Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-06-20, 15:04
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
SvT-intervju med "folkrättsexperten" Ove Bring. Reporten ställer en del bra frågor men sväljer alldeles för lätt Brings försäkran om att det är 100% säkert att JA ej kommer att lämnas ut från Sverige med anledning av risk för dödsstraff.

Om det är 100% säkert att Assange ej får lämnas ut så borde det vara en smal sak för regeringen att garantera att ingen utlämning sker. Ove Bring: Kan Du inte skriva ett förslag till uttalande nu, som Reinfeldt kan läsa upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Edit 2: Från Bildts blogg 29/11-2012: Och i dag bad utrikesminister Hillary Clinton att jag skulle komma förbi henne. Vi hade ett enskilt samtal om både saker i substans och annat som ter sig naturligt just nu.
Hennes insatser som utrikesminister för sitt land har ju varit mycket imponerande, och vårt samarbete utomordentligt gott.
Här låter det snarare som 100% säkert att Assange kommer att lämnas ut med lämplig brottsanklagelse.
Citera
2013-06-20, 15:09
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
..............“The dirty little secret about extradition law,” he said, “is it’s really about 90 percent politics and only 10 percent law.” [/b]
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/snowden-extradition-may-be-complicated-process-if-criminal-charges-are-filed/2013/06/19/c525a4b8-d8e6-11e2-9df4-895344c13c30_story.html

Vilket sammanfattar alla absurda turer i denna affär, senast Fritz agerande inför sina politiska ambitioner med avstamp i Almedalen. Får målsägaren då stå backstage och plåta igen.......även om det nu är en lokal företeeelse.....kanske t.om SW blir antedaterad.....

http://www.youtube.com/watch?v=fhcflDSUMvc
Citera
2013-06-20, 15:20
Medlem
trenterxs avatar
Ove Bring säger följande om bevisen i sex-anklagelserna:
”Bevisläget är uppenbarligen ganska bekymmersamt eller svagt”.

Ett viktigt medgivande. Det verkar dessutom vara en utbredd uppfattning bland jurister. När det blir känt i vida kretsar utanför Sverige måste ju folk tröttna på den svenska halsstarrigheten. Sverige sätts under press.

http://www.svtplay.se/klipp/1302564/fran-19-6-assange-ett-ar-pa-ambassaden
Senast redigerad av trenterx 2013-06-20 kl. 15:55.
Citera
2013-06-20, 15:21
Medlem
Citat:
Om det är 100% säkert att Assange ej får lämnas ut så borde det vara en smal sak för regeringen att garantera att ingen utlämning sker. [b]Ove Bring: Kan Du inte skriva ett förslag till uttalande nu, som Reinfeldt kan läsa upp?

Förra gången vi diskuterade detta var det ingen som kunde nämna ett enda fall där en regering lämnat en in blanco garanti mot potentiell utlämning för okända anklagelser. Så varför skulle Sverige vara först med det? Framförallt som vi har en borgerlig regering och jag - och en del andra - uppfattar härvan som en sosse-soppa. Och om det är så, varför skulle då Reinfeldt ta ansvar för det?
Citera
2013-06-20, 15:25
Medlem
Citat:
Den smutsiga sanningen när det gäller utlämnanden avslöjas i Washington Post idag: “90 % politik och 10% juridik”.

Stephen Vladeck, vice rektor vid Washington College of Law avslöjar detta, apropå Snowden:

“There are a number of hurdles that the government will have to jump through before Snowden will ever end up in a U.S. courtroom,” said Stephen I. Vladeck, an associate dean at American University’s Washington College of Law who studies national security law.
In the end, the ability to bring the former National Security Agency contractor back to the United States will come down to legal maneuvering and creative diplomacy, Vladeck said.

“The dirty little secret about extradition law,” he said, “is it’s really about 90 percent politics and only 10 percent law.”

http://www.washingtonpost.com/world/national-security/snowden-extradition-may-be-complicated-process-if-criminal-charges-are-filed/2013/06/19/c525a4b8-d8e6-11e2-9df4-895344c13c30_story.html

Någon som på allvar trott något annat? Själva utlämningsavtalen är ju politiskt framförhandlade och när politikerna har sista ordet i hur deras egna avtal ska tillämpas....

