2013-06-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Jag har inte läst Wilton bok, men utgår jag från den ryska artikeln sägs det mycket riktigt att han rapporterade om kabbalistiska tecken på väggen. Artikeln i sig förnekar inte att det skulle ha funnits något konstigt klotter där, men menar att detta nog snarare skulle kunna vara skrivfel producerade av samma penna som också skrev Heine-verser på samma källarvägg. ("Скорее всего, эти загогулины были пробой пера перед тем, как сделать немецкую надпись.")

Att icke-judar kan missta sig på en sådan sak är väl inte osannolikt, särskilt när sammanhanget (med citatet ur Belsatzar) lätt inbjuder till en tolkning med judiskt religiös anknytning. Jag ser ingen anledning att misstänka att Wilton medvetet förvrängde något om detta på antisemitiska bevekelsegrunder; möjligen misstog man sig på klottrets betydelse, och så återgav den brittiske journalisten detta misstag i god tro.

Ja, det stämmer. Robert Wilton utgick från att man hade hittat kabbalistiska tecken på väggen i rummet där familjen massakrerades. Det stod följande:

"Belsatzar ward in selbiger Nacht Von seinen Kuechter umgebracht" - (Tyska)

Bilden: http://fotos.fotoflexer.com/c566cf0862c020605d423ad67124511d.jpg

Vilket kan översättas till "Balthazar was, in this same night killed by his slaves".

Belsassar var enligt Tanakh/GT - Babyloniens sista kung som till slut mördades efter att en gudomlig krypterad skrift uppenbarat sig på väggen i Belsassars palats som löd:

"God has numbered the days of your reign and brought it to an end"

Hebréerna, de forntida judarna var enligt gamla testamentet Babyloniens slavar. Poängen med den kabbalistiska handlingen var egentligen att skildra Tsaren som den onde bibliske Belsassar som till slut dödsdömdes av Gud och dräptes av hans egna slavar, judarna. Därav har man lagt till ett "t" i det tyska namnet av Belsassar:

"Belsatzar ward in selbiger Nacht Von seinen Kuechter umgebracht"

Värt att notera är att texten egentligen kommer ifrån en poetisk dikt av juden Heinrich Heine. Heinrich Heine var en tysk författare av judisk härkomst född år 1797 och räknas generellt som en av Tysklands främsta författare genom tiderna. Han fördrevs dock och hans böcker brändes både under hans tid och under Nazityskland. Han var förutom det en mycket god vän till Karl Marx och Friedrich Engels.

Juden Jacob Schiff, ägaren av superbanken Kuhn, Loeb & Company, ledande nyckel finansiär av bolsjevikerna och den Ryska revolutionen var enligt historiska källor en stor Heinrich beundrare och startade personligen en föreläsningskurs av honom på Cornell Universitetet i New York år 1914. Med egna pengar, 100 000$.

Citat:
The New York Times, February 10, 1914:

"On Monday, February 9th 1914, Jacob H. Schiff opened the lecture course which he founded at Cornell University in New York last year by introducing Prof. Ernest Elster of the University of Marburg. In referring to Prof. Elster 's course on the Poet Heine, Mr. Schiff told how Heine was driven from his country through persecution and said: "One cannot be a true citizen of one's country without being true to the faith one was raised in. Heine died as good a German as a Jew."

Intressant koppling tycker jag, kan det varit så att han själv låg bakom det krypterande meddelandet?

Ingen vet riktigt men vi vet dock att han var en av ledande figurerar under den ryska revolutionen. Vi vet också att familjen massakrerades på det allra grymmaste sättet. Ja, judarna bokstavligen hatade Tsaren och hans familj. Så därför är det långsökt att kalla Wilton för en antisemitisk foliehatt när han i själva verket var akademisk lärd och brittisk journalist.

Senast redigerad av Kamora 2013-06-24 kl. 16:40.
Citera
2013-06-24, 18:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, det sade han senare i israelisk fångenskap. Fast där fanns det ju goda möjligheter för diverse intressen att utöva påtryckningar på denne "nyckelperson" i sammanhanget, så att han vittnade "rätt" när det begav sig.

