Citat:
Ursprungligen postat av
maaaaaaaa
Att svenska folkets önskan att förmögenhetsspridningen är så pass jämn (15 % till fattigaste femtedelen, 25(!) % till rikaste femtedelen) är så sjukt skrämmande...
Jag tycker inte det är något fel i en sådan önskan. Varför skulle det vara fel i sig att folks förmögenheter inte skiljer sig så värst mycket? Så länge detta är resultatet av en liberal politik såklart
Det är lite skrämmande med dig som verkar tycka att stora skillnader mellan fattiga och rika är bra i sig självt. Då är ju Indien t ex ett bra föredömma där vissa krälar i stoftet och andra är så rika att de köper hus i miljard-klassen.
Den penningpoltik vi har idag gör det i stort omöjligt för någon fattig att bli rik utan en djäkla tur. Byt ut dagens penningpoltik med en moralisk och rättvis, sänk
därefter skatter, så de fattiga har en chans.
Jag kan inte låta bli att störa mig på "liberaler" som först vill beröva fattigt folk på besparingar och urholka deras löner, låta förmögenheter strömma till de rika genom den enorma kreditexpansionen. Och när man gjort det ett bra tag vill man sänka skatterna, speciellt för rika, så den fattiges sista hopp (efter han blivit "rånad" av moraliskt kriminell penningpolitik) om någon form av skyddsnät försvinner.
Nej, jag efterlyser en förändrar retorik hos liberala. Jag vill ha en liberal poltik för att det är moraliskt samt ger de fattiga bättre möjligheter att få det bra ekonomiskt. De rikas ekonomiska "bekymmer" håller mig inte vaken på natten.