PS: vice dean är inte detsamma som rektor, vice dean är en vice fakultetsdekan.
Citera
2013-06-20, 15:54
Medlem
trenterxs avatar
Bisarrt sa Bring.

Jag tycker man skall lyssna på den här intervjun. Det är nog en del av ”islossningen” i media. Och kanske en fingervisning om vilka diskussioner som pågår inom regeringskansliet.

Om arbetsgruppen Ecuador-UK säger Bring:
”det är väldigt märkligt. Om man inte kan komma överens nu vad kan man då åstadkomma i en arbetsgrupp?” (Läs: det är surt sa räven om rönnbären)

Två gånger i intervjun uttalar Ove Bring sig för förhör i London. Är det Brings eget förslag till lösning, eller är det en försöksballong från regeringskansliet, som vi lyssnar till?

Brings förslag till lösning: förhör i London, men inte vid Ecuadors ambassad.
”Jag tycker man skall ha en lösning mellan svenska åklagarmyndigheten och brittiska myndigher att Assange skall förhöras i London.... Men man kan inte ha ett sådant förhör på Ecuadors ambassad.....”.
Lite senare igen:
”....jag tycker man skall bilda en arbetgrupp mellan brittiska åklagarmyndigheten och svenska åklagarmyndigheten och få till stånd en överenskommelse att man åker till London och förhör honom där och får se vad som händer sen.”

Här går det bra med en arbetsgrupp!

”Det är bisarrt att det har så gått lång tid och att ingenting händer”, sa Bring. Bisarrt var ordet.
Senast redigerad av trenterx 2013-06-20 kl. 15:59.
Citera
2013-06-20, 16:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Förra gången vi diskuterade detta var det ingen som kunde nämna ett enda fall där en regering lämnat en in blanco garanti mot potentiell utlämning för okända anklagelser. Så varför skulle Sverige vara först med det? Framförallt som vi har en borgerlig regering och jag - och en del andra - uppfattar härvan som en sosse-soppa. Och om det är så, varför skulle då Reinfeldt ta ansvar för det?

Ett steg i taget.

Spela inte dum Auric.

Förhör JA först. Sen får vi se vad som händer.

Förhör honom.

Och nej, det finns ingen rimlig förundersökningsteknisk anledning att detta förhör måste ske i Sverige. Det går alldeles utmärkt i UK eller på ambassaden eller via skype. Eller varför inte telefon?

Förhör honom först.

Fattar du?
Citera
2013-06-20, 16:37
Medlem
Citat:
Jag tycker man skall lyssna på den här intervjun. Det är nog en del av ”islossningen” i media. Och kanske en fingervisning om vilka diskussioner som pågår inom regeringskansliet.
Jag håller med. Bring levererar en - med svenska mått mätt - rejäl dos självrannsakan, något vi absolut inte är vana vid i svensk rapportering som ju konsekvent har valt en mer chauvinistisk vinkling. Kolla in programledarens uppriktiga förvåning när poletten trillar ner (ca 5 minuter in i klippet):
Citat:
Så i själva verket så handlar det här om en prestigesak för svenska åklagarämbetet, och inte så mycket Ecuador eller Storbritannien...?
Citera
2013-06-20, 18:23
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
När Anakata nu har dömts är mitt intryck att han inte alls var så oskyldig som vi fick höra i början av den affären. Mer om det i den tråden. I denna tråd vill jag säga att detta är inte alls bra för Assange och Wikileaks. Det hela skapar oerhört mycket badwill, och en del av denna beror på den propaganda som framförts av 'samma läger'. Även om domen mot Anakata är helt felaktig så ser vi givetvis denna negativa effekt.

Jag tror inte det spiller över såååå mycket på JA. Jag har fått för mig (vet inte så mkt om det) att det mest är PP som får ta (ännu mer) stryk.

