2013-06-23, 09:07
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Nej, sakta i backarna!
Så här ser opinionen alltid ut mitt emellan valen, dvs. att oppositionen har ett starkt stöd och regeringen får saftig kritik i mätningarna. Under nästan hela år 2008 låg den rödgröna röran 15 %-enheter före regeringen, men likförbannat vann borgarna valet 2010 och kunde bilda regering igen.
Se status.st 2006-2010 (4:e diagrammet): http://privat.bahnhof.se/wb492673/30%20Main%20frame%202006-2010.html
I dagsläget är det betydligt närmare mellan blocken hela 18 månader före valet.

Jag vill minnas att det såg likadant ut mellan 2002 och 2006 också, och jag konstant de åren kallade Måna Sahlin "Sveriges nästa statsminister" och såg just det som en total katastrof.

Och vad har det här med Sverigedemokraterna i opinionen att göra?
Jo, när borgarna återhämtar sig och folk börjar inse att fastän deras politik är kass, så skulle alternativet bli ännu värre, så vinner Sd på en utjämning mellan blocken. Oavsett regering efter valet, kommer jämnheten mellan blocken att göra Sd:s ställning i riksdagen betydligt bättre än den här mandatperioden.

Jfr också hur Skånskan redovisar Sifo för november 2008: http://www.skanskan.se/article/20081116/NYHETER/355560405/1162

Efter en episk midsommarafton med nationalromantiska inslag, ni vet en sådan där som bara leder till fylla, kvinnomisshandel och utestängning av svenskar med utländsk bakgrund, så må det vara förlåtet att göra en kort analys baserad på 25% förhoppningar och önsketänkande, 25 % misstro mot uslingarna i Alliansregeringen, 25% taktiska råd till Sd och medmänniskor som liksom jag själv misstror landets utveckling å invandringspolitiken och dess konsekvenser och 25% frustration över det bestående.

Era tankar är till stor del mina egna även om ni spekulerar mindre och är mer stringent i att framföra dem.

Fortsätt så!
2013-06-23, 09:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Förklara för en cyniker hur 15 eller t o m 20 % SD-röster skall kunna medföra ett samarbete med en enig majoritet? (Enig i att "inte samarbeta med SD i SD:s viktiga fråga, alltså)?

För att SD skall kunna sälja sin favoritfråga (sin enda fråga) till endera blocket har man dessutom det lilla opinionsproblemet att man måste gå med och stödja så mycket annat man (dvs väljarna) inte gillar.

Haken är att SD har paxat invandring som problem, men samtidigt har man maximerat opinionen genom att positionera sig över hela det övriga politiska spektrat (det måste inte vara slug taktik, utan kan vara en följd av att den gemensamma nämnaren för SD är invandringsfrågan, inte en politisk grundsyn och därpå följande sammanhållen, konsekvent politik.) Väljer man då att alliera sig med endera sidan i blockpolitiken kommer att uppfattas som svikare av de som föredrar den andra sidan.
SD kan som den tredjevägen välja samarbetsform, att ett parti som kanske tredubblat sitt stöd kommer helt ignoreras är mindre troligt! Om så ändå sker kommer det innebära att SD åker hiss till nästa nivå i stöd dvs. Näst största eller största parti.
SD påverkar enbart genom att finnas, debatten låter annorlunda idag och det finns ett jäsande missnöje med invandringen rätt över partisympatier hos folk i allmänhet.
2013-06-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Det är korrekt att Sd:s sammanhållande faktor är kritiken mot den av sjuklövern förda invandringspolitiken.

Däri ligger möjliggör och hot - i Sd samlas nu allt mer uppgivna moderater, folkhemssossar och militanta nationalister - spännvidden är stor och yvig.
Men egentligen inte större spännvid än i det S som förlorat medelklassen och de arbetande, eller i M som tycks ha toppat vid 30% och nu åter börjat minska när traditionella moderater lämnar partiet.

