2013-06-17, 00:55
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag vet inte om det räknas som läskigt direkt, men det finns ju gott om slaktiga och grova historier från första världskriget.

Bl.a. närstriderna som pågick med eldkastare, bajonett, spade och handgranater inne i tunnelsystemen och gallerierna på fort Vaux 1916, mellan den försvarande franska garnisonen och de angripande tyska stormförbanden. Det ska ha varit en fruktansvärd syn, då fransmännen led brist på vatten när inget underhåll kom fram, och det dessutom var mitt i sommaren. Stanken i tunnelsystemen och alla de miljontals flugor och råttor som kalasade på liken medan vildsinta närstrider pågick måste ha varit ofattbar.

Bra nominering. Kan tänka mig att scenerna var liknande på Okinawa 1945 när japanerna tryckte i grottsystem och hålor i berget och tvingades brännas till döds med eldkastare och fosfor eller helt enkelt med bensin som pumpades ner i deras hålor. Eller begravdes levande i underjorden genom att man sprängde tunnelsystemen från ytan. Fan vet hur länge dom kan ha legat och vrålat med avsprängda armar och sönderbrännda ansikten etc nere i kolmörkret innan dom dog..
Citera
2013-06-17, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Jag vet att jag faktiskt bryter mot din regel ovan (och därmed outar mig som dum i huvudet ), men jag tror att ditt undantag kan tillämpas på 90% av den här forumdelen.

Angående TS fråga så tror jag att du får formulera om den. Vad menar du för slags "Läskiga historier"? Det händer mycket otäckt i krig, men det mesta är inte så underhållande...

Det jag menar är mer det övernaturliga saker som har hänt i krig... Jag valde en otroligt dålig titel som man kan tolka på massa sätt.
Citera
2013-06-17, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twtm
Vet ni några läskiga historier som har hänt på riktigt i krig?

(Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd)

Historier är alltid väldigt svåra att verifiera som "riktiga" men here-goes.
Jag hörde en intressant historia från en amerikansk soldat (som fått historien återberättad för sig i sin tur) om en Irakisk rebellsoldat i Ramadi som av en slump fick huvudet helt avskjutet av en pilproj från en Bradley och tydligen fortsatte springa obehindrat ett tiotal meter innan han slutligen kollapsade. Historien hade enligt uppgift ett flertal vittnen som i princip samtliga intygade att de aldrig tidigare eller senare sett något så makabert.
Citera
2013-06-17, 03:16
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Historier är alltid väldigt svåra att verifiera som "riktiga" men here-goes.
Jag hörde en intressant historia från en amerikansk soldat (som fått historien återberättad för sig i sin tur) om en Irakisk rebellsoldat i Ramadi som av en slump fick huvudet helt avskjutet av en pilproj från en Bradley och tydligen fortsatte springa obehindrat ett tiotal meter innan han slutligen kollapsade. Historien hade enligt uppgift ett flertal vittnen som i princip samtliga intygade att de aldrig tidigare eller senare sett något så makabert.

Hmm... När centraldatorn rök (hjärnan och hjärnstammen bortkapade rent fysiskt från kroppen) borde väl knappast nervimpulser kunna skickas till musklerna i benen med kommandon som är nödvändiga för att benen skall fortsätta röra på sig framåt med medelst vanliga " kliv"? Eller tänker jag fel nu?
Muskelryckningar och liknande efter döden förekommer ju ofta. Men knappas aktiva, koordinerade rörelser av lemmar, väl? Så som löpsteg. För löpandet som sådant är ju snarast ett brott mot tyngdlagen, men som vi levande organismer kan tillåta oss att i begränsad omfattning bryta mot då vårt finfina (elektriska) Fly By Wire- system ( nervsystemet och synapserna) som tar emot styrkommandon ( säkerligen flera hunda/ tusen i sekunden , vilket gör att den springande kroppen kan balanseras i upprätt ställning genom realtids feeding av styrdata från hjärnans centrallob.

Kanske raglade han framåt någo eller några meter ändå efter träffen pga den rent kinetiska energi som den springande kroppen ackumulerat upp under springandet. Men räcker rent fysiskt enbart till en framåt riktad snavande störtdykning gissar jag. Kanske var det något sådant som observerades, och som sen har kommit att återberättats i en mer spektakulär och ruggig form allt eftersom åren har gått och historien återberättas i många led?

