2013-06-18, 14:57
Medlem
chilipreppers avatar
SL går ut i strejk och första etappen startar inatt 00:00.

Andra etappen startar torsdag 130620 03:00.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Strejkvarsel-mot-kollektivtrafiken-i-Stockholm/

Jag kommer alltså inte att kunna ta mig till mitt arbete dessa tre dagar och SL betalar ingen som helst ersättning för detta, trots att resenärer köpt SL kort.

Jag undrar om någon vet något kryphål någonstans som kan bidra till någon slags ersättning?
Citera
2013-06-18, 15:01
Medlem
dabros avatar
Det är inte SL som går ut i strejk utan medarbetare ÅT SL iomed att facket Kommunal valt strejk för att lönerna m.m är dåliga.

Så nej, det finns inga kryphål.
Citera
2013-06-18, 15:03
Medlem
chilipreppers avatar
Hm, jag missar i varje fall tre dagars arbete och lön f.r.o.m imorgon. Har frågat SL vem man kan vända sig till angående dessa frågor, svaret är "du kommer inte få ersättning". Inte mer än så. Jag har ju betalt för mitt kort, ska jag inte få det jag betalar för. Lite så känner jag..
Citera
2013-06-18, 15:11
Medlem
Det är absolut ingen fara för dig TS. Kommunal har varslat och skränat om strejk på en rad yrkesgrupper under detta år och de har alltid lagt sig platt under arbetsgivarnas krav. Samma gäller de andra sk "facken". Om några timmar kommer det att komma en notis om att de stackars arbetstagarna fick 1% löneförhöjning och försämrade arbetsvillkor.

Här kan du läsa en gammal blogg om hur MTR behandlar sina anställda: http://tunnelbloggen.wordpress.com/

Annars är det bara att ringa ARN då SL har brutit avtalet mot dig som resenär, du ska kunna reklamera din biljett.
Senast redigerad av Methos 2013-06-18 kl. 15:14.
Citera
2013-06-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Annars är det bara att ringa ARN då SL har brutit avtalet mot dig som resenär, du ska kunna reklamera din biljett.

De flesta avtal brukar ha friskrivningsklausuler vid krig, strejk och liknande.

SL:s allmänna villkor:

Citat:
Resegarantin gäller dock inte vid förseningar orsakade av:
 planerade arbeten i trafiken som SL informerat om.
 arbetskonflikt t ex strejk eller lockout.
 strömavbrott i stora delar av Stockholm.
 extrema väderförhållanden såsom snöoväder, stormar, översvämning.
 större polisavspärrningar.
Citera
2013-06-18, 15:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Tusan, du hann före

En stor poäng med strejker är att de ska kännas i både samhälle och för arbetsgivare. Det ska också vara svårt att ta sig runt för arbetsgivaren, vilket gör att det enbart i samhällsfarliga situationer så kan personal i strejk kallas in till arbete ändå. (Det gör att vissa arbetsgrupper i princip är förbjudna för 'klassisk' strejk, för vi måste alltid ha poliser och brandkår och sjukvård igång i samhället, bussar och tåg är däremot inte lika illa)

Jag har för mig att för ett par år sedan då det blev någon storstrejk så luckrade SL upp reglerna för återköp på periodkorten, temporärt. Möjligen att de gör så igen, annars så är det bara att acceptera att tåg och bussar inte kommer att gå tills ett avtal sluts och strejken blåses av.
Citera
2013-06-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
SL går ut i strejk och första etappen startar inatt 00:00.

Andra etappen startar torsdag 130620 03:00.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Strejkvarsel-mot-kollektivtrafiken-i-Stockholm/

Jag kommer alltså inte att kunna ta mig till mitt arbete dessa tre dagar och SL betalar ingen som helst ersättning för detta, trots att resenärer köpt SL kort.

Jag undrar om någon vet något kryphål någonstans som kan bidra till någon slags ersättning?

Gå, cykla, hyr en bil, ta en taxi?
Citera
2013-06-18, 15:30
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Det är absolut ingen fara för dig TS. Kommunal har varslat och skränat om strejk på en rad yrkesgrupper under detta år och de har alltid lagt sig platt under arbetsgivarnas krav. Samma gäller de andra sk "facken". Om några timmar kommer det att komma en notis om att de stackars arbetstagarna fick 1% löneförhöjning och försämrade arbetsvillkor.

