2013-06-18, 13:21
Bannlyst
Det är så här att alla spelare har ett marknadsvärde. Sedan finns det olika ligor med olika ekonomiska förutsättningar. Exempelvis en toppspelare kan tjäna väldigt mycket mer pengar i NHL, KHL osv.

Så om en toppspelare i NHL vill till Europa så kan han inte kräva NHL-lön men han kan kräva att han får om han går till Elitserien (SHL) det som motsvarar en topplön i den serien.

En dåre skulle alltså kunna säga att Davidsson och Petrasek var jättebilliga för HV71 för i KHL hade de två tjänat så mycket mer med pengar.

Fast det stämmer inte och det är fel att säga så för i elitserien efter de ekonomiska förutsättningar som gäller här så för de både en svensk marknadsmässig lön.

När det gäller marknadsmässiga löner så kan det bli så att en spelare kanske nöjer sig med 95% eller att en klubb av olika anledning kan tänka sig att betala ut 105%.

Vi kan ta Petrasek han lär blivit erbjuden kontrakt i Växjö som antagligen var bättre än vad HV71 erbjud. Jag har svårt att tro att HV71 kom med ett skambud utan relativt nära hans marknadsvärde men ändå sämre än det Växjö erbjud men för Petrasek var väl staden Jönköpng, släkt, vänner och bekanta mer värt än de där extraprocenten Växjö kunde erbjuda i pengar.

Däremot så finns det ju inte att en ishockeyspelare kan gå under sitt marknadsvärde hur mycket som helst. Varför? Jo, dels spelarfacket hade blivit galna men också att en hockeyspelare kan inte bara ha ett hjärta för sin klubb utan måste ha solidaritet med alla andra spelare.

Om vi tar Petrasek så naturligtvis så vet han vilket slit det är att bli bra hockeyspelare, han vet om hur talanger i unga år får karriären förstörd pågrund av skador, han vet att karriären är kort och att när den är över så kommer inte de pengar man spelat ihop räcka till ett helt liv.

Jag har väldigt svårt att tro en sån som Petrasek skulle vara så osolidarisk mot de andra att han skulle spela gratis och på så sätt konkurera ut någon annan från en plats i elitserien.

Och jag kan inte tro att TJ, Krog, Holloway osv skulle ha svartfots inställning till sina kollegor i idrottsvärlden.

I MoDo hade man ju Timander som ju lämnade klubben för att lönen skulle sänkas för mycket. Vet du vad jag tror? Jag tror Timander skiter i pengar för med hans karriär så lär det finnas pengar i trunken. Jag tror han skippade MoDo för att han tyckte det skulle vara jävligt osolidariskt mot alla andra som hade just hans marknadsvärde att spela för de summor MoDo kunde erbjuda.

Fast visst kan det vara så att TJ är intresserad av MoDo av olika orsaker och det var därför han gick dit och kanske han bara fick 96% i lön på sitt svenska marknadsvärde och jämför man den lönen mot vad han kunnat få i KHL så var det ju väldigt billigt för MoDo.

Men att tro att TJ skulle vara osolidarisk mot alla andra hockeyspelare i Sverige, det är ju naivt och spelarfacket att ylat högt om det kom fram.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-06-18 kl. 13:26.
2013-06-18, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naddet
Varför skulle HV71 inte kunna värva en till transatlant, du vet väl att man får ha hur många man vill i laget från och med denna säsong?

Du sitter ju och hittar på massa saker, jag har inte sagt att "varenda jävel" spelar gratis i Modo, det enda jag har sagt är att Hensick väljer att offra en del av den lön han hade kunnat tjäna på annat håll, för att istället få spela i Modo, med spelare han lirat med förut, t.ex.

1. Självklart kan HV71 ta in fler transatlanter. Jag hoppas det inte blir så men det kan man aldrig veta. Fast jag vill helst att HV71 håller en så lokal eller åtminstone svensk prägel som bara möjligt är. Jag skulle känna lite illa för en "drömförstakedja" med Haydar, Sterling och Krog skulle vara för utländskt för just min smak.

Fast hur som i och med att Sterling blev klar så väldigt tidigt så tror jag det finns skäl att tro att HV71 haft honom högt på önskelistan, kanske det haft kontakt med honom tidigare? Tur har HV71 haft där tror jag och vore det inte en spelare högt på önskelistan så tror jag inte det blivit klart så tidigt. Utöver det så har ju också HV71 en budget som jag tror gör att man inte haft råd med både Sterling och TJ.

Det tog lite längre tid för TJ att bli klar för MoDo än Sterling för HV71 och det kan jag tycka borde bero på att TJ även funderat och hört sig för med andra alternatin.

