2013-06-19, 16:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Hmm, jag tycker fortfarande att deras villkor är otydliga. Var står det specifikt att det är just den tolkningen som är den ämnade? Hur gör domstolar allmänt i sådana här fall med otydliga villkor? Om resenären kan göra det troligt att den gjorde samma tolkning av villkoren som jag, kan resenären vinna i domstol då oavsett vad SL ämnar med sina villkor?
Domstolen gör en egen tolkning av vad man kan uttolka ur avtalet... Det lät virrigt... Domstolen gör ett facit till vad man kan tolka ur detta avtal, och det är den tolkningen som gäller. Om resenären gjort en annan tolkning förlorardenne, om resenären och domstolen tolkar lika så "vinner" resenären.
Citera
2013-06-19, 18:25
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Domstolen gör en egen tolkning av vad man kan uttolka ur avtalet... Det lät virrigt... Domstolen gör ett facit till vad man kan tolka ur detta avtal, och det är den tolkningen som gäller. Om resenären gjort en annan tolkning förlorardenne, om resenären och domstolen tolkar lika så "vinner" resenären.

Vad händer då om domstolen anser att det inte går att göra en helt säker tolkning? Går de då på vad SL ämnade skriva, vad resenären trodde, eller händer någonting annat?

Hur tror du att en domstol skulle tolka det aktuella avtalet om TS väljer att driva fallet? Själv ser jag det som en självklarhet att förseningar syftar på om tåget är försenat, inte om resenären blir försenad, just eftersom tjänsten som SL säljer är just tågresor. De borde ju rimligtvis beskriva sina tjänster i avtalet och inte vilka konsekvenser som deras tjänster kan få, tycker jag. Ni andra verkar dock tycka att den motsatta tolkningen är den självklara.
Citera
2013-06-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Sötnos, det är fortfarande skillnad på att allt är uttaget och en strejk där de riktar in sig för att orsaka så stort problem hos arbetsgivaren med så få uttagna som möjligt.

Och gulleplutt, att strejka är att skapa obehag för arbetsgivaren som kommer mista intäkter och dels kommer samhället få eget obehag. Det faller liksom in i definitionen av strejk, att vägra arbeta, och att denna vägran ger konsekvenser som löper ut som är jobbiga.

Det blir en kännbar strejk som rör många, men strejker är sällan sånt som skapar skäl till att godkänna reklamationer hos företagen, inte heller lockouter.

Problemet med SL är ju att de inte förlorar speciellt mycket då de ej är ersättningsskyldiga mot personer med månadskort. För att det ska bli lite fart på dem så borde de vara tvungna att återbetala till sina kunder, typ om 2/3 av trafiken inte fungerar under 4 dagar så får de ersätta de kunder med giltiga periodkort med 2/3 av priset under de 4 dagarna.

Såg att det blev lite rörigt, hoppas att det går att förstå ändå.
Citera
2013-06-24, 16:56
Medlem
allvarligt? vad tror du att ditt månadskort skulle kosta om SL skulle ersätta halva stockholms förlorade arbetsinkomst och taxiresor så fort kommunal får för sig att strejka?

att de ersätter en del av biljettpriset vid omfattande störningarn händer väl dock iof, minns att min kompis fick tillbaka ett månadskort efter bussproblemen i täby i vintras. Men sånt går de ju såklart alltid ut med först när problemet löst sig så man vet hur allvarligt det blev
Citera
2013-06-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Hur pass svårt skulle det vara för MTR eller Arriva att säga upp personal som strejkar? Är det över huvudtaget rimligt. Vad jag förstår det som så saknar många av de anställda fast anställning?
Rätten att strejka är grundlagsskyddad:

Citat:
14 § En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal. Lag (2010:1408).
Citera
2013-06-24, 23:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Rätten att strejka är grundlagsskyddad:
och facken följer avtalen som finns genom att varsla vilka det gäller i en viss tid innan strejken bryter ut, och genom att faktiskt vara nåbara för de medlare som måste kopplas in (enligt avtalen). Det är också därför som i princip alla kollektivavtal innehåller en klausul om att fredsplikt råder under hela avtalets löptid. Det betyder i praktiken att så länge som avtalet gäller, och alla är i princip tidsbestämda, så kommer inte facket strejka. Det brukar dock finnas ett paragraf till om att sympatiåtgärder med andra förbund som strejkar är tillåtet, för att exempelvis en hel arbetsplats ska kunna gå ut i strejk för att visa stöd om exempelvis någon mindre liten grupp har eget fack.
Citera
2013-08-23, 15:23
Medlem
meganegerdases avatar
Halka in på denna tråden och vill ge lite klarhet i det hela, ett begrepp som ej nämnts trots att vi är i juridikforumet, Force Majeure... Strejk ingår i Force Majeure, och således upphör alla företagets skyldigheter.
Citera
2014-06-18, 21:31
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Halka in på denna tråden och vill ge lite klarhet i det hela, ett begrepp som ej nämnts trots att vi är i juridikforumet, Force Majeure... Strejk ingår i Force Majeure, och således upphör alla företagets skyldigheter.

Inte där det gäller järnvägstrafik, där har EU-domstolen kommat fram till att Force Majeure inte är skäligt villkor.

De som redan har köpt en tågbiljett innan strejken löser ut, har rätt till 25 % vid försening 60-119 min, 50 % vid 120+ min.

Vid buss, spårvagn och tunnelbana, så kan det nog vara så att SL:s avtal gäller, (under förutsättning att man inte köpt resplus, för där ansvarar alltid säljande bolag oavsett vem som driver trafiken med villkoren för resplus).
Senast redigerad av miikos 2014-06-18 kl. 21:39.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in