2013-06-23, 20:38
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
http://img839.imageshack.us/img839/7420/ybr.png

Situationen finns på bilden.

Ska jag vänta på gående om det inte finns övergångställe. Den gående har inte börjat gå över utan är nära, väntar eller förberedder sig för att gå.
Han ska lämna företräda, var dock förberedd på att han kan eventuellt gå över gatan..
Citera
2013-06-23, 23:24
Medlem
Tog mitt körkort för ett tag sedan.

Angående teorin: Läste hela körkortsboken först. Gjorde sedan test på internet och kollade i körkortsboken när jag hade fel. Gjorde nog 15-20 prov på nätet för att vara på säkra sidan. Sedan skummade jag igenom hela boken lite snabbt. Hade endast tre fel på teorin så det funkade. Har dock en vän som laddade hem en app och satt på bussen och gjorde frågor i två månader, han klarade sig precis på marginalen.

Angående körningen: För det första, om man misslyckas är det för att man har en dålig dag eller för att man helt enkelt inte är redo. Inspektören kan givetvis vara en trevlig eller otrevlig människa, men det är fortfarande DU som kör upp som avgör provets utgång.

Det viktigaste att tänka på när man kör upp, enligt mig, är att köra med stora säkerhetsmarginaler!
Ta det lugnt som fan och visa överdrivet med blicken att du kollar allt du ska i speglar och på vägbanan. Min körskollärare varnade mig för att man kan bli kuggad om man kör för "lugnt" och givetvis ska du inte stanna i varje korsning om det inte krävs, MEN se till att du kör säkert.

Du är där för att visa att du kan köra bilen SÄKERT, i första hand.

Lycka till!
Citera
2013-06-23, 23:55
Medlem
WizKhalifass avatar
Var i Farsta och övningskörde idag och hade förarprovskontoret i Farsta som utgångspunkt, upptäckte att det inte fanns några skyltar för vilken hastighet som gäller.

Inte ens när man kommer ut på den lite större vägen och ska svänga vänster/höger:

http://i.imgur.com/mfC25pI.jpg

Hur fan ska man veta vilken hastighet som gäller?

Om man sedan fortsätter på vägen som går till vänster, visst gäller högerregeln här:

http://i.imgur.com/fD5vZtG.jpg

och här:

http://i.imgur.com/6lZzfJ0.jpg
Citera
2013-06-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Var i Farsta och övningskörde idag och hade förarprovskontoret i Farsta som utgångspunkt, upptäckte att det inte fanns några skyltar för vilken hastighet som gäller.

Inte ens när man kommer ut på den lite större vägen och ska svänga vänster/höger:

http://i.imgur.com/mfC25pI.jpg

Hur fan ska man veta vilken hastighet som gäller?

Om man sedan fortsätter på vägen som går till vänster, visst gäller högerregeln här:

http://i.imgur.com/fD5vZtG.jpg

och här:

http://i.imgur.com/6lZzfJ0.jpg
Bashastigheten inom tätbebyggt område är 50 km/h (och 30 utanför skolor, i många villaområden osv.).

Och ja, det är vanliga högerregelskorsningar på dina bilder vad jag kan se.
Senast redigerad av o- 2013-06-24 kl. 07:46.
Citera
2013-06-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Han ska lämna företräda, var dock förberedd på att han kan eventuellt gå över gatan..

aha Ty
Citera
2013-06-24, 12:33
Medlem
ojojros avatar
Har min andra uppkörning idag efter en månads väntetid efter att jag misslyckades med min första, känner mig säkrare idag än vad jag gjorde sist men finns det något jag kan tänka på speciellt? kör upp i en liten stad och det kommer vara mycket trafik i samband med att jag kör. / nervös
Citera
2013-06-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Har min andra uppkörning idag efter en månads väntetid efter att jag misslyckades med min första, känner mig säkrare idag än vad jag gjorde sist men finns det något jag kan tänka på speciellt? kör upp i en liten stad och det kommer vara mycket trafik i samband med att jag kör. / nervös
Vad hade du problem med sist då?
Mina råd är ganska självklara men väldigt viktiga, kom in med rätt hastighet i korsningar och rondeller så du hinner titta var du ska innan, du vill inte börja fundera på vilken avfart du ska ta mitt inne i svängen. Ha mycket god uppsikt vid svängar och filbyte. Respektera hastighetsgränser och se för guds skull till att stanna för fotgängare.
Citera
2013-06-24, 13:24
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Bashastigheten inom tätbebyggt område är 50 km/h (och 30 utanför skolor, i många villaområden osv.).

