2013-06-16, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Faktum kvarstår, i ett flertal länder och kulturer verkar våldtäkt vanligt, egalt och tas inte på allvar av myndigheter eller organisationer.

Sant vad gäller "flertal" i betydelsen "flera" men jag är fortsatt skeptisk till att det gäller "flertalet" (d.v.s. en majoritet) av kulturer och länder i Afrika eller "tredje världen". En av dina vetenskapliga studier säger i inledningen att Sydafrika (d.v.s. ett land) är ökänt för sin höga våldtäktsstatistik. Afrika är en kontinent med oerhört många olika kulturer, religioner, situationer ...

Citat:
Du vill hävda att problemet inte är större i ett flertal länder i Afrika än i Sverige?
Det vore befängt att hävda och befängd vill jag inte vara

Citat:
Du tror inte fattigdom, krig o.d. påverkar kulturen? Att en "krigofattigdomskultur" uppstår? Vad är kultur enligt dig, vi börjar där. En specifikation tack.

Kultur för mig i detta sammanhanget är generella sociala levnadsmönster och värderingar och trosföreställningar (inte bara religiösa utan allt som berör vad vi håller för sant om verkligheten). Vissa använder kultur som all mänsklig verksamhet men då blir det ganska meningslöst begrepp. Om kultur är allt som människor gör så är givetvis kultur förklaringen till allting vi gör men en meningslös förklaring. Så t.ex. fattigdom och krig är materiella och sociala omständigheter som påverkar våra levnadsmönster men det är inte kultur. Men du har rätt i att på längre sikt, om krig och fattigdom t.ex. varar under flera generationer så kan vi tala om att en "krigofattigdomskultur" uppstår.
Senast redigerad av bjursa 2013-06-16 kl. 22:51.
Citera
2013-06-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Sant. Jag får korrigera min liknelse mellan SD och alkohol: Åtgärda alkoholreglerade problem med en lag att det endast är lagligt att supa på söndagar på statligt drivna barer som endast serverar öl och vin. Den som uppträder berusad på baren blir brutalt utkastad av ordningsvakterna.

Den här beskrivningen är mer korrekt än du kanske anar. Tar man steget och röstar på SD, vilket jag gjort, ska man också ha klart för sig att det är ett parti med hårda nypor. Att jag ställer upp på detta är för att jag bedömer att dagens migrationspolitik leder till för mycket våld och därför måste korrigeras. Det har inte varit något självklart val för mig.

Citat:
Finns inga logiska fel i ditt resonemang. Det är helt enkelt en värdering som du delar med SD. Implementering av en sådan politik skulle säkerligen få önskat resultat (åtminstone i viss mån). En invändning från liberalt håll är givetvis att denna typ av politik inte fäster någon större vikt vid individer. En invändning från anti-rasistiskt håll är att du generaliserar för grovt: bara för att vissa geografiska områden är överrepresenterade vad gäller våldtäkt så betyder inte det att alla grupper från "tredje" världen är överrepresenterade. Om du sedan generaliserar igen, vilket är lätt hänt för en rasist, så kanske du sätter likhetstecken mellan svart hudfärg och våldtäktsbenägenhet.

Det här är ju ett väldigt komplicerat ämne, och jag tvekar lite inför vilken vinkel jag bör välja när jag besvarar ditt inlägg. Jag tror också att SD:s politik skulle leda till visst resultat (vilket inget annat parti kan ståta med) men jag medger att det finns väldigt många knutar och svåra avvägningar när det gäller implementeringen och genomförandet rent praktiskt. Alternativet vore att fortsätta i den riktning som vi har idag, och det tror jag inte är hållbart.

Vänligen,
SD-trollet
Citera
2013-06-16, 22:53
Medlem
Citat:
Sant vad gäller "flertal" i betydelsen "flera" men jag är fortsatt skeptisk till att det gäller "flertalet" (d.v.s. en majoritet) av kulturer och länder i Afrika eller "tredje världen". En av dina vetenskapliga studier säger i inledningen att Sydafrika (d.v.s. ett land) är ökänt för sin höga våldtäktsstatistik. Afrika är en kontinent med oerhört många olika kulturer, religioner, situationer ...