25 mm pilprojj genom
Citera
2013-06-17, 04:10
Medlem
Skit i det där med sanna, rabla bara upp några övernaturliga historier som har hänt i krig. Väldigt intressant att läsa sånt.

T.e.x. Kommer ju inte exakt ihåg men har för mig att Fransmännen,Tyskarna,Engelsmännen rapporterade nästan samtidigt att de hade sett 3 ljusklot flyga förbi deras länder. (Under andra världskriget)
Senast redigerad av twtm 2013-06-17 kl. 04:16.
Citera
2013-06-17, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twtm
Skit i det där med sanna, rabla bara upp några övernaturliga historier som har hänt i krig. Väldigt intressant att läsa sånt.

T.e.x. Kommer ju inte exakt ihåg men har för mig att Fransmännen,Tyskarna,Engelsmännen rapporterade nästan samtidigt att de hade sett 3 ljusklot flyga förbi deras länder. (Under andra världskriget)

Det jag har hört om ljusklot har jag för mig har rört något test av den tyska X-4 jaktroboten. Mig veterligen den första trådstyrda roboten som möjligen använts i krig. När den avfyrades så antändes en ljusfackla som användes för att pilotens skulle kunna se och styra in roboten i målet.
Citera
2013-06-17, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Det jag har hört om ljusklot har jag för mig har rört något test av den tyska X-4 jaktroboten. Mig veterligen den första trådstyrda roboten som möjligen använts i krig. När den avfyrades så antändes en ljusfackla som användes för att pilotens skulle kunna se och styra in roboten i målet.

Aha? Det visste jag inte. Sånt där är bra!
Citera
2013-06-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Hmm... När centraldatorn rök (hjärnan och hjärnstammen bortkapade rent fysiskt från kroppen) borde väl knappast nervimpulser kunna skickas till musklerna i benen med kommandon som är nödvändiga för att benen skall fortsätta röra på sig framåt med medelst vanliga " kliv"? Eller tänker jag fel nu?

Biologiforumet på FB visste att ge svar.
https://www.flashback.org/t1563452
Citera
2013-06-17, 11:20
Medlem
borrizs avatar
Har ts läst "På västfronten intet nytt"? en bok som skildrar en soldats liv i skyttegravarna.
Författaren (E M Remarque) upplevde krigets fasor som frontsoldat under första världskriget.
Det här med en soldat som får huvudet bortskjutet, men fortsätter att springa beskrivs även i boken.
Senast redigerad av borriz 2013-06-17 kl. 11:23.
Citera
2013-06-17, 20:39
Medlem
Har en släkting som sprängdes i bitar under ett pågående inbördeskrig. Bomben var placerad i en buss under sätet som han satt på. Kom ihåg att man hittade honom i två delar från svanskotan. Var väl ett tjugotal som dog i bomben.
Citera
2013-06-17, 20:50
Medlem
Cubicles avatar
http://morgonsur.wordpress.com/bokpr...a01/stupni_do/

Citat:
Hus brann lite här och var i Vares med omnejd, men från ett av bataljonens OP:n kunde man se ett eldsken på bergssluttningen ovanför Vares som av allt att döma var allvarligare. Det verkade som om en hel by stod i lågor. Kroatiska styrkor spärrade dock tillfartsvägarna och vägrade släppa någon i närheten av byn

Citat:
Inte ett hus i byn hade skonats. Allt hade sprängts, bränts, förstörts. Vid en första anblick verkade byn helt tom på människor, men efter bara några minuter hittar vi de förkolnade resterna av en människa. Efter noggrant letande hittas totalt ett tjugotal lik, däribland ett ihjälsparkat barn i åtta-tioårsåldern. Tre kvinnor som försökt gömma sig i en potatiskällare hade fått sina halsar avskurna. De hade sedan skjutits i huvudet. Liken höll fortfarande krampaktigt varandras händer. När pionjärpluton senare skall bära ut liken hade man försåtminerat genom att stoppa en osäkrad handgranat i armhålan på ett av liken. Den ramlar ut på golvet utan att detonera.

Intressant läsning, läskigt är det iaf. Vet inte hur sant det är dock
Citera
2013-06-17, 20:58
Medlem
Har varit nere i Afghanistan såg jag har sett en hel del och tänker inte dra upp allt. Men kan dra upp en historia om 6 talibaner som hade befäst en bunker uppe på en höjd. Vi beställde in CAS, close air support och det var mestadels bara flisor kvar av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in