Citat:
Ursprungligen postat av
hemlunda2000
Ja visst var den

Vilka tankar på ev störningar får du av den information som finns om KJ?
Jobbade i min ungdom på schizofren avd och var med och mötte de som kom in och som just debuterat med denna sjukdom och upplevde att flera hade kraftiga vanföreställningar där fantasi och verklighet flöt ihop. Idag är jag mer inriktad på NEP.
Citat ur läkartidningen (ovanstående länk)
"Ungefär 35 procent av vuxna med Aspergers syndrom bedöms ha andra, samtidiga psykiatriska störningar såsom ångesttillstånd, depressioner, manier, ätstörningar, negativism och självskadande beteende [14]. Förvirringstillstånd och aggressionsutbrott, ofta orsakade av förändringar i vardagen, kan föranleda sluten psykiatrisk vård.
Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig,
paranoid, fobisk,
schizotyp och schizoid [Lena Nylander och Maria Holmqvist, Lund, pers medd, 2003].
Jag misstänker att det e som du skriver att han har haft vanföreställningar (om att skada, kanske känt sig förföljd, haft paranioda tankar mm.), kan vara rösthallucinos (haft uppmaningar om att skada någon).
Tror inte KJ haft direkt psykos, dock så lutar min gissning att han pendlat mellan verklighet och fantasi. Kunnat "hålla ihop sig". Men haft tankar, hallucinos, vanföreställningar. Men ändå mått så pass bra, att han kunnat dölja det inför vänner/närstående.