Det finns inget som inte tyder på att Sd inte skulle kunna positionera sig likt Mp - ett blocköverskridande parti som gör upp i olika sakfrågor.

Inte 2014 förstås, men senare när de partier som isolerats av blockpolitiken vill få en möjlighet att åter få inflytande.

Allt bygger förstås på att Sd vidhåller en slags vågmästarliknande position samt att förstås sjuklövern får erfara att de krafter som nu är i omlopp vad gäller kraften i frågan om invandringspolitik med följdfrågor kan leda till att partier får lämna riksdagen, att det blir omöjligt att bilda majoritetsregeringar, att de explosiva och destruktiva sociala och ekonomiska konsekvenserna av en sådan omfattande bidragsinvandring som nu förs leder till upplösningstendenser och omöjliggör andra reformprogram.

(Att inte tro att invandringspolitiken också omfattar vår välfärdspolitik, kriminalpolitik, arbetsmarknadspolitik M.m är med förlova sagt naivt)

Att något parti inom sjuklövern får lämna riksdagen och regeringen Reinfeldt faller kommer att skicka en signal som heter duga för de framtida partiledningar och strategiker som tar över de rykande resterna.
De kommer inte att känna sig bundna av något som tidigare förorsakat sitt partis undergång.

För att citera Thomas Andrews, chefskonstruktören av Titantic:

Det politiska landskapet kommer att förändras "with mathematical certainty" och en normalisering av det politiska landskapet i form av en större skepsis mot den nuvarande massinvandringslinjen och en större spännvidd i förhållningssätt till invandring kommer att komma till stånd.
Dvs en normalisering där olika partier har olika uppfattningar och aktivt driver de frågorna med utgångspunkt från vad deras väljare och sakförhållanden medger snarare än viljan att motarbeta ett annat parti med avvikande åsikt i en viktig samhällsfråga.

Däri ligger Sd:S viktigaste uppgift och något som helt enkelt är på väg ända, trots sjuklöverns ansträngningar att förhindra det.

SD har förändrat fundamentet i svensk politik. Förr gick de som var missnöjda med en s-märkt invandringspolitik till moderaterna - nu går oppositionella till sd.
Den här processen fortgår hela tiden, politikerna känner till den och frågan är bara när de kommer att erkänna att SD hade rätt.
Många, många politiker tycker att SD har rätt. Men av partiegoistiska skäl vill de inte ge offentlighet åt detta faktum.

Snart briserar dock bomben. Kanske byts Reinfeldt ut i moderaterna så att m kan föra en vettig politik. sen följer nog de andra partierna efter
2013-06-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrikard21
Alla partier har egentligen gjort klart mer eller mindre att SD skall sopas under mattan efter nästa val oavsett utfall. Bara hoppas att utvecklingen efter nästa val blir ungefär den samma som efter förra valet. 13-15% efter nästa val skulle bli en ypperlig språngbräda för att få SD upp på över 20% vid valet 2018.

Med SD över 20% så kommer det nog bli väldigt svårt att fortsätta sopa dom under mattan och en eller några partiledare har nog blivit sparkade och byts ut.

Om SD får 13-15% 2014 tror jag inte att vi har ett riksdagsval 2018. Jag tror Sverige befinner sig i ett frihetskrig då. Jag upplever att vindarna har vänt och nästan alla jag pratar med är riktigt förbannade över situationen i Sverige. De som en gång väl fått upp ögonen för invandringens vidriga konsekvenser lär ju inte helt plötsligt strunta i det och rösta på 7-klövern igen.

Om det fortsätter föras en politik där tex kommuner lägger ner äldreboenden och samtidigt tar emot "ensamkommande flyktingbarn" för miljontals kronor eller låter skolklasserna vara +30 elever samtidigt som man gödslar asylsökare med bidrag så kommer tillräckligt många till slut få nog. 14% av 7 000 000 röstberättigade är 1 000 000. Det är rätt många människor som är uppgivna, upprörda och förbannade på den politik som förs.