Någonting i Anakata-domen som handlar om JA eller WL?
Citera
2013-06-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Alltså vad gäller videon på youtube "Collaterell murder" så är jag helt övertygad om att jag sett den tidigare, flera år innan ordet wikileaks trycktes i MSM-pressen. Så ifall denne Anakatas inblandning i wikileaks innebär nedladdandet av den filmen från youtube och sedan uppladdandet till wikileaks så tycker jag att det är lite barnsligt att jaga Anakata för det. Man kan notera att youtube är helt överfyllt av krigsvideos från Irak, Georgien, Lybien, Tjetjenien, Afghanistan och Syrien. Filmen "collaterall murder" är inte på något vis anmärkningsvärd och visar inte ens vad den påstår "Collaterall murder". Snarare visar filmen ett ohygligt misstag av en apache-pilot pga. låg upplösning på målsökningsskärmen i kombination med ett visst uppträdande från personerna på skärmen. Inget att jaga Anakata för alltså.
Drygt 2 miljoner amerikanska militärer hade tillgång till den innan WikiLeaks släppte den. Tillhör du den kategorin? I annat fall finns sidan http://www.collateralmurder.com/ att läsa på hur du fick tillgång till den, samt varför den är så mycket rött skynke för USA. Det har alltså inte bara med filmens innehåll att göra. Sedan är din åsikt om att det inte finns någon anledning att jaga Anakata helt ointressant, eftersom det är ett konstaterat faktum att jagandet skett.
Citera
2013-06-21, 02:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
Han har dömts i en svensk domstol.

Min första känsla är...att mitt intryck av denna "Anakata" inte förändras överhuvud taget. Det är obehagligt.

För mig ger domen inte någon som helst ledtråd till om han är en brottling eller ej. Svensk polis drar sig varken för att plantera bevis eller mörka friande omständigheter. Hälften av sveriges jurister framstår som antingen kriminella eller kriminellt inkompetenta. Ingenting jag har läst i svenska tidningar eller hört på radio ger någon som helst ledtråd.

För att ens kunna uppbåda en "känsla" åt ena eller andra hållet skulle jag behöva göra en fullständig undersökning på egen hand... men det kommer (troligen) inte låta sig göras lika lätt som i detta fall. Sorgligt men sant.

@Baalzebub... kan du säga om "Anakata" har terroriststämpel på sig? För om inte vet detta, då bör du inte dra några förhastade slutsatser om någonting.

Med Sveriges "fria bevisprövning" kan det väl inte vara så svårt att fejka bevis. Tanken slår mig att det kanske är därför som Sverige betraktas som ett lämpligt land för att sätta dit oönskade individer som Assange. Anmälan, polisutredning, häktning etc. måste ske här, för den fria bevisprövningen öppnar för möjligheter till fusk som saknas i många andra länder.

Så länge JA är kvar på Ecuadors ambassad på Brittisk mark så riskerar rättsprocessen utsättas för granskande insyn från länder som själva är främmande för vår fria bevisprövning, länder som kan komma att reagera på vad som sker. Därför måste åklagaren propsa på att Assange tvingas till Sverige, för först då kan hemlighetsmakeriet börja på allvar, utan kritisk insyn av andra länder som vant sig vid striktare, dvs rättssäkrare, regler kring bevisprövning.

Förhör på ambassad har varit möjligt hela tiden, men JA måste luras till den fria bevisprövningens kungarike för att åklagaren ska ha en chans.
Senast redigerad av outoftheblue 2013-06-21 kl. 02:13.
Citera
2013-06-21, 02:11
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Med Sveriges "fria bevisprövning" kan det väl inte vara så svårt att fejka bevis. JA måste luras till den fria bevisprövningens kungarike för att åklagaren ska ha en chans.
Välkommen till Sverige 2010 mr Assange. Är medveten om fall i detta land enkelt beskrivet av fråndetblåa.
Den fria mannen är under konstant attentat av våran gemensamma stat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in