Citat:
Ursprungligen postat av
bjursa
Sant vad gäller "flertal" i betydelsen "flera" men jag är fortsatt skeptisk till att det gäller "flertalet" (d.v.s. en majoritet) av kulturer och länder i Afrika eller "tredje världen". En av dina vetenskapliga studier säger i inledningen att Sydafrika (d.v.s. ett land) är ökänt för sin höga våldtäktsstatistik. Afrika är en kontinent med oerhört många olika kulturer, religioner, situationer ...
Det vore befängt att hävda och befängd vill jag inte vara
Kultur för mig i detta sammanhanget är för mig generella sociala levnadsmönster och värderingar och trosföreställningar (inte bara religiösa utan allt som berör vad vi håller för sant om verkligheten). Vissa använder kultur som all mänsklig verksamhet men då blir det ganska meningslöst begrepp. Om kultur är allt som människor gör så är givetvis kultur förklaringen till allting vi gör men en meningslös förklaring. Så t.ex. fattigdom och krig är materiella och sociala omständigheter som påverkar våra levnadsmönster men det är inte kultur. Men du har rätt i att på längre sikt, om krig och fattigdom t.ex. varar under flera generationer så kan vi tala om att en "krigofattigdomskultur" uppstår.
Sverige tar idag emot många flyktingar från Somalia, Afghanistan, Irak. Länder där det ter sig som att våldtäkt är vanligt, jämlikhet obefintligt, stor fattigdom, muslimsk kultur och islamistiska grupperingar regerar,krig och oro har pågått under lång tid. Det verkar som att andra insatta i problemen pratar om
just "våldtäktskultur" som uppstår, där det är egalt att våldta, vanligt förekommande att män gör de och styrande och myndigheter inte tar det på allvar. Tvärtom, som i Somalia, där Al-Shabab kriminaliserar en kvinna som anmäler våldtäkt.Varför kan man då inte prata om en våldtäktskultur utan att vara rasist i dina ögon? Tror du att dem människor som engagerar sig i dessa afrikanska kvinnors olycka gör det för att dem är rasister?
Naturligtvis skapar krig och fattigdom en annan kultur än ekonomisk välfärd och fred, ergo blir kulturen en annan. Kultur, syn på livet, syn på kvinnan, syn på våldtäkt tex. Du är rätt tröttsam med din repeatande rasistknapp du trycker på i var och vartannat inlägg och du löser knappast våldtäktsproblematiken, vare sig i Sverige, Somalia eller Afghanistan med din självgodhet.