2013-06-18, 13:53
Medlem
Kan någon vänlig själ förklara för mig?
Citera
2013-06-18, 14:00
Medlem
tattoo66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzibit2012
Kan någon vänlig själ förklara för mig?

Ritalin används främst för barn och ungdomar. Concerta för vuxna. Lär dig att leva med adhd istället om du hittills har klarat dig.
Citera
2013-06-18, 14:06
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Jag tror inte att skillnaden är annan än att dessa två läkemedel har lite olika doseringar. Ritalin tenderar att vara doserat i jämna tiotals mg, medan Concerta har andra doseringar. Sedan tror jag att det är olika företag som gör respektive mediciner, om man bortser från importerade versioner. Ritalin är också vanligare i USA, exempelvis. Båda innehåller dock självklart metylfenidat som aktiv substans.
Citera
2013-06-18, 17:52
Medlem
Nakishs avatar
Talarna ovan har rätt, det finns vissa saker som tyder på att dem två har olika verkan på olika typer av personer dock. Personligen gillar jag ritalin mer men det kanske bara är något man inbillat sig?
Citera
2013-06-18, 18:04
Medlem
Raventears avatar
Skillnaden ligger i hur metylfenidatet frisätts, i vilken takt det gör det och vilka andra tillsatser de innehåller. T.ex. innehåller concerta laktos, medan ritalin depot innehåller sackaros.
Citera
2013-06-19, 10:33
Medlem
Skillnaden är att concerta är en depottablett dvs den utsöndrar sin dos under längre tid. Menad att ta en dos som kan hålla i under många timmar. Ritalin går ut direkt i blodet och kräver ofta att man tar den var tredje, var fjärde timma, beroede på metabolism.
Tidigare fick de flesta börja med Ritalin för att se hur de fungerade på den typen av centralstimulerande... för att sedan gå över till concerta. I och med att många har svårt att ta sin medicin i tid
Dessvärre med concerta är att den kan ge bieffekter, som tics mm. Har man ADHD brukar man ofta ha en komorbitet med andra relaterade neuropsykiatriska funktionshinder... såsom autism, aspergers, tourettes m.fl.

Själv föredrog jag Ritalin, då jag kunde dosera lite hur jag ville och efter vad jag hade på agendan. Lärde mig snabbt hur den fungerade på mig. Concertan är förvisso bra, man får en jämn medicinering under dygnet, men för min del triggade den andra diagnoser.
Citera
2013-06-19, 17:14
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkan1
Skillnaden är att [...]

Nja. Ritalin finns både som direktverkande och depotkapslar.

Alla ADHD-mediciner har en viss del av preparatet direktverkande, även depotvarianterna.
Vissa mer, andra mindre. Ritalin depot har större del av dosen dirketverkande än concerta, t.ex.
Vill minnas att 50% av innehållet i Ritalin depotkapslarna frisätts akut, medan Concerta frisätter 22% akut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in