Eichmann hade ju inget att vinna på att överdriva betydelsen av Wannseekonferensen, där han själv spelade en viktig roll som organisatör och sekreterare. Om han varit ute efter att rädda sitt eget skinn, eller i vart fall sitt eftermäle, så skulle han i stället ha sagt att ingen utrotning diskuterades på något av de möten han själv var med i.

Därför finner jag hans berättelse trovärdig på den punkten. Observera också att den här berättelsen kommer från själva rättegången. Eichmann borde vid det laget ha haft läget klart för sig och hade hjälp av advokater.

Citat:
Jag har inte läst Wilton bok, men utgår jag från den ryska artikeln sägs det mycket riktigt att han rapporterade om kabbalistiska tecken på väggen. Artikeln i sig förnekar inte att det skulle ha funnits något konstigt klotter där, men menar att detta nog snarare skulle kunna vara skrivfel producerade av samma penna som också skrev Heine-verser på samma källarvägg. ("Скорее всего, эти загогулины были пробой пера перед тем, как сделать немецкую надпись.")

Att icke-judar kan missta sig på en sådan sak är väl inte osannolikt, särskilt när sammanhanget (med citatet ur Belsatzar) lätt inbjuder till en tolkning med judiskt religiös anknytning. Jag ser ingen anledning att misstänka att Wilton medvetet förvrängde något om detta på antisemitiska bevekelsegrunder; möjligen misstog man sig på klottrets betydelse, och så återgav den brittiske journalisten detta misstag i god tro.

Jag har svårt att tro att det felaktiga påståendet att det fanns kabbalistiska tecken på väggen var ett "misstag i god tro". Varför just kabbalistiska tecken, kan man fråga sig?

Nu vet vi ju att Wilton var antisemit - det framgår med all önskvärd tydlighet av hans skriverier i övrigt. Frågan gäller om han dessutom gjorde sig skyldig till blood libel när han skrev om de kabbalistiska tecknen.

Jag tycker nog att han gjorde det, all things considered. Dock kunde Wikipediaartikeln vara tydligare. Man kunde t.ex. skriva att Wilton i sin bok antydde att mordet på tsarfamiljen var någon slags judisk ritual eller rit.
Citera
2013-06-24, 22:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Vad bygger du det på. Absolut ingenting, rena spekulationer. Är allt som avslöjar judarnas brott tortyr, bluff och antisemitism?

Judar har av och till begått brott precis som alla andra människor. Men beskyllningarna om ritualmord bygger på tortyr, bluff och antisemitism. Det finns inga trovärdiga bevis för att judar någonsin sysslat med det, vara sig i antiken, under medeltiden, eller idag.

Det är bara en ondskefull myt, precis som myten att ett stort antal oskyldiga kvinnor var häxor och flög till Blåkulla för att kopulera med Djävulen varje Påsk.

Citat:
Hur skall man tolka andra avrättningar som förekommit. Har alla historiska brott erkänts av tortyr?

Kort svar: ja, förvånansvärt ofta.

Långt svar: rättsskipning förr i tiden gick inte alls till som idag. Vittnen vittnade t.ex. ofta om den anklagades karaktär i stället för om vad de själva sett. Rätten försökte sedan bedöma om det var sannolikt att en anklagelse var korrekt, inte om den bevisats bortom rimligt tvivel.

Det här kan man för övrigt se redan i den romerska rätten. Om du läser Ciceros juridiska försvarstal så finner du att han lägger mycket krut på att visa att hans klienter var sådana mönstermedborgare att de omöjligen kunde ha begått de brott som de anklagades för. Vad som faktiskt gick att bevisa var av underordnad betydelse.

Under medeltiden var tortyr en rutinåtgärd vid alla grövre och många mindre grova brott. Man använde tortyr på samma sätt som amerikanska åklagare använder sig av plea bargain idag: för att försäkra sig om ett erkännande även när bevisningen var skral.

Det var först under upplysningstiden som vi fick domstolar av den typ vi har idag, där fokus ligger på att utreda vad som faktiskt hänt och vad som går att bevisa. Innan dess var det inte rättsskipning i modern betydelse.

Hur många oskyldiga människor som dömdes och avrättades under medeltiden lär vi aldrig få veta, men sannolikt var det 10.000-tals bara i Europa.