Och ja, det är vanliga högerregelskorsningar på dina bilder vad jag kan se.

Okej

Så när man kör ut från förarprovets parkering gäller 50?

Hur ska jag exakt göra i villaområden där högerregeln gäller och det är svårt att se? Stanna och gå ner på ettan precis innan korsningen och krypköra fram eller räcker det att köra sakta på tvåan?
Citera
2013-06-24, 13:34
Medlem
wifkhalizas du frågar ju förjävligt många frågor. Har du ens läst nåt i boken eller?
Citera
2013-06-24, 13:36
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Vad hade du problem med sist då?
Mina råd är ganska självklara men väldigt viktiga, kom in med rätt hastighet i korsningar och rondeller så du hinner titta var du ska innan, du vill inte börja fundera på vilken avfart du ska ta mitt inne i svängen. Ha mycket god uppsikt vid svängar och filbyte. Respektera hastighetsgränser och se för guds skull till att stanna för fotgängare.
Sist hade jag problem med hastigheten samt placering av fordon. Jag vet att man ska kolla sig mycket omkring men hur ser det ut med parkering? Får man parkera om det är en bilkö bakom dig? och en sak till jag undrar är om jag ska svänga höger på landsväg, t.ex hastigheten är 90 och det är två bilar bakom, självklart blinkar jag i tid men hur ska jag bromsa? och hur ska dom bakom bete sig är det 90 kan man ju inte ligga i 30, hoppas du förstår hur jag menar
Citera
2013-06-24, 13:38
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
wifkhalizas du frågar ju förjävligt många frågor. Har du ens läst nåt i boken eller?

Ja
Citera
2013-06-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Okej

Så när man kör ut från förarprovets parkering gäller 50?

Hur ska jag exakt göra i villaområden där högerregeln gäller och det är svårt att se? Stanna och gå ner på ettan precis innan korsningen och krypköra fram eller räcker det att köra sakta på tvåan?
Har ingen aning, har aldrig varit där men finns det ingen skylt är det ett rimligt antagande.
Ettan går du aldrig ned på medan bilen rullar om det inte är kö och du ska krypköra. Köra sakta på tvåan räcker, du behöver inte köra extremt sakta - men ha beredskap.

Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Sist hade jag problem med hastigheten samt placering av fordon. Jag vet att man ska kolla sig mycket omkring men hur ser det ut med parkering? Får man parkera om det är en bilkö bakom dig? och en sak till jag undrar är om jag ska svänga höger på landsväg, t.ex hastigheten är 90 och det är två bilar bakom, självklart blinkar jag i tid men hur ska jag bromsa? och hur ska dom bakom bete sig är det 90 kan man ju inte ligga i 30, hoppas du förstår hur jag menar
Beror ju helt på situationen, men man vill undvika att hindra övrig trafik så är det en fet kö bakom dig och du ska sätta igång och fickparkera så hindrar du ju övrig trafik.

Bromsa försiktigt i god tid så bakomvarande ser att du ska sakta in och svänga av, lägg dig långt till höger i körfältet eller använd väggrenen om det är finns möjlighet och är lämpligt. Du vill ju bromsa så du når hastigheten som är lämplig för svängen precis innan du ska svänga av. Inte så bra att ligga och köra i 30 km/h i 50 meter, då har du missbedömt din hastighet.

Är det trafik precis tätt bakom dig får du självklart ta det ännu mer försiktigt, folk är ofta riktigt kassa på att hålla avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in