2013-06-16, 21:41
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Man kan med samma 'legitimitet' påstå det samma om kosmos som en existentiellt autonom 'i-sig-själv-början' och 'evighet'.

En kosmos som är evig har ingen orsakat, eftersom den saknar en början, eller hur?
Citera
2013-06-16, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Enligt min tro, har allt som existerar någon form av dyrkan, alla gör det på sitt sätt. Google på bönsyrsa så får du se en insekt som ber, därav namnet bönsyrsa.

Citat:
Du menar du TROR att den ber ... för det är väl inte så att du vill påstå att det objektivt är fallet.

Citat:
Skrev enligt min tro, eller hur?

Det var svårt att se vad du menade; därför frågde jag dig. För vad jag vet brukar google inte ge precis information om vad djurs/insekters kroppställninger implicerar i religiöst sammanhang.
Citera
2013-06-16, 21:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan med samma 'legitimitet' påstå det samma om kosmos som en existentiellt autonom 'i-sig-själv-början' och 'evighet'.

Citat:
En kosmos som är evig har ingen orsakat, eftersom den saknar en början, eller hur?

Kosmos är ... i denna definition ..... sin egen början; och evigt.
Citera
2013-06-16, 21:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Javisst har säkert också bönsyrsan sitt roliga, men vet vi vad syrsan ber till, och vet vi syrsans bönesvar och när överför vi vårt önsketänkande om att "nu bad den" "nu ville den det och det" ?

Enligt min tro, dyrkar alla djur sin Skapare på deras eget sätt. En fågel som kvittrar gör det av en mening, förutom när hanen locka till sig honan. Sången anser jag som en form av dyrkan men vi kan inte tolka ljuden. Enligt min tro fanns en medlare som kunde första djurens läte vid namn Solomon.
Citera
2013-06-16, 21:53
Medlem
Talamuss avatar
Människor som tror på någon gud enligt exempelvis kristendomens definition är följande;

1. Rädda att inte "betyda" lika mycket och därför låter en gud bekräfta de som varelser. (Att inse att ens "själ" är uppbyggd av miljontals av nerver samt axoner är helt enkelt för överväldigande och förstör ens ingraverade världsbild). Man har lagt ner för mycket känslor i det hela för att kunna inse andra sidan av myntet.

2. Hjärntvättade av exempelvis sina föräldrar(miljö som de uppväxt i). Det är oftast mellan 0-20 år som man blir religös, antar jag, eftersom det är då hjärnan är som mest receptiv. Detta är beklagligt
Finns säkert människor som förnekar denna hjärntvättning och tror att "jag får tror det jag vill". Men tyvärr inser inte dessa människor hur stor påverkan ens uppväxtmiljö har. Man föds inte med en tro utan den är utvecklad med tiden och man ger upp inför all press(som antas finnas för att tro på gud) och ett sorts "group-think" uppstår. Exempelsituation; Alphahannen Kalle uttrycker något, hans kompisar håller med utan att tänka kritiskt till påståendet.

DET FINNS INGA ANLEDNINGAR TILL ATT TRO PÅ EN GUD

Citera
2013-06-16, 22:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
DET FINNS INGA ANLEDNINGAR TILL ATT TRO PÅ EN GUD

Det beror på vad som menas med "anledningar" och vilken 'gud' det rör sig om.
Citera
2013-06-16, 22:05
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Det beror på vad som menas med "anledningar" och vilken 'gud' det rör sig om.

Som jag skrev tog jag kristendomen som exempel. Tror du på gud? Isåfall, vad har du för incitament till att tro på din gud? Eller vad var det som fick dig att ens tänka tanken att en gud fanns? Du har säkert skrivit det i tråden ( då det är det tråden handlar om) men var precis.

Edit: läste tråden och såg att du inte var religös (?).
Senast redigerad av Talamus 2013-06-16 kl. 22:17.
Citera
2013-06-16, 22:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Som jag skrev tog jag kristendomen som exempel.

Du skrev: "TRO PÅ EN GUD", inte "tro denna gud".

Citat:
Tror du på gud?

Jag är 'svag' ateist/agnostiker.