Citat:
Även när judarna själv erkänner det räcker det inte. Jag skall tala om för dig en sak, häxor var benämningen på människor praktiserade spådom och trolldom vilket var förbjudet enligt den mosaiska lagen. Under medeltiden var Europa underordnad den katolska kyrkan/lutherska läran och länderna dömde i enlighet med kristen lag. I Sverige dömdes människor parallellt med Mose lag sedan år 1607 där det ingick ett förbud mot trolldom och spådom. Alltså är det inte bara något taget ur luften.

Om du på fullt allvar tror också på häxeri och trolldom så är ju den här diskussionen meningslös.

Om inte, så inser du just genom det exemplet hur långt förföljelse av oskyldiga kan gå när religiösa fördomar får härja fritt.

Citat:
Tror du på fullt allvar att judar skulle publicera det som skulle kunna bidra till rättfärdigande av en judisk utrotning

Yalkut Shimoni har naturligtvis publicerats. Frågan gällde om det fanns någon web-version, så att det går att verifiera ditt citat. Oavsett detta så "rättfärdigar" Yalkut Shimoni definitivt inte någon utrotning av judar. Inte ens om citatet är korrekt.

Citat:
[En massa skitsnack om Talmud]

Talmud är ingen manual för alla de brott du radar upp. Inte mer än Koranen är en manual för angreppskrig och pedofili, som islamofoberna hävdar.

Har du överhuvud taget läst Talmud? Och nej, antisemitiska citatsamlingar med oklar sanningshalt som "The Talmud Unmasked" räknas inte.

De viktigaste delarna av Talmud i engelsk översättning kan du hitta här:

http://www.sacred-texts.com/jud/index.htm

Talmud är ingen "lagbok" i modern betydelse som ger entydiga besked utan en kompilering av olika åsikter där man diskuterar för och emot: Rabbi A säger si, Rabbi B säger så, Rabbi C invänder etc. Hur dessa funderingar sedan ska uttolkas och tillämpas i dagens samhälle är en vetenskap i sig, som judar kan ägna år av sitt liv åt att studera.

I den mån det finns rader i Talmud som kan upplevas som tveksamma eller stötande sett ur ett modernt västerländskt perpektiv, så handlar det ofta om hur man ska tolka rader i Gamla Testamentet som även kristna teologer haft problem med. T.ex. detta med att amalakiterna ska dödas.

Men denna typ av krigiska eller rasistiska uttalanden är en försvinnade lite del av Talmud, och spelar ingen roll i modern judendom.

Och nej, jag är inte jude bara för att jag läst delar av Talmud. Jag har läst Koranen också, men jag blev inte muslim av det.

Citat:
[En video med en judisk kvinna som gått i terapi hos en psykolog och plötsligt "minns" hur hon utnyttjats som barn och deltagit i sataniska riter där man offrade spädbarn till Djävulen.]

Jaha, och vad bevisar det? Denna typ av falska minnen har ju varit en epidemi i hela västvärlden de senaste 25 åren. Många oskyldiga människor dömdes för incest m.m. innan man fick upp ögonen för att det går att hitta på "minnen" i efterhand, särskilt om man får hjälp av en psykolog.

http://en.wikipedia.org/wiki/False_memory_syndrome

I Sverige hade vi åtminstone två rättsskandaler som innehöll samma typ av grundlösa anklagelser om satanism och spädbarnsmord som i youtube-videon. Fast då handlade det förstås om kristna familjer, inte judar. Det ena fallet var i Umeå och det andra i Södertälje.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4ljefallet

Citat:
Du menar alltså att alla omfattande anklagelser från Marocko, Ungern, Ryssland, England, Frankrike, Georgien, Syrien, Irak, Italien, Portugal ända bort till USA bara var antisemitiskt nonsens. Precis allihopa?

I den mån anklagelserna gick ut på att judar ägnat sig åt ritualmord, JA. Det finns inga som helst trovärdiga bevis för det från någon del av världen.
Senast redigerad av Regulus 2013-06-24 kl. 22:29.
Citera
2013-06-24, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att posta länkar är OK då det spar utrymme. Problemet med dig är att du är så förälskad i dina textsnuttar att du gång på gång åter-citerar hela textmassan från dina tidigare inlägg.

