2013-06-23, 17:19
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonrem
Jag har smugglat runt 10 liter sprit via flyg ifrån England till Sverige. Jag vet att det är runt 2 liter sprit som man får ta med sig men det är 20+ års gräns när du anländer till Sverige. Väldigt osäker på hur det är för er men det är olagligt att ta med sig allt för mycket alkohol ifrån andra länder samt att det är 20+ års gräns.
Att det är en åldersgräns på 20+ var vi säker på att det är. Och vi vet konsekvenserna ifall man skulle bli stoppad på Svensk mark.

Men frågan är ju ifall det ens är säkert att man får köpa alkohol i Tyskland när man bara är 18 år?
Citera
2013-06-23, 17:20
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
Att det är en åldersgräns på 20+ var vi säker på att det är. Och vi vet konsekvenserna ifall man skulle bli stoppad på Svensk mark.

Men frågan är ju ifall det ens är säkert att man får köpa alkohol i Tyskland när man bara är 18 år?
Ja det får du. 16 år för öl och vin och 18 år för sprit.
Citera
2013-06-23, 17:21
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Skulle säga att ni är ganska körda. Skåpbilar med tonåringar i är typexempel på något tullen ska kolla till.

-Tullverket
Vi kommer att vara försiktiga och göra allt vi kan för att inte åka fast. Så man får frakta mer ifall man nu säger att det är p.g.a. ett stort evenemang?
Citera
2013-06-23, 17:21
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ja det får du. 16 år för öl och vin och 18 år för sprit.
Okej, då är det löst
Citera
2013-06-23, 17:23
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
Vi kommer att vara försiktiga och göra allt vi kan för att inte åka fast. Så man får frakta mer ifall man nu säger att det är p.g.a. ett stort evenemang?
Nej du får inte frakta i över huvud taget.
Citera
2013-06-23, 17:25
Medlem
1. Hur gammal måste man vara för att få köpa alkohol där nere? Antar att det är 18.

Svar: 18år vid köp av tobak & alkohol i Tyskland. Import till Sverige 18år tobak 20år alkohol.

2. Hur mycket får man frakta hem (hur många liter) Öl och Sprit?

Svar: import av alkohol till Sverige (90 liter vin 110 liter öl & 10 liter sprit)

3. Vad bör man tänka på när man väl är i tullen? Kommer ju inte köra en rostig mattsvart Chevrolet Van. Kommer att köra en nyare Fiat skåpbil

Svar: har varit nere många gånger till Tyskland och handlat alkohol, nästan garanterat att man blir stoppad när man kommer i en skåpbil.
Citera
2013-06-23, 17:27
Medlem
Opibusques avatar
Har ni ingen skitbil som ni kan offra och "bygga om" till smuggelbil? Typ modifiera diverse utrymmen såsom baksätena så det finns ett enormt utrymme under sätena där ni gömmer allt, sen har ni bara ett flak öl eller nåt i bagaget så det inte blir så misstänksamt ifall ni blir stannade? Nu har jag iofs ingen koll alls på hur tullen söker igenom en bil, kan ju knappast tänka mig att de har resurser och ork att söka igenom varje bil uppochned?
Citera
2013-06-23, 17:28
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Okej, läste precis om att de slumpvis stannar någon och kollar (om de nu inte ser en underlig bil som de misstänker) Så, som sagt antingen kommer vi att köra en nyare skåpbil eller också min egna bil, en Subaru Forester, som vi isåfall viker ner sätena och och packar fulla bilen. Skulle faktiskt tro att den inte skulle se misstänkt ut
Citera
2013-06-23, 17:29
Medlem
Citat:

+1, du måste vara 20 vilket du inte verkar vara. Om du kör skåpbil kan du räkna med att bli stoppad i princip. Kör en vanlig bil istället och överlasta den inte så går det säkert fint, men inget jag skulle rekommendera pga det fortfarande är olagligt.
Citera
2013-06-23, 17:29
Medlem
det är 20-årsgräns på att ta in alkohol i Sverige så redan där skiter det dig, men om man väl är 20 så ligger gränserna runt 110 liter starköl eller 20 liter sprit eller 40 liter starkvin tror jag. orkar inte kolla upp exakt men det kan du nog hitta på tullverkets hemsida.
Någonstans har jag också hört att man kan komma undan med mer om man handlar för t.ex ett bröllop
Citera
2013-06-23, 17:30
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opibusque
Har ni ingen skitbil som ni kan offra och "bygga om" till smuggelbil? Typ modifiera diverse utrymmen såsom baksätena så det finns ett enormt utrymme under sätena där ni gömmer allt, sen har ni bara ett flak öl eller nåt i bagaget så det inte blir så misstänksamt ifall ni blir stannade? Nu har jag iofs ingen koll alls på hur tullen söker igenom en bil, kan ju knappast tänka mig att de har resurser och ork att söka igenom varje bil uppochned?
Det skulle kunna vara något, men det finns faktiskt inte så många "stora" dolda utrymmen :P
Citera
2013-06-23, 17:33
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
+1, du måste vara 20 vilket du inte verkar vara. Om du kör skåpbil kan du räkna med att bli stoppad i princip. Kör en vanlig bil istället och överlasta den inte så går det säkert fint, men inget jag skulle rekommendera pga det fortfarande är olagligt.
Tänkte på det där med en skåpbil :P Eftersom jag inte är 20 och tänker ta in lite mer än det tillåtna så har vi beslutat oss föra att köra en annan bil ner. Subaru Forester som rymmer rätt så mycket med sätena nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in