Citat:
Fast förr eller senare så måste man ju bestämma sig för en viss politik i en viss fråga. Det går inte att vara för demokrati och upplyst despoti samtidigt när det väl kommer till att lägga förslag eller rösta. Är det underförstått att partiet kommer att splittras när det är stort nog att delarna kommer att kunna fungera självständigt?
Kanske. Jag vet inte, men jag tror och hoppas att man kan lägga frågan om t.ex. styrelseskick åt sidan i ett initialt skede (riksdagsinträde och förankring hos folket) när det gäller folkets överlevnad.
Citat:
Vilket jag misstänker förklarar den ofta ställda frågan när det gäller hur SvP står i diverse sakfrågor, till exempel en sån sak som att det framtida styrelseskicket är mycket vagt beskrivet. SvP kan inte göra ställningstagande utan att det uppstår intern friktion, och eftersom ni inte vill använda demokrati har ni inga verktyg för att hantera sådana motsättningar och komma vidare. Jag utgår från att ni inte kan hålla förbundskongresser där medlemmarna enas om politiken genom majoritetsomröstningar. När det gäller att få er organisation att fungera smidigt så borde det med andra ord underlätta om ni i sakpolitisk mening står kvar på samma fläck och stampar, eftersom alla försök till utveckling riskerar leda till att ni tappar förankring hos medlemmarna.
Vänligen,
SD-trollet
Vänligen,
SD-trollet
Jag är inte medlem i partiet.
Vänligen,
Kurganski