Det faktum att du måste använda dig av personangrepp visar hur svaga dina argument är. Det är uppenbart att du är sur för att jag länkade till inlägg i vilka jag demolerar dina ”argument”:

https://www.flashback.org/sp43195344

https://www.flashback.org/sp43195451

https://www.flashback.org/sp43412853

https://www.flashback.org/sp43271111

Jag demolerar dina inlägg, och du flyr.

Sedan är det fräckt av dig att anklaga mig för spam när du är den som skriver tramsiga off topic-inlägg om ”rymdödlor”. Vad har det med trådämnet att göra?

Citat:
Ser för övrigt att du fortsatt med den ovanan i svaret till thewellovedone:

Ja, eftersom den Breivikdyrkande juden vägrar att bemöta mina argument (fast han har inga problem med att ljuga om mig).

Citat:
Struntsnack. Ditt inlägg - som jag svarade på - handlade om Kaganovich och ingen annan, och du jämförde honom med Hitler:

http://www.flashback.org/p44013138#p44013138

Nu försökte du byta ämne, som antisemiter under press ofta gör.

”Under press”? På grund av dina värdelösa inlägg? Du har verkligen höga tankar om dig själv. (Ironiskt nog är det det som du anklagar mig för.)

Jag försökte inte alls byta ämne. Jag tog upp båda delarna av argumentet, Kaganovich och andra judiska kommunister som jag skrev om i inlägget som jag länkade till med följande beskrivning:

Citat:
De judiska kommunisterna förtryckte och mördade östeuropéer:

https://www.flashback.org/sp42907369

Citat:
En bättre jämförelse vore nog någon nazist längre ner i hierarkin.

Struntprat. Så här skrev du i en äldre tråd:

Kaganovich bar ett tungt ansvar för massvälten i Ukraina

https://www.flashback.org/sp42909749

Först bar han ”ett tungt ansvar”, och nu är han endast en betydelselös underhuggare. Visst.

Citat:
Det står så i marginalen, ja. Men om du läser själva texten så står det:

Jag känner givetvis till detta, men man kan hitta många personer som säger samma sak om den så kallade förintelsen. Fast skillnaden är att de som ifrågasätter vissa aspekter av ”förintelsen” blir avskedade från sina jobb och/eller fängslade.
Citera
2013-06-24, 23:52
Medlem
Citat:
Judar har av och till begått brott precis som alla andra människor. Men beskyllningarna om ritualmord bygger på tortyr, bluff och antisemitism. Det finns inga trovärdiga bevis för att judar någonsin sysslat med det, vara sig i antiken, under medeltiden, eller idag.

Det är bara en ondskefull myt, precis som myten att ett stort antal oskyldiga kvinnor var häxor och flög till Blåkulla för att kopulera med Djävulen varje Påsk.

Det verkar som att det tar stopp här
Citat:
Kort svar: ja, förvånansvärt ofta. [Nonsens text]

Nej, det är vad du antar. Ta och acceptera läget istället...

Citat:
Yalkut Shimoni har naturligtvis publicerats. Frågan gällde om det fanns någon web-version, så att det går att verifiera ditt citat. Oavsett detta så "rättfärdigar" Yalkut Shimoni definitivt inte någon utrotning av judar. Inte ens om citatet är korrekt.

Ifall en ocensurerad Yalkut Shimoni görs tillgänglig i valfritt bibliotek skulle det inte dröja länge innan Europa blir ett antisemitiskt imperium. Vilken annan religion lär att man skall offra människor till gud?

Citat:
Har du överhuvud taget läst Talmud? Och nej, antisemitiska citatsamlingar med oklar sanningshalt som "The Talmud Unmasked" räknas inte.

De viktigaste delarna av Talmud i engelsk översättning kan du hitta här:

Jo, alltså jag har Talmud framför mig ifall du nu undra. Jag är inte dum när jag hävdar att talmud innehåller en rasistisk smörja utan dess like. Går inte att jämföra dess innehåll med något av övriga religiösa skrifter.

