2013-06-23, 17:39
Medlem
Porryhatters avatar
https://www.flashback.org/t591322
Citera
2013-06-23, 17:43
Medlem
Jag och sambon har varit till Tyskland 3 gånger. Första gången med bil och släp, de andra 2 gångerna med Sverigevagnen. Tullen var på plats vid alla tillfällena. Ena gången skickade de bara oss vidare.

De kollade in oss lite och frågade för hur mycket vi handlat, önskade sedan oss en trevlig helg.

Vi tog endast med oss 20 liter sprit, som stod mellan oss i framsätet. Men 170 lådor öl bak.
Citera
2013-06-23, 18:03
Medlem
Flashback55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Jag och sambon har varit till Tyskland 3 gånger. Första gången med bil och släp, de andra 2 gångerna med Sverigevagnen. Tullen var på plats vid alla tillfällena. Ena gången skickade de bara oss vidare.

De kollade in oss lite och frågade för hur mycket vi handlat, önskade sedan oss en trevlig helg.

Vi tog endast med oss 20 liter sprit, som stod mellan oss i framsätet. Men 170 lådor öl bak.

Så du köpte 1360 liter öl? Blir ju rätt tungt bak i bilen..
Citera
2013-06-23, 18:28
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback55
Så du köpte 1360 liter öl? Blir ju rätt tungt bak i bilen..
Oberoende om det var 1360kg öl eller inte...
T o m en tämligen oerfaren tullare ser på en personbil hur mycket (över)last den har...
Fordonet rör sig på ett helt annorlunda sätt.
Citera
2013-06-23, 18:38
Medlem
Flashback55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Oberoende om det var 1360kg öl eller inte...
T o m en tämligen oerfaren tullare ser på en personbil hur mycket (över)last den har...
Fordonet rör sig på ett helt annorlunda sätt.

Ja, absolut.
Citera
2013-06-23, 18:59
Medlem
StanceCarss avatar
Tack för alla svar!

Vi har bestämt oss för att åka ner om en månad med min bil (Subaru Forester) och handla in 20 kartor öl och 15 lådor sprit och 10 limpor cigaretter.

Vi har kollat alla kostnader och vi kommer att gå cirka 3 500:- plus Men minus kostnaderna för hemvägen då vi inte räknat med det. Fast det gäller ju kanske 800-900 kr.

Det där med tullen så kommer vi ändå ifall vi blir stoppad att åka på lite böter för överlast, det är det värt. Bara vi inte blir stoppad på svensk mark då vi är under 20.
Citera
2013-06-23, 19:05
Medlem
ronken82s avatar
Problemet är att tullgubbarna kommer att se din bil som kommer skrapandes i asfalten a'la lowriderstyle, och stoppa er , näe skit i det och börja smuggla annat istället
Citera
2013-06-23, 19:09
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Problemet är att tullgubbarna kommer att se din bil som kommer skrapandes i asfalten a'la lowriderstyle, och stoppa er , näe skit i det och börja smuggla annat istället
15-20 kartor öl och 5-10 lådor sprit väger faktiskt inte så värst mycket så att bilen kommer att sänkas så pass mycket att de ser det och stoppar en. Dessutom så kommer vi att försöka gömma så mycket det bara går i bilen, packa det så bra som möjligt och sedan ifall de nu vill kolla igenom så kommer de bara att se någon karta öl.
Citera
2013-06-23, 19:22
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
15-20 kartor öl och 5-10 lådor sprit väger faktiskt inte så värst mycket så att bilen kommer att sänkas så pass mycket att de ser det och stoppar en. Dessutom så kommer vi att försöka gömma så mycket det bara går i bilen, packa det så bra som möjligt och sedan ifall de nu vill kolla igenom så kommer de bara att se någon karta öl.
Snälla, lova att komma tillbaka till tråden och berätta hur det gick när ni åkte fast.
Citera
2013-06-23, 19:27
Medlem
Salamanderss avatar
Folk pratar utan erfarenhet känns det som.

Åkte nyligen 2 varv till Tyskland fyllde tillräckligt för att förse Malmö stad ett tag framöver.

Tullen var inte där någon av gångerna och åkte inom kort intervall efter varandra.

Bara att fylla på enligt mig. Dock som tidigare sagts gäller självklart 20-årsgräns vid import av alkohol till Sverige.

Folk har blivit släppta i tingsrätt med över 200 flak och 50-80 liter sprit för att åklagaren ej kunnat bevisa att detta skulle säljas vidare. Tänk själv.
Citera
2013-06-23, 19:31
Medlem
Har kört ner till Tyskland ett par gånger, två gånger när jag var under 20 men över 18 och som sagt så är det inga problem att handla där nere. Men det är ju inte så kul om man skulle åka dit då det kan bli rätt saftiga böter när man tar in det i Sverige, men om man vet vad straffet kan bli så får man ju överväga om man tycker det är värt det.

De två gångerna åkte vi med en sedan som vi överlastade rätt rejält (~40 flak öl och rätt rejält med sprit och vin). Sedan så har jag åkt två gånger med skåpbil och angående hur mycket man får ta in så är det väll vad jag förstått bara riktlinjer och om du inte kommer när med två pallar slots guld så lär de få väldigt svårt att bevisa något. Tror vi köpte runt 130 flak öl och lite sprit och vin på det senast och då är det ändå folk som lassar på rejält med mer än det. Jag har aldrig blivit stoppad i tullen (färjan Helsingborg-Helsingör) men senast snackade jag med en gubbe som blev stoppad ensam med 80 flak öl i bilen. Det va dock inga problem och han fick åka vidare, så bror väll lite på hur mycket tullaren känner för att jävlas.

Det man bör akta sig för är övervikt dock, det kan bli dryga böter pga det.
Citera
2013-06-23, 19:46
Medlem
teflonpannan69s avatar
Bor ni i Storstockholms län kan jag rekommendera er alla dagar i veckan att ta färjan till Mariehamn från Kapellskär, tur-o-retur. Taxfree, ungefär 150 kr flaket öl, c.a. 25% billigare för sprit, INGEN TULL ALLS I KAPELLSKÄR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in