Det vore befängt att hävda och befängd vill jag inte vara

Kultur för mig i detta sammanhanget är för mig generella sociala levnadsmönster och värderingar och trosföreställningar (inte bara religiösa utan allt som berör vad vi håller för sant om verkligheten). Vissa använder kultur som all mänsklig verksamhet men då blir det ganska meningslöst begrepp. Om kultur är allt som människor gör så är givetvis kultur förklaringen till allting vi gör men en meningslös förklaring. Så t.ex. fattigdom och krig är materiella och sociala omständigheter som påverkar våra levnadsmönster men det är inte kultur. Men du har rätt i att på längre sikt, om krig och fattigdom t.ex. varar under flera generationer så kan vi tala om att en "krigofattigdomskultur" uppstår.
Sverige tar idag emot många flyktingar från Somalia, Afghanistan, Irak. Länder där det ter sig som att våldtäkt är vanligt, jämlikhet obefintligt, stor fattigdom, muslimsk kultur och islamistiska grupperingar regerar,krig och oro har pågått under lång tid. Det verkar som att andra insatta i problemen pratar om
just "våldtäktskultur" som uppstår, där det är egalt att våldta, vanligt förekommande att män gör de och styrande och myndigheter inte tar det på allvar. Tvärtom, som i Somalia, där Al-Shabab kriminaliserar en kvinna som anmäler våldtäkt.Varför kan man då inte prata om en våldtäktskultur utan att vara rasist i dina ögon? Tror du att dem människor som engagerar sig i dessa afrikanska kvinnors olycka gör det för att dem är rasister?

Naturligtvis skapar krig och fattigdom en annan kultur än ekonomisk välfärd och fred, ergo blir kulturen en annan. Kultur, syn på livet, syn på kvinnan, syn på våldtäkt tex. Du är rätt tröttsam med din repeatande rasistknapp du trycker på i var och vartannat inlägg och du löser knappast våldtäktsproblematiken, vare sig i Sverige, Somalia eller Afghanistan med din självgodhet.
Citera
2013-06-16, 23:02
Bannlyst
Citat:
Sverige tar idag emot många flyktingar från Somalia, Afghanistan, Irak. Länder där det ter sig som att våldtäkt är vanligt, jämlikhet obefintligt, stor fattigdom, muslimsk kultur och islamistiska grupperingar regerar, krig och oro har pågått under lång tid.
En av de vetenskapliga studier som du hänvisade till skriver explicit att de INTE hittade något samband mellan religion och våldtäkt.
Citera
2013-06-16, 23:10
Medlem
Citat:
En av de vetenskapliga studier som du hänvisade till skriver explicit att de INTE hittade något samband mellan religion och våldtäkt.
Vilket inte innebär att det kan inte finnas ett samband, eller hur?

Artikeln som handlade om Somalia, som jag nämnde som ett land där vi får en ökad flyktingström ifrån, påtalade att Al-Shabab, en islamistisk vänorganisation till Al-Quaida, ser en kvinna som anmäler våldtäkt som kriminell. Kombinationen fattigdom, analfabetism och hårdför islamism verkar inte så där jättelyckat ur ett kvinnoperspektiv. Nu vill du väl hävda att kvinnans ställning i samhället är lika stark i muslimska kulturer som i Sverige?

Som sagt, jag tror du skiter i våldtäktsproblematiken, du vill bara gapa rasist och försöka intala dig själv att du är lite mer värd än andra människor likt en förläst akademikerpojke med asperger och tourettes syndrom. Mamma ropar, läggdags. Försök att inte söla ner lakanen, du vet att mamma inte gillar det.
Senast redigerad av lillskrot 2013-06-16 kl. 23:12.
Citera
2013-06-17, 00:47
Bannlyst
Citat:
Vilket inte innebär att det kan inte finnas ett samband, eller hur?
Så kan det vara, vi kan inte utestluta det, men utifrån den kunskap som presenterats så är det mer troligt att det inte finns ett samband. Om sambandet mellan religion och våldtäkt vore starkt och universellt så hade antagligen studien du refererat till hittat ett sådant samband, eller hur?
Citat:
Nu vill du väl hävda att kvinnans ställning i samhället är lika stark i muslimska kulturer som i Sverige?
Nej, det vill jag inte hävda. Det studien du refererat till hävdar är dock att frekvensen av våldtäkt inte kan förklaras med det faktum att de är muslimer. hur ska du ha det? Litar du inte på dina egna källor när de påstår saker som du ogillar? Hur hederligt/korkat är det?
Citera
2013-06-17, 10:52
Bannlyst
Citat:
jag tror du skiter i våldtäktsproblematiken, du vill bara gapa rasist och
Jag tror att DU skiter i våldtäktsproblematiken och att du gillar att skita på feminister. Våldtäktsproblematik + feminism är bara en tacksam kombination som rasisten använder som slagträ för att sprida sitt hat mot icke-svenskar.