2. MoDo det är ju klubbens signum att påstå att en massa "trotjännare" spelar gratis bl.a. påstår man och hävdar att Näslund, Steen och Forsberg skulle ha spelat gratis, men fan trot när man ser till boksluten!

Märkligt är det iaf att en klubb med sämre lönebudget än HV71 och likt HV71 rycker i varje kvart gör sämre slutresultat än HV71. Vart går MoDo:s pengar om inte till lön?
2013-06-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
1. Självklart kan HV71 ta in fler transatlanter. Jag hoppas det inte blir så men det kan man aldrig veta. Fast jag vill helst att HV71 håller en så lokal eller åtminstone svensk prägel som bara möjligt är. Jag skulle känna lite illa för en "drömförstakedja" med Haydar, Sterling och Krog skulle vara för utländskt för just min smak.

Fast hur som i och med att Sterling blev klar så väldigt tidigt så tror jag det finns skäl att tro att HV71 haft honom högt på önskelistan, kanske det haft kontakt med honom tidigare? Tur har HV71 haft där tror jag och vore det inte en spelare högt på önskelistan så tror jag inte det blivit klart så tidigt. Utöver det så har ju också HV71 en budget som jag tror gör att man inte haft råd med både Sterling och TJ.

Det tog lite längre tid för TJ att bli klar för MoDo än Sterling för HV71 och det kan jag tycka borde bero på att TJ även funderat och hört sig för med andra alternatin.

2. MoDo det är ju klubbens signum att påstå att en massa "trotjännare" spelar gratis bl.a. påstår man och hävdar att Näslund, Steen och Forsberg skulle ha spelat gratis, men fan trot när man ser till boksluten!

Märkligt är det iaf att en klubb med sämre lönebudget än HV71 och likt HV71 rycker i varje kvart gör sämre slutresultat än HV71. Vart går MoDo:s pengar om inte till lön?

Jag har svårt att se att Näslund, Forsberg & Steen, alla som tjänat mängder med pengar skulle ta ut en stor lön av sin moderklubb. Svartvadet, Timander, Salomonsson (?) möjligen fler också, avstod ju lön för ett par år sedan, vilket såklart inte är något de ska behöva göra, men ändå beundransvärt.

Att sedan en inkompetent ledning har misskött klubben i flera år är ju skälet till att man gått minus, och fortsätter göra det.

Sedan förklarade jag för dig att det handlar om intäkter också, inte bara utgifter. Om Modo budgeterat för 6000 varje match, men det i snitt bara kommer 5800, då är det väl inte särskilt konstigt att det blir minus i resultatet.
2013-06-18, 15:03
Bannlyst
Citat:
Jag har svårt att se att Näslund, Forsberg & Steen, alla som tjänat mängder med pengar skulle ta ut en stor lön av sin moderklubb. Svartvadet, Timander, Salomonsson (?) möjligen fler också, avstod ju lön för ett par år sedan, vilket såklart inte är något de ska behöva göra, men ändå beundransvärt.

1. Ibland händer ju sådana nödlösningar att spelar avstår lön om klubben hamnar i total kris. Dock handlar ju inte det om flera års löner osv. Ibland som i ett av Mif:s alla fall så går lösning ut på att den lön man avstått skall betalas ut senare, tyvärr så rövknullade Mif sina spelar och gav fan i att leva upp till sina löften.

Hur MoDo:s lösning såg ut vet jag inte men hur som det blev ju aldrig något gnäll efteråt hos spelarna så där har man väl levt upp till det man kommit överens om. GOTT SÅ OCH HEDER ÅT MODO OCH DESS SPELARE FÖR DET!

Hur som är det ju bara en tillfällig nödlösning som inte på sikt kommer påverka löneutvecklingen, så där är inget att säga något om solidaritet mot spelarfack och kollegor i andra klubbar osv. Tvärtom måste man även ha solidaritet med sin klubb när klubben har det svårt.

2. Jag tror att både Näslund, Steen och Forsberg fått löner. Jag tror nämligen också de känner stor lojalitet, respekt och soldaritet för sina yrkeskollegor. Jag tror bara det är någon slags underlig image-grej MoDo vill bygga upp när de säger att folk spelar gratis.

Näslund, Steen och Forsberg borde känna till baksidorna av proofshockeyn där folk blir skadade, där de idrottsmän som inte blir stjärnor inte tjänar så jävla bra med pengar osv och jag tror inte Näslund, Steen och Forsberg har minsta intresse att ta brödet ur dessa kollegors mun genom att lönedumpa marknaden.
2013-06-18, 15:14
Medlem
Citat:
1. Ibland händer ju sådana nödlösningar att spelar avstår lön om klubben hamnar i total kris. Dock handlar ju inte det om flera års löner osv. Ibland som i ett av Mif:s alla fall så går lösning ut på att den lön man avstått skall betalas ut senare, tyvärr så rövknullade Mif sina spelar och gav fan i att leva upp till sina löften.

