2013-06-11, 10:59
Medlem
Caacrinolaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlaad
Metadonprogramnet är till för de som vill, men inte kan, sluta. För de som i regel gått bra många år på heroin eller tyngre opiater, som prövat men misslyckats med de flesta behandlingsformerna. För de som vill leva ett "drogfritt" liv i övrigt, sköter sig och har arbete. Substitutionsprogrammen är INTE till för soprunnor som dig, som bara inte pallar tända av, som vill "knarka" på skiten. Hur fan vågar du ta upp plats för de som verkligen är i behov av det? Hur fan har du mage?
Det är såna som dig som ger dem på programmen dåligt rykte.. ta och gräv ner dig nånstans ditt jävla samhällets avskum. Kommer en sån som du in på mettaprogrammet, tar upp en behövandes plats, kommer du att få sjuhelvetes många ovänner. Fler än du skaffat dig med det där inlägget, din jävla pissråtta till slasktratt.

Verkar finns en inställning hos folk som går i programmen att "detta är enbart till för oss" så säg att någon kommer in i programmet som inte är lika däran som alla andra som är inskrivna. Men personen ifråga klarar absolut inte av att sluta. Då måste det ju vara bättre att personen får vara kvar i programmet, än att vara ute och springa och kosta samhället massa pengar.

Inlägget var inte riktat till dig just, eller i försvar på det du skrev. Har bara fått den här känslan att dom på programmen är lite förmer och gud förbjude om det kommer in nån som inte är lika risig som de andra var först.
Någon som går i programmet som kanske kan ge en liten anonym inblick hur det är?
Citera
2013-06-11, 14:38
Medlem
Vlaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caacrinolaas
Verkar finns en inställning hos folk som går i programmen att "detta är enbart till för oss" så säg att någon kommer in i programmet som inte är lika däran som alla andra som är inskrivna. Men personen ifråga klarar absolut inte av att sluta. Då måste det ju vara bättre att personen får vara kvar i programmet, än att vara ute och springa och kosta samhället massa pengar.

Inlägget var inte riktat till dig just, eller i försvar på det du skrev. Har bara fått den här känslan att dom på programmen är lite förmer och gud förbjude om det kommer in nån som inte är lika risig som de andra var först.
Någon som går i programmet som kanske kan ge en liten anonym inblick hur det är?

Om du läser hans inlägg är det inte en fråga om att han inte kan sluta. Han har uppenbarligen inte sökt sig till någon annan behandlingsform tidigare, dvs har inte ens försökt att leva drogfritt. Det är uppenbart från hans beskrivning att han vill komma in på programmet för att sluta "jaga" och slippa vara dålig ibland. Inte för att välja bort livet som aktiv missbrukare och allt vad det för med sig. Det är enligt mig ingen okej premiss. Jag har aldrig upplevt att de som går på sunbst.prog tror att de är för mer än andra.. däremot är de väldigt mån om att endast de som sjävla vill sluta droga, de som sjävla sökt och prövat de flesta andra handlingsformer men misslyckats, får grönt flagg. Det är många där ute som verkligen lider och som vars sista alternativ varit subst.prog.. de som har ett starkt behov av att ta sig tex ur sin prostitution osv. En sån där katastrof till människa har ingenting i programmet att göra, förrän han testat många andra behandlingsalternativ och möjligtvis DÅ kommer fram till att det inte fungerar. Det är tack vara såna som honom som folk tror att folk som går på subst.prog. bara för att få "gratis droger".

För övrigt har jag varit med i programmet tidigare. Tackade dock nej och hoppade av då jag anser att jag, med mina ynka fem behandlingshem, inte ansträngt mig tillräckligt än för att veta om jag klarar av ett helt drogfritt liv. Skulle det visa sig efter några år igen att det misslyckats, så kommer jag förmodligen att tacka ja till programmet igen. Men absolut inte innan jag slagits för 100% drogfritt. Jag vill nämligen inte ta upp mer behövandes plats.
Senast redigerad av Vlaad 2013-06-11 kl. 14:45.
Citera
2013-06-15, 07:27
Medlem
PreaCs avatar
Är det bara jag som inte alls uppskattar ruset på meta som vissa andra gör? Jag känner mig som vanligt, och det ocharmigaste av allt är att det inte är ett snabbt påslag och man känner inte själva kicken som på exempelvis oxy.

Jag har testat att både snorta, då 20mg samt druckit en halv flaska, är det 90ml? När jag snortade fick jag visserligen en skön kick, men kicken slår inte vanligt jonk eller oxy! Långt ifrån.

Nä, föredrar sub före metta. Men håller i sig länge gör det. Men tillskillnad från andra opiater, som brukar hålla mig vaken oavsett om jag är trött eller ej, så brukar metat få mig att däcka bara. Inte nodda eller så, utan verkligen somna. Och då sover jag gott kan jag säga!

