2013-06-23, 21:35
Medlem
ArturoBandinis avatar
Den klistrade tråden dög inte eller?
Citera
2013-06-23, 21:45
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Den klistrade tråden dög inte eller?
Antar nog att du menade den enda klistrade tråden som finns just här? Jodå, har suttit hela kvällen och läst, så nu har jag väldigt bra koll på läget faktiskt.
Citera
2013-06-23, 22:04
Medlem
dandylines avatar
Beställ på nätet via fraktbolag istället, blir ungefär samma kostnad och ni slipper åka till Tyskland.
Citera
2013-06-23, 22:10
Medlem
Kodijacks avatar
Roligt att så många skriver saker i tråden utan veta ett jävla skit.

Är ni under 20 år så får ni inte föra in någon alkohol alls själv.

Men det går bra att någon i bilen är 20 år och ni andra åker med. Det finns heller inga regler på hur mycket alkohol ni får föra in, det finns dock rekommendationer på vad som kan anses normalt för personlig bruk. För det är så det funkar, ni får föra in hur mycket ni vill bara det är för personligt bruk. Men låt säga att ni för in en mängd som ni uppenbarligen inte kan konsumera, då kan en åklagare komma att åtala er med motiveringen att ni tänkt saluföra alkoholen.

I stort sett är det ganska svårt att åka dit, om man sköter det snyggt och inte är dum i huvudet utan vet vad man skall säga. Jag har säkert varit i Tyskland ett 50-tal ggr och aldrig haft några som helst problem med tullen. Den största risken att åka dit är för överlass och det är inte tullen man skall oroa sig för då, utanför polisen som i vissa fall har viktkontroller i samarbete med tullen.

När vi hämtar så brukar vi ha som riktlinje ca 60 - 70 lock öl, 12 liter flaskor sprit och en 30 liter vin per man. Ge och ta.

Sist vi åkte så hade vi ett uppenbart överlass 140 lock öl och en massa annat i en bil som absolut inte klarade det. När vi åkte genom tullen i Helsingborg så stod tullarna och garvade åt vårt ekipage. Skulle säga att ungefär hälften av bilarna på färjorna är "smugglare". Om inte mer, så risken att åka dit är som sagt liten, såvida man sköter det snyggt.

Säljer du dessutom till folk under 20 år så förtjänar du också att åka dit och det är då riskerar problem med rättvisan. Men säljer du till äldre vuxna så är det så gott som riskfritt. Skall tilläggas att jag själv åker ner mest för eget bruk och säljer för att finansiera mina egna öl och resan.

http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba92800 0525.html
Citera
2013-06-23, 22:27
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WithGod
Fast det han sa var ju att du inte skulle syfta på fester osv utan säga din och familjens bruk

Då får de bli mer "Jag dricker en flaska varje dag tillsammans med min fru"
Citera
2013-06-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
Tack för alla svar!

Vi har bestämt oss för att åka ner om en månad med min bil (Subaru Forester) och handla in 20 kartor öl och 15 lådor sprit och 10 limpor cigaretter.

Vi har kollat alla kostnader och vi kommer att gå cirka 3 500:- plus Men minus kostnaderna för hemvägen då vi inte räknat med det. Fast det gäller ju kanske 800-900 kr.

Det där med tullen så kommer vi ändå ifall vi blir stoppad att åka på lite böter för överlast, det är det värt. Bara vi inte blir stoppad på svensk mark då vi är under 20.

ta en buss för 500spänn
Citera
2013-06-24, 00:00
Medlem
Inte lönt besväret att åka ner, ni kommer inte att tjäna något precis. Jo, kanske pengarna för bron/båten och bensinpengar men inte mer.

Om man ska tjäna pengar så är det en fullastad lastbil som gäller med risk för att lastbilen blir beslagtagen.
Citera
2013-06-24, 00:22
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodijack
Roligt att så många skriver saker i tråden utan veta ett jävla skit.

Är ni under 20 år så får ni inte föra in någon alkohol alls själv.

Men det går bra att någon i bilen är 20 år och ni andra åker med.

Det är inte som på systemet då? Att kompisen som inte handlar kan behöva visa legg också?

Skulle ju vara lätt att lösa isåfall, att det två 18 åringarna tar tåget/bussen/färjan/simmar/går över sundet.
Citera
2013-06-24, 01:19
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
Vi kommer att vara försiktiga och göra allt vi kan för att inte åka fast. Så man får frakta mer ifall man nu säger att det är p.g.a. ett stort evenemang?

De kommer garanterat kolla legitimation och se att ni är under 20 om ni blir tagna. Det är nog inte lönt för er att bortförklara er och säga att ni ska ha ett stort evenemang. Ni är fortfarande för unga för att ta in det...
Citera
2013-06-24, 01:20
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Det är inte som på systemet då? Att kompisen som inte handlar kan behöva visa legg också?

Skulle ju vara lätt att lösa isåfall, att det två 18 åringarna tar tåget/bussen/färjan/simmar/går över sundet.

kan ju vara att 20 åringen som sitter i bilen, blir tagen för langning? just a thought
Citera
2013-06-24, 02:03
Medlem
Happymanwithcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opibusque
Har ni ingen skitbil som ni kan offra och "bygga om" till smuggelbil? Typ modifiera diverse utrymmen såsom baksätena så det finns ett enormt utrymme under sätena där ni gömmer allt, sen har ni bara ett flak öl eller nåt i bagaget så det inte blir så misstänksamt ifall ni blir stannade? Nu har jag iofs ingen koll alls på hur tullen söker igenom en bil, kan ju knappast tänka mig att de har resurser och ork att söka igenom varje bil uppochned?
Fick hela min bil sökt av tullen. tre-fyra st tulltjänstemän som söker igenom din bil i ett garage.
Noggrant skulle jag säga att det är. Sen med tanke på TS frågeställning så antar jag att han hade betett sig nervöst vid en genomsökning. Vilket triggar igång tullarna ännu mer att söka noggrant.
Citera
2013-06-24, 07:36
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Snälla, lova att komma tillbaka till tråden och berätta hur det gick när ni åkte fast.
Vi väntar spänt..
Under tiden lite läsvärt:
http://www.infoblogg.se/boter-vid-overlast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in