2013-06-19, 22:30
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Gammalt inlägg. Vad betyder detta ? Kanger har skrivit om Äppelbo Dalarna men det var ju tidigt http://lege.net/politiken.biz/stay_behind.html . Ligger Flymyrs i de trakterna ?

Flymyrskojan ligger ca 1 mil norr om Bjursås, ungefär 2 mil norr om Falun. Äppelbo ligger ju utanför Vansbro så det är ju inte direkt nästgårds.

http://kartor.eniro.se/m/MzjxZ

Nästan lite sorgligt att läsa Kangers text; alla de uppoffringar i det tysta som gjordes av sådana som hade blivit hjältar utifall Sovjetunionen anfallit och nu när hotet inte längre är lika påtagligt är det likväl hyschhysch och sedan glöms det väl bort utan de ens fått ett gemensamt erkännande...
Citera
2013-06-19, 22:32
Medlem
knussligs avatar
Med tanke på att det finns så mycket som pekar mot poliser, SÄPO, osv, så blir ju både palmeutredningen och granskningskommissionerna på en kalle-anka-nivå. Det går inte att ta på allvar.

Grovt förenklat så är det ju så här det gått till:

Mängder av tips som pekar mot polis, Säpo och högerextrema grupper kommer in till Palmeutredarna (som består av polis, personer med anknytningar till Säpo, och personer med mer eller mindre högerextrema åsikter). Majoriteten av dessa tips nonchaleras eller bortförklaras på märkliga sätt, eller bemöts med totalt ointresse.

Granskningskommissioner har tillsatts för att undersöka hur utredningen gått till, och de har pekat på att man borde utreda polis och säkerhetspolis lite mer.

Någon halvhjärtad ansträngning görs ett tag, för att sedan grotta vidare i CP-spåret.

Mer utredningar och mer kommissioner kommer inte leda någon vart alltså. Men Marjasin sa i alla fall något tankeväckande i det program Castalius nämnde. Han sa att granskningskommissionen inte var en haverikommission och hade därför inga operativa möjligheter att utreda saker på egen hand.

Det enda som skulle kunna leda fram till en officiell lösning av mordet är kanske just en haverikommission i kombination med att man lägger ner palmeutredningen? Haverikommissionen skulle då kunna jobba några år med att kontrollera hur man jobbat, kontrollera en mängd vittnen osv, och då kanske upptäcka om någon medveten mörkläggning ägt rum, eller haft ovilja att reda ut vissa spår. Kommissionen skulle då besättas av personer som inte jobbar vare sig inom polis, SÄPO och kanske inte ens inom rättsväsende. Skulle kunna tänka mig att ett gäng seriösa privatspanare som besitter stor kunskap skulle kunna ingå i en sådan kommission, och ett gäng auktoriteter som Leif GW, Borgenäs, Ahlenius (igen) och ett gäng andra (några förslag kanske?). Kanske skulle man kunna ha flera små grupper som jobbade med olika spår/delar.

Om någon i riksdagen eller kontaker i riksdagen läser detta, så kanske ni kan föreslå att man lägger en motion om en haverikommission för palmeutredningen? Jag tror ett sådant grävande skulle ge en hel del intressanta uppgifter på köpet, även om man inte hittar mördaren.
Senast redigerad av knusslig 2013-06-19 kl. 22:36.
Citera
2013-06-19, 22:44
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Håller med om Kafkastämningen. Det var ju dock så att GK riktade skarp kritik mot
PU och RPS på flera punkter och därvid ville se bättre omtag men detta nonchalerades
helt av RPS utan att de som tillsatt GK tog dem i örat för detta, Ynkedom!

Ja, en del i kritiken var till exempel bristen på skriftlig dokumentation av utredarnas egna analyser. Den biten verkade inte ha hörsammats när Borgnäs intervjuade överåklagaren Agneta Blidberg på 00-talet.

Borgnäs redogjorde för övrigt i något av sina program för ett antal märkligheter i granskningskommissionens betänkande. Det rörde sig om rätt uppseendeväckande motstridigheter. Nu minns jag inte exakt vad det handlade om, men han förde i det programmet fram hypotesen att det kan ha funnits motstridiga viljor inom kommissionsgruppen. Samtliga i gruppen, inte minst ordföranden Lars Eric Ericsson, tycktes då ovilliga att bemöta Borgnäs frågeställningar. På senare tid har Inga-Britt Ahlenius som bekant uttalat sig i flera sammanhang.
Citera
2013-06-19, 23:16
Medlem
bartrams avatar
GRK fick inte själva rota i Säpos arkiv. Beträffande "militärspåret" fick man nöja sig med den utredning som militära undtjänsten gjorde 1986 om sitt eget fögderi
Snacka om att vara stympad!
Citera
2013-06-20, 00:04
Medlem
p.norths avatar
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden,men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dej snarast i förbindelse med Enskedemannen”.

Så stog det i det vykortet som hittades hos CGÖ.
Intialerna T.F som jag har läst nånstans skulle vara Tore Forsberg men jag tänkte på en annan, Tomas Flyckt.

Östling och Grundborg lärde känna varandra när de var officerare vid P1 i Enköping på 70-talet.

http://img365.imageshack.us/img365/9971/flyktengj2.jpg
Citera
2013-06-20, 00:20
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är mannen längst till höger Sonny Björk?

Har bara sett nutida bilder på Sonny, men det skulle kunna vara!
Citera
2013-06-20, 04:05
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
”men jag tänkte på en annan, Tomas Flyckt.

Smart,
har inte sett detta innan...

Läste förhören igen... iskalle "Kalle" är ju faktiskt lite skakad när vykortet kommer på tal...
Citera
2013-06-20, 08:18
Bannlyst
Citat:
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden,men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dej snarast i förbindelse med Enskedemannen”.

Intialerna T.F som jag har läst nånstans skulle vara Tore Forsberg men jag tänkte på en annan, Tomas Flyckt.

Östling och Grundborg lärde känna varandra när de var officerare vid P1 i Enköping på 70-talet.

Va? Var står det T.F.?
Citera
2013-06-20, 09:40
Medlem
nattekniks avatar
Citat:

Vart menar du med intialerna TF...vart skulle de förekomma ?

Ang. Vykortet, så kan jag ladda upp en bild på framsida och baksida på vykortet nästa vecka om någon har intresse av det.
Citera
2013-06-20, 09:53
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Va? Var står det T.F.?

Ja, det vore intressant att veta.. och jag råder att vara extra kritisk till de källor som uppges..
Misstänker att det inte är en slump att villospår läggs ut direkt efter att det börjat diskuterats lite om den spännande polisman G, som vissa andra är märkligt tysta om.
Citera
2013-06-20, 09:53
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Vart menar du med intialerna TF...vart skulle de förekomma ?

Ang. Vykortet, så kan jag ladda upp en bild på framsida och baksida på vykortet nästa vecka om någon har intresse av det.

Vore kul, även om det förmodligen är kuriosa
Citera
2013-06-20, 10:00
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Vore kul, även om det förmodligen är kuriosa
Ja, det är mest kuriosa, men man får lite mer förståelse att det ev. kan vara ett skämt, som östling påstod i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in