Här kan du läsa en gammal blogg om hur MTR behandlar sina anställda: http://tunnelbloggen.wordpress.com/

Ja, reklamera den kanske går. Får försöka ringa och kontrollera det. Det är ingen idé att jag har ett kort jag inte kommer att använda under strejken i vart fall.

Citat:

Ja, jag förstod det ganska fort efter att jag startade tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Tusan, du hann före

En stor poäng med strejker är att de ska kännas i både samhälle och för arbetsgivare. Det ska också vara svårt att ta sig runt för arbetsgivaren, vilket gör att det enbart i samhällsfarliga situationer så kan personal i strejk kallas in till arbete ändå. (Det gör att vissa arbetsgrupper i princip är förbjudna för 'klassisk' strejk, för vi måste alltid ha poliser och brandkår och sjukvård igång i samhället, bussar och tåg är däremot inte lika illa)

Jag har för mig att för ett par år sedan då det blev någon storstrejk så luckrade SL upp reglerna för återköp på periodkorten, temporärt. Möjligen att de gör så igen, annars så är det bara att acceptera att tåg och bussar inte kommer att gå tills ett avtal sluts och strejken blåses av.

Ja, självklart stöttar jag strejken och förstår att det är något som måste göras för förändring men jag är överlag trött på SLs jävla fasoner. Har lust att trycka dit dem.
Citera
2013-06-18, 15:35
Medlem
Citat:

Nu är ju resegarantin inte samma sak som reklamation. Du har som konsument rätt att reklamera varor och tjänster om du inte vill ha dessa, eller om bolaget inte kan uppnå kraven för "att göra rätt för sig". Sedan är det SL, MTR och Arivas fel att strejkan är, då framför allt MTR har behandlat sin personal om boskap i några år.
Citera
2013-06-18, 15:41
Medlem
JapanKinas avatar
Det borde vara avdragsgill att ta en taxi till jobbet under tiden då övriga transportmedel ej finns tillgängliga. Nu pratar jag alltså rent skattejuridiskt.

Någon kanske kan inflika vad som gäller om man tänkt försöka sig på ovanstående?
Citera
2013-06-18, 15:41
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Nu är ju resegarantin inte samma sak som reklamation. Du har som konsument rätt att reklamera varor och tjänster om du inte vill ha dessa, eller om bolaget inte kan uppnå kraven för "att göra rätt för sig". Sedan är det SL, MTR och Arivas fel att strejkan är, då framför allt MTR har behandlat sin personal om boskap i några år.

Hm, ska se vad de säger angående en reklamation då. Får läsa vidare lite om detta.
För övrigt håller jag med, tittade lite på http://tunnelbloggen.wordpress.com/ och det verkar vidrigt att arbeta för MTR.
Citera
2013-06-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Det borde vara avdragsgill att ta en taxi till jobbet under tiden då övriga transportmedel ej finns tillgängliga. Nu pratar jag alltså rent skattejuridiskt.

Någon kanske kan inflika vad som gäller om man tänkt försöka sig på ovanstående?

Nej, för SL skiter fullständigt i om du inte kan ta dig till jobbet. För SL är det bara pengar som gäller även fast politikerna har beslutat att hela sthlm ska åka kollektivt.

Dock kommer det inte att bli något av det här då Kommunal och SEKO kommer att lägga sig framför tåget och krossas av samhällspressen att hela staden kommer att stå still. SL och dess entreprenörer kommer inte att vika sig det minsta och MTR kommer att få fortsätta behandla sina anställda som boskap. Stackarna får ju inte ens 1 minuts toapaus, än mindre 30 minuters lunchrast!

Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Hm, ska se vad de säger angående en reklamation då. Får läsa vidare lite om detta.
För övrigt håller jag med, tittade lite på http://tunnelbloggen.wordpress.com/ och det verkar vidrigt att arbeta för MTR.

Det finns dessutom en anledning till varför alla bloggar av MTR- anställda har slutat att blogga sent 2011. MTR gillar inte att anställda bloggar om MTRs förehavanden och arbetsmiljö.
Senast redigerad av Methos 2013-06-18 kl. 15:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in