2013-06-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
5) bortser från andra förklaringsfaktorer än invandrarnas kultur och kvinnosyn som orsak till våldtäkt.

Har det aldrig slagit dig att det kan finnas ett samband mellan usla hemförhållanden och det otroligt vaga begreppet "kultur"? Våldtäktsmännens problem är inte en specifikt taskig kvinnosyn utan att de saknar medkänsla. Det är den "kulturen" som leder till överrepresentationen för vissa invandrargrupper.

Citat:
6) bortser från att lösningen på problem med våldtäkt är svårare och mer komplicerat att stoppa invandringen. Våldtäkt liksom feminism (feminism vilket rasistiska svenska män oftast avskyr) används som medel för rasistens mål: att svartmåla "icke-svenskar" och stoppa invandringen.

Att importera färre kriminella individer är ett sätt att angripa problemet. Det räcker naturligtvis inte ensamt. Men vilka är de svåra och komplicerade lösningar du omnämner? Jag är idel öra.

Vänligen,
SD-trollet
Citera
2013-06-16, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Antar du att de är det, eller vet du det och kan påvisa det? Min uppfattning har varit (och är) att det i första hand är upplevelser under uppväxt som formar individer, och att man inte per automatik utvecklar empatiska störningar för att man traumatiseras i vuxen ålder. Har du länk till någon studie som stödjer ditt påstående om överrepresentationen av dessa veteraner?
jag antar, men det finns statistik .... som visar på en mer komplex bild än den jag gav (dra lärdom av detta alla rasister: statistik och vetenskap i kombination med en öppen attityder skapar ny kunskap och mer nyanserad förståelse).

"To place military rape rates in context, it is valuable to compare them with civilian rates. Comparisons of the crime rates of civilian and military populations during peacetime periods in 1986–92 reveal that contemporary peacetime rates of rape by American military personnel are actually lower (controlling for age and gender) than civilian rates. However, the data also indicate that peacetime military rape rates are diminished far less from civilian rates than are military rates for other violent offenses. This “rape differential” is also reflected in the World War II data: U.S. Army rape rates in Europe climbed to several times the U.S. civilian rates for that period, while military rates for other violent crimes were roughly equivalent to civilian rates. Thus, in both contexts studied, a rape differential exists: the ratio of military rape rates to civilian rape rates is substantially larger than the ratio of military rates to civilian rates for other violent crimes."

Att vara kvinna i militären är dock ingen höjdare, 30 % risk för våldtäkt:

"According to NPR, “In 2003, a survey of female veterans found that 30 percent said they were raped in the military. "
Citera
2013-06-16, 20:08
Bannlyst
Citat:
Den väsentliga frågan är om den förda migrationspolitiken leder till ökad kriminalitet. Om åtskilliga av de som kommer är unga män med vissa erfarenheter så blir svaret ja. Att man får problem när man massimporterar social grupp från 3 ser jag som ett helt okontroversiellt påstående. Alltså bör politiken läggas om, så som SD föreslår.

Det är ungefär som att fråga om den förda alkoholpolitiken leder till ökad kriminalitet. Svaret är givetvis JA. Alltså bör politiken läggas om, så som nykterhetsorganisationerna föreslår. uppgift: Finn 5 fel i resonemanget.

Citat:
Har det aldrig slagit dig att det kan finnas ett samband mellan usla hemförhållanden och det otroligt vaga begreppet "kultur"? Våldtäktsmännens problem är inte en specifikt taskig kvinnosyn utan att de saknar medkänsla. Det är den "kulturen" som leder till överrepresentationen för vissa invandrargrupper.

Så vissa kulturer är alltså empatiskt störda? Nu är du verkligen ute på tunn is...

Citat:
Att importera färre kriminella individer är ett sätt att angripa problemet.
Ja, på samma sätt som alkoholförbud är ett sätt att angripa de problem som alkoholkonsumtion medför ...
Citera
2013-06-16, 20:24
Medlem
Citat:
Det är ungefär som att fråga om den förda alkoholpolitiken leder till ökad kriminalitet. Svaret är givetvis JA. Alltså bör politiken läggas om, så som nykterhetsorganisationerna föreslår. uppgift: Finn 5 fel i resonemanget.

Det finns ingen parallell till alkoholpolitiken. Vad jag hävdar är att Sverige har en omfattande invandring av social grupp 3 från tredje världen och att vissa problem är oftare förekommande inom denna kategori, däribland kriminalitet. Håller du med om detta eller är du av en annan åsikt?

