Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Historier är alltid väldigt svåra att verifiera som "riktiga" men here-goes.
Jag hörde en intressant historia från en amerikansk soldat (som fått historien återberättad för sig i sin tur) om en Irakisk rebellsoldat i Ramadi som av en slump fick huvudet helt avskjutet av en pilproj från en Bradley och tydligen fortsatte springa obehindrat ett tiotal meter innan han slutligen kollapsade. Historien hade enligt uppgift ett flertal vittnen som i princip samtliga intygade att de aldrig tidigare eller senare sett något så makabert.
Hmm... När centraldatorn rök (hjärnan och hjärnstammen bortkapade rent fysiskt från kroppen) borde väl knappast nervimpulser kunna skickas till musklerna i benen med kommandon som är nödvändiga för att benen skall fortsätta röra på sig framåt med medelst vanliga " kliv"? Eller tänker jag fel nu?
Muskelryckningar och liknande efter döden förekommer ju ofta. Men knappas aktiva, koordinerade rörelser av lemmar, väl? Så som löpsteg. För löpandet som sådant är ju snarast ett brott mot tyngdlagen, men som vi levande organismer kan tillåta oss att i begränsad omfattning bryta mot då vårt finfina (elektriska) Fly By Wire- system ( nervsystemet och synapserna) som tar emot styrkommandon ( säkerligen flera hunda/ tusen i sekunden , vilket gör att den springande kroppen kan balanseras i upprätt ställning genom realtids feeding av styrdata från hjärnans centrallob.
Kanske raglade han framåt någo eller några meter ändå efter träffen pga den rent kinetiska energi som den springande kroppen ackumulerat upp under springandet. Men räcker rent fysiskt enbart till en framåt riktad snavande störtdykning gissar jag. Kanske var det något sådant som observerades, och som sen har kommit att återberättats i en mer spektakulär och ruggig form allt eftersom åren har gått och historien återberättas i många led?
25 mm pilprojj genom