2013-06-20, 10:33
Medlem
p.norths avatar
jag hittade på den här länken, lite längre ner
gammalt inlägg https://www.flashback.org/p10625094
intialerna T.F (tydligen ska det ha handlat om Tore Forsberg)
men har samma intialer som tomas flyckt men det behöver ju inte betyda nå alls, tyckte det var lite sammanträffande. Eftersom det var ju lite gammalt inlägg.
Citera
2013-06-20, 10:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden,men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dej snarast i förbindelse med Enskedemannen”.

Så stog det i det vykortet som hittades hos CGÖ.
Intialerna T.F som jag har läst nånstans skulle vara Tore Forsberg men jag tänkte på en annan, Tomas Flyckt.

Östling och Grundborg lärde känna varandra när de var officerare vid P1 i Enköping på 70-talet.

http://img365.imageshack.us/img365/9971/flyktengj2.jpg

Nämnda vykortet skrevs av Klas Almgren. Kompis med östling och medlem i Kontra. En lokförare som avled 2006.

Vart skulle det stå TF?.

Ingvar Grundborg var befäl på I17 i Uddevalla, När skulle han varit på P1?
Citera
2013-06-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Ja, det är mest kuriosa, men man får lite mer förståelse att det ev. kan vara ett skämt, som östling påstod i förhör.

Jag vill gärna att du laddar upp kortet.
Citera
2013-06-20, 10:43
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ang. Vykortet, så kan jag ladda upp en bild på framsida och baksida på vykortet nästa vecka om någon har intresse av det.

Ja, intressant. Kan inte heller komma ihåg något om TF som avsändare.
Citera
2013-06-20, 12:05
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag vill gärna att du laddar upp kortet.
Fixar det nästa vecka.
Citera
2013-06-20, 12:35
Medlem
p.norths avatar
vykortet var poststämplat den 10 juni 1986 med följande kryptiska text:
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
Vykortet var undertecknat ”Claes” och väckte en del rabalder i massmedia. Avsändaren sas vara ”Ö”s gamle skolkamrat Claes A som satt i ledningen för tidningen Contra. Men denne förklarade att kortet bara var en ploj., en publikation på yttersta högerkanten, hade varit mycket hätsk mot Palme och kritiserat hans internationella och ”kommunistvänliga politik”. En av tidningens framsidor hade till och med prytts en nidbild på Olof Palme placerad i centrum av en måltavla.

Hände det nå speciellt nångång före den 10:e juni?
"Enskedemannen" Hur tolkar ni? "Svinet på den andra sidan" = fängelse?
Citera
2013-06-20, 14:29
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
vykortet var poststämplat den 10 juni 1986 med följande kryptiska text:
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
Vykortet var undertecknat ”Claes” och väckte en del rabalder i massmedia. Avsändaren sas vara ”Ö”s gamle skolkamrat Claes A som satt i ledningen för tidningen Contra. Men denne förklarade att kortet bara var en ploj., en publikation på yttersta högerkanten, hade varit mycket hätsk mot Palme och kritiserat hans internationella och ”kommunistvänliga politik”. En av tidningens framsidor hade till och med prytts en nidbild på Olof Palme placerad i centrum av en måltavla.

Hände det nå speciellt nångång före den 10:e juni?
"Enskedemannen" Hur tolkar ni? "Svinet på den andra sidan" = fängelse?

Jag tolkar "svinet på andra sidan " som det är...nämligen att på framsidan av vykortet är det en tecknad bild på ett svin som läser tidningen, och i tidningen är det en bild på en sugga.
Järnvägsspåret känns ju som han skämtar om sitt jobb.
Citera
2013-06-20, 15:48
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Jag tolkar "svinet på andra sidan " som det är...nämligen att på framsidan av vykortet är det en tecknad bild på ett svin som läser tidningen, och i tidningen är det en bild på en sugga.
Järnvägsspåret känns ju som han skämtar om sitt jobb.

Aha, ja då är ju motivet desto intressantare eftersom det förmodligen förklarar vad som menas med "svinet på andra sidan", eller åtminstone "på andra sidan". Svinet kan ju fortfarande syfta på en person.

Om jag får spekulera fritt, så är jag inne på att Holmér inte var del i konspirationen. Om vi utgår från att Holmér inte var inblandad och att fantombilden var lik vykortsmottagaren (som det påstås), så fanns det kanske skäl till oro för polisman G eftersom det fortfarande letades efter denne person (även om han hade andra allierade i palmeutredningen så var han kanske rädd för att media skulle nosa upp honom).