Citat:
Talmud är ingen "lagbok" i modern betydelse som ger entydiga besked utan en kompilering av olika åsikter där man diskuterar för och emot: Rabbi A säger si, Rabbi B säger så, Rabbi C invänder etc. Hur dessa funderingar sedan ska uttolkas och tillämpas i dagens samhälle är en vetenskap i sig, som judar kan ägna år av sitt liv åt att studera.

I den mån det finns rader i Talmud som kan upplevas som tveksamma eller stötande sett ur ett modernt västerländskt perpektiv, så handlar det ofta om hur man ska tolka rader i Gamla Testamentet som även kristna teologer haft problem med. T.ex. detta med att amalakiterna ska dödas.

Jo, i helhet är det en inskriven lagbok och är det fortfarande likt hur hadither är lagskrifter för muslimerna. Jag ska quota din favoritkälla wikipedia:

"Talmud, (hebreiska för studium, lära) är judarnas stora efterbibliska skriftsamling om cirka 20 000 sidor. Här finns bland annat de skriftlärdas stadgar, lagdiskussioner och skriftutläggningar."

Citat:
Men denna typ av krigiska eller rasistiska uttalanden är en försvinnade lite del av Talmud, och spelar ingen roll i modern judendom.

Skitsnack, rent skitsnack. Goyim betraktas synnerligen som ett gäng djur utan själar som endast existerar för att betjäna judarna.

Så här sade Israelernas ökände spirituella ledare Ovadia Yosef:

"Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel [...] In Israel, death has no dominion over them... With gentiles, it will be like any person – they need to die, but [God] will give them longevity. Why? Imagine that one’s donkey would die, they’d lose their money. This is his servant... That’s why he gets a long life, to work well for this Jew. [...] Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why gentiles were created" - Ovadia Yosef

Värt att notera är att denna man är Shas partiets religiösa ledare. Shas partiet är en del av den israeliska regeringen vilket är ännu mer skrämmande. Netanyahu, Peres och det israeliska folket vördar honom som en hjälte.

Blev för i övrigt framröstad som en av de bästa israelerna genom tiderna. Ovadia Yosef är en rabbi som regelbundet sitter och tokstuderar Talmud dag och natt. Därav bör man inte vara förvånad över att hans själv kommer ut med dessa uttalanden. Varför tror du att judar generellt har betraktat icke-judar som smutsiga sedan 3000 år tillbaka? Varför har det varit kontroversiella? För att det bara är så? Nej, för att det har sina grunder i Talmud, judarna heliga centralskrift.

Citat:
Jaha, och vad bevisar det? Denna typ av falska minnen har ju varit en epidemi i hela västvärlden de senaste 25 åren. Många oskyldiga människor dömdes för incest m.m. innan man fick upp ögonen för att det går att hitta på "minnen" i efterhand, särskilt om man får hjälp av en psykolog.

http://en.wikipedia.org/wiki/False_memory_syndrome

Nu får du väl sluta, acceptera bara att hon talar sanning

Citat:
I den mån anklagelserna gick ut på att judar ägnat sig åt ritualmord, JA. Det finns inga som helst trovärdiga bevis för det från någon del av världen.

Det finns heller inte bevis för att ritualmord ens i någon form utförts i historisk tid. Det är konspirationer, bara trams. Ritual mord existerar inte, det existerar enbart kristna-muslimska-buddistiska-indianska-sekteriska ritual mord. Inte judiska...
Senast redigerad av Kamora 2013-06-24 kl. 23:55.
Citera
2013-06-25, 00:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det verkar som att det tar stopp här

Ja, om du verkligen tror på Blåkulla så kommer vi nog inte längre i just den biten.

Citat:
Ifall en ocensurerad Yalkut Shimoni görs tillgänglig i valfritt bibliotek skulle det inte dröja länge innan Europa blir ett antisemitiskt imperium. Vilken annan religion lär att man skall offra människor till gud?

Den har publicerats ett antal gånger, senast 2006 enligt Wikipedia. Du kan säkert låna den på distans om du vill fördjupa dig i denna 1300-talstext.

Citat:
Jo, alltså jag har Talmud framför mig ifall du nu undra.

Den fullständiga versionen eller den antisemitiska nidskriften "The Talmud Unmasked"?

