2013-06-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Vridet har inget med antal cylindrar att göra. Vridet beror på andra saker som motorvolym, kamtider, insuget mm.
Det är lättare att plocka ut mer toppeffekt ju fler cylindrar en motor har (om man jämför två lika stora motorer), å andra sidan ökar friktionen med fler cylindrar med fler rörliga delar samt vikten.

Förr var skillnaden i motorgång ganska stor mellan tex en sexa och en fyra där sexan var lättare att balansera och gick mer vibrationsfritt. Det märks även idag, men många fyror går väldigt mjukt nuförtiden.

Ljudet givetvis. I vilken ordning cylindrarna tänder spelar också roll. En saab v4 låter ju väldigt annorlunda än en rak fyra från en saab 99.
En fyra låter rätt så utslätat, en sexa "spinner" och en åtta brölar på rätt fint. (det är svårt att förklara)
En femma (tex audi,volvo) har ett lite eget ljud.

Ja, det var mitt lilla bidrag till tråden.

Ahh.... första och enda svaret i tråden som har lite vettig substans, tack för det...
Citera
2013-06-16, 19:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Hört att fler cylindrar ska göra att bilen går jämnare. Men förstår i så fall inte varför.

Jag skall förklara varför en motor med fler cylindrar går jämnare.

Tänk dig en kanot med en ensam paddlare. Han skiftar hela tiden från ena sidan till den andra för att få kanoten att gå rakt.

Tänk dig samma kanot med två paddlare. Dom paddlar på varsin sida vilket gör att deras paddeltag tar ut varandra och kanotens gång blir jämnare.

Tänk dig samma kanot med 4 paddlare. Två på varje sida medför att olikheter i paddeltagen nästan helt försvinner och kanoten glider framåt rakt och snyggt.

En motor fungerar likadant. Fler cylindrar gör att motorn går jämnare och framdrivningen blir jämnare och kraftigare.
Citera
2013-06-18, 13:36
Medlem
Vrid på låga varv blir snarare sämre med fler cylindrar

Testa en 2-literssexa från exempelvis BMW. De är hopplöst trötta på lägre varv, speciellt de äldre utan tekniskt mumbojumbo som vanos m.m.
Citera
2013-06-18, 16:42
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biogas
Vrid på låga varv blir snarare sämre med fler cylindrar

Testa en 2-literssexa från exempelvis BMW. De är hopplöst trötta på lägre varv, speciellt de äldre utan tekniskt mumbojumbo som vanos m.m.

Jaha, med din logik skulle alltsa en V12 Lambo knappt ta sig upp för en backe.

Vridet paverkas av volymen och slaglängden. En tvaliterssexa är kortslagig i jämförelse med en tvalitersfyra. En kortslagig motor ger ofta en högre toppeffekt, vilket är kul pa racerbanan, men mindre kul i stadstrafik, där man vill hellre ha bottendrag.
Citera
2013-06-18, 17:05
Medlem
Jag har haft amerikanskt V8,Porsche V8 och Mercedes V8 och massor med 4or och 6or.
Ingen slår motorljudet från amerikanskt V8!
Min nästa bil blir 7.5 liters Lincoln Continental från 70-talet!
Mvh.Raikkonen
Citera
2013-06-20, 13:01
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag skall förklara varför en motor med fler cylindrar går jämnare.

Tänk dig en kanot med en ensam paddlare. Han skiftar hela tiden från ena sidan till den andra för att få kanoten att gå rakt.

Tänk dig samma kanot med två paddlare. Dom paddlar på varsin sida vilket gör att deras paddeltag tar ut varandra och kanotens gång blir jämnare.

Tänk dig samma kanot med 4 paddlare. Två på varje sida medför att olikheter i paddeltagen nästan helt försvinner och kanoten glider framåt rakt och snyggt.

En motor fungerar likadant. Fler cylindrar gör att motorn går jämnare och framdrivningen blir jämnare och kraftigare.
Så du menar att jag inte har alla indianer i kanoten?

