Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig 1.1
En konkret politik ar inte bara viktigt for att eventuella valjare och sympatisorer skall kunna ta stallning, det ar ocksa en forsakring mot degenerering av politiken.
Vi har vårt punktprogram som inte får ändras, det är mer än vad de övriga politiska partierna kan stoltsera med. Målet och vad vi vill åstadkomma är klart och vi bör förstås ta de mest effektiva vägarna för att nå dit.
Citat:
Jo, det ar helt och hallet undeclared. Inte en stavelse om vad som skall komma istallet. Mer demokratiskt experiment kanske? Radsrepublik? Valmonarki?
Det är förvisso en svaghet att inte det önskade styrelseskicket definierats tydligare, men det arbetas med det vad jag har förstått. SvP är inte motståndare till folkstyre - tvärtom. Däremot vill vi ha ett samhälle där kompetens premieras och där den bäst lämpade får ansvara över respektive verksamhetsområde med ett personligt ansvar som helt saknas idag där det värsta en politiker kan riskera är att bli avsatt. En form av ledar- och ansvarsprincip alltså, och det är ju en tanke som vi kan ta mycket inspiration från våra förfäder som i mångt och mycket var föredömen.
Det är viktigt att vi kommer fram till ett så effektivt och gott styrelseskick som möjligt och det är som jag ser det något som hellre får ta sin tid än att jäktas fram. Det är viktigare att det blir bra, genomtänkt och genomarbetat än att det blir slafsigt och går snabbare.
Personligen är jag inte så vansinnigt nogräknad utan ser nog helst bara att kloka män med landets och folkets bästa för ögonen styr Sverige i enlighet med en ny nationalistisk konstitution. Hur dessa ska tillsättas kan man ju dividera länge kring. Exempelvis att Sverige ska ledas av ett råd med de bäst lämpade från varje landskap, dessa i sin tur väljs ut av lokala representanter som folket själva har sänt ut för att representera deras röst från varje kommun eller dylikt. Något av ett tingssystem, som många borde känna igen sig i och som ändå har flera likheter med dagens system.
Det är också viktigt med mer lokalt självbestämmande i olika frågor som bara rör det lilla samhället och inte hela nationen, så ser åtminstone jag på det hela.
Det är bara personliga tankar som sagt, det intressanta och viktiga är att vi får dit offervilliga och duktiga personer som ledare och att de som leder ska kunna avsättas och straffas om de missköter sitt uppdrag. En konstitution är därför användbar. Bara för att vi är kritiska mot det nuvarande systemet så innebär ju inte det att vi förespråkar någon envåldshärskare.
Hur hade du själv tyckt att landet borde styras?