om livet. Hade han gjort anspråk på pengarna, ja, då hade åklagarna förstås fått
vatten på sin kvarn så att säga.
Citera
2013-06-25, 18:19
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja han påstår det kanske att det var Linda som tog initiativet men det har vi bara

Att han avstod från livförsäkringssumman på en miljon kronor det hängde naturligtvis
samman med att han ville försöka undanröja motivet till varför han skulle ha bragt Linda
om livet. Hade han gjort anspråk på pengarna, ja, då hade åklagarna förstås fått

Kan man ens avstå från en utbetalning på det sättet? Trodde att det liksom gick sin gilla gång, har man rätt till pengarna sa kommer dom in. Har han gett bort dom? Antar att försäkringsbolaget inte fåt berätta något, men vet vi att han verkligen inte fått pengarna? Eller är det något finstilt i försäkringen som gör att han inte fick dom, och å har han senare sagt att han inte vill ha dom, för att komma i bättre dager?
Citera
2013-06-25, 18:22
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det är just det, Att det bara är hans ord på det
Att åklagaren inte spann vidare på det och ifrågasatte honom varför han valde skriva över miljonen på sonen, när han tidigare nekade till att det inte gick att ändra i försäkringen och hade vart i kontakt med lärarförbundet eller nu vad det hette
Citera
2013-06-25, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Är fallet L*inda C*hen helt nedlagt nu eller jobbar man fortfarande med att ta reda på vem som tog hennes liv, även om det nu var M*ts A*m som mördade sin blivande fru?
Hur aktiva polisen är i dagsläget är obekant. Men det är en gåta att Mats Alm inte begär resning med tanke på Lagros påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in