Citat:
Ursprungligen postat av
WizKhalifas
Okej
Så när man kör ut från förarprovets parkering gäller 50?
Hur ska jag exakt göra i villaområden där högerregeln gäller och det är svårt att se? Stanna och gå ner på ettan precis innan korsningen och krypköra fram eller räcker det att köra sakta på tvåan?
Har ingen aning, har aldrig varit där men finns det ingen skylt är det ett rimligt antagande.
Ettan går du aldrig ned på medan bilen rullar om det inte är kö och du ska krypköra. Köra sakta på tvåan räcker, du behöver inte köra extremt sakta - men ha beredskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
ojojro
Sist hade jag problem med hastigheten samt placering av fordon. Jag vet att man ska kolla sig mycket omkring men hur ser det ut med parkering? Får man parkera om det är en bilkö bakom dig? och en sak till jag undrar är om jag ska svänga höger på landsväg, t.ex hastigheten är 90 och det är två bilar bakom, självklart blinkar jag i tid men hur ska jag bromsa? och hur ska dom bakom bete sig är det 90 kan man ju inte ligga i 30, hoppas du förstår hur jag menar

Beror ju helt på situationen, men man vill undvika att hindra övrig trafik så är det en fet kö bakom dig och du ska sätta igång och fickparkera så hindrar du ju övrig trafik.
Bromsa försiktigt i god tid så bakomvarande ser att du ska sakta in och svänga av, lägg dig långt till höger i körfältet eller använd väggrenen om det är finns möjlighet och är lämpligt. Du vill ju bromsa så du når hastigheten som är lämplig för svängen precis innan du ska svänga av. Inte så bra att ligga och köra i 30 km/h i 50 meter, då har du missbedömt din hastighet.
Är det trafik precis tätt bakom dig får du självklart ta det ännu mer försiktigt, folk är ofta riktigt kassa på att hålla avstånd.