Citat:
Så vissa kulturer är alltså empatiskt störda? Nu är du verkligen ute på tunn is...

Att vissa etniciteter är överrepresenterade vid våldsbrott beror på att antalet empatiskt störda individer är vanligare inom etniciteten ifråga. Varför är det så? En av förklaringarna är att dåliga hemförhållanden, med våld och förtryck, är vanligare förekommande. Att kalla detta kultur är missvisande då kultur underförstått gäller samtliga som ingår i en viss grupp. Det var därför jag använde citationstecken.

Citat:
Ja, på samma sätt som alkoholförbud är ett sätt att angripa de problem som alkoholkonsumtion medför ...

Alkoholmissbruk är intimt förknippat med individens förutsättningar, och därför är det individen man ska rikta in sig på. Om missbrukare inte legalt kan få tillgång på t ex alkohol kommer de illegalt skaffa sig tillgång till någon form av drog ändå. Så nej, alkoholförbud är ingen framkomlig väg. Alkoholpolitik är dock off topic i den här tråden. Att motverka invandring av kriminella individer är dock relaterat till trådens ämne, och något jag som Sverigedemokrat ser som önskvärt. Vad tycker du?

Vänligen,
SD-trollet
Citera
2013-06-16, 20:46
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen parallell till alkoholpolitiken.

Det var en liknelse = "(grekiska parabole) eller analogi (grekiska analogia, likhet) inom den vidare kategorin bildspråk."
"analogi (grek. analogi´a 'likhet', 'riktigt förhållande', 'proportion'), likhet, överensstämmelse, motsvarighet (i något visst avseende)." I detta fall så fanns likheten i lösningsförslaget.

Jag kan ge en till liknelse. Könssjukdomar sprids genom sex. ju mer sex med desto fler partners desto mer könssjukdomar. Så en lösning är att förbjuda sex före och utanför äktenskapet.

En person som anser att sex är både positivt och en rättighet (jämför rätten till fri rörlighet kopplad till bl.a. invandring) kan givetvis inte acceptera denna lösning att förbjuda sex före och utanför äktenskapet (jämför med din föreslagna lösning att stoppa invandringen).

Citat:
Alkoholmissbruk är intimt förknippat med individens förutsättningar, och därför är det individen man ska rikta in sig på. Om missbrukare inte legalt kan få tillgång på t ex alkohol kommer de illegalt skaffa sig tillgång till någon form av drog ändå.

Detta är både felaktigt och en ohederlig argumentation. Alkoholmissbruk är intimt förknippat med kultur liksom med individens förutsättningar. varför tror du det finns så oerhört många alkoholister i Ryssland och nästan inga i muslimska länder? Du kan inte göra alkoholproblem till en fråga på endast individnivå samtidigt som du tar avstånd från att beakta individnivån när det gäller invandring. Då ger du återigen bara uttryck för dina egna rasistiska tankebanor och din kulturbundenhet.
Citera
2013-06-16, 21:09
Medlem
Citat:
Det var en liknelse = "(grekiska parabole) eller analogi (grekiska analogia, likhet) inom den vidare kategorin bildspråk."
"analogi (grek. analogi´a 'likhet', 'riktigt förhållande', 'proportion'), likhet, överensstämmelse, motsvarighet (i något visst avseende)." I detta fall så fanns likheten i lösningsförslaget.

Jag kan ge en till liknelse. Könssjukdomar sprids genom sex. ju mer sex med desto fler partners desto mer könssjukdomar. Så en lösning är att förbjuda sex före och utanför äktenskapet.

En person som anser att sex är både positivt och en rättighet (jämför rätten till fri rörlighet kopplad till bl.a. invandring) kan givetvis inte acceptera denna lösning att förbjuda sex före och utanför äktenskapet (jämför med din föreslagna lösning att stoppa invandringen).

Detta är både felaktigt och en ohederlig argumentation. Alkoholmissbruk är intimt förknippat med kultur liksom med individens förutsättningar. varför tror du det finns så oerhört många alkoholister i Ryssland och nästan inga i muslimska länder? Du kan inte göra alkoholproblem till en fråga på endast individnivå samtidigt som du tar avstånd från att beakta individnivån när det gäller invandring. Då ger du återigen bara uttryck för dina egna rasistiska tankebanor och din kulturbundenhet.
Till viss del har du rätt men för att klargöra hur du tänker; du ser ingen skillnad på en somalisk invandrares chans att lyckas i Sverige mot en engelsman eller amerikan? Om du tror att dessa kommer lyckas olika bra, ser du dig själv som rasist då? Du har ju uppenbarligen lämnat individstadiet och tänker utefter kultur och etnicitet i så fall.