Citat:
Jo, i helhet är det en inskriven lagbok och är det fortfarande likt hur hadither är lagskrifter för muslimerna. Jag ska quota din favoritkälla wikipedia:

"Talmud, (hebreiska för studium, lära) är judarnas stora efterbibliska skriftsamling om cirka 20 000 sidor. Här finns bland annat de skriftlärdas stadgar, lagdiskussioner och skriftutläggningar."

Lagdiskussioner och skriftutläggningar är precis vad jag talade om. Och det är där den skiljer sig från en modern lagbok. Ofta finns det inget givet svar på diskussionerna.

Citat:
Så här sade Israelernas ökände spirituella ledare Ovadia Yosef:

Med så mycket ellipser [...] och hopklippta meningar blir ju citatet fullkomligt obegripligt. Vet du själv vad han egentligen sade innan det passerade den antisemitiska ordsmedjan?

Hur som helst så är denna Ovadia Yosef en 92-årig före detta chefsrabbin. Han har på sistone gjort ett antal stolliga uttalanden, som redat upp både judar och icke-judar. Bland annat hävdade han att de judar som mördades i Förintelsen var återfödda syndare som därigenom fick sona sina brott:

"The six million Holocaust victims were reincarnations of the souls of sinners, people who transgressed and did all sorts of things that should not be done. They had been reincarnated in order to atone."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ovadia_Yosef#Criticism_and_controversy

Knappast en populär åsikt bland judar, särskilt inte bland dem vars släktingar mördades i Förintelsen.

Citat:
Nu får du väl sluta, acceptera bara att hon talar sanning

Tror du också på anklagelserna om storskalig organiserad satanism och barnamord i Umeå och Södertälje i så fall? Tror du på allt du ser på TV eller Youtube?

Citat:
Det finns heller inte bevis för att ritualmord ens i någon form utförts i historisk tid. Det är konspirationer, bara trams. Ritual mord existerar inte, det existerar enbart kristna-muslimska-buddistiska-indianska-sekteriska ritual mord. Inte judiska...

I de fall ritualmord förekommit i modern tid handlar det om psykiskt sjuka människor eller små sekter under kontroll av en psykopat. Det finns inga belägg för att man skulle syssla med ritualmord i någon av de stora etablerade religionerna, inklusive judendomen.
Citera
2013-06-25, 01:15
Medlem
Citat:

"The six million Holocaust victims were reincarnations of the souls of sinners, people who transgressed and did all sorts of things that should not be done. They had been reincarnated in order to atone."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ovadia_Yosef#Criticism_and_controversy

Knappast en populär åsikt bland judar, särskilt inte bland dem vars släktingar mördades i Förintelsen.

Tror du också på anklagelserna om storskalig organiserad satanism och barnamord i Umeå och Södertälje i så fall? Tror du på allt du ser på TV eller Youtube?

I de fall ritualmord förekommit i modern tid handlar det om psykiskt sjuka människor eller små sekter under kontroll av en psykopat. Det finns inga belägg för att man skulle syssla med ritualmord i någon av de stora etablerade religionerna, inklusive judendomen.

Är du en jude? eller är du för hjärndöd för att förstå judar och deras hat mot ickejudar?

den talmudiska chefsrabinnen av israel och grundaren av Shaspartiet Ovadia Yosef säger alltså att icke judarna finns för att tjäna Israel och judarna och där han jämför ickejudar med åsnor och du tror att det bara är hans enskilda åsikt, tyvärr så är det inte hans enskilda åsikt och tyvärr hyllas denna man i Israel och Israelerna anser honom som den 23 bästa israelen. Han har också vunnit "Israel Prize" för rabbiniskt litteratur.

Citat:
"Goyim [non-Jews] were born only to serve us. Without that, they have no place in the world only to serve the People of Israel." Why are gentiles(ickejudar) needed?They will work, they will plow, they will reap.We will sit like an effendi(master) and eat."With gentiles it will be like any person they need to die, Imagine that one’s donkey would die, they’d lose their money. This is his servant... That’s why he gets a long life, to work well for this Jew

Citat:
In 2005, he was voted the 23rd-greatest Israeli of all time, in a poll by the Israeli news website Ynet to determine whom the general public considered the 200 Greatest Israelis.

