2013-06-22, 16:01
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag funderar lite grand om det här med att rummet tydligen expanderar snabbare än ljuset i universums ytterkanter.
Hur kan sådant vara möjligt, då man hela tiden hört att det inte går att överskrida ljushastigheten utan en oändlig energi.

Men det du säger stämmer ju inte riktigt. Universums kanter förflyttar sig från oss snabbare än ljusets hastighet, just nu, eftersom universum expanderar åt olika håll hela tiden, ungefär som när man blåser upp en ballong. Samma sak som om man skickar två ljusstrålar åt olika håll; de rör ju sig då bort från varandra 2x ljusets hastighet.
Senast redigerad av pok? 2013-06-22 kl. 16:03.
Citera
2013-06-22, 16:07
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Men det du säger stämmer ju inte riktigt. Universums kanter förflyttar sig från oss snabbare än ljusets hastighet, just nu, eftersom universum expanderar åt olika håll hela tiden, ungefär som när man blåser upp en ballong. Samma sak som om man skickar två ljusstrålar åt olika håll; de rör ju sig då bort från varandra 2x ljusets hastighet.

Jag förstår den tankefiguren.
Men vad jag läst så pågår expansionen med mer än 3 gånger ljushastigheten längst bort och verkar bara öka med avståndet.
Ballongmodellen kan jag köpa, men de facto expanderar ballongen 3 x snabbare än ljuset.
Då får vi helt enkelt skriva om våra naturlagar där inte c längre är det yttersta måttet, utan någonting annat.
Det kanske är Einsteins mystiska konstant igen.
Den där mörka energin, som vi egentligen inte vet någonting om...
Senast redigerad av Rimbert 2013-06-22 kl. 16:34.
Citera
2013-06-22, 16:33
Medlem
pok?s avatar
Känns ganska ologiskt att förvänta oss att lagar som gäller i universum, också gäller utanför. Bakom universums "kanter" gäller troligen inte samma lagar. Då finns det ju inget som begränsar hur fort universum expanderar, eftersom lagarna bara gäller inom universum.
Citera
2013-06-22, 16:39
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Känns ganska ologiskt att förvänta oss att lagar som gäller i universum, också gäller utanför. Bakom universums "kanter" gäller troligen inte samma lagar. Då finns det ju inget som begränsar hur fort universum expanderar, eftersom lagarna bara gäller inom universum.

Det är sant. Men det enda vi känner till är "vårt universum".
Alla andra spekulationer är bara teori.
Våra naturlagar gäller nog bara i det universum vi känner till.
Det är inte omöjligt att det är helt andra lagar bortom universums kanter.
Men här håller vi oss inom lagens ramar.
Naturen försöker försöker göra det så enkelt som möjligt och håller sig till vinnande koncept.
Men det är intressant att tänka sig parallella universum med helt andra naturlagar, där man föds i graven och där upp är ner och där skägget växer inåt.
Senast redigerad av Rimbert 2013-06-22 kl. 17:01.
Citera
2013-06-22, 18:53
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Nej nej nej nej, universum har inga kanter.

Grejen är, det bryter inte mot relativitetsteorin. Den säger att i en lokal referensram så kan inget ha relativ hastighet större än c. Men det är i en lokal referensram... om två punkter i universum rör sig i en hastighet > c relativt varandra, då kan du inte skapa en lokal referensram som innehåller båda punkterna.

Dvs. inget i universum kan röra sig > c relativt vartannat, men delar av universum kan röra sig bort från varandra i en hastighet > c. Fullsrändigt enligt relativitetsteorin.
Citera
2013-06-22, 18:58
Medlem
MeanMEs avatar
Försökt hitta på vilka sätt ett så kallat vitt hål skulle skilja sig från Big Bang, någon som har en susning eller bra länk som man kan läsa kring skillnaderna?
Citera
2013-06-22, 19:28
Medlem
Theangleaxes avatar
Inte så mycket sett från kameror och teleskop är live bilder och observationer från rymden utan det flesta observationer av galaxer och stjärnor långt bort är miljoner år gamla. Så, hur kan man då vara så säkra på att universum expanderar? Det kanske bara är en illusion som visade att det gjorde det för länge sedan men vi kan ju egentligen inte veta om det gör det nu?
Citera
2013-06-22, 20:11
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag funderar lite grand om det här med att rummet tydligen expanderar snabbare än ljuset i universums ytterkanter.
Hur kan sådant vara möjligt, då man hela tiden hört att det inte går att överskrida ljushastigheten utan en oändlig energi.

Rummet ingår väl som en komponent i vårt tredimensionella universum och bör därmed lyda under samma naturlagar som vi känner till.
Är det den här mystiska mörka energin, som vi egenligen inte vet någonting om, som spökar igen?
Kanske har denna fråga redan besvarats tidigare, har inte läst alla denna tråds sidor.
Kanske min fråga kommer att ge mig en nominering till Darwin Awards, men jag tycker det verkar lite mysko att något kan vara snabbare än ljuset, under de betingelser som vi känner till.

Men jag lyfter på hatten åt alla kunniga astronomer och andra experter inom området som besvarar alla frågor här.
Det är en väldigt intressant tråd.
Nja, lagen säger att ingenting kan färdas snabbare än c relativt någonting annat. Men galaxhoparna färdas inte så snabbt egentligen utan de "puttas på" utav att det skapas rum mellan galaxhoparna. Det finns ingen gräns om hur snabbt universum kan expandera, hur snabbt rummet skapas. Då kan du tänka dig att om universum expanderar uniformt (förutom där gravitationen stoppar expansionen [galaxer]) så kommer du få galaxer som avlägsnar sig snabbare ifrån varandra än c, ifall det är tillräckligt mycket tomrum emellan dem.
Citera
2013-06-22, 21:15
Medlem
Yazmans avatar
Har hört att fotona som tas från tillex. huble är svartvita eller nåt sånt och målas i, i efterhand. Hur vet man att färgerna blir rätt?
Citera
2013-06-22, 22:11
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Nej nej nej nej, universum har inga kanter.

Hur vet du det?
Citera
2013-06-22, 22:33
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Hur vet du det?

För att mätningar tyder på att universum är platt, inte slutet. Det ska vara minst 10^20 gånger större än det synliga universum också, mer än så kan vi inte säga.
Citera
2013-06-22, 22:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Hur vet du det?
Det synliga universum har inga kanter. Du kanske menade vårt synliga universums horisont? Som idag befinner sig 46 miljarder ljusår bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in