Hur MoDo:s lösning såg ut vet jag inte men hur som det blev ju aldrig något gnäll efteråt hos spelarna så där har man väl levt upp till det man kommit överens om. GOTT SÅ OCH HEDER ÅT MODO OCH DESS SPELARE FÖR DET!

Hur som är det ju bara en tillfällig nödlösning som inte på sikt kommer påverka löneutvecklingen, så där är inget att säga något om solidaritet mot spelarfack och kollegor i andra klubbar osv. Tvärtom måste man även ha solidaritet med sin klubb när klubben har det svårt.

2. Jag tror att både Näslund, Steen och Forsberg fått löner. Jag tror nämligen också de känner stor lojalitet, respekt och soldaritet för sina yrkeskollegor. Jag tror bara det är någon slags underlig image-grej MoDo vill bygga upp när de säger att folk spelar gratis.

Näslund, Steen och Forsberg borde känna till baksidorna av proofshockeyn där folk blir skadade, där de idrottsmän som inte blir stjärnor inte tjänar så jävla bra med pengar osv och jag tror inte Näslund, Steen och Forsberg har minsta intresse att ta brödet ur dessa kollegors mun genom att lönedumpa marknaden.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att det skulle påverka övriga spelare negativt om Peter & Markus inte tog ut någon lön när de spelade tillsammans i Modo för några år sedan?

Varför skulle man gå ut i tidningen och säga att man spelar gratis om man inte gjort det?
Det är ju inte direkt så att de behöver publicitet på något sätt.
2013-06-18, 15:47
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det skulle påverka övriga spelare negativt om Peter & Markus inte tog ut någon lön när de spelade tillsammans i Modo för några år sedan?

Varför skulle man gå ut i tidningen och säga att man spelar gratis om man inte gjort det?
HV71 hade en spelare som hette David "Tuppen" Fredriksson en bra kille han blev draftad 2004 till St. Louis Blues.

Han var med om att vinna guld 2004 och 2008. År 2009 skedde en olycka under matchuppvärmningen där Liket råkade trampa med sin skridskoskena på Tuppens hand. Först trodde man att Tuppen aldrig skulle komma tillbaka men han gjorde det men det blev aldrig riktigt fart på karriären.

Hur som Tuppen var aldrig någon större stjärna, tjänade inte de där stora summorna men han har offrat lika mycket för hockeyn som Petrasek, Davidsson, Forsberg kämpat lika mycket för som dom för att bli bra.

Hade han alrig råkat ut för den skadan hade han antagligen kunnat tjäna lite mer med pengar, troligen så skulle han efter karriären blivit tvungen att börja jobba med något annat.

Poängen är att det kan hända vem som helst, när som helst, de flesta blir aldrig stjärnor, kanske tjänar 40-50 tusen eller mindre per månad.

Kommer det en kille vars marknadsvärde är 300 tusen i månaden och börjar spela gratis betyder det ju att en sån som Tuppen inte längre har plats i laget. Dvs han blir arbetslös måste gå någon annanstans. Vad händer om det någon annanstans också dyker upp en kille som spelar långt under sitt marknadsvärde.

Tror du verkligen att idrottsmän tycker en sån grej skulle kännas okey? Tror du verkligen att idrottsmän skulle acceptera sånt och faktiskt på sikt tror du verkligen att det skulle gagna idrotten på sikt om spelare gick med på den sortens lönedumpning. Tror du folk hade offrat all tid och kraft tagit alla risker som finns för skador som krävs för bli hockeyspelare på hög nivå?

Tror du TJ skulle tycke det vore okey med sådan lönedumpning?
Senast redigerad av Skogsrök 2013-06-18 kl. 15:50.
2013-06-18, 15:57
Medlem
Citat:
HV71 hade en spelare som hette David "Tuppen" Fredriksson en bra kille han blev draftad 2004 till St. Louis Blues.

Han var med om att vinna guld 2004 och 2008. År 2009 skedde en olycka under matchuppvärmningen där Liket råkade trampa med sin skridskoskena på Tuppens hand. Först trodde man att Tuppen aldrig skulle komma tillbaka men han gjorde det men det blev aldrig riktigt fart på karriären.

Hur som Tuppen var aldrig någon större stjärna, tjänade inte de där stora summorna men han har offrat lika mycket för hockeyn som Petrasek, Davidsson, Forsberg kämpat lika mycket för som dom för att bli bra.

