2013-06-18, 15:47
Medlem
chilipreppers avatar
Enligt SL kan jag inte reklamera mitt kort jag köpt. Jag kommer att nekas ersättning skriver de. Jag undrar hur ARN ställer sig till det.
Citera
2013-06-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Enligt SL kan jag inte reklamera mitt kort jag köpt. Jag kommer att nekas ersättning skriver de.

Gör en anmälan till ARN eller fråga dem. Du får ju inte det du betalar för då både bussar och tåg är inställda.
Citera
2013-06-18, 16:00
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Gör en anmälan till ARN eller fråga dem. Du får ju inte det du betalar för då både bussar och tåg är inställda.

Ja, när jag frågade SL hur ARN ställde sig till deras åsikt angående en reklamation så fick jag svaret ; Hur menar du nu? ARN som i Arlanda?

Inga stjärnor, personalen på SLs kundtjänst
Citera
2013-06-18, 16:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ja, när jag frågade SL hur ARN ställde sig till deras åsikt angående en reklamation så fick jag svaret ; Hur menar du nu? ARN som i Arlanda?

Inga stjärnor, personalen på SLs kundtjänst
Gulligt, men du förtydligade väll att det rörde sig om Allmänna ReklamationsNämden?
Citera
2013-06-18, 16:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Fast nu är det inte så att Stockholm står inför en generalstrejk i kollektivtrafiken. 2/3 av tunnelbanelinjerna samt exempelvis roslagsbanan kommer gå, och det finns fler bussgarage än de 3 som varslats om. Kommunen där jag växte upp har ett eget bussgarage, och de bussarna står helt utanför strejken.
Citera
2013-06-18, 16:09
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Gå, cykla, hyr en bil, ta en taxi?

Det tar mig 90 minuter till min arbetsplats kollektivt, ungefär. Taxi känns lite dyrt. Har inget körkort. Dessutom jobbar jag i stan där parkeringen kostar 30kr/timmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Gulligt, men du förtydligade väll att det rörde sig om Allmänna ReklamationsNämden?

Självfallet. Mer skrämmande än gulligt haha.
Citera
2013-06-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fast nu är det inte så att Stockholm står inför en generalstrejk i kollektivtrafiken. 2/3 av tunnelbanelinjerna samt exempelvis roslagsbanan kommer gå, och det finns fler bussgarage än de 3 som varslats om. Kommunen där jag växte upp har ett eget bussgarage, och de bussarna står helt utanför strejken.

Lille vän, både pendeltågen och röda linjen är helt inställd. Det betyder att hela sthlm står stilla. Alla stomlinjer som Arriva och busslink kör kommer att ställas in. Ja det blir istort sätt en generalstrejk.

De som bor på mer delikata ställen i sthlm med bara en eller två bussar, eller bara en tåglinje kommer att råka illa ut. Dessa får inte tjänsten de har betalat för.

Men nu kommer detta inte att ske då Kommunal och gänget inte kommer att våga strejka.

Spårbunden trafik som tas ut i strejk från den 20 juni klockan 03.00Linje Påverkas
Tunnelbanan Röd linje Helt inställd
Pendeltågen, alla linjer Helt inställda
Nockebybanan Helt inställd
Saltsjöbanan Helt inställd
Tvärbanan Helt inställ
Citera
2013-06-18, 16:13
Medlem
Citat:
Det tar mig 90 minuter till min arbetsplats kollektivt, ungefär. Taxi känns lite dyrt. Har inget körkort. Dessutom jobbar jag i stan där parkeringen kostar 30kr/timmen.

Självfallet. Mer skrämmande än gulligt haha.

SE det positiva med att du inte behöver trängas med en fårskock på T-centralen varje morgon
Citera
2013-06-18, 16:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
ARN ger inga besked om hur det ligger till.
Du måste anmäla för att få besked.

Citat:
Vi kan inte heller besvara frågor av typen "Får ett företag verkligen göra så här?" eller "Det har varit flera fel på den vara jag köpt. Har jag rätt att häva köpet?" Vi kan bara ta ställning till vad som är rätt eller fel i en viss situation i samband med att vi avgör en anmäld tvist. För att vi ska kunna göra ett sådant ställningstagande måste båda parter i tvisten ha fått möjlighet att yttra sig och ge sin syn på saken.
Citera
2013-06-18, 16:18
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Nej, för SL skiter fullständigt i om du inte kan ta dig till jobbet. För SL är det bara pengar som gäller även fast politikerna har beslutat att hela sthlm ska åka kollektivt.

Dock kommer det inte att bli något av det här då Kommunal och SEKO kommer att lägga sig framför tåget och krossas av samhällspressen att hela staden kommer att stå still. SL och dess entreprenörer kommer inte att vika sig det minsta och MTR kommer att få fortsätta behandla sina anställda som boskap. Stackarna får ju inte ens 1 minuts toapaus, än mindre 30 minuters lunchrast!

Det finns dessutom en anledning till varför alla bloggar av MTR- anställda har slutat att blogga sent 2011. MTR gillar inte att anställda bloggar om MTRs förehavanden och arbetsmiljö.

Ta ett djupt andetag och läs vad jag skrev igen. Jag pratar om avdragsgill skatt. Alltså något du redovisar i din deklaration. Min tanke är att man bör kunna redovisa utgiften för taxi som en resa i arbetet. Men är dock tveksam till hur reglerna ser ut för det.

Det har alltså inget med SL att göra mer än att man är tvingad att söka andra transportvägar för att nå sin arbetsplats.
Citera
2013-06-18, 16:20
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
SE det positiva med att du inte behöver trängas med en fårskock på T-centralen varje morgon

Tack, får försöka tänka så. Nu har jag dock tur så jag har precis fått veta att jag kan bo hos en kollega till fredag men då funderar man ju på hur man ska komma hem till midsommar. Ja, det blir en del planering kring detta, helt klart.

Som sagt så är jag väldigt trött på SL och MTR. De behandlar sina anställda samt resenärer som skit.
Citera
2013-06-18, 16:20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Lille vän, både pendeltågen och röda linjen är helt inställd. Det betyder att hela sthlm står stilla. Alla stomlinjer som Arriva och busslink kör kommer att ställas in. Ja det blir istort sätt en generalstrejk.

De som bor på mer delikata ställen i sthlm med bara en eller två bussar, eller bara en tåglinje kommer att råka illa ut. Dessa får inte tjänsten de har betalat för.

Men nu kommer detta inte att ske då Kommunal och gänget inte kommer att våga strejka.

Spårbunden trafik som tas ut i strejk från den 20 juni klockan 03.00Linje Påverkas
Tunnelbanan Röd linje Helt inställd
Pendeltågen, alla linjer Helt inställda
Nockebybanan Helt inställd
Saltsjöbanan Helt inställd
Tvärbanan Helt inställ
Sötnos, det är fortfarande skillnad på att allt är uttaget och en strejk där de riktar in sig för att orsaka så stort problem hos arbetsgivaren med så få uttagna som möjligt.

Och gulleplutt, att strejka är att skapa obehag för arbetsgivaren som kommer mista intäkter och dels kommer samhället få eget obehag. Det faller liksom in i definitionen av strejk, att vägra arbeta, och att denna vägran ger konsekvenser som löper ut som är jobbiga.

Det blir en kännbar strejk som rör många, men strejker är sällan sånt som skapar skäl till att godkänna reklamationer hos företagen, inte heller lockouter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in