Källa: Israels första tidning Hareetz http://www.haaretz.com/jewish-world/adl-slams-shas-spiritual-leader-for-saying-non-jews-were-born-to-serve-jews-1.320235 ,http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3083171,00.html

På Oprah kom det fram en judisk kvinna som berättade om att offerritualer, hon berättar om att hon offrat barn och att det finns flera judiska släkter som håller på med etta. det blev en hel del hysteri kring detta och Oprah blev bla kallad antisemit på grund av att detta. Videon finns här : http://www.youtube.com/watch?v=b98ch_Pyi-Y

Andra antigoyim(antiickejudar) uttalanden

"Gentile sperm leads to cruel and barbaric offspring”/Rabbi Dov Lior Källa : http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4006385,00.html

Any trial based on the assumption that Jews and goyim are equal is a total travesty of justice. / Chabad rabbinen Yitzhak Ginsburgh Källa: http://www.nytimes.com/1989/06/06/world/an-israeli-mayor-is-under-scrutiny.html?scp=1&sq=Yitzhak&st=nyt

Enligt Talmud
Det är inte mord att döda icke-judar.
* Icke-judar har en empatilös natur.
* Icke-judar har en benägenhet till ondskefullt beteende.
* Det är acceptabelt att döda barn till "Israels fiender" eftersom de är ett hot när de har vuxit upp. - Källa: http://www.jpost.com/National-News/Kiryat-Arba-chief-Rabbi-arrested-over-book-endorsement ,
Senast redigerad av visman 2013-06-25 kl. 01:38.
Citera
2013-06-25, 01:24
Medlem
Vill bara flika in att om kristna betedde sig enligt bibeln så skulle ingen kunna styra de eller fucka upp de, men det blir svårt eftersom de vill både ha kakan och äta upp den. Om alla som jobbade åt judisk-ägda företag sade upp sig, så vore problemet löst samma dag. Men nej, man prostituerar sig för pengarna och status prylar, och sedan gnäller man på flashback.
Citera
2013-06-25, 01:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Poängen med den kabbalistiska handlingen var egentligen att skildra Tsaren som den onde bibliske Belsassar som till slut dödsdömdes av Gud och dräptes av hans egna slavar, judarna. Därav har man lagt till ett "t" i det tyska namnet av Belsassar:

"Belsatzar ward in selbiger Nacht Von seinen Kuechter umgebracht"

En imponerande teori i all sin krånglighet. Kommer den också från Wiltons antisemitiska bok, eller har du hittat på den själv?

I vart fall så heter alltså den babyloniske kungen (och Heines dikt) Belsazar på tyska. Och z uttalas ts på tyska. På ryska uttalas z däremot som engelskans z, dvs. utan ett inledande t.

En enklare och mer sannolik förklaring är därför att den som skrev raden gjorde ett stavfel som en ryss som hört dikten på tyska men inte riktigt kom ihåg sin skoltyska lätt skulle kunna göra.

Tsar heter för övrigt "tsar" (царь) med ts i början även på ryska. Tzar med z som du hävdar att man ska läsa in i raden är ett meningslöst ord på ryska.

Om vi å andra sidan håller oss till tyska så ger din teori också fel resultat. På tyska stavas nämligen tsar "zar" utan något extra t i början. Så den förmodade ordvitsen fungerar utan ett inskjutet t i så fall.
Citera
2013-06-25, 02:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visman
Är du en jude? eller är du för hjärndöd för att förstå judar och deras hat mot ickejudar?

Nej, jag är inte jude. Om jag är hjärndöd eller inte får andra ta ställning till.

De judar jag känner hatar inte heller icke-judar. Däremot finns det tyvärr en del icke-judar som hatar judar, vilket ju är uppenbart från den här tråden.

Citat:
den talmudiska chefsrabinnen av israel och grundaren av Shaspartiet Ovadia Yosef säger alltså att icke judarna finns för att tjäna Israel och judarna och där han jämför ickejudar med åsnor och du tror att det bara är hans enskilda åsikt, tyvärr så är det inte hans enskilda åsikt och tyvärr hyllas denna man i Israel och Israelerna anser honom som den 23 bästa israelen. Han har också vunnit "Israel Prize" för rabbiniskt litteratur.

