För tillfället är vi redan i total rättvisa, det är kommunism och liknande skit som är ren orättvisa.
Folk har pengar och är rika av en anledning, är det från gammla pengar, så är det tack vara det deras föregångare har gjort, det arbete de lagt ner för att skapa en bra framtid för sin egen släkt.
Är det från tillexempel lotto, så är det rättvist för chanserna att vinna är nästintill omöjliga att nå.
Hur man änn vrider och vänder på det här, så är det
alltid fullkomligt rättvist, och det är min världsåskådning, att världen generellt rätt över är en fullkomligt rättvis plats, där det konstant sker interaktioner med varandra som får olika utslag som i slutet är fullkommligt rättvist.
Värt att notera dock är att jag fortfarande anser att saker kan suga som bara fan när rättvisan slår mot en själv, med ett negativt utslag.....
Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Det här skulle kunna bli en intressant diskussion om man delade upp inkomster och förmögenheter. Jag tror de flesta skiter i inkomster. Ett privat företag får sätta vilken lön de vill. Det som är intressant är dessa sjuka förmögenheter som en del sitter på, och som går i arv i generationer. Varför ska vissa ha stora förmögenheter? Nu menar jag flera hundra miljoner och allt över det. För det är ju egentligen det allt handlar om - och deras förmögenheter bara växer och växer.
Varför ska de inte ha det?
Bara skamligt att vissa människor vill att man ska legalisera stöld bara för att en persons släkting gjorde ett bra jobb, och införskaffade en betydlig förmögenhet som han sedan gav vidare till sina barn osv.
Varken du, jag eller de barn som kommer efter oss är, varken början eller slutet utan bara en del utav en väldigt lång kedja, där våra föregångare skapade våra möjligheter, där vi nu skapar möjligheterna för de som kommer efter oss.