Du får gärna specificera lite noggrannare vad du menar med LAGOM öppna gränser. Mycket intressant.
Citera
2013-06-16, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
du ser ingen skillnad på en somalisk invandrares chans att lyckas i Sverige mot en engelsman eller amerikan?

Givetvis finns det stora skillnader, men skillnaden ligger inte i hudfärgen, utan i att engelsmän och amerikaner (i genomsnitt) är både rika, välutbildade, med liknande kultur och referensramar, talar ett språk som fungerar utmärkt i Sverige, mm. Dessutom så utsätts inte engelsmän och amerikaner för rasism till skillnad från somalier.

Citat:
Om du tror att dessa kommer lyckas olika bra, ser du dig själv som rasist då? Du har ju uppenbarligen lämnat individstadiet och tänker utefter kultur och etnicitet i så fall.
Nej, det är inte rasistiskt att göra korrekta generaliseringar av olika grupper. Du kan t.ex. presentera statistik om läskunnigheten i USA respektive Somalia utan att vara rasist.

Men om målet vore att maximera invandrarnas framgång i Sverige så bör urval givetvis ske på individnivå. Men nu är ju inte detta det enda eller det viktigaste målet med invandringspolitiken (du kan vara kritisk till att så är fallet och förespråka en revidering av mål men det är en annan sak).
Citera
2013-06-16, 21:32
Medlem
Några länkar som vill påvisa att det finns en afrikansk våldtäktskultur;
http://answerit.news24.com/Question/Is%20rape%20part%20of%20the%20African%20culture%20 ?/31862

http://www.mg.co.za/article/2009-06-18-quarter-of-men-in-south-africa-admit-rape

http://jiv.sagepub.com/content/24/10/1633.abstract

http://www.jambonewspot.com/160-girls-suing-the-kenyan-government-for-not-protecting-them-from-rape/

http://www.dnakenya.com/web/Docs/Rape%20Statistics%20in%20Kenya.pdf

http://www.worldpolicy.org/blog/2011/10/26/living-hell-somalias-hidden-rape-epidemic

Notera om Somalia att Al-Shabab, som samarbetar med Al-Quaida, ser en kvinna som anmäler våldtäkt som en kriminell.

Fortfarande inte kulturellt Bjursa?
Citera
2013-06-16, 21:59
Medlem
Citat:

Jag förstod att det var en liknelse, men ska den vara giltig förutsätter det att jag föreslår ett totalstopp av alla former av invandring, vilket inte är fallet. Din liknelse om att förbjuda sex utanför äktenskapet spricker av samma skäl, då jag inte är emot sådan migration som får positiva konsekvenser. Det jag och SD däremot anser är att man bör bli mer selektiv, varvid det ingår att bli mer restriktiv vad gäller den i nuläget mycket omfattande invandringen av socialgrupp 3 från tredje världen, då personer inom denna grupp är överrepresenterade vid kriminalitet, vilket leder till förutsägbara konsekvenser. Vad i mitt resonemang skulle vara felaktigt?

Citat:

Nej, det jag påstår är riktigt. Du pratade om ett alkoholförbud, och det skulle inte lösa problemet med alkoholmissbruk utan åtgärderna måste riktas mot de enskilda individerna. Detta är inte detsamma som att rådande värderingar i samhället skulle vara oväsentliga, vilket jag absolut inte anser. Vidare menar jag att man ska beakta individnivå även när det gäller invandring. T ex bör kriminella deporteras undantagslöst medan efterfrågad arbetskraft ska vara välkommen.