Citat:
Edit: läste tråden och såg att du inte var religös (?).

No worries, jag kan vara irriterande pedantisk om det semantiska och om 'bevisföring' .... åt alla håll.

Desutom är jag definitivt inte anti-teist och tyckar att teister skall behandlas fair ... sålänge dom inte blir misssionska och hävar ur sig propaganda-mantran/semantisk akrobatik.
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-16 kl. 22:28.
Citera
2013-06-16, 22:32
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Du skrev: "TRO PÅ EN GUD", inte "tro denna gud".

Jag är 'svag' ateist/agnostiker.

No worries, jag kan vara irriterande pedantisk om det semantiska och om 'bevisföring' .... åt alla håll.

Desutom är jag definitivt inte anti-teist och tyckar att teister skall behandlas fair ... sålänge dom inte blir misssionska och hävar ur sig propaganda-mantran/semantisk akrobatik.

I see, måste fråga, tycker du en tro kan motbevisas? Inte att motbevisa det som medförs av exempelvis bibeln, utan en tro som att "jag tror något andligt vaker över oss". Är osäker på om jag tycker bevisbördan ligger hos den troende i detta fallet då att kräva bevis vore meninglöst, då det är en tro.
Citera
2013-06-16, 22:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Enligt min tro, dyrkar alla djur sin Skapare på deras eget sätt. En fågel som kvittrar gör det av en mening, förutom när hanen locka till sig honan. Sången anser jag som en form av dyrkan men vi kan inte tolka ljuden. Enligt min tro fanns en medlare som kunde första djurens läte vid namn Solomon.
Jag har faktiskt varit inne på tankar om att varje djur har sitt högre liksom bas eller station någonstans i rymden, att de liksom blir skickade, inte att de nödvändigtvis kontrolleras och måste lyda men att de ändå har egen intelligens och förmåga att tänka, de ser iaf tänkande ut utifrån hur de rör sig och hur de närmar sig människa, spindlar ser ut att stanna upp och iaktta ordentligt, dom t.o.m viftar med benen för ATT BLI SEDDA, har sett sådant otaliga gånger bland insekter, senaste insekten jag fick in verkade (utifrån min vinkel då) fatta att den inte skulle mer än hålla sig nära fönstret och faktiskt, istället för att krypa runt som de brukar, och som den också var på väg att göra, ändå hesiterade ordentligt, den hade utifrån den förmåga jag såg lätt kunnat hamna precis vart den obetänksamt velat ta sina steg, men inte, kan vara at den kände energin dallra. Säkert önsketänkande men jag tycker ändå den verkade veta att den inte var välkommen, ville kravla runt men fattade mycket väl! exakt vart fönstret var.
Citera
2013-06-16, 22:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej tron i sig fyller inget syfte om man vet. Skulle din fria vilja inskränkas om du vet att en skapare finns? Det är ett absurt och felaktigt argument och bevisligen skapat av människor för att slippa förklara när deras religiösa auktoritet ifrågasätts, hoppas du inser detta

Tron är värdelös om man inte vet. Precis, min fria vilja inskränks inte om jag vet att en skapare finns. MEN min fria vilja skulle inskränkas om jag inte har valmöjligheten att välja att förneka Skaparens existens.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-16 kl. 23:17.
Citera
2013-06-16, 22:51
Medlem
Så mycket bull!

1. Det är inte ateistens ansvar att bevisa att Gud inte finns. Bördan ligger på de troende. Jag behöver exempelvis inte bevisa att det inte finns en osynlig drake i mitt kylskåp. Personen som hävdar att draken finns i kylskåpet är självklart personen som ska bevisa existensen av draken.

2. Om Gud fanns, varför gör han ingenting åt alla orättvisor i världen? Folk svälter och dör till höger och vänster medan Gud tittar på. Om han kan men inte vill göra något åt problemen så är han ond. Om han vill men inte kan göra någonting åt problemen så förstår jag inte varför man ska kalla honom för "Gud".

3. Religion är en grundpelare till allt våld och alla krig som skett och sker. Det är en god anledning till att förkasta religion oavsett om Gud existerar eller ej.

Tack för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in