Hade han alrig råkat ut för den skadan hade han antagligen kunnat tjäna lite mer med pengar, troligen så skulle han efter karriären blivit tvungen att börja jobba med något annat.

Poängen är att det kan hända vem som helst, när som helst, de flesta blir aldrig stjärnor, kanske tjänar 40-50 tusen eller mindre per månad.

Kommer det en kille vars marknadsvärde är 300 tusen i månaden och börjar spela gratis betyder det ju att en sån som Tuppen inte längre har plats i laget. Dvs han blir arbetslös måste gå någon annanstans. Vad händer om det någon annanstans också dyker upp en kille som spelar långt under sitt marknadsvärde.

Tror du verkligen att idrottsmän tycker en sån grej skulle kännas okey? Tror du verkligen att idrottsmän skulle acceptera sånt och faktiskt på sikt tror du verkligen att det skulle gagna idrotten på sikt om spelare gick med på den sortens lönedumpning. Tror du folk hade offrat all tid och kraft tagit alla risker som finns för skador som krävs för bli hockeyspelare på hög nivå?

Tror du TJ skulle tycke det vore okey med sådan lönedumpning?

Nej, såklart är det inte okej om det sker kontinuerligt i varje klubb.
Men nu pratar vi om två spelare som uppenbarligen spelade gratis under en kortare period.
Oavsett om de hade tagit ut lön, så är det ändå två stycken som måste flytta på sig.
Förmodligen rörde det sig om juniorer.

Än om Hensick hade avstått 150 000:- så drabbar det ju inte spelarna som redan är kontrakterade, det innebär bara att Modo får pengar till att värva någon bättre / mer pengar i kassan.
2013-06-18, 16:18
Bannlyst
Jag tror att Näslund, Steen och Forsberg fått lön men jag tror också att åtminstone Näslund och Forsberg givit mer pengar åt MoDo än vad de har fått betalt (trots allt dom två har väldigt mycket att tacka MoDo för).

Jag tror verkligen att de håller på principen att få marknadslön och det inte för att pengar spelar roll för just dom, men att de är jävligt medvetna om allt slit, allt man måste offra osv för att bli bra i hockey, alla skaderisker, och de flesta om man slår ut det totalt inte kommer tjäna så bra.

Jag tror verkligen att de är lojala mot alla sina kollegor om de så spelar i den egna klubben, eller andra klubben.

Om man tar en sådan som Dick Tärnström så har han ställt jävligt mycket på AIK, han hade kunnat tjäna väldigt mycket mer pengar någon annanstans men jag tror nog att Tärnström varit noga med att få de marknadsmässiga löner som gälla för toppspelare i allsvenska och ettan.

Jag tror nämligen att Tärnström respekterar alla de lirare som spelar i de divisionerna som att han älskar sitt AIK.

Jag tror det vore otänkbart för Davidsson i respekt för sina kollegor att spela för lägre summor i HV71 men jag tror också att han kunnat tjäna mer någon annanstans men hjärtat hans gjorde att det blev HV71.

Så tror jag.
2013-06-18, 18:08
Bannlyst
Citat:

Sedan tror inte jag att det svenska marknadsvärdet på de två var så särskilt högt som folk tror det var när de come-backade.

Näslund hade ju lagt skrillorna på hyllan och behövde först träna upp flåset och sånt, Forsbergs skadehistorik lär ju ha sänkt hans värde rejält.

De två hade lika gärna kunnat totalfloppat, nu gjorde dom ju inte det, men det hade man inte kunnat veta på förhand. Det var en chansning att ta in de två, en chansning som gick hem.

Chansningar har nog inte så högt marknadsvärde i elitserien och jag tror att den ersättning de fick i förhållande till nhl-lönecheckarna i princip var som att spela gratis, och jag tror att i deras sluttaxeringar från det året finns betydligt mycket större inkomstposter från andra håll än det som kom från MoDo.
2013-06-18, 19:19
Medlem
siryessirs avatar
http://shl.se/artikel/38270/

Cumiskey till NHL.
2013-06-18, 19:37
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
http://shl.se/artikel/38270/

Cumiskey till NHL.

Han gick inte till Anaheim før pengarna utan før att han hørt mycket bra om klubben.
2013-06-18, 19:40
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Han gick inte till Anaheim før pengarna utan før att han hørt mycket bra om klubben.
Nu ljuger du, hade han valt klubb efter hur bra rykte den har så hade han såklart stannat i MODO. Vilket jag också hört att han ville (erbjöd sig till och med att gå ner i lön). Men det var agenten som tvingade honom att byta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in