Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Jag är inte beredd att göra samma definition som SJ har när de presenterar statistiken för hur väl trafiken gått i tid, då de delar upp i "försenade" och "inställda". Jag har hört talas om "förseningar orsakade av inställda tåg/bussar", för du blir försenad pga inställd trafik. Eller menar du att du inte blir försenad om bussen är inställd pga strejk?
Jag är helt säker på att utläsningen ändå ska vara att inställt är en anledning till att du blir försenad, precis som att bussen inte går i tid pga långa köer i trafiken.
Frågan är alltså om nyckelordet "förseningar" syftar på att kunden blir försenad dit han vill komma eller om det syftar på att själva tåget/bussen som kunden vill använda blir försenad. Vi får titta på andra delar av avtalet för att avgöra vad de menar då:
Å ena sidan skriver de följande: "SL:s ansvar för förseningar, inställda resor och följder därav begränsar sig till följande resegaranti.", där de delar upp det i förseningar och inställningar, vilket antyder att man skall tolka deras ord utifrån huruvida själva SL är försenat/inställt och inte huruvida det är kunden som blir försenad eller inte.
Men å andra sidan skriver de följande:
"när Resenärer riskerar att komma mer än 20 minuter för sent på grund av störningar i trafiken"
där jag tolkar det som att de antyder att det är huruvida kunden är försenad eller inte som är det avgörande, och inte huruvida tåget/bussen är försenat.
Hmm, jag tycker att deras villkor är otydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
edit: För att läsa på vad som står på SL: s hemsida:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Stora-delar-av-busstrafiken-installd-pa-grund-av-strejk-/
"Resegarantin gäller inte om det är strejk."
Det må vara vad SL vill/tror står i deras villkor, men det är ju inte nödvändigtvis säkert att de har rätt för det.