Ovadia Yosef är inte chefsrabbin. Han var det 1973–1983. Men inte nu längre. Han är 92 år.

Han har som jag redan förklarat gjort ett antal stolliga uttalanden som retat upp både judar ock icke-judar. Tror inte att man ska dra några slutsatser av dessa uttalanden annat än att gubben möjligen håller på att bli senil.

Citat:
På Oprah kom det fram en judisk kvinna som berättade om att offra barn, hon berättar om att hon offrat barn och sånt. det blev en hel del hysteri kring detta och Oprah blev bla kallad antisemit på grund av att detta. Videon finns här :

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag redan kommenterat den videon ingående. Vad nytt har du att tillföra?

Citat:
Andra antigoyim(antiickejudar) uttalanden

Religiösa stollar som gör provokativa uttalanden finns det gott om även inom kristendom och islam. Det är inte något som judendomen har patent på.

Citat:
Enligt Talmud

Ingen av de tolkningar som du pådyvlar Talmud är allmänt vedertagna. Tvärtom så framgår det ju av länken som du själv postade att en israelisk högerextremist blev fängslad för att han tolkade Talmud på ett sätt som uppmanade till brott.
Citera
2013-06-25, 02:42
Medlem
Citat:
En imponerande teori i all sin krånglighet. Kommer den också från Wiltons antisemitiska bok, eller har du hittat på den själv?

I vart fall så heter alltså den babyloniske kungen (och Heines dikt) Belsazar på tyska. Och z uttalas ts på tyska. På ryska uttalas z däremot som engelskans z, dvs. utan ett inledande t.

En enklare och mer sannolik förklaring är därför att den som skrev raden gjorde ett stavfel som en ryss som hört dikten på tyska men inte riktigt kom ihåg sin skoltyska lätt skulle kunna göra.

Tsar heter för övrigt "tsar" (царь) med ts i början även på ryska. Tzar med z som du hävdar att man ska läsa in i raden är ett meningslöst ord på ryska.

Om vi å andra sidan håller oss till tyska så ger din teori också fel resultat. På tyska stavas nämligen tsar "zar" utan något extra t i början. Så den förmodade ordvitsen fungerar utan ett inskjutet t i så fall.

Nej, läs på igen. På tyska uttalas Belsazar med mjukt "z" utan att "t" förekommer i ordton dvs. Bel-sa-zar. Anledningen till att man lagt till ett t är för att t inte hörs i ordton av "belsazar". "zar" är en fortsättning på "Bel" dvs sitter ihop med belsazar därav låter inte "t" i benämningen.

I ordton låter det då "Belsasar" med s istället för "Belsatsar" med t. Här hör du tyska ordet:

http://translate.google.se/#de/sv/Belsazar

På tyska uttalas ordet "zar" med t i början om ordet inleds, finns att höra här: http://translate.google.se/#de/sv/zar

Alltså har man lagt till "t" för att det skall låta tzar och inte zar eller sar eftersom sar är en fortsättning på bel. Jag hoppas att du förstod lite bättre.
Senast redigerad av Kamora 2013-06-25 kl. 02:54.
Citera
2013-06-25, 07:08
Medlem
Citat:
Har du överhuvud taget läst Talmud? Och nej, antisemitiska citatsamlingar med oklar sanningshalt som "The Talmud Unmasked" räknas inte. De viktigaste delarna av Talmud i engelsk översättning kan du hitta här:

http://en.metapedia.org/wiki/The_Talmud_Unmasked
En av referenserna till "The Talmud Unmasked". Du tycks utgå ifrån att somliga från födseln är antisemiter. Dessa funderar över hur de skall kunna sprida hat gentemot judar och kommer upp med: "Varför inte förfalska några Talmudcitat?" Så är det naturligtvis inte, utan det rör sig om neutrala iakttagare som rätt vad det är stöter på material, evidens eller handlingar som upprör dem. De har uppfattningen att materialet är av sådant slag att det bör tillgängliggöras för en bredare läsekrets och publicerar det därför separat i en kontext, med källhänvisning. Detta innebär att vem som helst som har dubier om dess äkthet kan gå in i en precis passage och verifiera att det angivna citatet är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in