2013-06-20, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju bara att multiplicera körd sträcka och använd tid + startavgiften med vad som står i prinsinfon i taxins ruta.

Tror nog att det är mer sofistikerat än så. Ett program som visar en sak och trgistrerar en annan. Har viss insyn då en "hacker"-polare fixade kassaapparater på flera restauranger (lilla torg, Malmö) på 2000-talet. Några åkte dit, bla Koi tror jag som sedan bytte ägare... Victors rök nog i samma veva, osäker.

Hur som, dataprogram gör det hela dolt. Knappast blattar som knappat dem utan någon ung datakille som fick lite deg. Det är iaf vad jag tror.
Citera
2013-06-20, 14:35
Medlem
radarpars avatar
Att taxametern är manipulerad behöver inte ha ngt att göra med priset som kunden betalar. Det kan lika väl vara så att de fixat till mätarna så de kan köra svart eller fuska med vilotiderna.

"Bolaget" kan dessutom betyda en större åkare inom ett bolag.
Citera
2013-06-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
På nyheterna på radion så sa en polis att dom avskyltade bilarna,skall se om jag har tid att svänga av vid flygplatsen när jag åker från jobbet och kolla om bilarna står kvar.

Det vore lysande, spontant är Taxi Göteborg (inte Göteborg Taxi) det enda bolag jag litar något sånär på i listan. Dom och Minitaxi är dom enda bra i GBG.
Citera
2013-06-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Det vore lysande, spontant är Taxi Göteborg (inte Göteborg Taxi) det enda bolag jag litar något sånär på i listan. Dom och Minitaxi är dom enda bra i GBG.
Helt rätt. Det är de enda jag anlitar också.
Det här "GÖTEBORG Taxi", alltså bilarna med den stora skylten GÖTEBORG är väl inget bolag. Det är väl bara en massa friåkare som kör omkring med sådana skyltar och plockar upp fyllon, turister och står utaför centralen och större hotell, där det finns gott om lättlurade tillfälliga besökare...
Citera
2013-06-20, 17:40
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissanpaska
-Om någon har energin så kan man ju altid ringa transportstyrelsen och kolla vilket bolag som har just 7 bilar som nämns samtidigt så kan man fråga vem som äger bolagen mm tycker att bedragarna skall hängas ut och aldrig mer få en möjlighet att köra en taxi bil igen.

Men det står ju inte att bolaget bara hade 7 bilar. Det står att av de sju som kontrollerades hade samtliga manipulerade mätare. Stor skillnad.

Citat:
Jag tror att alla bilar som kör för bolaget vi hann kontrollera hade felaktiga taxametrar, säger Karlsson.
Citera
2013-06-20, 18:12
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Nu på västnytt, säger de att polisen plockat 6 bilar från: Sverigetaxi.
Citera
2013-06-20, 18:19
Medlem
Länk till en artikel där VD:n för sverigetaxi förnekar något fusk:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/hade-manipulerade-taxametrar
Citera
2013-06-20, 18:36
Medlem
Tv4 Väst intervjuade flera taxi-babbar i sin 18-sändning som körde för Sverigetaxi som bedyrade att de var "hederliga arbetare".
Citera
2013-06-20, 19:02
Medlem
Sverige Taxi alltså, jaja föväntade mig Kurir faktiskt. Taxi Göteborg var rätt uteslutet från början då de har bra koll på sina chaffisar där.
Citera
2013-06-20, 19:30
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Tv4 Väst intervjuade flera taxi-babbar i sin 18-sändning som körde för Sverigetaxi som bedyrade att de var "hederliga arbetare".

Västnytt - 20/6 18:10 här

02:45 "och det går inte att manipulera taxameter tror jag"

02:52 - Alahdini "det är inte med avsikt de har gjort det" "ingen som ville lura någon kund här" "alla kollegor är seriösa här - seriöst bolag"
Citera
2013-06-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
Västnytt - 20/6 18:10 här

02:45 "och det går inte att manipulera taxameter tror jag"

02:52 - Alahdini "det är inte med avsikt de har gjort det" "ingen som ville lura någon kund här" "alla kollegor är seriösa här - seriöst bolag"

Tack för länken, sanctissimus.

Kommentar på det; Det är självklart att en skrupelfri chaufför lurar skjortan av en turist som nyss anlänt till flygplatsen. Likaså utnyttjar densamme en onykter person som skall hem från krogen en fredags- eller lördagsnatt.
Det inträffar överallt i världen. Skulle vi vara förskonade här?

Tycker för övrigt att detta visar på hur dåligt våra chaufförer kontrolleras.
Både vad gäller ärlighet, men även deras kompetens.
Jag blir uppriktigt glad när jag möter en chaufför som utan GPS vet var min lilla bakgata ligger. Händer inte ofta.
Citera
2013-06-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
Jag tippar på Göteborg taxi dom som har plagierat Taxi Göteborg och blivit hotade med vite om dom inte ändrade namn och logga.

Tänker du inte på Tixi Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in