Fast billigt är det iaf, ett tips: åk till köpenhamn o fråga pundare efter möllejul, det är metadon tabletter 20mg, köp på er en jävligt stor mängd sen åk tillbaka till sverige och sälj! Dubbla priset nästan!
Citera
2013-06-18, 20:18
Medlem
Ska byta från Subutex till Metadon snart, och jag har en medicin för min EP som heter Tegretol, Det sägs att den slår ut metadonet helt o hållet, jag undrar på vilket sätt slår den ut metadonet? Har hört att en del "fuskar" till sig högre dos med hjälp av tegretol? talade med en sköterska om det på teamet idag och dom plockar tydligen in medicinen från en under inställningsfasen

Tack på förhand
Citera
2013-06-19, 17:17
Medlem
PennyBridges avatar
Har en liten fråga? Vet inte om den ska ligga här men moderator får gärna flytta den. Har ganska nyligen kommit in på metadonprogrammet och tycker det fungerar bra. Har lite biverkningar som tex svettningar, förstoppningar.och trötthet men det gör mig inget. Däremot har jag en biverkning när det kommer till sex som jag verkligen tycker e jobbig. Jag kan få upp dicken och ejakulera men själva orgasmen e utebliven Är det fler än jag som har märkt av det problemet? Och isf är det nånting som går över?
Citera
2013-06-19, 18:30
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Lär du känna folk i programmet är det inga större problem, tog mig 3 månader ungefär från att jag lärde känna en som sålde sub innan jag hade möjlighet att få tag i metadon. Sen har vi ju alltid vårat kära SR har beställt metadon 4 gånger från ett land inom EU och det har gått igenom alla gånger.
Jag känner flera på sub-programmet och får mina sub därifrån (förutom om jag köper större mängder av en mailkran) men jag är inbjuden på köp/sälj-forum har stadiga mailkranar men ingen har metadon och alla som går metadon-programmet i min stad är typ +45-50 bast och seriösa, såna som inte säljer vidare (bor inte i sveriges större städer)

Men finns det metadon (förutom smugglad från programmen) i Sverige? har någon gång köpt 20mg "möllehjul" som någon tagit med sig från Danmark, sen har jag en gång haft en flaska från programmet men det är dom två gångerna jag fått tag på metadon.

Dock räckte ju en 130 mg flaska länge, 25 mg räckte för mig då att nodda en hel natt (men då tog jag inte opi's varje dag) nu om jag gått på sub dagligen i flera månader (tar 2-4 mg utan speciellt rus) hur mycket mer metadon du jag behöver för att nodda en hel kväll och känna av det dagen efter?
Citera
2013-06-20, 17:33
Medlem
Benyameans avatar
Jag tog sub i går eftermiddag (har gått på det i ett par månader) och slängde precis i mig en halvfull (lite mer kanske 60-70%) flaska metadon 100mg. Kommer jag känna av något med suben så nära in på?
Citera
2013-06-20, 18:05
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag tog sub i går eftermiddag (har gått på det i ett par månader) och slängde precis i mig en halvfull (lite mer kanske 60-70%) flaska metadon 100mg. Kommer jag känna av något med suben så nära in på?
Subben kommer blockera mycket (allt kanske?) av effekten, men vänder vi på steken och du tar sub efter metadon då kommer du bli sjuk om du är fysiskt torsk.

edit: det går ju att slå genom subben, men jag vet då folk som behövt ta tex 180-220 mg oxycontin för att komma gneom subbens barriär, vissa blockerar väl mindre och andra mer vet inte.q
Citera
2013-06-24, 01:38
Medlem
fnattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hororochkoks
Hej...

Tja, jag går inte på något metadon program men jag har fått oxy två år och nu ytterligare senaste två åren metadon för en skada/missbruk av oxy.

Kan dock berätta vad vänner som går på programmen talat om för mig. Vad jag förstått ska du ha minst ett års dokumenterat missbruk så det borde inte vara omöjligt för dig att komma in på programmet ganska direkt om det finns plats.
Citera
2013-06-24, 02:32
Medlem
Om man bara tagit metadon någon gång innan, är det då farligt att ta en iktor-evil 2mgare efter 5 timmar om man inte är nöjd med ruset?
Har hört hur farligt metadon ska vara på alla sätt så det känns som att det kanske ökar effekt och andniningsdepp risk av att lägga till bens.

ssri(setralin) borde inte göra något heller att gå på när man tar meta?
Citera
2013-06-24, 17:11
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Om man bara tagit metadon någon gång innan, är det då farligt att ta en iktor-evil 2mgare efter 5 timmar om man inte är nöjd med ruset?
Har hört hur farligt metadon ska vara på alla sätt så det känns som att det kanske ökar effekt och andniningsdepp risk av att lägga till bens.

ssri(setralin) borde inte göra något heller att gå på när man tar meta?
Det farligaste med just metadon är väl att det tar så långt tid att slå på? alltså att folk tar 40 mg sen efter 2 timmar känner dom inget då tar dom 40 mg till exempelvis?

Så jag TROR personligen inte det är farligare att ta en 2mg ikto på metadon än vad det är på morfin, gör det inte direkt innan du ska sova bara så länge man håller sig vaken är det inte farligt att blanda.
Citera
2013-06-24, 17:28
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Det farligaste med just metadon är väl att det tar så långt tid att slå på? alltså att folk tar 40 mg sen efter 2 timmar känner dom inget då tar dom 40 mg till exempelvis?

Så jag TROR personligen inte det är farligare att ta en 2mg ikto på metadon än vad det är på morfin, gör det inte direkt innan du ska sova bara så länge man håller sig vaken är det inte farligt att blanda.
Ja, Metadon tar fyra timmar att nå full effekt (iallafall flytande), samtidigt är det en VÄLDIGT potent opioid som har lång halveringstid vilket gör den väldigt farlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in