2013-06-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Snabba slutsatser? Att säga att han gjorde det med flit innan det ens kommit till rättegång. *det* är en snabb slutsats.

Jag har motiverat varför det kan vara en avsiktlig handling.

Det jag undrar över är varför du ser det som sannolikt att det är en olycka orsakad av vårdslöshet?

Resonera gärna kring vittnesmålen, vad som framkommit om arabens personlighet, kulturella bakgrund, hans omdöme och tillförlitlighet, hans beteende i trafiken, hans stirrande in i kvinnans bil innan han gör en hastig rattrörelse enligt kvinnan, polisens brottsrubricering etc.
Kvinnan uppfattade det som att han avsiktligt körde in i hennes bil, har hon missuppfattat situationen?

Kort sagt, varför är det sammantaget sannolikt en olycka orsakad av vårdslöshet?
Citera
2013-06-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Hur menar du nu, skulle unga och medelålders invandrare vara lättkränkta av svenska kvinnor här i Sverige?

Förmodligen avses företrädesvis specifikt kulturellt präglade individer av manligt kön, ofta benämnda 'spännblattar'. Kan baseras empiriskt att deras kvinnosyn inkluderar alla kvinnor, inte enbart svenska.
Citera
2013-06-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Jag har motiverat varför det kan vara en avsiktlig handling.

Det jag undrar över är varför du ser det som sannolikt att det är en olycka orsakad av vårdslöshet?

Resonera gärna kring vittnesmålen, vad som framkommit om arabens personlighet, kulturella bakgrund, hans omdöme och tillförlitlighet, hans beteende i trafiken, hans stirrande in i kvinnans bil innan han gör en hastig rattrörelse enligt kvinnan, polisens brottsrubricering etc.
Kvinnan uppfattade det som att han avsiktligt körde in i hennes bil, har hon missuppfattat situationen?

Kort sagt, varför är det sammantaget sannolikt en olycka orsakad av vårdslöshet?

För det är ologiskt att något annat än vårdslöshet skulle få honom att köra in i en annan bil på vägen. Det är knappast så att han sa till sina kompisar "okej grabbar nu krockar vi hela det här ekipaget. Sedan tar i en taxi hem och köper pizza"
Citera
2013-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
För det är ologiskt att något annat än vårdslöshet skulle få honom att köra in i en annan bil på vägen. Det är knappast så att han sa till sina kompisar "okej grabbar nu krockar vi hela det här ekipaget. Sedan tar i en taxi hem och köper pizza"
Att försöka preja någon av vägen kan man göra utan att skada sin egen bil och det var nog det han försökte i så fall inte riskera sin egna bil och sitt eget liv. Det är bara att köra närmare och närmare utan att vidröra den andra bilen tills föraren av den tappar kontrollen och kör av.
Citera
2013-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Att försöka preja någon av vägen kan man göra utan att skada sin egen bil och det var nog det han försökte i så fall inte riskera sin egna bil och sitt eget liv. Det är bara att köra närmare och närmare utan att vidröra den andra bilen tills föraren av den tappar kontrollen och kör av.

Nej den manövern utför du inte utan att riskera din egen bil eller ditt liv.

Han kan möjligtvis ha gjort et snabb manöver mot hennes bil i syfte att skrämma henne men jag tvivlar på att syftet var att träffa hennes bil.
Citera
2013-06-22, 21:17
Medlem
Citat:

Vad är det som får dig att tro att araben handlar logiskt? Och att kvinnan i bilen missuppfattar situationen?

Frågan är om du har läst tråden, i och med att du som alternativ till en olycka för fram att det skulle vara planerat i samråd med passagerarna - något som ingen i tråden hävdat.
Senast redigerad av Batuta 2013-06-22 kl. 21:22.
Citera
2013-06-22, 21:27
Medlem
Citat:
Nej den manövern utför du inte utan att riskera din egen bil eller ditt liv.

Han kan möjligtvis ha gjort et snabb manöver mot hennes bil i syfte att skrämma henne men jag tvivlar på att syftet var att träffa hennes bil.
Nä men nu gjorde han det, eller hur. Och det jag beskriver är nog det vanligaste och smartaste sättet att preja en bil och du du säger det ju själv han manövrerar sin bil mot hennes bil för att skrämma henne, just det en prejning.
Citera
2013-06-22, 21:39
Medlem
Citat:
Vad är det som får dig att tro att araben handlar logiskt? Och att kvinnan i bilen missuppfattar situationen?

Frågan är om du har läst tråden, i och med att du som alternativ till en olycka för fram att det skulle vara planerat i samråd med passagerarna - något som ingen i tråden hävdat.

Han är en människa och har som alla en stark självbevarelsedrift och oavsett vad han har för syn på kvinnor så finner jag det väldigt osannolikt att han skulle riskera sitt liv (I den mån han kan bedöma) för att "läxa upp" henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Nä men nu gjorde han det, eller hur. Och det jag beskriver är nog det vanligaste och smartaste sättet att preja en bil och du du säger det ju själv han manövrerar sin bil mot hennes bil för att skrämma henne, just det en prejning.

Uppsåtet är väldigt relevant.
Citera
2013-06-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Hur menar du nu, skulle unga och medelålders invandrare vara lättkränkta av svenska kvinnor här i Sverige?

Nu när du omformulerar på det viset förstår jag hur löjligt det låter.

Citat:
Han är en människa och har som alla en stark självbevarelsedrift och oavsett vad han har för syn på kvinnor så finner jag det väldigt osannolikt att han skulle riskera sitt liv (I den mån han kan bedöma) för att "läxa upp" henne.

Då vet du inte speciellt mycket om unga män. Hört talas om krig?
Citera
2013-06-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Då vet du inte speciellt mycket om unga män. Hört talas om krig?

Jag vet ungefär lika mycket om den unga mannen i fråga som resten av flashback medlemmarna i denna tråd.
Citera
2013-06-22, 22:09
Medlem
Citat:
--
Du har kanske missat det här inlägget, https://www.flashback.org/sp43939688
Araben är "Känd för att ha aggressionsproblem..."

Det är från säker källa.
Tillsammans med en traditionell muslimsk kvinnosyn, kan det räcka för att utlösa vilken vansinneshandling som helst vid en uppfattad kränkning.
Citera
2013-06-22, 22:15
Medlem
Citat:
Du har kanske missat det här inlägget, https://www.flashback.org/sp43939688
Araben är "Känd för att ha aggressionsproblem..."

Det har jag redan räknat med och lämnat utrymme för i min tolkning

Citat:
Tillsammans med en traditionell muslimsk kvinnosyn, kan det räcka för att utlösa vilken vansinneshandling som helst vid en uppfattad kränkning.

Det förblir din tolkning då om du anser att vilken muslim som helst slumpmässigt kan förvandlas till en självmordsbombare. Då behöver du inte göra mycket eget tänkande för att hitta svar på komplicerade frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in