Att järnvägsspåret blir hetare kan betyda att det blir mer angeläget att leda in Holmér på ett anant spår, och att det benämndes "järnvägsspåret" skulle kunna vara ett slags skämt/antydan på mottagarens jobb, samtidigt som det var allvar. Mottagaren var i så fall fullt inbegripen med vem svinet var och vilket spår som syftades på. Bara mina tankar, kan mycket väl vara på nåt helt annat sätt. (men om mina spekulationer skulle stämma och mottagaren jobbade på Contra, så styrker det ju tesen om Contramannen Bertil Wedin, som både jobbat för Turkiska säkerhetstjänsten och på Säpo var upphovsmannen till PKK-spåret, som jag vill minnas kom från Säpo från början? I så fall: järnvägsspåret = PKK-spåret)

Någon som vet när man kastade fantombilden i soptunnan så att säga? För vid något tillfälle blev det väl officiellt att man ansåg att det förmodligen inte var mördaren? Och när blev PKK-spåret aktuellt? Låg dessa händelser nära i tid undrar man..?
Senast redigerad av knusslig 2013-06-20 kl. 15:57.
Citera
2013-06-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Vill man göra en seriös profil av gärningsmannen måste vi börja bygga med det vi vet med fullständig säkerhet. Vi vet med fullständig säkerhet att gärningsmannen:

- Inte uppvisade någon som helst tvekan.
- Rörde sig på ett sätt som uppfattades som smidigt/spänstigt.
- Dödade OP med ett mycket välriktat skott.
- Försvann totalt efter att ha begått mordet.
- Inte efterlämnade några som helst spår utöver de båda skotten.
- Använde ammunition som hade skjutit igenom en skottsäker väst.

Redan där leder ju tankarna bort från en ensam dåre i allmänhet och Christer Pettersson i synnerhet.

Vidare så är det kutym att aldrig konstruera en GMP-profil i fall där det redan finns en utpräglad misstänkt, vilket det gjorde i Palmemordet. GMP-profilen kommer då oundvikligen att fläckas av de tidigare ståndpunkterna och kommer inte hålla den objektiva standard som dess bruk i en utredning förutsätter. Själv tror jag inte på profilering i någon större utsträckning förutom när det möjligtvis rör seriebrott eller motsvarande. Objektivt och analytiskt utredningsarbete slår pseudovetenskap alla dagar i veckan i min mening.
Finns ju många misstänkta som stämmer in på den beskrivningen. Bland dom som räknas upp här i forumet menar jag.
Senast redigerad av philel 2013-06-20 kl. 15:54.
Citera
2013-06-20, 16:17
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det skall enligt uppgift vara "Flygbolag 66" som flög HH och RD från Falun

Mycket intressant. Har du mer detaljer om detta? Dahlgren har uttömmande redogjort för Martinger om morddagen och -kvällen men vägrat säga något om de timmarna då han ska ha hämtat Holmér. Man kan bara förmoda att Dahlgren inte vill lämna uppgifter om sådant som direkt var knutet till det hemliga svenska kuppförsvaret.

Undrar vad som krävs för att få Martinger att öppna sig. Han kanske inte vill få sin karriär förstörd en gång till, men å andra sidan är det 2013 nu.
Citera
2013-06-20, 16:18
Medlem
hehehos avatar
Läser om "stadskupp i slowmotion"
riktikt bra (gratis bok som kan laddas ned)

Hade glömt att Calle Östling hade en uppslagen Mein Kampf hemma:

I en PM från mars 1992 upprättad av biträdande rikspolischefen Ulf Karlsson hette det:
”Polisintendent Curt Nilsson känner väl Polisman A (CG Östling) som arbetat under Nilsson. Polisman A är kallsinning och okänslig och fullt kapabel att mörda. Han är vapenfixerad och står politiskt långt ut på högerkanten”.
En annan uppgiftslämnare berättade vid förhör i juni 1986 om ett besök i Östlings hem som han gjort å yrkets vägnar. Bostaden var enligt vittnet ”särpräglad” och bland diverse uppslagna böcker fanns Adolf Hitlers Mein Kampf. Uppgiftslämnaren beskrev Östling som helt oberäknelig, han gjorde häftiga utfall mot Olof Palme och ”växlade från total affekt till total avslappning på några sekunder. Det hade varit en kuslig upplevelse som mannen associerat till mordet.
Under 1996 gjorde Stockholmspolisen minst åtta affärer med CG Östling för nära 200 000 kronor. Statsåklagare Nils-Eric Schultz påbörjade samtidigt en förundersökning om tjänstefel mot polisen. Det handlade då om två prickskyttevapen, så kallade snipers, som polisen inte får köpa utan särskilt tillstånd av Rikspolisstyrelsen.
Allt avslöjades när en länspolismästare i Växjö uppmärksammade rikspolisstyrelsen på att Östling faktiskt saknade vapenhandlarlicens och agenttillstånd. Men handlingarna gav intryck av att vara sanktionerade från högsta ort och skickades därför vidare till Rikspolisstyrelsen som i sin tur överlät ärendet till polisens interna utredningsenhet. I januari 1996 beslutade åklagare Jan Danielsson emellertid att inte inleda någon förundersökning med motiveringen: ”Gärningen ej brott”.
Citera
2013-06-20, 17:17
Medlem
Krokofils avatar
I tråden om Barbro och Leon skriver Zorze om Ö&Ö-föreningen:

Citat:
Jag har iaf fått pm om att dokument ska ha säkrats från SÄPO arkiven,som tydligen rör MOP,som annars skulle ha förstörts.

Vet du vad dessa MOP-dokument tar upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in