Inte ens om SD får 25-30 %, vilket är fullt möjligt är det någon garant för att politiken kommer att förändras efter 2014, och då ökar risken ändå för frihetskrig. SD måste efter 2014 vara det partis politik som styr invandring, rättsväsende, skola och omsorg. Antingen gör de det genom egen majoritet (inte sannolikt) eller genom att ingå i en regering (inte lika osannolikt, men föga troligt).

Om vi eventuellt har ett öppet krig för dörren om 2-4 års tid är det nog bäst att förbereda sig mentalt och fysiskt.
2013-06-23, 11:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Du skriver långa rader och det enda du kan klämma ur dig är enpartifrågan. Hur skulle det vara att diskutera alla andra frågor där SD haft beslutsrätten i nuvarande riksdag. Nej, visst det går inte för om jag upprepar enfrågan tillräckligt många gånger kanske någon går på den. Patetiskt.

SD har en fråga som ingen annan driver, sedan har de en mix av politiska ställningstaganden på alla andra fronter. Man har en socialdemokratisk fördelninngspolitik, man har en borgerlig skattepolitik, man gillar "fri marknad" man vill inte vara med i EU, man vill ha värnplikt och ett starkt försvar, man vill ha en sträng kriminalpolitik osv osv. Profilerar man SD:s allmänpolitik finner man att det finns så många konflikter gentemot båda blocken att det sannolika är att det blir en fortsatt Canossavandring för dem, även om man får så mycket som 15 % i valet.

En samarbetspartner som låter sig säljas och förblir köpt kan man arbeta ihop med, men konsekvensen för SD blir att man gör många väljare besvikna. Inse att när det är invandring som är huvudtemat i budskapet, så kan man visst dra till sig besvikna vänsterväljare (sociialdemokrater) som besvikna borgare (moderater). Men kommer de att lojalt stanna kvar om deras nya parti går i den riktning man inte vill, rent generellt?
2013-06-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
SD har en fråga som ingen annan driver, sedan har de en mix av politiska ställningstaganden på alla andra fronter. Man har en socialdemokratisk fördelninngspolitik, man har en borgerlig skattepolitik, man gillar "fri marknad" man vill inte vara med i EU, man vill ha värnplikt och ett starkt försvar, man vill ha en sträng kriminalpolitik osv osv. Profilerar man SD:s allmänpolitik finner man att det finns så många konflikter gentemot båda blocken att det sannolika är att det blir en fortsatt Canossavandring för dem, även om man får så mycket som 15 % i valet.

En samarbetspartner som låter sig säljas och förblir köpt kan man arbeta ihop med, men konsekvensen för SD blir att man gör många väljare besvikna. Inse att när det är invandring som är huvudtemat i budskapet, så kan man visst dra till sig besvikna vänsterväljare (sociialdemokrater) som besvikna borgare (moderater). Men kommer de att lojalt stanna kvar om deras nya parti går i den riktning man inte vill, rent generellt?

Jag har röstat på M sedan 1988 och jag kommer ALDRIG lägga en röst på M oavsett vem som kommer efter FR. Ilskan över sveket från FR är för stort.

Jag motsvarar en typisk trogen sosseväljare som röstat på S i generationer och som blev förbannade på Göran Persson/Mona Sahlin. Det spelar inte roll om Juholt eller Löven dyker upp denne lägger inte sin röst där ändå.
2013-06-23, 11:42
Medlem
Powergirls avatar
Uppriktigt så förstår jag inte vissas glädje över Sentios resultat. SD ligger still. Visserligen på en nivå som är hög men det är SDs siffror alltid i Sentios opinionsmätningar. Ett institut som seriösa media inte ens redovisar. Slutligen en fråga: Vem är det som köper Sentios opinionsundersökningar?
2013-06-23, 11:43
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Om vi eventuellt har ett öppet krig för dörren om 2-4 års tid är det nog bäst att förbereda sig mentalt och fysiskt.
Jag har mycket svårt att tro att radhustöntar som 2006 kunde köpas för "en tusenlapp mer i månaden" plöstligt skulle ta till vapen mot de som fräter sönder samhället.

