2013-06-16, 16:38
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
OBS!!! Garanterat problem vid tullen med dessa mängder! Helsingsborgs rutten har ökat sin tull avsevärt senaste tiden. 2 grabbar med en skåpbil är mycket hög risk för koll.

Men lycka till

EDIT: Vilken tid tycker ni man ska ta båten från helsingborg? runt 00.00 snåret? De flesta shoppar öppnar väll vid 6? Och vilken tid "brukar" de flesta köparna åka? Man vill ju smälta in i mängden så mycket som möjligt

Calles och Nielsens mfl öppnar 03.00 på Fredagar och Lördagar. Annars kl 6. De tunga grabbarna tar färjan 00.30 från Helsingborg. Det är den första du kan ta för att få endagsbiljett (halva priset) Sen färjan till puttgarden runt 02.30-03.00 och når då fram 03,30-04,00 till puttgarden.

F.ö nej du vill inte smälta in i mängden.
Citera
2013-06-16, 19:42
Medlem
jenny747s avatar
De gånger jag varit i tyskland har jag åkt buss. testat lite olika bussbolag och ingen större skillnad där. På bordershops hemsida står vilka bussbolag som anordnar resor.

Fördelar:
- smidigt som tusan, brukar sova hela vägen ner till södra danmark samt hemvägen
- billigt. runt 500-lappen brukar resorna kosta, med bil på min strecka blir det MINST en 1000-lapp om man är 3-4 personer.
- man behöver inte tänka

Nackdelar:
- man får bara ta 100 kg (det räcker iofs för mig)
- man kan inte bestämma om man vill stanna för en pisse-paus eller bensträckare (de brukar dock ha lite pauser inplanerade, och toa finns ju för all del på bussen...)

Hur som kommer jag fortsätta åka buss till tyskland, betydligt billigare än bil och rätt smidigt. Enda anledningen till att köra själv är om jag skulle behöva ta mer än 100 kg, alt vill besöka något annat ställe i tyskland eller på hemvägen.
Citera
2013-06-16, 21:05
Medlem
Finns det verkligen inga bussbolag runt Stockholmstrakten som kör ner till Tyskland? Har letat men inte hittat...
Citera
2013-06-16, 21:30
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh
Finns det verkligen inga bussbolag runt Stockholmstrakten som kör ner till Tyskland? Har letat men inte hittat...

verkar mest vara bussar i södra sverige som kör. men annars skulle du ju kunna ta bilen till närmaste upphämtningsplats i södra sverige och ställa bilen där? blir ju billigare än att köra hela vägen iaf.
Citera
2013-06-20, 11:15
Medlem
WithGods avatar
Tomas Bodström (FD justitieminister och advokat) uttalade sig i senaste efterlyst ang alkoholköp i Tyskland.

Se själva http://www.tv3play.se/play/313840/?autostart=true med start vid 37:25

Sevärt!
Citera
2013-06-23, 01:36
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WithGod
Tomas Bodström (FD justitieminister och advokat) uttalade sig i senaste efterlyst ang alkoholköp i Tyskland.

Se själva http://www.tv3play.se/play/313840/?autostart=true med start vid 37:25

Sevärt!

Då vet man vad man ska säga nästa gång man blir stoppad!

"Jag ska ha detta i resten av mitt liv"
"Jag ska ha bröllop, student, 50 års fest och 25 års fest m.m"

Tack, Tomas!!
Citera
2013-06-23, 12:16
Medlem
Ska man behöva noja sig över att hämta hem 75 plattor öl per skalle? Har sett rekommendationer på max 50/skalle, men det är väl inte särskilt mycket egentligen? Lutar att åka med kombi och släp, för att på så vis hålla sig under maxlast.
Citera
2013-06-23, 13:06
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucket
Ska man behöva noja sig över att hämta hem 75 plattor öl per skalle? Har sett rekommendationer på max 50/skalle, men det är väl inte särskilt mycket egentligen? Lutar att åka med kombi och släp, för att på så vis hålla sig under maxlast.

Alltså, det är inte att rekommendera. Har ni aldrig åkt förut (läs blivit stoppade förut) så kan det gå. Beror på helt på. Har ni båda vita inkomster och inte har några ärenden hos fogden osv så är ju sannolikheten för uteblivet tjafs betydligt större.

50 flak per person är att rekommendera men känner du att verkligen vill ta med mer så skulle jag personligen sträcka mig till 60 men sen är det svårt att försvara med eget bruk.

Men och andra sidan så är det DERAS jobb att bevisa att ni inte tar in det för eget bruk.

Det som troligen skulle hända om ni blev stoppade med 150flak är att dom lät er löpa men skickar en rapport till er lokala polisstation om att ni är misstänkta för försäljning så se upp.

Du kan ju hävda att du använder Tre kronor 5,9% till att vattna din krukväxter med och att det är det enda som fungerar eller att du badar i öl. Du får ju göra precis vad du vill med din sprit och öl så länge du inte säljer den vidare. Du får ju tex ge bort den till folk över 20år.
Senast redigerad av WithGod 2013-06-23 kl. 13:09.
Citera
2013-06-23, 13:10
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doii
Då vet man vad man ska säga nästa gång man blir stoppad!

"Jag ska ha detta i resten av mitt liv"
"Jag ska ha bröllop, student, 50 års fest och 25 års fest m.m"

Tack, Tomas!!

Fast det han sa var ju att du inte skulle syfta på fester osv utan säga din och familjens bruk
Citera
2013-06-23, 17:08
Medlem
StanceCarss avatar
"Smuggla" från Tyskland (Nybörjare)

Tjena!

Jag och en kompis (båda 18 år) vi pratade om att ta bilen till Tyskland och handla lite Öl, Sprit och eventuellt Cigaretter (?)

Vi hade tänkt att köpa för eget bruk och sälja iväg en hel del till personer vi känner och som har beställt av oss.

Cigaretter hade vi också tänkt på att köpa, om man nu ens går plus på det?

Vi har NOLL koll på detta och tänkte fråga er här på Flashback först. Satt och försökte hitta information om allting, men det finns så olika svar.. Tänkte som sagt kolla här på Flashback först, medans jag kommer att läsa på om detta :P

1. Hur gammal måste man vara för att få köpa alkohol där nere? Antar att det är 18.

2. Hur mycket får man frakta hem (hur många liter) Öl och Sprit?

3. Vad bör man tänka på när man väl är i tullen? Kommer ju inte köra en rostig mattsvart Chevrolet Van. Kommer att köra en nyare Fiat skåpbil

Det var mina tre punkter jag kom på nu. Vad tycker ni man mer bör tänka på? Ni som kan detta.

Vi hade tänkt att åka ner i slutet av sommaren, om det nu är en bra årstid att åka på?

Skulle uppskatta kreativa och hjälpsamma svar!

Mvh StanceCars
Senast redigerad av StanceCars 2013-06-23 kl. 17:12.
Citera
2013-06-23, 17:12
Medlem
Hallonrems avatar
Jag har smugglat runt 10 liter sprit via flyg ifrån England till Sverige. Jag vet att det är runt 2 liter sprit som man får ta med sig men det är 20+ års gräns när du anländer till Sverige. Väldigt osäker på hur det är för er men det är olagligt att ta med sig allt för mycket alkohol ifrån andra länder samt att det är 20+ års gräns.
Citera
2013-06-23, 17:17
Medlem
SeMeNoMores avatar
Skulle säga att ni är ganska körda. Skåpbilar med tonåringar i är typexempel på något tullen ska kolla till.

Citat:
Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs* behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.
-Tullverket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in