Citat:
försöka intala dig själv att du är lite mer värd än andra människor likt en förläst akademikerpojke med asperger och tourettes syndrom. Mamma ropar, läggdags. Försök att inte söla ner lakanen, du vet att mamma inte gillar det.
Din frustration och dina mindervärdeskompex är ganska underhållande. Inte lätt för dig att vara en arbetslös arbetarklassgubbe
Citera
2013-06-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ett idiotiskt påstående formulerat av en idiot Alla dessa inlägg har en rasistisk grund:

Statistik är fakta, men flera formuleringar i synnerhet "våra svenska barn" är rasistiska. Tolkningen och slutsatserna av statistiken är även den rasistisk. Några rasistiska fel-tänk: 1) bortser från att våldtäkter också utförs av svenska män och att det (antagligen?) är en ökande trend av sådana anmälningar 2) bortser från att även andras barn våldtas 3) bortser från att det är ett fåtal invandrare som våldtar, de flesta gör det inte 4) bortser från att vissa grupper av invandrare inte är överrepresenterade vad gäller våldtäkter 5) bortser från andra förklaringsfaktorer än invandrarnas kultur och kvinnosyn som orsak till våldtäkt. 6) bortser från att lösningen på problem med våldtäkt är svårare och mer komplicerat att stoppa invandringen. Våldtäkt liksom feminism (feminism vilket rasistiska svenska män oftast avskyr) används som medel för rasistens mål: att svartmåla "icke-svenskar" och stoppa invandringen.

Ett kraftigt rasistiskt och anti-humanistiskt inlägg som ser världen i svart och vitt och drar förhastade slutsatser baserat på bristfällig tankeverksamhet.

har du kanske blandat ihop monokultur och mångkultur? monokultur = t.ex. alla har burka. Eller alla äter kalles kaviar till frukost. Mångkultur = flera olika kulturella utryck samexisterar och dessa existerar i sin tur tillsammans med en liberal värdegrund där individen står i centrum. Glöm inte bort att många invandrare är sekulära som blivit förfölja p.g.a. AVSAKNAD av fundamentalistisk religiös tro ...

Äsch, jag orkar inte dalta hit och dit med människor som kallar mig rasist hela tiden.
https://www.flashback.org/sp43939763

Men ni är nog inte bättre själv när det gäller att peka finger

Men kom inte och säg att det inte ligger något i det jag säger. Läste du om den nya våldtäkten? Man hör om sådana våldtäkter gång på gång och inte fan är det svenskar som våldtar (ditt påstående nr.3 och 4 å 5 ;även om dom finns men jag tänker på den största problemgruppen här dvs invandrare irån mena), då undrar man genast. Vad är det för världsbild dessa människor har? Hur ser dom på människor ifrån andra kulturer? Är de mindre värda bara för att de är "svenskar". (påstående nr:2)Jag hör inte att det är muslimska tjejer som blir våldtagna, vad kan detta bero på? Sen är jag trött på folk som debatterar och snackar skit om statistik hit och dit och om humanism. Tycker du verkligen att en pedofil som våldtar barn skall behandlas som vem som helst eller? Man kan inte gulla runt med sådana människor! Vi får skicka hem dom, så enkelt är det. Sen är det nog du som ser på "våra svenska barn" som något rasistiskt! Särfall finns och om du inte anser att ex en 2:a gen. invandrare vid namnet jennie från polen är svensk? Vad folk menar med svensk och svensk handlar om hur du tolkar det- ja du! Båda kan spela det spelet. Med en större assimilering ändrar vi också synen hos människor som har en primitiv syn på folk som inte hör till deras folkgrupp och då minskar vi också på problem som uppstår såhär. De flesta svenskar är faktiskt för assimilering men det är inget vi talar om i mån av "den svenska demokratin". Mångkulturen är ett misslyckande. (Påstående nr6) Mitt påstående handlar inte om att stoppa invandringen, drar inte du till förhastade slutsatser här? Jag är för en minskad invandring! Det uppenbarar sig att du är en skitsnackare, du är inte så förnuftig när det gäller fördomar själv va? Vad gäller feminism har du inga källor på utan klumpar ihop rasister, "näthatare" och jämställdister. Folk har olika ideologiska synsätt och ex. finns det vissa moderater som heller inte är feminister. Men de är rasister antar jag? Det måste vara lätt att vara du! Spela smart men göra samma misstag som alla andra va? Vad gäller min tankeverksamhet så står jag för bristen Jag är inte här för att spela dumsmart eller vara pedantisk med mitt skrivande, jag orkar inte helt enkelt och jag är här för att ha kul.
Senast redigerad av dogspike 2013-06-17 kl. 13:30.
Citera
2013-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Feministen: Svenska män är svin och de som våldtar mest i hela världen!
Motdebattör: Sveriges höga våldtäkts statistik beror på den höga, utomeuropeeiska invandringen.
Feministen: Sverige har inte alls högre våldtäkts statistik än andra länder, det beror på att fler anmäler våldtäkter i Sverige!