Jag tror betydligt mer på att vi får se en utveckling av gated communities och (i viss mån) survivalism.
2013-06-23, 11:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Uppriktigt så förstår jag inte vissas glädje över Sentios resultat. SD ligger still. Visserligen på en nivå som är hög men det är SDs siffror alltid i Sentios opinionsmätningar. Ett institut som seriösa media inte ens redovisar. Slutligen en fråga: Vem är det som köper Sentios opinionsundersökningar?
Du måste trolla. Bortsett från vissa journalister i M&J så har jag aldrig sett någon kalla MSM för seriösa.
2013-06-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Vad är seriös media enligt dig, aftonbladet, expressen, DN? Som alla har en chefredaktör som är öppen motståndare till SD. Yougov och sentio var de som var närmast valresultatet 2010, då låg de även högre än andra institut, så varför skulle man inte kunna lita på dem nu? Deras viktning är ju uppenbarligen mer korrekt än andras.
2013-06-23, 11:48
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
För att dom är emot vinster i välfärden och mot utförsäljning av hyresrätter. Det borde SD också vara.

Folket med stor marginal tycker så, men bara V representerar dom. Uselt av SD. Finns ingen anledning att inte inskränka stora vinster i skola och vård. SD ska lyssna på folket, det gör man inte här...

För att vi har en borgerlig regering som slår mot arbetslösa och sjuka som inte har något val. Folk gillar inte det. Folk blir inte friska för att man tar deras pengar, arbetslösa får inte mer jobb för att man förstör a-kassan och trakasserar dom med gratis tvångsarbete där företagen får stora summor för detta och den utsatta ingen lön för sitt arbete. Dom riktiga stora bidragstagarna i cirkusen är företagen som profiterar på detta. Det är dom man bör förbjuda och sluta erbjuda pengar och arbete för att skamlöst utnyttja folk.

Vad har SD gjort åt dessa UPPENBARA fel och problem? Ingen frisk människa med kunskap och som sett hur det är kan tycka det är bra.
Vinster i välfärden skulle SD sannolikt kunna ta ställning mot utan politisk skada men jag har väldigt svårt att förstå vad du menar med det fetade. SD anser att invandringen kostar för mycket pengar och det är en ståndpunkt som gjort partiet stort. Att i det läget förespråka en politik som skulle innebära att invandrarna kostar ännu mer pengar förefaller extremt oklokt. Det är nämligen i synnerhet invandrare som inte får jobb och som utnyttjar socialförsäkringarna.

Och skulle partiet börja svamla om att det är de svenska företagen som är de stora bidragstagarna kan vi nog förvänta oss en tillbakagång under 4-procentsspärren och bli tvungna att sätta hoppet till stödröster från V-sympatisörer.
2013-06-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har röstat på M sedan 1988 och jag kommer ALDRIG lägga en röst på M oavsett vem som kommer efter FR. Ilskan över sveket från FR är för stort.

Jag motsvarar en typisk trogen sosseväljare som röstat på S i generationer och som blev förbannade på Göran Persson/Mona Sahlin. Det spelar inte roll om Juholt eller Löven dyker upp denne lägger inte sin röst där ändå.

En typisk sosse-väljare bor numera i t ex Rosengård. Var fjärde sosse-väljare är numera muslim eller i vart fall från mellanöstern.

Det är för att få behålla deras röster som det förs en så svekfull politik. Sviker gör även moderaterna som fiskar i samma vatten.
Senast redigerad av allagustav 2013-06-23 kl. 11:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in