Jag kom på att jag kanske missuppfattat en grej. Blandat ihop varvtal och antal "explosioner" per tidsenhet i motorn. Eller är varvtal någon slags vinkelhastighet?
Citera
2013-06-20, 18:36
Medlem
Sanningen är att du omöjligt märker skillnaden.... Allt annat lika och med erfarenhet känner man ju skillnad på tex en BMW 730 och 750 (6 respektive 12 burkar). Men i övrigt, bara sådär, är det inte möjligt. Ljudet är ju en tydlig give-away på vissa bilar men säker kan man aldrig vara, exempelvis märkte man ingen större skillnad på mina två Lexus (6 respektive 8), men min Alfa skiljde sig markant mot Toyotan, trots samma motortyp...

Men vissa karaktärsdrag finns ju såklart

Favoritmotorn är nog kortslagiga tolvor, vilka kombinerar både kraft och varv, samt förstås V8r som ofta har väldig mysigt ljud.
Citera
2013-06-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Jaha, med din logik skulle alltsa en V12 Lambo knappt ta sig upp för en backe.

Vridet paverkas av volymen och slaglängden. En tvaliterssexa är kortslagig i jämförelse med en tvalitersfyra. En kortslagig motor ger ofta en högre toppeffekt, vilket är kul pa racerbanan, men mindre kul i stadstrafik, där man vill hellre ha bottendrag.

Faktum är att killen faktiskt har rätt....

Helt sant så är det flera faktorer som påverkar vridmomentet, t ex slagvolym och slaglängd.

Men, om vi nu har en motor med en viss slagvolym, och slaglängd, så ger det generellt sett mer vridmoment mer färre cylindrar än med fler cylindrar.
Citera
2013-06-21, 11:07
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Du har aldrig kört eller hört en boxersexa eller? Jag hade en Subaru Legacy 3,6R en gång, jäklar vilken sleeper. Såg inte så spännande ut, men med permanent AWD och en liggande sexa som vrålar sig fram så är det kul att köra bil.
Nej, har faktiskt aldrig kört en boxersexa, har bara hört dem i t.ex. 911r. Men bilnörd som jag är skall detta givetvis prövas.
Citera
2013-06-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktum är att killen faktiskt har rätt....

Helt sant så är det flera faktorer som påverkar vridmomentet, t ex slagvolym och slaglängd.

Men, om vi nu har en motor med en viss slagvolym, och slaglängd, så ger det generellt sett mer vridmoment mer färre cylindrar än med fler cylindrar.

Vridmomentet från en motor påverkas egentligen bara av två faktorer: cylindervolym och bromsat medeltryck.
Citera
2013-06-22, 12:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag vågar mig inte på geometrin, slaglängd kontra borr.

Men det finns andra fördelar med färre cylindrar:
1. Lägre värmeförluster.
2. Lägre friktionsförluster.

Man kan ofta kika på vad biltillverkarna gör.
De flesta mindre motorer görs nu som trecylindriga.
Citera
2015-04-19, 01:20
Medlem
coyoteroadrunners avatar
(På sätt och vis dumt att skriva i en gammal tråd, men onödigt att starta ny på detta intressanta ämne tycker jag.)

Raka sexcylindriga motorer (rak 6:a....INTE V6 eller boxer 6....) är egentligen bäst bland bensinmotorer. Detta p.g.a denna motortyps glidaregenskaper. Ofta välbalanserade med jämn tomgång, och skönt ljud på låga varvtal och mellanvarv. Många äldre bilar med rak bensinsexa går väldigt fint om man inte har bråttom. Personligen tycker jag att raka sexor har mer sofistikerad gång än bl.a V6/V8, dessa är ofta lite råare eller sportigare.

Andra motortyper ger förvisso ofta mer körglädje om det ska fortköras. Fyra med turbo är väldigt kul och effektivt.

I teorin är det som sagt även fördelaktigt med få cylindrar p.g.a tillverknings- och underhållskostader m.m. V- och boxer har också andra fysiska mått än radmotorer... radmotorer med många cylindrar blir långa helt enkelt. Därmed också lång vevaxel m.m. vilket är en sak som kan påverka hållfastheten och vibrationer hos densamma. Den raka 6-an är dock en bra kompromiss enligt mitt tycke.
Senast redigerad av coyoteroadrunner 2015-04-19 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in