Citat:
En europé som inte inser att rasism också finns på en politisk nivå. Fascinerande historielöshet.

Vad säger du om svaret ovan?

F.ö är du en rasismofob bjursa!
Senast redigerad av dogspike 2013-06-17 kl. 13:31.
Citera
2013-06-17, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dogspike
F.ö är du en rasismofob bjursa!
Korrekt Vi gillar olika och hatar olika
Citera
Rois avatar

Moderatormeddelande

Postat av Roi 2013-06-18, 21:49
Medlem
Det kan vara på plats att påminna debattörerna om vilket forum tråden befinner sig i; saker som inte påverkar jämställdhetsaspekter kan tas i forum som I&I eller B&B. Det bör alltså vara tydligt hur jämställdheten kan kopplas samman med de aspekter av invandringen som tas upp här.

Det betyder inte att det nödvändigtvis behöver vara sant (vi mods tar över lag ingen sådan hänsyn) utan bara att sammankopplingen till relationer mellan könen är tydlig.

/Moderator
Senast redigerad av Roi 2013-06-25 kl. 23:20.
2013-07-09, 00:39
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Så kan det vara, vi kan inte utestluta det, men utifrån den kunskap som presenterats så är det mer troligt att det inte finns ett samband. Om sambandet mellan religion och våldtäkt vore starkt och universellt så hade antagligen studien du refererat till hittat ett sådant samband, eller hur?

Nej, det vill jag inte hävda. Det studien du refererat till hävdar är dock att frekvensen av våldtäkt inte kan förklaras med det faktum att de är muslimer. hur ska du ha det? Litar du inte på dina egna källor när de påstår saker som du ogillar? Hur hederligt/korkat är det?

Det är inte framförallt att man är muslim som gör att man våldtar även om islam bidrar till en skev kvinnobild. Kvinnan är underlägsen, mindre värd än mannen och har som uppgift att behaga mannen och ta hand om barnen. Detta gäller muslimska kvinnor. Västerländska kvinnor/svenska kvinnor är lika mycket värda som en åsna eller en kamel och behandlas därefter.

Etnicitet har betydelse när det kommer till våldtäkter, vissa etniciteter våldtar mer än andra just för att det finns genetiska skillnader mellan etniciteter som intelligens och hormonnivåer. Finns mycket forskning som bekräftar detta.

Så både kristna och islamiska araber och afrikaner våldtar ungefär lika mycket. Vi har 600 000 muslimer i Sverige plus kanske 50 000 illegala så därför utmärker de sig.

Nu senaste veckan har vi fått exempel på hur man väljer ut etniska svenska flickor och sen våldtar dem. Namn och uppgifter på djuren dokumenteras för framtiden då det inte kommer vara så roligt att vara våldtäktsapa och ha en våldtäktsdom på sig. Då kommer inte Allah att hjälpa, om man kan gå efter det så kan man gråta ut hos hycklande feminister som skiter helt och hållet i svenska flickor som faller offer för våldtäktsvågen som sveper över Sverige pga massinvandringen från Afrika och Mellanöstern.

Araber misstänkta för gruppvåldtäkt på 17-årig svensk flicka
http://www.friatider.se/araber-misstankta-for-gruppvaldtakt-i-vaxjo
https://www.flashback.org/t2174394

Visby. Gruppvåldtäkt, tre män mot en kvinna
3 st araber från Fittja inbjudna av Vänsterpartiet till Almedalen för att visa upp den underbara mångkulturen och visst visade grabbarna på hur riktig mångkultur är!
https://www.flashback.org/t2172918

Sen har vi denna som hände för några dagar sen.
22-årig nederländsk journalist gruppvåldtagen på Tahrirtorget
https://www.flashback.org/t2173055

Våldtäkt och gruppvåldtäkt är en del av kulturen i dessa länder. En kulturyttring som nu sprider sig över hela Sverige.
Senast redigerad av White Christmas 2013-07-09 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in