Vänligen,
SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-06-16 kl. 22:20.
Citera
2013-06-16, 22:12
Bannlyst
Citat:
Några länkar som vill påvisa att det finns en afrikansk våldtäktskultur
Du blandar dina källor hejvilt ser jag. Allt från diskussionsforum på nätet (med en trovärdighet lika låg som Flashback = dessa hänvisningar kan vi helt enkelt rensa bort) till vetenskapliga studier. Jag noterar att en av dessa studier utgår från genusteoretiska perspektiv. Inte illa av anti-feministen Lillskrot att använda sig av sådana källor. Dessa satans feminister som alltid ljuger, men när det diskuteras invandring och rasism så kommer feministerna väl till användning

Citat:
Fortfarande inte kulturellt Bjursa?
Varför just "kultur" som kausal orsak? En av dina länkar talar t.ex. explicit om fattigdom, krig o.d. som orsaksförklaring. Flera av källorna är rent deskriptiva och säger inget om orsaker. Då både våldtäkt och rasism är allvarliga samhällsproblem så tycker jag att vi ska närma oss sanningen på ett försiktigt, nyktert och nyanserat sätt ...
Senast redigerad av bjursa 2013-06-16 kl. 22:26.
Citera
2013-06-16, 22:20
Medlem
Citat:
Du blandar dina källor hejvilt ser jag. Allt från diskussionsforum på nätet (med en trovärdighet lika låg som Flashback = dessa hänvisningar kan vi helt enkelt rensa bort) till vetenskapliga studier. Jag noterar att en av dessa studier utgår från genusteoretiska perspektiv. Inte illa av anti-feministen Lillskrot att använda sig av sådana källor. Dessa satans feminister som alltid ljuger, men när det diskuteras invandring och rasism så kommer feministerna väl till användning

Varför just "kultur" som kausal orsak? En av dina länkar talar t.ex. explicit om fattigdom, krig o.d. som orsaksförklaring. Flera av källorna är rent deskriptiva och säger inget om orsaker. Då både våldtäkt och rasism är allvarliga samhällsproblem så tycker jag att vi ska närma oss sanningen på ett försiktigt, nyktert och nyanserat sätt ...
Jag är en usel googlare jag vet. Faktum kvarstår, i ett flertal länder och kulturer verkar våldtäkt vanligt, egalt och tas inte på allvar av myndigheter eller organisationer. Du vill hävda att problemet inte är större i ett flertal länder i Afrika än i Sverige?

Du tror inte fattigdom, krig o.d. påverkar kulturen? Att en "krigofattigdomskultur" uppstår? Vad är kultur enligt dig, vi börjar där. En specifikation tack. Titta på Somalia: i princip laglöst, av många ansett som världens fattigaste land, ständiga krig, kriminalitet, islamistiska grupperingar med stpr makt och våldskapital och som synes en stor våldtäktsproblematik som islamistiska grupperingar låter fortgå. När en somalisk man mellan 18-50 kommer till Sverige, hur ser han på kvinnor? Våldtäkt? Hur ser han på den svenska jämlikheten? Den frigjorda kvinnan i kortkort?

Du är på gränsen till kriminellt naiv.
Senast redigerad av lillskrot 2013-06-16 kl. 22:43.
Citera
2013-06-16, 22:24
Bannlyst
Citat:
Jag förstod att det var en liknelse, men ska den vara giltig förutsätter det att jag föreslår ett totalstopp av alla former av invandring, vilket inte är fallet.
Sant. Jag får korrigera min liknelse mellan SD och alkohol: Åtgärda alkoholreglerade problem med en lag att det endast är lagligt att supa på söndagar på statligt drivna barer som endast serverar öl och vin. Den som uppträder berusad på baren blir brutalt utkastad av ordningsvakterna.
Citat:
Det jag och SD däremot anser är att man bör bli mer selektiv, varvid det ingår att bli mer restriktiv vad gäller den i nuläget mycket omfattande invandringen av socialgrupp 3 från tredje världen, då personer inom denna grupp är överrepresenterad vid kriminalitet, vilket leder till förutsägbara konsekvenser. Vad i mitt resonemang skulle vara felaktigt?

Finns inga logiska fel i ditt resonemang. Det är helt enkelt en värdering som du delar med SD. Implementering av en sådan politik skulle säkerligen få önskat resultat (åtminstone i viss mån). En invändning från liberalt håll är givetvis att denna typ av politik inte fäster någon större vikt vid individer. En invändning från anti-rasistiskt håll är att du generaliserar för grovt: bara för att vissa geografiska områden är överrepresenterade vad gäller våldtäkt så betyder inte det att alla grupper från "tredje" världen är överrepresenterade. Om du sedan generaliserar igen, vilket är lätt hänt för en rasist, så kanske du sätter likhetstecken mellan svart hudfärg och våldtäktsbenägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in